ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΕΕΜΤ. Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ
Η διάκριση μεταξύ γενικού τουρισμού και ειδικού & εναλλακτικού τουρισμού Γενικός τουρισμός ή τουρισμός διακοπών- αναψυχής Το κύριο κίνητρο για το ταξίδι είναι η ανάπαυση και αναψυχή Είναι η μεγαλύτερη από άποψη μεγέθους τουριστική αγορά Οικονομικός τουρισμός Ταυτίζεται συχνά με τον μαζικό οργανωμένο τουρισμό (ΟΜΤΔ) παραλίας Παθητικές διακοπές Έντονη εποχικότητα Ειδικές ή εναλλακτικές μορφές τουρισμού Ειδικά κίνητρα Ειδικές αγορές Ακριβός τουρισμός Ποικιλία στην οργάνωση Ενεργητικές διακοπές Ταξίδια όλο το χρόνο
Η διάκριση μεταξύ γενικού τουρισμού και ειδικού & εναλλακτικού τουρισμού Γενικός τουρισμός ή τουρισμός διακοπών-αναψυχής Ισχυρή επιρροή των Tour operators. Εξάρτηση Ομογενοποιηση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος Διεθνοποίηση προϊόντων και προορισμών Μεγάλης κλίμακας υποδομές Δυσμενείς επιπτώσεις Ειδικές ή εναλλακτικές μορφές τουρισμού Εξειδικευμένο μάρκετινγκ από τους παραγωγούς και τον προορισμό Ειδικά προϊόντα. Σημασία στην τοπικότητα. Ο προορισμός στο επίκεντρο Ειδικές υποδομές. Συχνά υποδομές προσαρμοσμένες στο περιβάλλον Συχνά ταυτίζονται με σχεδιασμένο βιώσιμο τουρισμό
Παραδοχές για τις έννοιες γενικού – ειδικού τουρισμού Ο τουρίστας λειτουργεί πολύ-κινητριακά. Ένας γενικός τουρίστας μπορεί κατά τη διάρκεια των διακοπών του να επιλέξει δραστηριότητες ειδικού – εναλλακτικού τουρισμού ή αντίθετα ένας ειδικός τουρίστας να επιλέξει δραστηριότητες γενικού τουρισμού Οι εννοιολογικές οριοθετήσεις των διαφορετικών ειδικών/ εναλλακτικών μορφών τουρισμού δεν είναι στατικές και απόλυτες, αλλά δυναμικές, ανάλογα με τις εξελίξεις στην διεθνή αγορά και την έννοιας που δίνεται κάθε φορά στον ελεύθερο χρόνο.
Ειδικές και Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού Προτεινόμενη ταξινόμηση ΕΕΜΤ Ομάδα προϊόντων με κυρίαρχο κίνητρο τη γνωριμία (διαμονή, αθλητισμό, περιήγηση, παρατήρηση) με τη φύση και την ύπαιθρο. Ομάδα προϊόντων με κυρίαρχα κίνητρα τον πολιτισμό, τη θρησκεία, την επιστήμη και την εκπαίδευση Ομάδα προϊόντων με κυρίαρχα κίνητρα τους επαγγελματικούς λόγους Ομάδα προϊόντων με κυρίαρχο κίνητρο τη θάλασσα Ομάδα προϊόντων με κυρίαρχα κίνητρα τους κοινωνικούς λόγους, την υγεία και την ποιότητα ζωής Ομάδα προϊόντων με κυρίαρχο το θεματικό κίνητρο Ομάδα προϊόντων με κυρίαρχα κίνητρα τον παραθερισμό, το οργανωμένο real estate εξοχικών κατοικιών και τη χρονομεριστική μίσθωση
Ειδικές και Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού βάσει κινήτρων: το μέλλον τους στην Ελλάδα (1/3) Γνωριμία (διαμονή, περιήγηση, αθλητισμός) με τη φύση και την ύπαιθρο Αγροτουρισμός Οικοτουρισμός Χιονοδρομικός Ορειβατικός Πολιτισμός, θρησκεία, επιστήμη και εκπαίδευση, προβολή προϊόντων και υπηρεσιών Πολιτιστικός Θρησκευτικός Εκπαιδευτικός Αστικός Επαγγελματικοί λόγοι Συνεδριακός Εκθεσιακός Κινήτρων Ατομικό επαγγελματικό ταξίδι
Ειδικές και Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού βάσει κινήτρων: το μέλλον τους στην Ελλάδα (2/3) Θάλασσα (περιήγηση, αθλητισμός, διαμονή, αναψυχή) Θαλάσσιος Γιότινγκ & ιστιοπλοίας Κρουαζιέρας Θαλάσσιων σπορ Κοινωνικοί λόγοι, υγεία και ποιότητα ζωής Ιαματικός/Θεραπευτικός Ιατρικός Ευεξίας Κοινωνικός Τουρισμός ΑΜΕΑ Τουρισμός τρίτης ηλικίας
Ειδικές και Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού βάσει κινήτρων: το μέλλον τους στην Ελλάδα (3/3) Χόμπυ, συνδυασμός ελεύθερου χρόνου και τουρισμού Τουρισμός καζίνο Θεματικών πάρκων Γκολφ Περιπέτειας Mega events Παραθερισμός, οργανωμένο real estate εξοχικών κατοικιών και χρονομετρική μίσθωση Παραθερισμός Οργανωμένο real estate εξοχικών Χρονομεριστική μίσθωση (timesharing)