Παρουσίαση άρθρου των Ε. Ρέππα & Τα. Φωτιάδου-Ζαχαρίου: «Το μέλλον της εργασίας & της εκπ/σης στη νέα κοινωνικοοικονομική πραγματικότητα» (Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού, τ. 40-41, Μάρτιος & Ιούνιος 1997, σελ. 69-78) Βασιλική Πασχαλιώρη Μάθημα: Συμβουλευτική στη Δια Βίου Ανάπτυξη Καθηγήτρια: Ουρανία Καλούρη
«Η έννοια της εργασίας στο μέλλον δεν θα είναι πια η ίδια…. » «… «Η έννοια της εργασίας στο μέλλον δεν θα είναι πια η ίδια….» «….. ακολουθούμε μια σταθερή πορεία προς ένα αυτοματοποιημένο μέλλον και θα φθάσουμε κατά πάσα πιθανότητα σε μια εποχή σχεδόν χωρίς καθόλου εργαζόμενους, τουλάχιστον στη βιομηχανία, τις πρώτες δεκαετίες του επόμενου αιώνα» Jeremy Rifkin
Τι παρατηρούμε; Αδυναμία άσκησης ενός συγκεκριμένου επαγγέλματος Αδυναμία άσκησης ενός συγκεκριμένου επαγγέλματος Εξάλειψη μικροεπαγγελματιών ή και μικρών επιχειρήσεων Αύξηση των κοινωνικών επαγγελμάτων και επαγγελμάτων που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος Εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών Εμπλουτισμός – Αναδιάρθρωση ορισμένων θέσεων εργασίας Δημιουργία νέων ειδικοτήτων εξαιτίας της ανάπτυξης της τεχνολογίας & των νέων μεθόδων οργάνωσης της εργασίας Αλλαγή του τρόπου & συνθηκών απασχόλησης Διαφοροποίηση των προσόντων που απαιτεί η νέα φύση των επαγγελμάτων
«Άνοιγμα» προς την ομαδική εργασία Αναγκαιότητα απόκτησης ποιοτικής και πιστοποιημένης γνώσης Πρακτική άσκηση και επαγγελματίες που θα ξέρουν να χρησιμοποιούν την τεχνική (ingenierie) ως τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς Αμφισβήτηση του παραδοσιακού διαχωρισμού ειδικοτήτων και ανάγκη διεπιστημονικότητας και συνεργασίας μεταξύ ατόμων διαφορετικών ειδικοτήτων Απαραίτητη η γνώση πληροφορικής, δημοσίων σχέσεων, του νομικού και θεσμικού πλαισίου στο εθνικό και διεθνές δίκαιο
Έρευνα στις αγγελίες εύρεσης εργασίας έδειξε…. Αύξηση της ζήτησης σε πωλητές/ριες για εμπορικά καταστήματα Αύξηση της ζήτησης σε εξειδικευμένους/ες πωλητές/τριες και προωθητές/ριες πωλήσεων Αύξηση στη ζήτηση σε υπαλλήλους γραφείου με καλές γνώσεις ξένων γλωσσών και Η/Υ Αύξηση της ζήτησης σε εκπαιδευτές/ριες Αύξηση της ζήτησης σε απασχολούμενους/ες στα ιατρικά και παραϊατρικά επαγγέλματα Επαγγέλματα με προοπτική: λογιστής-φοροτεχνικός με γνώσεις μηχανογραφημένης λογιστικής, τεχνολόγου-τροφίμων, ιχθυολόγου κ.ά. Σίγουρη επαγγελματική διέξοδος η εκπαίδευση σε τεχνικές ειδικότητες
Έρευνα του ΟΑΕΔ έδειξε…. Αύξηση της ζήτησης σε ειδικευμένους σε Η/Υ, στα ΜΜΕ, στις δημόσιες σχέσεις, στη διαιτολογία, στους τεχνολόγους τροφίμων Αναζήτηση ευκαιριών απασχόλησης στην περιφέρεια Απομάκρυνση από την προοπτική της επαγγελματικής μονιμότητας Αναγκαιότητα υιοθέτησης από τους νέους πιο δημιουργικών, ευφάνταστων και ανταγωνιστικών πρακτικών αναζήτησης απασχόλησης
Γενικότερα….. Μεταβολή επαγγέλματος κατά τη διάρκεια του βίου Μεταβολή επαγγέλματος κατά τη διάρκεια του βίου Στροφή προς την αυτοαπασχόληση Στροφή προς τη μερική απασχόληση Μη συγκεκριμένες θέσεις εργασίας Καθιέρωση του φαινομένου «εργαζόμενοι- χταπόδια» (=άσκηση παράλληλα πολλών & διαφορετικών καθηκόντων από τον ίδιο εργαζόμενο) Κατάργηση της έννοιας του ωραρίου εργασίας και έμφαση στην ολοκλήρωση προγράμματος-πλάνου Οριζόντια και όχι κάθετη μορφή σχέσεων ανάμεσα στους/στις εργαζόμενους/ες
Υπό αυτές τις συνθήκες…. Οι εργοδότες αναζητούν ανθρώπινο δυναμικό υψηλής ποιότητας, με γνώσεις και ικανότητες εύκολα ανανεώσιμες, προσαρμόσιμες και μεταφέρσιμες σε ποικίλες θέσεις εργασίας
Επομένως στον χώρο της εκπαίδευσης…. Δια βίου εκπαίδευση Καλλιέργεια της ικανότητας να «μαθαίνουν» και να «ξαναμαθαίνουν» Παροχή βασικών γνώσεων Κοινωνικός προγραμματισμός και πρόβλεψη για συνεχιζόμενη εκπαίδευση και κατάρτιση Ανάπτυξη κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια ικανότητας συλλογικής αντιμετώπισης των προβλημάτων Καλή χρήση της μητρικής γλώσσας αλλά και ξένων γλωσσών Καλή γνώση πληροφορικής και χρήσης Η/Υ
Σύμφωνα με την Γλυκατζή-Αρβελέρ ο/η σημερινός/ή Ευρωπαίος/α πολίτης πρέπει να γνωρίζει τέσσερις γλώσσες: τη μητρική του/της ξένες γλώσσες τη γλώσσα της τεχνολογίας τη γλώσσα του σώματος (της επικοινωνίας)
Τελικά το σύγχρονο σχολείο….. Μαθητοκεντρικό – σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρήσεις Καλλιέργεια της κοινωνικής ισότητας και ανθρώπινης αυτοεκπλήρωσης Καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και υπεύθυνης συμμετοχής στην κοινωνική ζωή Υιοθέτηση διδακτικών πρακτικών που θα ενεργοποιούν την πρωτοβουλία δημιουργικής δράσης και έκφρασης του μαθητή/ της μαθήτριας Υιοθέτηση διδακτικών πρακτικών που θα ενισχύουν την εργασία σε ομάδες Υιοθέτηση διδακτικών πρακτικών που θα οδηγήσουν στο άνοιγμα του σχολείου στη ζωή και στην ευρύτερη κοινότητα
Αλλαγές και σε επίπεδο Ανώτατης Εκπαίδευσης…. «η Ανώτατη Παιδεία οφείλει να εκπαιδεύσει ανθρώπους με στόχο να γίνουν ικανοί να αλλάξουν αυτό το ίδιο το σύστημα» Ν. Μαρκάτος
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Η παρουσίαση στηρίζεται εξολοκλήρου στο άρθρο των Ειρήνη Ρέππα και Τερέζα Φωτιάδου-Ζαχαρίου. «Το μέλλον της εργασίας και της εκπαίδευσης στη νέα κοινωνικο-οικονομική πραγματικότητα». Επιθεώρηση Συμβουλευτικής- Προσανατολισμού. Τεύχη, 40-41, Μάρτιος-Ιούνιος 1997, σσ. 69-78