Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Advertisements

Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Γνωστικές θεωρίες μάθησης
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο Γνωστικά εργαλεία θεωρούνται οι εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.1 Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
Σενάριο.
Διδακτικά σενάρια.
Διδακτικά σενάρια Στέργιος Ναστόπουλος.
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
Κοινωνιοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης και Τ.Π.Ε
ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Μόκιας Γιάννης ΚΣΕ ΔΗΜΗΤΡΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β 1 ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ Σύγχρονες διδακτικές μέθοδοι και ΤΠΕ.
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Επιμόρφωση των πε 03 στην χρήση και αξιοποίηση των τ.π.ε. στην εκπαιδευτική διαδικασία Επιμόρφωση των πε 03 στην χρήση και αξιοποίηση των τ.π.ε. στην εκπαιδευτική.
Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΣ ΜΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΡΟΛΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥ Το μανθάνον υποκείμενο δεν κατασκευάζει την προσωπική του γνώση μέσα σε ένα πολιτισμικό και επικοινωνιακό.
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ Β ΕΠΙΠΕΔΟΥ-ΠΑΚΕ ΒΟΛΟΥ Κωνσταντίνα Ματσούκα, φιλόλογος.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Θεωρίες μάθησης και ΤΠΕ Στη διδακτική διαδικασία… η προσωπικότητα της διδάσκουσας/του διδάσκοντα, τα επιστημονικά-γνωστικά αντικείμενα, το.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Σύγχρονες Θεωρίες για τη μάθηση
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Θεωρίες Μάθησης & Διδακτικές Στρατηγικές Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΚοινωνικοπολιτισμικΕΣ
Project.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση ΕΝΟΤΗΤA 2. Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση 2.1. 2.3. 2.2. Γενικά για τη μάθηση Χρήση και υποστήριξη Κοινοτήτων Πρακτικής και Μάθησης Θεωρίες της μάθησης και ΤΠΕ Στόχοι: Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να γνωρίζουν στοιχειωδώς: α) τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2010 και γενικότερα την πολιτική των Ευρωπαϊκών χωρών για τη χρήση και αξιοοποιηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδιακασία β) τα μοντέλα ένταξης, των ΤΠΕ αυτών σε μακροεπίπεδο (εκπαιδευτική πολιτική) όσο και σε μικροεπίπεδο (σχολική μονάδα) Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική

Γενικά για τη μάθηση ΕΝΟΤΗΤA 2.  Μάθηση είναι: μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα η διαδικασία που βοηθά τους οργανισμούς να τροποποιήσουν τη συμπεριφορά τους (Gagné) και με μόνιμο τρόπο προκύπτει αποτέλεσμα ως μάθησης εμπειρίας ή άσκησης άλλοι ορισμοί Κανένας ορισμός δεν γενικά αποδεκτός γνώσεων Ο πιο συμβατός με τις σύγχρονες αντιλήψεις δεξιοτήτων Στόχοι: Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να γνωρίζουν στοιχειωδώς: α) τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2010 και γενικότερα την πολιτική των Ευρωπαϊκών χωρών για τη χρήση και αξιοοποιηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδιακασία β) τα μοντέλα ένταξης, των ΤΠΕ αυτών σε μακροεπίπεδο (εκπαιδευτική πολιτική) όσο και σε μικροεπίπεδο (σχολική μονάδα) στρατηγικών η διαδικασία που αλλάζει το γνωστικό δυναμικό του ατόμου Σε επίπεδο πεποιθήσεων στάσεων ως αποτέλεσμα των ποικίλων εμπειριών διαφόρων μορφών συμπεριφοράς

Η μάθηση Σημεία συμφωνίας των ειδικών διευκολύνεται κάτω από ορισμένες συνθήκες Χαρακτηριστικό ανθρώπων και ζώων επηρεάζεται από ορισμένους παράγοντες Αντιληπτό το αποτέλεσμά της

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ; (Προβληματισμός) ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ; (Προβληματισμός) Σύστημα ενεργειών που αποσκοπούν στο να προκαλέσουν τη μάθηση (Smith) Παραδοσιακή Παιδαγωγική:  Λόγος του ανθρώπου προς άνθρωπο (Opahle) μαθητή Προϋπόθεση για τη διδασκαλία: Η ύπαρξη τουλάχιστον δύο ατόμων δασκάλου ορισμός GAGNE: Το σύνολο των ενεργειών που κάνει ο κάνει ο δάσκαλος για να προκαλέσει, να ενισχύσει και να προωθήσει τη μάθηση

ΣΧΕΣΗ ΜΑΘΗΣΗΣ -ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Ν Α Ι Μάθηση χωρίς διδασκαλία; Όταν μια δραστηριότητα ενός οργανισμού επιφέρει σταθερή αλλαγή στη συμπεριφορά του (Stones) Με ποιό τρόπο μπορεί να επιταχυνθεί η μάθηση; Με τη διδασκαλία Όπου έχουμε διδασκαλία έχουμε και μάθηση; Ο Χ Ι Μετάδοση πληροφοριών (δεν επαρκεί) απαιτούνται Άλλες ενέργειες υποβοήθησης της εσωτερικής διαδικασίας της μάθησης

Σύγχρονες θεωρίες μάθησης 3 σχολές συνδέονται με τον κονστρουκτιβισμό συνδέονται με κοινωνικο-πολιτισμικές θεωρίες θεωρίες που συνδέονται με το συμπεριφορισμό Η μάθηση ως αποτέλεσμα συμμετοχής σε ομάδες Η μάθηση ως διαδικασία δημιουργίας της γνώσης Η μάθηση ως διαδικασία πρόσκτησης της γνώσης οι πλέον διαδεδομένες J. Piaget J. Bruner Pavlov Στόχοι: Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να γνωρίζουν στοιχειωδώς: α) τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2010 και γενικότερα την πολιτική των Ευρωπαϊκών χωρών για τη χρήση και αξιοοποιηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδιακασία β) τα μοντέλα ένταξης, των ΤΠΕ αυτών σε μακροεπίπεδο (εκπαιδευτική πολιτική) όσο και σε μικροεπίπεδο (σχολική μονάδα) Watson S. Papert Thorndike L. Vygotsky Ε. Wenger Skinner Doise και Mugny

Υποβαστάζουν μοντέλα διδασκαλίας Θεωρίες του μπιχεβιορισμού (συμπεριφορισμού) Λαμβάνουν υπόψη μόνο τις μεταβολές της εξωτερικά παρατηρούμενης συμπεριφοράς Οι επαναλήψεις ενισχύουν τις συνδέσεις  μάθηση Η μάθηση σημαίνει τη σύνδεση ερεθισμάτων-ανταπόκρισης. οι θετικές ενισχύσεις ευνοούν τη «μάθηση οι αρνητικές την αποδυναμώνουν «αποσυναρμολόγηση της γνώσης» Η πολύπλοκη μάθηση μπορεί ν’ αναλυθεί σε στοιχειωδέστερα τμήματα Υποβαστάζουν μοντέλα διδασκαλίας Στόχοι: Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να γνωρίζουν στοιχειωδώς: α) τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2010 και γενικότερα την πολιτική των Ευρωπαϊκών χωρών για τη χρήση και αξιοοποιηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδιακασία β) τα μοντέλα ένταξης, των ΤΠΕ αυτών σε μακροεπίπεδο (εκπαιδευτική πολιτική) όσο και σε μικροεπίπεδο (σχολική μονάδα) με τη σειρά τους μπορούν να αναλυθούν σε ακόμη πιο απλά κ.ο.κ. προγραμματισμένη διδασκαλία (Skinner) Άρα: Η γνώση είναι μια οντότητα η οποία μπορεί να μεταδοθεί. Διδακτικός Σχεδιασμός (Gagne) προϋποθέτει βέβαια την ενεργή συμμετοχή του μαθητή

Διδακτικός σχεδιασμός Προγραμματισμένη διδασκαλία διδάσκονται βαθμιαία από τα απλά προς τα σύνθετα και δυσνόητα Η διδακτέα ύλη αναλύεται σε επιμέρους τμήματα στις απαντήσεις των μαθητών, πρέπει να υπάρχει ταχεία ανατροφοδότηση - θετική ή αρνητική ανάλογα με την απάντηση Διδακτικός σχεδιασμός Ανάλυση ομάδας στόχου & των αναγκών Analyze Σχεδίαση των μαθημάτων Design Ανάπτυξη του διδακτικού υλικού Develop Εφαρμογή Implement Αξιολόγηση Evaluate

πρακτικής και εξάσκησης (drill and practice) Πολλά εκπαιδευτικά λογισμικά στηρί-χτηκαν στις αρχές του συμπεριφορισμού Καθοδήγησης και διδασκαλίας (tutorials) κατάλληλα κυρίως για: εποπτική διδασκαλία αξιολόγηση των μαθητών Εξάσκηση – απόκτηση δεξιοτήτων χαμηλού επιπέδου (π.χ εκτέλεση πράξεων, απομνημόνευση κ.ά) διαρκή & ενεργό συμμετοχή ενθάρρυνση Δίνει έμφαση σε: εξάσκηση ρόλο της ταχείας ανάδρασης

Μπιχεβιοριστές: Κωδικοποίηση Μπιχεβιοριστές: Κωδικοποίηση Το μυαλό του μαθητή άγραφο xαρτί. Ο δάσκαλος μπορεί να εγγράψει τη γνώση Η μάθηση: παθητική & αναπαρα-γωγική διαδικασία με τεστ αξιολογείται η αποτελεσματικότητα της μάθησης. H γνώση είναι στατική & αντικειμενική έμφαση στην ποσότητα & το εύρος της γνώσης

Διδακτικές πρακτικές αφορμώμενες από κονστρουκτιβιστικές θεωρίες: Γνωστικές θεωρίες Έμφαση στις εσωτερικές, νοητικές διεργασίες του ατόμου κονστρουκτιβισμός Η μάθηση δε μεταδίδεται εδράζεται πάνω σε προγενέστερες γνώσεις δηλαδή διαδικασία προσωπικής κατασκευής της γνώσης τροποποιούνται κατάλληλα Απαιτείται αναδιάταξη και αναδόμηση των νοητικών δομών του ατόμου ώστε να συζευχθούν με τη νέα γνώση να προσαρμοστούν με τη νέα γνώση ώστε να "προσαρμόσουν" τη νέα γνώση στις υφιστάμενες νοητικές δομές. Διδακτικές πρακτικές αφορμώμενες από κονστρουκτιβιστικές θεωρίες: Στόχοι: Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να γνωρίζουν στοιχειωδώς: α) τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2010 και γενικότερα την πολιτική των Ευρωπαϊκών χωρών για τη χρήση και αξιοοποιηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδιακασία β) τα μοντέλα ένταξης, των ΤΠΕ αυτών σε μακροεπίπεδο (εκπαιδευτική πολιτική) όσο και σε μικροεπίπεδο (σχολική μονάδα) Διερευνητική διδασκαλία Ομαδο - συνεργατική μάθηση Διδακτικές συνομιλίες Διαλογική συζήτηση

Piaget Η ανάπτυξη της λογικής και επιστημονικής σκέψης ακολουθεί εξελικτική διαδικασία με διάφορα στάδια κατασκευάζει τη γνώση με δικό του τρόπο, ενεργητικά Ο μαθητής δεν αποτελεί παθητικό υποδοχέα «γνώσεων». Στόχοι: Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να γνωρίζουν στοιχειωδώς: α) τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2010 και γενικότερα την πολιτική των Ευρωπαϊκών χωρών για τη χρήση και αξιοοποιηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδιακασία β) τα μοντέλα ένταξης, των ΤΠΕ αυτών σε μακροεπίπεδο (εκπαιδευτική πολιτική) όσο και σε μικροεπίπεδο (σχολική μονάδα) Άρα πρέπει να κινείται σε περιβάλλον πλούσιο σε εξωτερικά ερεθίσματα & δυνατότητα αλληλεπίδρασης

H νοητική ανάπτυξη κατά τον Piaget 11/11/2017 H νοητική ανάπτυξη κατά τον Piaget Είναι συνεχής μετάπτωση από καταστάσεις ισορροπίας σε καταστάσεις ανισορροπίας Όταν η ισορροπία αποκαθίσταται το άτομο βρίσκεται σε ανώτερο νοητικό επίπεδο σε σχέση με αυτό, στο οποίο βρισκόταν. Οι μεταπτώσεις αυτές είναι συχνές στις μικρές ηλικίες. Όσο το άτομο πλησιάζει προς την ωριμότητα τόσο οι παραπάνω μεταπτώσεις γίνονται αραιότερες. Οι περίοδοι γνωστικής ανάπτυξης αισθησιοκινητική περίοδος (0-2 ετών) περίοδος προλογικής σκέψης ή προσυλλογιστική (2-7 ετών) 3. περίοδος συγκεκριμένων λογικών πράξεων (7-11 ετών) 4. περίοδος τυπικών λογικών πράξεων ή αφαιρετικής σκέψης (11-15) Κάθε νέο στάδιο ενσωματώνει τις νοητικές δομές του προηγούμενου. όλα τα άτομα περνούν υποχρεωτικά από κάθε στάδιο

Ο Bruner πρότεινε την ανακαλυπτική μάθηση Οι μαθητές ο εκπαιδευτικός Φθάνουν στη γνώση ανακαλύπτοντας τις εσωτερικές δομές που διέπουν τα φαινόμενα. Οι μαθητές Με μεθόδους όπως: Διατυπώνουν κανόνες το πείραμα Κατανοούν αρχές. η δοκιμή Αναπτύσσουν δεξιότητες η επαλήθευση Έρχονται αντιμέτωποι με προβλήματα που καλούνται να επιλύσουν η διάψευση καθοδηγητής Στόχοι: Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να γνωρίζουν στοιχειωδώς: α) τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2010 και γενικότερα την πολιτική των Ευρωπαϊκών χωρών για τη χρήση και αξιοοποιηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδιακασία β) τα μοντέλα ένταξης, των ΤΠΕ αυτών σε μακροεπίπεδο (εκπαιδευτική πολιτική) όσο και σε μικροεπίπεδο (σχολική μονάδα) ο εκπαιδευτικός διευκολυντής εμψυχωτής με το δικό τους ρυθμό υποστηρίζει τους μαθητές να ανακαλύψουν τη λύση: με δικές τους αποφάσεις και επιλογές

οφείλουν να στηρίζουν την πορεία του μαθητή εκπαιδευτικά λογισμικά & περιβάλλοντα με βάση τις γνωστικές θεωρίες προσπαθεί να επιλύσει προβλή ματα σε αλληλεπίδραση με: ηλεκτρ. περιβάλλον συμμαθητές Ο μαθητής: διερευνά, ανακαλύπτει, κάνει υποθέσεις: εκπαιδευτικό επαληθεύει ή διαψεύδει οφείλουν να στηρίζουν την πορεία του μαθητή ενθαρρύνουν την προσωπική έκφραση των μαθητών υποστηρίζουν την προσωπική τους εμπλοκή λαμβάνουν υπόψη τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις των μαθητών παρέχουν πολλαπλές αναπαραστάσεις των εννοιών σε κάθε μάθημα Στόχοι: Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να γνωρίζουν στοιχειωδώς: α) τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2010 και γενικότερα την πολιτική των Ευρωπαϊκών χωρών για τη χρήση και αξιοοποιηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδιακασία β) τα μοντέλα ένταξης, των ΤΠΕ αυτών σε μακροεπίπεδο (εκπαιδευτική πολιτική) όσο και σε μικροεπίπεδο (σχολική μονάδα) υποστηρίζουν τη διαδικασία της κοινωνιογνωστικής σύγκρουσης τα γεγονότα ή επιχειρήματα άλλων μαθητών ανατρέπουν τα λάθη δεν πρέπει να υποδεικνύουν τις ορθές διαδικασίες

Papert υλοποίησε και επεξέτεινε τις ιδέες του Piaget Περιβάλλοντα κατασκευασμένα με βάση τις γνωστικές θεωρίες αποτελούν την πλέον διαδεδομένη κατηγορία λογισμικών η ευρύτερη κλάση των ανοιχτών μικρόκοσμων (π.χ. τα περιβάλλοντα Logο)

Κοινωνιοπολιτισμικές θεωρίες 11/11/2017 Κοινωνιοπολιτισμικές θεωρίες Γενική ιδέα: ο κοινωνιoπολιτισμικός παράγοντας σημαντικός αποδίδεται μεγάλη σημασία στην κοινωνική αλληλεπίδραση Lev. Vygotskty το μανθάνον υποκείμενο κατασκευάζει την προσωπική του γνώση Όχι σε ένα πολιτισμικό & επικοινωνιακό «κενό» η γνώση δημιουργείται και σηματοδοτείται πάντοτε μέσα σε ευρύτερο πολιτισμικό πλαίσιο Γλώσσα, στερεότυπα, αντιλήψεις Με αλληλεπίδραση του ατόμου με άλλα άτομα σε συγκεκριμένες επικοινωνιακές περιστάσεις μέσω της υλοποίησης κοινών δραστηριοτήτων (activities).

προσεκτικός σχεδιασμός μαθημάτων ώστε: 11/11/2017 Κοινωνιoγνωστικές θεωρίες κοινωνικός εποικοδομισμός Wenger: θεωρητικός των Κοινοτήτων Πρακτικής και Μάθησης Βασικοί εκπρόσωποι Vygotsky Doise και Mugny αποδίδεται μεγάλη σημασία στη γλώσσα, ως παράγοντα μάθησης zone of proximal development Υπόθεση: ζώνη εγγύτερης (ή επικείμενης) ανάπτυξης του εκπαιδευτικού & σχολείου σύνολο γνώσεων προσπελάσιμο μόνο με τη βοήθεια του περιβάλλοντος. του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζει και μαθαίνει ο μαθητής της δραστηριότητας (activity theory) νεότερες θεωρίες της εγκαθιδρυμένης μάθησης (situated cognition της κατανεμημένης νόησης (distributed cognition) υποστηρίζουν τη συνεργατική μάθηση σε όλες τις μορφές προσεκτικός σχεδιασμός μαθημάτων ώστε: συμβατές με νέα γενιά εκπ/κών περιβαλλόντων: πλήθος δυνατοτήτων αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας επηρέασαν τον τρόπο ένταξης των λογισμικών: να ενθαρρύνουν τη συνεργασία διδακτική εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του Web2. κοινωνική δικτύωση ευνοούν το μοντέλο του μαθητών που συνεργάζονται με τη βοήθεια των Τ.Π.Ε. αντί να προσπαθούν ατομικά να επιλύσουν τα προβλήματα.

Vygotsky

Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική ΕΝΟΤΗΤA 2. 2.2. Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική στόχοι Στοιχειώδεις γνώσεις γύρω από τη βασική ορολογία της Σύγχρονης Διδακτικής Βασικές γνώσεις για ορισμένες από τις σύγχρονες διδακτικές μεθόδους σε συνδυασμό με τις ΤΠΕ

Βασικές έννοιες και ορολογία Στρατηγική Διδασκαλίας ένα οργανωμένο σύνολο διδακτικών στοιχείων Mέθοδος Διδασκαλίας οργάνωση του μαθήματος & συμπεριφορά του εκπ/κού εφαρμόζεται συστηματικά σε σειρά μαθημάτων Ευρύτερη έννοια Στρατηγική Διδασκαλίας περιλαμβάνει, ίσως, περισσότερες από μια μεθόδους συνιστά διδακτικές παρεμβάσεις συγκροτημένες σε μια ακολουθία με βάση συγκεκριμένες αρχές. Ευρύτερη Μοντέλο Διδασκαλίας ιεράρχηση εκπ/κών προτεραιοτήτων διδακτική πρόταση: περιλαμβάνει συγκεκριμένες διδακτικές διαδικασίες προσδιορίζει τον τρόπο οργάνωσης της τάξης και γενικότερα της διδασκαλίας Συχνά οι 3 όροι, ή παραλλαγές τους, χρησιμοποιούνται περίπου ως συνώνυμα.

Σύγχρονες διδακτικές μέθοδοι και ΤΠΕ Η εφαρμογή τους ευνοείται ιδιαίτερα από τη χρήση των ΤΠΕ η χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία «ακυρώνει» έμπρακτα ορισμένες παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας διανοίγει νέες δυνατότητες που δεν είναι δυνατόν να αγνοηθούν ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ η πρόσβαση των μαθητών στο Διαδίκτυο καθιστά πολύ εύκολη την πρόσβαση σε τεράστιο απόθεμα πληροφοριών για οιοδήποτε θέμα

Ομαδοσυνεργατική μάθηση έχουν πολλά διδακτικά πλεονεκτήματα. κοινωνική αλληλεπίδραση Κοινωνιογνωστι-κές θεωρίες Υποστηρίζουν οργάνωση μαθημάτων ευνοϊκών για: συνεργατική, ομαδική μάθηση σύγχρονα περιβάλλοντα εργασίας και λογισμικά προσφέρουν πολλές δυνατότητες για επικοινωνία και συνεργασία: άμεση επικοινωνία (με ήχο, εικόνα, κείμενο) συνεπεξεργασία κειμένων, εικόνων κ.λ.π. από κοινού επίλυση προβλημάτων διαμοίραση ψηφιακών πόρων συμμετοχή σε Κοινότητες παιχνίδια ρόλων και συλλογικών κατασκευών ιστολόγια και wikis Μορφές ασύγχρονης επικοινωνίας διδακτικό «κόστος»: Μεγέθη των ομάδων Η σύνθεση των Ομάδων μέριμνα του εκπαιδευτικού Ο τρόπος αλληλεπίδρασης Διδακτικός θόρυβος Διαχείριση του χρόνου κ.ά.

Σχέδια project (Συνεργατικής Έρευνας) ομαδικές εργασίες που εκτελούνται σε σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα οπωσδήποτε > 1 δ.ώ. μέχρι & μήνες. δυνατότητα να αποκτήσουν οι μαθητές ευρύ φάσμα γνώσεων και δεξιοτήτων μπορούν να οδηγήσουν σε μεγάλη σπατάλη χρόνου και άλλων πόρων αποσκοπούν στην από κοινού διερεύνηση ενός ανοιχτού προβλήματος στην παραγωγή προϊόντος, που αξιολογείται από τα μέλη της ομάδας χρησιμοποιήσει ένα ευρύ σύνολο γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων δίνουν στο μαθητή την ευκαιρία να: ασκήσει δημιουργικότητα, πλάγια σκέψη, ανάλυση, σύνθεση, αξιολόγηση, αυτοπειθαρχία απαραίτητα διαδικαστικά βήματα: επιλογή του θέματος συγκεκριμενοποίηση των στόχων συνεργατικός σχεδιασμός αναζήτηση πηγών εκτέλεση παρουσίαση του τελικού προϊόντος αξιολόγηση. πλεονεκτήματα του project: • τονίζει τη σημασία της διαδικασίας και όχι το αποτέλεσμα της μάθησης. • βοηθάει τους μαθητές και τους μαθαίνει να θέτουν στόχους, • στηρίζεται στην ομαδική εργασία και στην συνεργασία. εξασφαλίζουν περιβάλλοντα μάθησης ιδανικά για: αυτοκατευθυνόμενη διερεύνηση Μυστικό επιτυχίας των projects : η εργασία κατευθύνεται από εσωτερικά κίνητρα.

Επίλυση προβλημάτων (problem solving) Πρόβλημα κατάσταση κατά την οποία το άτομο αναζητεί τα μέσα και τους τρόπους, ώστε να επιτύχει συγκεκριμένο σκοπό επίλυση προβλήματος προσπάθειες προκειμένου να επιτευχθεί ένας σκοπός 2 είδη προβλημάτων Σαφώς διατυπωμένα: πληροφορίες: ασαφώς διατυπωμένα α. για την αρχική κατάσταση β. για την τελική κατάσταση (στόχο) γ. για επιτρεπόμενους ή μη χειρισμούς καθόλου ή ανεπαρκείς πληροφορίες Επιλύονται συνήθως με αλγορίθμους* δηλ. σταθερούς κανόνες ή διαδικασίες οι οποίες εξασφαλίζουν την σωστή απάντηση, αν τις ακολουθήσουμε σωστά Το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι σαφές Απαιτούν ευριστικές προσεγγίσεις (heuristics Επιλύεται με πολλές στρατηγικές διαισθητικές, πρωτότυπες στρατηγικές (άλλοτε αποδίδουν και άλλοτε όχι) Επιδέχεται πολλές σωστές λύσεις δεν εγγυώνται λύσεις αλλά εφαρμόζονται σε ευρύτερο φάσμα προβλημάτων Παράδειγμα: πώς θα επιλυθεί ένα οικολογικής φύσεως πρόβλημα μιας περιοχής; επιτρέπουν στους ανθρώπους να εφευρίσκουν μόνοι τους τις λύσεις.

3 επίπεδα Επίλυση προβλημάτων (problem solving) (2) κάθε μέρα ο άνθρωπος καλείται να λύσει μικρά ή μεγάλα προβλήματα Λειτουργική Ψυχολογία (Ε. Claparede και J. Dewey) η εκπαίδευση να εφοδιάσει με τρόπους, στρατηγικές και μεθόδους επίλυσης. διακρίνει 4 βήματα επίλυσης ο G. Polya β. κατάστρωση ενός σχεδίου επίλυσης του προβλήματος α. κατανόηση του προβλήματος γ. εκτέλεση του σχεδίου δ. ανασκόπηση και αξιολόγηση Συμβολή ΤΠΕ στην εφαρμογή σύγχρονων διδακτικών μεθόδων δηλ. σταθερούς κανόνες ή διαδικασίες οι οποίες εξασφαλίζουν την σωστή απάντηση, αν τις ακολουθήσουμε σωστά δυνατότητες ανεύρεσης - συνδυασμού πληροφοριών Περιεχομένου: εντοπίζουν, ελέγχουν, μορφοποιούν συνδυάζουν επιλύσουν ή να επεξεργαστούν λύσεις προβλημάτων. διεκπεραίωσης & οργάνωσης δεδομένων κλπ στοιχείων 3 επίπεδα «ισότιμη» Online συζήτηση 1 σελίδα ιστολογίου (blog) e-forum discussion list προέκτασης των καινοτόμων πρακτικών Παράδειγμα: τα Web Quests. Τα Webjects  επέκταση των Web Quests σε projects σχετικά μεγάλης διάρκειας

Διδακτικά σενάρια και διαθεματικότητα εστιασμένο γνω- στικό αντικείμενο συγκεκριμένους εκπ/κούς στόχους διδακτικό σενάριο περιγραφή μιας διδασκαλίας με: διάρκεια >= 1 διδ. ώρα διδακτικές αρχές και πρακτικές συγκεκριμένους εκπ/κούς στόχους περιλαμβάνονται τα στοιχεία που θεωρούνται σημαντικά στη σύγχρονη παιδαγωγική. η αλληλεπίδραση οι αντιλήψεις των μαθητών οι ρόλοι των συμμετεχόντων τα ενδεχόμενα διδακτικά εμπόδια υλοποιείται μέσα από μια σειρά εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Η δομή και ροή κάθε δραστηριότητας καθώς και οι ρόλοι του διδάσκοντα-διδασκομένων και η αλληλεπίδρασή τους περιγράφονται στο σενάριο μπορούν να συνδυάζονται περισσότεροι διδακτικοί πόροι, π.χ. >1 λογισμικά, σημειώσεις, sites, όργανα προκειμένου να επιτευχθεί ένα μαθησιακό αποτέλεσμα. δηλ. σταθερούς κανόνες ή διαδικασίες οι οποίες εξασφαλίζουν την σωστή απάντηση, αν τις ακολουθήσουμε σωστά πολύ συγγενική έννοια αντιστοιχεί σε μια λεπτομερή περιγραφή μιας διδασκαλίας σχέδιο μαθήματος μπορεί να απουσιάζει η περιγραφή της κοινωνικής αλληλεπίδρασης μεταξύ μαθητών-εκπαιδευτικού Ο όρος παλιότερος συνδέεται με μπιχεβιοριστική θεωρία (περιγραφή φάσεων διδασκαλίας, όπως αφόρμηση, ανάπτυξη, ανακεφαλαίωση κλπ). Στη σύγχρονη Διδακτική οι δυο όροι τείνουν να ταυτιστούν

Διαθεματικότητα & διεπιστημονικότητα Διαθεματικότητα & διεπιστημονικότητα π.χ. το Πυθαγόρειο θεώρημα μπορεί να μελετηθεί από καθαρά μαθηματική άποψη, αλλά και από γλωσσική-γλωσσολογική Η εμπλοκή περισσοτέρων από μια γνωστικών περιοχών στην μελέτη ενός φαινομένου διεπιστημονικότητα διαθεματικότητα Η επέκταση της ανάλυσης πέρα από τα όρια μιας γνωστικής περιοχής, προκειμένου να διασυνδεθεί με άλλες έννοιες. διαθεματική προσέγγιση του Πυθαγόρειου θεωρήματος θα εξέταζε και την ιστορία του, το ρόλο που έπαιξε στα Μαθηματικά, αλλά ενδεχομένως και σε άλλους τομείς ανθρωπίνων δραστηριοτήτων κλπ. Αντιμετωπίζει τον κατακερματισμό της ύλης ως ανεξάρτητων ψηφίδων ενός μωσαϊκού που ελπίζουμε ότι συντίθεται στο μυαλό του μαθητή ευνοεί εργασία τύπου σχεδίων συνεργατικής έρευνας (project). Ευνοεί επίσης την συζήτηση στην τάξη :αναγκάζονται: δηλ. σταθερούς κανόνες ή διαδικασίες οι οποίες εξασφαλίζουν την σωστή απάντηση, αν τις ακολουθήσουμε σωστά να θέτουν ερωτήσεις να επιχειρηματολογούν λογικά και κριτικά να κάνουν προγνώσεις να ελέγχουν - αξιολογούν την καταλληλότητα και την εγκυρότητα των απαντήσεών τους.