ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Κριτική του κειμένου της Κ. Διαθήκης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Advertisements

4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚEIΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Διοργανώνουμε ένα συνέδριο. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ  Στόχοι: έρευνα, δημιουργικότητα, συνεργασία, ευρηματικότητα, παραγωγή έργου, ευθύνη, γνώσεις, αυτενέργεια. 
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ. ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ Όταν θέλουμε να καταγράψουμε κάποια στοιχεία από το σύνολο ή τα επιμέρους στάδια μιας πράξης (επιστημονικό.
KΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ 1.Η Ποικιλία των βιβλίων της Π. Διαθήκης 2.Πως και πότε γράφτηκαν τα βιβλία της Π. Διαθήκης.
1.Η Ποικιλία των βιβλίων της Π. Διαθήκης 2.Πως και πότε γράφτηκαν τα βιβλία της Π. Διαθήκης.
1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία.
Ελληνική παλαιογραφία
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
14. Αιρέσεις : εσωτερική πληγή της Εκκλησίας
Η ΖΩΉ ΤΗΣ ΣΑΠΦΟΎΣ Ονόματα : Νάσος Κουγιουμτζόγλου, Μαρία Κεραμίδη, Αναστασία Κουνίου, Άλκης Κουλουμαργιέτος, Σοφία Μαντζουράνη.
Η συγγραφή μιας διδακτορικής διατριβής Αριστείδης Ν. Χατζής Ε.Λ.Κ.Ε.16/12/2004.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο συγγραφέας και εδώ δε γράφει το όνομά του, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα αποδίδει το ευαγγέλιο αυτό στον Μάρκο.
ΕΙΝΑΙ ΑΡΑΓΕ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ;
Μ Ο Ν Α Χ Ι Σ Μ Ο Σ Μ Ο Ν Α Χ Ι Σ Μ Ο Σ ΘΕΣΜΟΣ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΠΗΡΕΑΣΕ ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ: ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ.
Ελληνική Επιγραφική Εκδοτικά σύμβολα.
Ελληνική παλαιογραφία
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Η περιληψη.
Η μορφή του χειρογράφου
ΠΑΠΥΡΟΣ Από χειρόγραφο της Νεκράς Θάλασσας (2ος – 1ος αι. π.Χ.)
Φανατισμός και ανεξιθρησκία
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
Ιστορία Με τον όρο Ιστορία εννοείται η συστηματική μελέτη του παρελθόντος εστιασμένη κυρίως στην ανθρώπινη, δραστηριότητα έως την ανθρώπινη παρούσα εποχή.
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΣΑΪΑΣ Θεοδόσης Χαρίτος Α3 – 6\4\2015 Υπεύθυνος Καθηγητής : Γεώργιος Καπετανάκης.
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
Ο προφήτης Ησαΐας Μαθητής: Άρης Χατζηαργύρης Καθηγητής: Γ.Καπετανάκης
1ο Πρότυπο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ -ΑΔΗΣ(ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΙΤΣΙΩΤΗΣ)
ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ : ΜΠΟΥΖΙΚΑ Θ. – ΠΕ 14
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ.
ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΒΙΒΛΙΑ Αντικανονικά, νόθα ή απόκρυφα. Αρχική σημασία του όρου «απόκρυφα» είναι τα ακατάλληλα κείμενα λόγω φθαρμένου κειμένου. Οι λέξεις απόκρυφα.
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία Ενότητα 10: Φιλολογία Μαρίνα Λουκάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας.
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΚΩΔΙΚΕΣ-ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ 13Κ3: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
Πτυχιακή εργασία: ορισμός και χρησιμότητα
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Οι Εκκλησίες του κόσμου
Η Ευρώπη των Αντιφάσεων Επιστήμη ή Μαγεία;;
Εταιρική σύσκεψη Επωνυμία εταιρείας.
Σύμπαν Από τι αποτελείται; Υπάρχουν κι άλλα;…
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚEIΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Πληροφορική και νέες τεχνολογίες
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ
EΡΜΗΝΕΙΑ-ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Πρώτη δοκιμαστική εργασία
ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΝΤΥΠΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ ΑΡΧΑΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ
Εργασία της μαθήτριας Άννας Μαρίας της τάξης ΣΤ
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Κριτική του κειμένου της Κ. Διαθήκης ορίζεται η επιστήμη που σκοπό έχει να ανακαλύψει και να αποκαταστήσει το αρχικό κείμενο της Κ. Δ., όπως ακριβώς βγήκε από τη γραφίδα των συγγραφέων. Η επιστήμη της Κριτικής των κειμένων, επιτελεί ένα πολύ σημαντικό έργο, αφού τα υπάρχοντα χειρόγραφα προέρχονται από τα πρωτότυπα με τη μεσολάβηση ενός αγνώστου αριθμού ενδιαμέσων αντιγράφων και γι' αυτό είναι συζητήσιμη η πιστότητα τους.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Κατά την αρχαιότητα πραγματοποιήθηκαν τρεις αναθεωρήσεις του κειμένου της Κ.Δ.: Του Λουκιανού. Του Ησυχίου και Του Παμφίλου.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Δεν πρέπει να απορεί κανείς πώς η πρόνοια του Θεού επέτρεψε τη δημιουργία σφαλμάτων. Ο λόγος του Θεού ακολούθησε στη χειρόγραφη παράδοση την πορεία του ανθρώπινου παράγοντα.

ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ Όλα τα χειρόγραφα της αρχαιότητος έχουν σφάλματα, έτσι και της Κ.Διαθήκης, τα οποία στα περισσότερα χειρόγραφα είναι ελάχιστα.

ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ Στα πολυάριθμα χειρόγραφα (μεγαλογράμματα – μικρογράμματα) προέκυψαν διάφορα σφάλματα κατά την αντιγραφή, οφειλόμενα: Είτε σε αβλεψία του αντιγραφέα Είτε σε εσκεμμένη προσπάθεια τροποίησης του κειμένου.

ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ Οφείλεται σε απροσεξία. Ορθογραφικά σφάλματα, τα οποία γίνονται κυρίως κατά τις καθ’ υπαγόρευση αντιγραφές. Σε κακή ανάγνωση λέξεων του προτύπου, ιδίως των συντμήσεων. Διαφορετική γραφή λέξεως κατ’ επίδραση προηγούμενης ή επόμενης λέξεως (π.χ. το Ἰησοῦς Χριστῷ γίνεται Ἰησοῦ Χριστοῦ). Φυσική φθορά του προτύπου. Τα σφάλματα είναι κυρίως τεσσάρων ειδών 1. Διαφορετική γραφή (ακουστικά – οπτικά λάθη).

ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ Προσθήκη (διπλογραφία – γλώσσημα στο περιθώριο του βιβλίου, στην ώα ή μεταξύ των γραμμών). Παράλειψη (σε διασκελισμό σειρών όταν μοιάζει με την προηγούμενη (απλογραφία), σε φυσική φθορά του προτύπου). Αλλαγή σειρά των λέξεων (σε επίδραση παραλλήλων χωρίων, σε συμπλήρωση από μνήμης, σε ταχεία υπαγόρευση ομαδικής αντιγραφής).

ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ Ο Ωριγένης παρατηρεί: «πολλὴ γέγονεν ἡ τῶν ἀντιγράφων διαφορά, εἴτε ἀπὸ ῥᾳθυμίας τινῶν γραφέων, εἴτε ἀπὸ τόλμης τινῶν μοχθηρᾶς <εἴτε ἀπὸ ἀμελούντων> τῆς διορθώσεως τῶν γραφομένων, εἴτε καὶ ἀπὸ τῶν τὰ ἑαυτοῖς δοκοῦντα ἐν τῇ διορθώσει <ἢ> προστιθέντων ἢ ἀφαιρούντων», Commentarium in evangelium Matthaei 15.14.86

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Η Καινή Διαθήκη διαθέτει την πλουσιώτερη και αρτιώτερη χειρόγραφη παράδοση. Μεγάλο πλήθος χειρογράφων. Δεν υφίσταται πρόβλημα αποκαταστάσεως του κειμένου.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Κατά συντριπτική πλειοψηφία τα χειρόγραφα ανήκουν σε μία παράδοση, την εκκλησιαστική. Η πολλαπλή χειρόγραφη παράδοση του κειμένου της Κ. Διαθήκης θέτει το λεγόμενο πρόβλημα της κριτικής του κειμένου της. Πρόβλημα γνωστό από την εποχή του Ωριγένους.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Κατά την αντιγραφή των χειρογράφων προέκυψαν διάφορες παραλλαγές του κειμένου, εξαιτίας των αναπόφευκτων σφαλμάτων αντιγραφής. Ο κριτικός μελετητής των χειρογράφων της Κ. Δ. είναι αναγκασμένος να αντιμετωπίσει ορισμένα λάθη και να τα αντιδιαστείλει από το ορθό κείμενο.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Δεν υπάρχει πρόβλημα αποκαταστάσεως του κειμένου, διότι υπάρχουν πολυάριθμα και επιμελέστατα χειρόγραφα της Κ.Δ. Έχει το καλύτερο διατηρηθέν κείμενο σε σύγκριση προς κάθε αρχαίο έργο.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Η εκκλησιαστική παράδοση κειμένου υπερέχει σε καθαρότητα και αρτιότητα.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Παράλληλα προς την εκκλησιαστική παράδοση του κειμένου, υπάρχει και άλλη παράδοση, η οποία εκπροσωπείται από το 1/10 έως το 1/5 των κωδίκων.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Από τους 5600 περίπου κώδικες της Κ. Δ., οι 500 ή 600 ανήκουν στην άλλη παράδοση και οι υπόλοιποι στην εκκλησιαστική.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Διαφωνεί σοβαρά προς την εκκλησιαστική παράδοση. Οι κώδικες της άλλης παραδόσεως διαφωνούν μεταξύ τους και ο καθένας αποτελεί και μία διαφορετική παράδοση.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Οι ευρωπαίοι θεολόγοι και ιδιαιτέρως οι προτεστάντες έδωσαν μεγάλη προσοχή σ’ αυτούς τους ιδιότυπους κώδικες. Με βάση αυτών των κωδίκων προσπάθησαν να αποκαταστήσουν το αρχικό κείμενο της Κ. Δ.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Επικρατεί η άποψη ότι το αρχικό κείμενο χάθηκε και η συνισταμένη των διαφόρων παραδόσεων, η λεγόμενη παράδοση του «ουδετέρου κειμένου», είναι η πληρέστερη προς το αρχικό.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ είναι αφηρημένο αυθαίρετο και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Το λεγόμενο «ουδέτερο κείμενο»:

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Πρώτος ο Bengel κατέταξε τα χειρόγραφα σε ομάδες ή οικογένειες. J. Griesbach (α) Δυτική, β) Αλεξανδρινή, γ) Κων/πολιτική)

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Οι κυριώτερες παραδόσεις κειμένου σύμφωνα με τους Westcott & Hort είναι: Το ουδέτερο κείμενο (διασώζεται στους Βατικανό και Σιναϊτικό κώδικες – θεωρείται από τους παραπάνω ερευνητές το αρχαιότερο και καθαρώτερο κείμενο).

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Το αλεξανδρινό κείμενο (εκπροσωπείται από τους κώδικες C, L και αλεξανδρινούς θεολόγους). Το δυτικό κείμενο (εκκλησιαστικούς συγγραφείς του 3ου αι., διορθώσεις έγιναν στη Συριακή εκκλησία και από εκεί μεταφέρθηκαν στη Δύση). Το συριακό ή αντιοχειανό κείμενο (στη Βυζαντινή αυτοκρατορία – προήλθε από αυθεντική αναθεώρηση, 4ος αι.).

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Σήμερα οι περισσότεροι επιστήμονες δέχονται τέσσερις τύπους κειμένου Αλεξανδρινός ή ουδέτερος τύπος (γνώρισμα της παραδόσεως αυτής είναι η συντομία) Δυτικός τύπος (κώδικας Beza, επικρατούσε στη Δύση και στη Β. Αφρική – διατυπώνονται οι πιο αντιφατικές κρίσεις) Καισαρειανός τύπος (δε συμβιβάζεται με κανένα από τους γνωστούς τύπους κειμένου) Βυζαντινός ή κοινός ή εκκλησιαστικός τύπος (αποτέλεσε τη βάση του Textus Receptus, του παραδεδεγμένου κειμένου.

ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΤΥΠΟΙ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Η εκκλησιαστική και Η αλεξανδρινή Ουσιαστικά υπάρχουν κυρίως δύο παραδόσεις:

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Διαφυλάσσει ακέραιο και απαραχάρακτο το αρχικό κείμενο Μαρτυρείται από τη μεγαλύτερη μερίδα της χειρογράφου παραδόσεως Οι μάρτυρες ανέρχονται στα ¾ έως 4/5 των κωδίκων

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Ελάχιστα και χονδροειδή σφάλματα Υποδεικνύεται από τους καλύτερους ερμηνευτές της Εκκλησίας – Ι. Χρυσόστομος. Εκλογάδια. Στις κριτικές εκδόσεις σημειώνεται με το Μ γοτθικού ρυθμού.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Το κείμενο προέρχεται από την Αίγυπτο. Μαρτυρείται σε παπύρους. Ο πάπυρος φθείρεται εύκολα, αποβάλλει τεμάχια και ξεφτίζει στις άκρες.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Πολλές διορθώσεις και αναθεωρήσεις του κειμένου. Οι αναθεωρητές ποικίλων θεολογικών και δογματικών δοξασιών. Οι κώδικες δεν συμφωνούν μεταξύ τους, πολύ περισσότερο οι αναθεωρητές. Ένα κείμενο με πολλές παραλλαγές.