Αθανάσιος Κ. Ρισβάς
Ορισμοί Η βαρηκοΐα αφορά σε ένα συνεχές από ήπια έως πολύ βαριά και οι περισσότεροι παιδαγωγοί κάνουν τη διάκριση μεταξύ κωφών και βαρήκοων παιδιών. Ένα κωφό δεν μπορεί να κατανοήσει την ομιλία μόνο μέσω των αυτιών του. Ένα βαρήκοο μπορεί να χρησιμοποιήσει την ακοή για να κατανοήσει την ομιλία, συνήθως με m ση ενός ακουστικού βαρηκοΐας. Πολλά κωφά άτομα δεν θεωρούν την απώλεια ακοής αναπηρία. Όπως άλλες πολιτισμικές ομάδες, τα μέλη της κοινότητας των Κωφών μοιράζονται μία κοινή γλώσσα (ΑΝΓ) και κοινωνικές πρακτικές. Ο ήχος μετράται ως προς την ένταση (ντεσιμπέλ [dB]) και τη συχνότητα (χερτζ [Hz] και οι δύο διαστάσεις είναι σημαντικές κατά την εξέταση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών ενός παιδιού με βαρηκοΐα. Οι πιο σημαντικές συχνότητες για την κατανόηση της ομιλίας κυμαίνονται από 500 έως 2.000Ηz.
Χαρακτηριστικά Τα κωφά παιδιά - ειδικά εκείνα με προγλωσσική βαρηκοΐα της τάξης των 90dB η μεγαλύτερη - βρίσκονται σε ιδιαίτερα δυσμενή θέση για την κατάκτηση δεξιοτήτων εγγραματισμού της αγγλικής γλώσσας, ειδικά της ανάγνωσης και της γραφής. Η ομιλία πολλών παιδιών με βαρηκοΐα μπορεί να είναι δυσνόητη επειδή παραλείπουν νήματα που δεν μπορούν να ακούσουν, μιλούν πολύ δυνατά ή πολύ σιγά, μιλούν με αφύσικο υψηλό τόνο, έχουν φτωχή διακύμανση τόνου και/ή μιλούν με ακατάλληλο ρυθμό Ως ομάδα, οι κωφοί και βαρήκοοι μαθητές υπολείπονται σημαντικά των ακουόντων συνομηλίκων τους στην ακαδημαϊκή επίδοση και συνήθως το χάσμα διευρύνεται καθώς μεγαλώνουν. Τα παιδιά με σοβαρή έως πολύ σοβαρή βαρηκοΐα συχνά αναφέρουν ότι νιώθουν α μονωμένα και δυστυχισμένα στο σχολείο, ειδικά όταν οι κοινωνικές τους επαφές με άλλα παιδιά με απώλεια ακοής είναι περιορισμένες. Πολλά κωφά άτομα επιλέγουν να συμμετέχουν στην κοινότητα και την κουλτούρα Κωφών.
Συχνότητα εμφάνισης Οι μαθητές με βαρηκοΐα αντιπροσωπεύουν περίπου το 1,2% όλων των μαθητών σχολικής ηλικίας που δέχονται ειδική αγωγή.
Αίτια Η βαρηκοΐα περιγράφεται ως βαρηκοΐα αγωγιμότητας (έξω ή μέσο ους) ή ως νευροαισθητήρια βαρηκοΐα (έσω ους) και μονόπλευρη (στο ένα αυτί) ή αμφίπλευρη (και στα αυτιά). Μία προγλωσσική βαρηκοΐα προκύπτει πριν το παιδί αναπτύξει λόγο και ομιλία· μία μεταγλωσσική βαρηκοΐα προκύπτει μετά από αυτή την περίοδο. Στις αιτίες της εκ γενετής βαρηκοΐας περιλαμβάνονται γενετικοί παράγοντες, η ερυθρά της μητέρας, η κληρονομικότητα, ο εκ γενετής κυτταρομεγαλοϊός (CMV) και η προωρότητα. Στα αίτια της επίκτητης απώλειας ακοής περιλαμβάνονται η μέση ωτίτιδα, η μηνιγγίτιδα η νόσος Meniere και η έκθεση σε θόρυβο.
Εντοπισμός και αξιολόγηση Η ακουστική αντίδραση του εγκεφαλικού στελέχους και η ωτοακουσπκή εκπομπή είναι δύο μέθοδοι ελέγχου απώλειας της ακοής στα βρέφη. Μία επίσημη δοκιμασία ακοής παράγει ένα ακοόγραμμα, που δείχνει γραφικά την ένταση του αμυδρότερου ήχου που μπορεί να ακούσει ένα άτομο στο 50% των περιπτώσεων σε ποικίλες συχνότητες. Η βαρηκοΐα ταξινομείται ως ελαφρά, ήπια, μέτρια, σοβαρή ή πολύ σοβαρή, ανάλογα με τον βαθμό της απώλειας ακοής.
Τεχνολογία και υποστήριξη Στις τεχνολογίες που ενισχύουν ή παρέχουν ήχους, περιλαμβάνονται τα ακουστικά βαρηκοΐας, τα μηχανήματα ακρόασης και τα κοχλιακά εμφυτεύματα. Στις τεχνολογίες ή την υποστήριξη που ενισχύουν ή αντικαθιστούν τον ήχο, περιλαμβάνονται οι διερμηνείς, η μετάφραση ομιλίας σε κείμενο, οι τηλεοπτικοί υπότιτλοι, τα τηλέφωνα κειμένου και τα μηχανήματα εγρήγορσης.
Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις Η προφορική/ακουστική προσέγγιση θεωρεί την ομιλία σημαντική αν οι μαθητές πρόκειται να λειτουργήσουν στον κόσμο των ακουόντων μεγάλη έμφαση δίνεται στην επαύξηση, την ακουστική εκπαίδευση, τη χειλεανάγνωση, τη χρήση τεχνολογικών μέσων και, πάνω απ' όλα, στην ομιλία. Η ολική επικοινωνία χρησιμοποιεί λόγο και ταυτόχρονη χειρομορφική επικοινωνία μέσω νοημάτων και δακτυλικού αλφαβήτου, ακολουθώντας τη σειρά των λέξεων της αγγλικής γλώσσας. Στη δίγλωσση προσέγγιση, η κώφωση θεωρείται πολιτισμική και γλωσσική διαφορά, όχι αναπηρία, και η Αμερικανική Νοηματική Γλώσσα (ΑΝΓ) χρησιμοποιείται ως γλώσσα διδασκαλίας.
Εναλλακτικά εκπαιδευτικά πλαίσια Το 86% των κωφών ή βαρήκοων παιδιών φοιτούν στα τοπικά δημόσια σχολεία: το 49% φοιτά στις τάξεις γενικής εκπαίδευσης, το 18% παρακολουθεί ενισχυτικές τάξεις για ορισμένο χρόνο της σχολικής ημέρας, το 19% εκπαιδεύεται σε ειδικές τάξεις και το 7% φοιτά σε σχολεία-οικοτροφεία. Όλες οι επαγγελματικές οργανώσεις και σύλλογοι γονέων που εμπλέκονται στην εκπαίδευση των κωφών διατυπώνουν θέσεις υπέρ της διατήρησης ενός συνεχούς εναλλακτικής φοίτησης. Η πρόσβαση στη γλώσσα και στον τρόπο επικοινωνίας που αρμόζει καλύτερα στις ατομικές ανάγκες και προτιμήσεις τους, η αποτελεσματική διδασκαλία με ουσιαστικό αναλυτικό πρόγραμμα και η αυτοπροάσπιση είναι βασικά στοιχεία για τη βελτίωση του μέλλοντος των κωφών και βαρήκοων ατόμων.