Αυτεπίγνωση Created by Freepik
Αποφθέγματα για την αυτεπίγνωση.. “Το «γνώθι σ’ αυτόν» είναι η αρχή κάθε σοφίας» Σωκράτης "Η αυτεπίγνωση δεν είναι η απουσία σφαλμάτων, αλλά η ικανότητα να μαθαίνεις και να τα διορθώνεις." Daniel Chidiac "Όλα όσα μας εκνευρίζουν στους άλλους μπορούν να μας οδηγήσουν σε μια κατανόηση του εαυτού μας." C. G. Jung Η γνώση του εαυτού μας είναι σημαντική καθώς μας δίνει μια αίσθηση δύναμης και ελέγχου στον εαυτό μας, αφού είμαστε ο δικός μας ηγέτης, πρέπει να πιστεύουμε και να ηγούμαστε του εαυτού μας. Η αυτεπίγνωση μπορεί να αποτελεί είτε περιορισμό ή παράγοντα διευκόλυνσης της προσωπικής μάθησης και ανάπτυξης.
Ορίζοντας την αυτεπίγνωση "Η ικανότητα να αναγνωρίζεις και να κατανοείς τις διαθέσεις σου, τα συναισθήματα και τα κίνητρά σου, καθώς και τις επιπτώσεις τους σε άλλους" (Goleman, 1998) «Έχοντας σαφή αντίληψη στις δικές του αξίες, ανάγκες, ενδιαφέροντα, στόχους, ικανότητες και σκοπό» (Hall, 2002) Σημειώσεις για εκπαιδευτές Με την ενίσχυση της αυτεπίγνωσης μας, η οποία είναι μια συνεχής διαδικασία, έχουμε μια σαφή αντίληψη της προσωπικότητάς μας: των δυνατών μας σημείων των αδυναμιών, των πεποιθήσεων, των σκέψεων, των συναισθημάτων μας και αυτών που μας παρακινούν.
Ορίζοντας την αυτεπίγνωση (2) Η αυτεπίγνωση είναι μια αντίληψη ανώτερου επιπέδου που περιλαμβάνει να έχουμε αντίληψη της εσωτερικής μας κατάστασης, και αντίληψη των αλληλεπιδράσεών και των σχέσεών μας με τους άλλους (Trapnell and Campbell, 1999). Η αυτεπίγνωση μπορεί να θεωρηθεί ως εργαλείο αξιολόγησης, δηλαδή για την αξιολόγηση της ποιότητας και της ακρίβειας των αντιλήψεων που έχουμε για εμάς. Είναι η ικανότητα να γνωρίζουμε συνειδητά τις αντιλήψεις που έχουμε και να τις παρατηρήσουμε με έναν ακριβή και αντικειμενικό τρόπο. Σημειώσεις για τους εκπαιδευτές: Με την ενίσχυση της αυτεπίγνωσης μας, η οποία είναι μια συνεχής διαδικασία, έχουμε μια σαφή αντίληψη της προσωπικότητάς μας: των δυνατών μας σημείων των αδυναμιών, των πεποιθήσεων, των σκέψεων, των συναισθημάτων μας και αυτών που μας παρακινούν.
Συναισθηματική Νοημοσύνη (ΣΝ) Η αυτεπίγνωση είναι στοιχείο της συναισθηματικής νοημοσύνης (ΣΝ), και το πρώτο βήμα για να γίνουμε συναισθηματικά ευφυείς, είναι να αυξήσουμε το επίπεδο της αυτεπίγνωσης μας Η ΣΝ παρατηρείται όταν ένα άτομο επιδεικνύει τις ικανότητες που συνθέτουν την αυτεπίγνωση, την αυτοδιαχείριση, την κοινωνική επίγνωση και τις κοινωνικές δεξιότητες σε κατάλληλες στιγμές και τρόπους , με αρκετή συχνότητα ώστε να είναι αποτελεσματικές σε μια κατάσταση Είναι η διεργασία η οποία αφορά στην αναγνώριση, τη χρήση, την κατανόηση και τη διαχείριση της συναισθηματικής κατάστασης του εαυτού μας και των άλλων με σκοπό τη ρύθμιση της συμπεριφοράς και την αντιμετώπιση προβλημάτων συναισθηματικής φύσης
Συναισθηματική Νοημοσύνη (ΣΝ) (2) Τα πέντε στοιχεία της ΣΝ είναι: Αυτεπίγνωση Αυτοδιαχείρηση Κίνητρο / Ώθηση Ενσυναίσθηση Κοινωνικές Δεξιότητες Σημειώσεις για εκπαιδευτές ΑΥΤΕΠΙΓΝΩΣΗ: Η ικανότητα να αναγνωρίζει κάποιος/α και να κατανοεί τις προσωπικές διαθέσεις, τα συναισθήματα και τα κίνητρά του/της, καθώς και την επίδρασή τους σε άλλους. ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ: Η ικανότητα να ελέγχουμε τις παρορμήσεις μας που μπορεί να έχουν ανεπιθύμητες συνέπειες. Η ικανότητα να σταματάμε και να σκεφτόμαστε πριν δράσουμε. ΚΙΝΗΤΡΟ / ΩΘΗΣΗ: Υπάρχουν δύο τύποι κινήτρων, το εσωτερικό και το εξωγενείς. Το εσωτερικό κίνητρο είναι όταν εργαζόμαστε σε κάτι που διεγείρει το μυαλό μας και το βλέπουμε σαν ευχάριστη πρόκληση. Εξωγενές κίνητρο αναφέρεται στο εξωτερικό κίνητρο που έχουμε για να κάνουμε κάτι, π.χ. Ανταγωνισμός, ανταμοιβές, τιμωρίες ή εντολές. ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ: Αναφέρεται στην ικανότητα να μοιραζόμαστε τα συναισθήματα ή τις εμπειρίες κάποιου άλλου, και να μπούμε στη θέση του άλλου ατόμου. Αφορά την ικανότητα να μπαίνουμε στα «παπούτσια» κάποιου άλλου ατόμου ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ: Η ικανότητα διαχείρισης σχέσεων και δημιουργίας δικτύων.
Αυτεπίγνωση - Γιατί είναι σημαντική Μας επιτρέπει να κατανοούμε τους εαυτούς μας και άλλους ανθρώπους, Να αναγνωρίζουμε, να ερμηνεύουμε και να ρυθμίζουμε τα συναισθήματά και τις σκέψεις μας Γιατί το πώς νιώθουμε και σκεφτόμαστε έχει επίδραση στη συμπεριφορά μας, στις επιλογές που κάνουμε και τις αποφάσεις που παίρνουμε Σημειώσεις για εκπαιδευτές Μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα τη συμπεριφορά μας και το γιατί επιλέγουμε ή αποφασίζουμε να κάνουμε κάτι
Αυτεπίγνωση - Γιατί είναι σημαντική (2) Μπορούμε να καταλαβαίνουμε πώς μας βλέπουν οι άλλοι Για να αναλάβουμε δράση και να επιτύχουμε τους στόχους μας, και συνεπώς, θετική προοπτική για το μέλλον Περισσότερη ενσυναίσθηση προς τον εαυτό μας και τους άλλους Καλύτερη ψυχολογική υγεία και αυξημένα επίπεδα ευ ζήν Βελτιωμένη ψυχική υγεία Σημειώσεις για εκπαιδευτές Η συνειδητοποίηση του σκοπού στη ζωή μας, μας βοηθά στη ρύθμιση των στόχων μας, αφού γνωρίζουμε πού θέλουμε να φτάσουμε, να βρίσκουμε τρόπους να το κάνουμε. Η θετική στάση αυτή τονώνει την επιθυμία μας να εργαστούμε συστηματικά για την επίτευξη των στόχων μας, ακόμη και σε δύσκολες περιστάσεις Η αύξηση της αυτεπίγνωσης οδηγεί στην κατανόηση και την αποδοχή του εαυτού μας Καλύτερη ψυχολογική υγεία, αφού μπορούμε να ρυθμίσουμε και να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας και να ανταποκριθούμε στις ανάγκες μας
Ποιος είναι ο σκοπός της; Ποιος είναι ο σκοπός της; Προσωπική Ανάπτυξη & Αυτo-βελτίωση Θετικές αλλαγές συμπεριφοράς και προσαρμοστικότητα - δηλαδή, διευκόλυνση στη βελτίωση των συνηθειών Βοηθάει στη δημιουργία επιτεύξιμων στόχων, στον καθορισμό στόχων και στη λήψη αποφάσεων Βελτιώνει τις διαπροσωπικές σχέσεις στην προσωπική και επαγγελματική ζωή Σημειώσεις για εκπαιδευτές Η αυτεπίγνωση είναι έχουμε αντίληψη για στο που είμαστε καλοί αλλά και στο να αναγνωρίζουμε τι έχουμε ακόμα να μάθουμε. Όταν συνδυάζουμε τις ικανότητες αυτεπίγνωσης και προσαρμοστικότητας, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τί πρέπει να βελτιώσουμε και είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πώς να μαθαίνουμε αυτές τις δεξιότητες και ικανότητες. Η λήψη αποφάσεων βελτιώνεται καθώς τα άτομα με υψηλή αυτεπίγνωση είναι σε θέση να λαμβάνουν σημαντικές αποφάσεις παρά τις αβεβαιότητες και τις πιέσεις. Η αυτεπίγνωση οδηγεί σε μεγαλύτερη εκτίμηση της διαφορετικότητας, βελτιωμένη επικοινωνία με τους συναδέλφους και αυξημένη αυτοπεποίθηση και σιγουριά στο χώρο εργασίας.
Οφέλη της αυτεπίγνωσης Συνδέεται με την απόδοση και την γενική επιτυχία (προσωπική και οργανωτική) Βοηθά στην αναζήτηση εργασίας - σε θέση να βλέπουμε την κατάλληλη θέση ανάλογα με τις δεξιοτήτες μας (επαγγελματική προσαρμογή) και συνεπώς λήψη πιο αποτελεσματικών αποφάσεων για την καριέρα Βοηθά κατά τη διαδικασία της συνέντευξης – καλύτερη παρουσίαση των πιο δυνατών μας στοιχείων Υψηλότερη εργασιακή ικανοποίηση Σημειώσεις για εκπαιδευτές Είναι η αίσθηση της ταυτότητάς μας που μας βοηθά να αξιολογούμε τον εαυτό μας, τον τρόπο με τον οποίο προσαρμοζόμαστε στο περιβάλλον και τη μοναδικότητά μας να λαμβάνουμε αποφάσεις σχετικά με την εργασία. Καθώς ενισχύεται η αντίληψη για τον εαυτό μας, γνωρίζουμε τις δεξιότητες που διαθέτουμε και είμαστε σε καλύτερη θέση να γνωρίζουμε ποια εργασία μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες μας για επαγγελματική ανάπτυξη. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης, η αυτεπίγνωση, μας βοηθά να παρουσιάζουμε τα πλεονεκτήματα και τους τομείς βελτίωσης μας, ώστε οι άλλοι να έχουν μια σαφή εικόνα του τί μπορούμε να προσφέρουμε σε έναν οργανισμό
Οφέλη της αυτεπίγνωσης (2) Θετική συσχέτιση με την ευζωία και την εργασία Συσχέτιση με αποτελεσματικότερη ηγεσία Δρά ως βάση για συμμετοχή σε συνεχή εκπαίδευση Βοηθά στη διαχείριση των συγκρούσεων Σημειώσεις για εκπαιδευτές Η αυτεπίγνωση βοηθάει στην επιλογή των ρόλων όπου μπορούμε να πετύχουμε. Η αυτεπίγνωση επιτρέπει στους ηγέτες να γνωρίζουν τα δικά τους δυνατά στοιχεία και τις αδυναμίες τους και να έχουν την ικανότητα να είναι ειλικρινείς σε σχέση με αυτά. Μπορούν να δημιουργούν ομάδες που αλληλο-συμπληρώνονται σύμφωνα με τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους. Η επιτυχής διαχείριση των συγκρούσεων εξαρτάται από την ικανότητα των ανθρώπων να διαχειρίζονται το άγχος τους ενώ παραμένουν σε εγρήγορση και σε ηρεμία και ελέγχουν τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά τους.
Created by Freepik Σημειώσεις για εκπαιδευτές Ο Αετός που νόμιζε ήταν Κοτόπουλο: https://www.youtube.com/watch?v=NvfAoOhOTy0 Στο εγχειρίδιο θα βρείτε ολόκληρη την ιστορία με 2 πιθανές εκδοχές στο τέλος Created by Freepik
Προκειμένων να γνωρίσουμε τον εαυτό μας, θα πρέπει να θέσουμε αυτά τα ερωτήματα: Τι με παθιάζει; Ποιες είναι οι αξίες μου; Ποιοι είναι οι στόχοι της ζωής μου (γενικά) Ποιοι είναι οι επαγγελματικοί μου στόχοι (συγκεκριμένοι) Ποιες ήταν οι προκλήσεις στη ζωή μου; Πώς τις αντιμετώπισα; (Ενέργειες) Τι έκανα; (Αποτελέσματα) Ποιες δεξιότητες χρησημοποίησα;
Στόχοι Να κατανοήστε τι είναι η αυτεπίγνωση και γιατί είναι μια σημαντική ικανότητα να καλλιεργείται - Οφέλη. Να γνωρίσετε τις 3 βασικές δεξιότητες της αυτεπίγνωσης. Βιωματική εμπειρία στην ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων μέσω πρακτικών ασκήσεων και δραστηριοτήτων. Να αναλογιστείτε την επίγνωση τόσο του εαυτού σας όσο των άλλων
Υπο-δεξιότητες Συναισθηματική επίγνωση: η αναγνώριση των συναισθημάτων και πώς επηρεάζουν την απόδοσή μας Η αυτο-αξιολόγηση περιλαμβάνει μια ισχυρή αίσθηση της αξίας και των δυνατοτήτων μας Αυτοπεποίθηση για τους εσωτερικούς πόρους, τις ικανότητες και τα όρια μας Created by Balasoiu - Freepik.com Created by Mrsiraphol - Freepik.com Σημειώσεις για εκπαιδευτές Η συναισθηματική επίγνωση είναι σημαντική για τη διατήρηση καλών σχέσεων με τους άλλους Αυτό-αξιολόγηση: Όταν καλλιεργούμε την ικανότητα να εκτιμούμε και να αναγνωρίζουμε τα διαφορετικά συναισθήματα και την έντασή τους, είμαστε ικανοί να τα σταθεροποιήσουμε, μαζί και την έκφρασή τους. Η αυτοπεποίθηση ενσωματώνει την επίγνωση και αποδοχή των πλεονεκτημάτων και αδυναμιών, του αναστοχασμού, της μάθησης από την εμπειρία, το να είμαστε ανοικτοί σε ειλικρινή ανατροφοδότηση, και νέων προοπτικών Created by Creativeart - Freepik.com
Πώς αναπτύσσουμε την αυτεπίγνωση; Ενδοσκόπηση Ανατροφοδότηση από τους άλλους και να βλέπει κανείς «μέσα από τα μάτια» των άλλων Αυτοπαρατήρηση - παρατηρώντας τη συμπεριφορά μας Σημειώσεις για εκπαιδευτές: Η ενδοσκόπηση μπορεί να βοηθήσει στην έκθεση τρεχόντων σκέψεων και συναισθημάτων, που βρίσκονται σε συνειδητό επίπεδο και μας βοηθούν να κατασκευάσουμε μια συνεκτική αφήγηση για τον εαυτό μας. Όταν προσπαθούμε να δούμε τον εαυτό μας μέσα από τα μάτια των άλλων, παρατηρούμε πώς μας βλέπουν οι άλλοι γύρω μας και μπορούμε να εντοπίσουμε ποιες απόψεις είναι παρόμοιες με τις δικές μας και που διαφέρουν από τις δικές μας. Η αυτεπίγνωση ενισχύεται με την ανατροφοδότηση από τους άλλους. Πληροφορίες όπως το πώς οι άλλοι μας βλέπουν και τί λένε για μας (με τη λήψη ανατροφοδότησης) θεωρούνται σημαντικές. Η αυτοπαρατήρηση συμβαίνει όταν εξάγουμε τις εσωτερικές μας καταστάσεις από την έκφραση της συμπεριφορά μας, και είναι μια σημαντική πηγή αυτεπίγνωσης.
Ερωτηματολόγιο - Δραστηριότητα 1 Σημειώσεις για εκπαιδευτές: Ανατρέξτε στον οδηγό για να βρείτε το ερωτηματολόγιο που αφορά την αυτεπίγνωση
Δραστηριότητα 2: Οι 5 μου Εαυτοί Σημειώσεις για εκπαιδευτές: Για την ευημερία μας, πρέπει να φροντίσουμε τις 5 διαστάσεις του εαυτού μας. Χρειαζόμαστε μια ισορροπία μεταξύ αυτών: Σωματικός (π.χ. ύπνος, διατροφή, άσκηση) Γνωστικός (π.χ. οι νοερές ικανότητες, η γνώση) Συναισθηματικός (π.χ. συναισθήματα) Κοινωνικός (π.χ. σχέσεις) Ηθικός (π.χ. αξίες) Πάρτε το χρόνο να σκεφτείτε τι κάνετε τώρα Και ποια βήματα θα λάβετε για να βελτιώσετε το επίπεδο ευημερίας σας, για να αναπτύξετε περαιτέρω τις πέντε διαστάσεις και να βελτιώσετε τον εαυτό σας
Δραστηριότητα 3: 5 Δυνατά Στοιχεία και 3 Τομείς προς Βελτίωση Δραστηριότητα 3: 5 Δυνατά Στοιχεία και 3 Τομείς προς Βελτίωση Εργασία για το σπίτι: ViaStrengths: https://www.viacharacter.org/www/ Σημειώσεις για εκπαιδευτές: Δημιουργήστε μια λίστα με τα κορυφαία 5 δυνατά σας σημεία Δημιουργήστε μια λίστα με τους 3 τομείς προς βελτίωση Created by Creativeart - Freepik.com
Δραστηριότητα 4: Νοητικός Χάρτης με τις Βασικές μας Ανάγκες Σημειώσεις για εκπαιδευτές: Όπως φαίνεται στη διαφάνεια, σύμφωνα με τον Abraham Maslow, οι ανάγκες μας εμπίπτουν σε 5 κατηγορίες.
Adapted from: Tony Buzan: http://www.tonybuzan.com/gallery/mind-maps/ Σημειώσεις για εκπαιδευτές: Ο νοητικός χάρτης είναι μια ισχυρή γραφική τεχνική που παρέχει ένα γενικό κλειδί για να ξεκλειδώσετε τις δυνατότητες του εγκεφάλου. Χρησιμοποιώντας τις 5 κατηγορίες της πυραμίδας του Maslow, δημιουργήστε τον δικό σας νοητικό χάρτη Adapted from: Tony Buzan: http://www.tonybuzan.com/gallery/mind-maps/
Δραστηριότητα 5: Πηγαίνοντας εκεί που θες ΕΣΥ να πας Σημειώσεις για εκπαιδευτές: Ακολουθήστε τις οδηγίες και το διάγραμμα στο εγχειρίδιο εκπαίδευσης για να ορίσετε στόχους Created by Kjpargeter - Freepik.com
Δραστηριότητα 6: Γράψτε το Δικό σας Ποίημα Μαρία Μαθαίνω, εργάζομαι, πετυχαίνω Εργατική, έξυπνη, Αδελφή, φίλη, επαγγελματίας Ανδρέου Όνομα Ρήμα, ρήμα, ρήμα Επίθετο, επίθετο, επίθετο Ουσιαστικό, ουσιαστικό, ουσιαστικό Επίθετο Σημειώσεις για εκπαιδευτές Δημιουργήστε ένα ποίημα σε σχήμα διαμάντι, με λέξεις που αντιπροσωπεύουν τον εαυτό σας Οι στίχοι θα περιλαμβάνουν τύπους λέξεων όπως, ρήματα, επίθετα και ουσιαστικά
Δραστηριότητα 7: Κάνοντας το δικό σας Motto Κρατήστε το σύντομο και εύκολο για απομνημόνευση. Κάντε το συναισθηματικά ευφυές. Ενισχύστε το με ομοιοκαταληξία
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!!! Thank you for your participation.