Chlapana,E (2016) An intervention programme for enhancing kindergarteners’ cognitive engagement and comprehension skills through reading informational.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Σημ.: Οι ώρες διδασκαλίας που αναφέρονται σε κάθε φάση και στάδιο είναι κατά προσέγγιση.
Advertisements

Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1ο Νηπ/γείο Βραχναιίκων, τμ.Α2. Υπεύθυνη εκπ/κός Ανδριάνα Καρρά
Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ RELEASE ‘‘Towards Achieving Self Regulated Learning as a Core in Teachers” In-Service Training in Cyprus Δημοτικό Σχολείο Άγιος Σπυρίδωνας.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ Βρίσκοντας κατάλληλα αντικείμενα μάθησης:
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Eπεξεργασία βιβλίου «κατανόηση» «εμβάθυνση» «εμπλοκή» «συμμετοχή» «παράλληλες αναγνώσεις» 6/4/2016.
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
Είναι άδικο: M ία π ροσέγγιση της έννοιας της αδικίας μέσα από μια αφήγηση Νηπιαγωγός : Αμαλία Παππά 10 ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Θήβας.
Γεωργία Τσαπάλου & Στέλλα Κούρτη Μια μικρή εισαγωγή : Η σημασία της ερώτησης στην διδακτική διαδικασία  Η ερώτηση αποτελεί συστατικό μέρος του λόγου.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Διαβάζοντας με το παιδί μου: οφέλη και στρατηγικές
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
Yopp, H., & Yopp, R.(2000). Sharing informational text with young children The reading teacher,53(5), «Μοιράζοντας τα πληροφοριακά κείμενα στα.
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Φάκελος Αξιολόγησης για Νηπιαγωγείο
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Ενθαρρύνοντας την ανταπόκριση στη Βιβλική Αλήθεια
Από τα Δεδομένα στην Πληροφορία………………….
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
ENNOIEΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Διδασκαλία με την μέθοδο project
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Παρατήρηση στην Α’ Δημοτικού
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
37 ο Νηπιαγωγείο Πατρών
1/θ Νηπιαγωγείο Ριόλου
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Chlapana,E (2016) An intervention programme for enhancing kindergarteners’ cognitive engagement and comprehension skills through reading informational texts.Literacy,50.3,pp.125-132. Πρόγραμμα παρέμβασης για την ενίσχυση της γνωστικής συμμετοχής και των δεξιοτήτων κατανόησης μέσα από την ανάγνωση πληροφοριακών κειμένων.

Σκοπός της έρευνας ήταν να διερευνηθεί, εάν με τη χρήση πληροφοριακών κειμένων μέσα στην τάξη μπορεί να ενισχυθεί η γνωστική εξοικείωση των παιδιών με τα κείμενα αυτά καθώς και η ανάπτυξη της δεξιότητας της κατανόησης. Ως πληροφοριακά κείμενα εννοούμε τα βιβλία που παρέχουν πληροφορίες / γνώσεις, περιγράφουν και ερμηνεύουν φαινόμενα και γεγονότα του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος.

Το δείγμα αποτελούσαν δεκαπέντε παιδιά, εννέα αγόρια και έξι κορίτσια ηλικίας πέντε με έξι ετών σε ένα νηπιαγωγείο του Ρεθύμνου σε αγροτική περιοχή.

Τεχνικές παρέμβασης Η νηπιαγωγός εκπαιδεύτηκε από την ερευνήτρια ούτως ώστε να μπορέσει στη συνέχεια να φέρει σε επαφή τα παιδιά με τα χαρακτηριστικά των πληροφοριακών κειμένων. Το πρόγραμμα παρέμβασης προσαρμόστηκε στο καθημερινό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου. Οι τεχνικές που εφαρμόστηκαν ήταν η αμοιβαία διδασκαλία, η KWL τεχνική και τέλος η διαλογική ανάγνωση. Το υπό εξέταση υλικό αποτελούσαν δεκαπέντε κείμενα με περιγραφικό χαρακτήρα καθώς και κείμενα που στο περιεχόμενό τους ήταν φανερή η δομημένη σειρά. Τα βιβλία αυτά παρέμειναν στη βιβλιοθήκη της τάξης και οργανώθηκαν σε θεματικές ενότητες

Αμοιβαία διδασκαλία, είναι μια τεχνική η οποία μπορεί να ενθαρρύνει θετικά την κατανόηση των παιδιών και στα πληροφοριακά κείμενα. Ο εκπαιδευτικός ενεργεί ως πρότυπο και παρουσιάζει στα παιδιά τη χρήση της πρόβλεψης, διευκρίνισης, ερώτησης και της περίληψης.

KWL τεχνική, πρόκειται για μία εξίσου πολύ καλή τεχνική

Διαλογική ανάγνωση , είναι η διαδικασία κατά την οποία ο εκπαιδευτικός κάνει διάλογο με τους μαθητές του ενθαρρύνοντάς τους να κάνουν ερωτήσεις, προβλέψεις και να επιχειρηματολογούν.

Φάσεις προγράμματος α) Φάση Φάσεις προγράμματος α) Φάση Γνωριμία των παιδιών με τα χαρακτηριστικά των πληροφοριακών κειμένων, όπως τον πίνακας περιεχομένων, τους τίτλους, το λεξιλόγιο, την περίληψη στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, την εικονογράφηση Σύγκριση λογοτεχνικών και πληροφοριακών κειμένων.

β) φάση β) Στη δεύτερη φάση που ήταν και η μεγαλύτερη σε διάρκεια, διήρκεσε σχεδόν τέσσερις εβδομάδες, η νηπιαγωγός εφάρμοσε την αμοιβαία διδασκαλία. Σκοπός της συγκεκριμένης μεθόδου ήταν να βοηθηθούν τα παιδιά ώστε να αναπτύξουν τις δεξιότητες κατανόησης. Πιο συγκεκριμένα την πρόβλεψη, τη διευκρίνιση, την ερώτηση και την περίληψη. Η νηπιαγωγός ενέργησε ως πρότυπο και μέσα από το κουκλοθέατρο παρουσίασε καθεμία από τις ικανότητες στα παιδιά.

Βήματα για την κατάκτηση της κατανόησης των κειμένων Για την πρόβλεψη→ Αντιπαραβολή λογοτεχνικών και πληροφοριακών κειμένων Παράδειγμα από την εκπαιδευτικό μέσα από τον τίτλο και το εξώφυλλο Ενθάρρυνση παιδιών με τη βοήθεια μιας κούκλας για να κάνουν και τα ίδια προβλέψεις με τη βοήθεια των λέξεων κλειδιών.

Βήματα για την κατάκτηση της διευκρίνισης Επανάληψη ανάγνωσης ενός κειμένου και προτροπή των παιδιών να κάνουν διευκρινιστικές ερωτήσεις, όταν δεν κατανοούν. Στρατηγική φωναχτής σκέψης Ενθάρρυνση να απαντούν όπως μπορούν

Βήματα για κατάκτηση της τεχνικής της ερώτησης Προτροπή των παιδιών να ρωτάνε για το σκοπό και το περιεχόμενο του κειμένου Διευκρίνιση ανάμεσα στις ανοιχτού και κλειστού τύπου ερωτήσεις Ενθάρρυνση των παιδιών να απαντούν σε ερωτήσεις και να δηλώνουν κάθε φορά αν είναι δύσκολη ή εύκολη ή ερώτηση Χρήση κούκλας για έκφραση ερωτήσεων Ηχογράφηση ερωτήσεων Ταξινόμηση ερωτήσεων βάσει της αρχικής ερώτησης

Βήματα για την τεχνική της περίληψης Επισήμανση της ανάγκης για συντομία στην περίληψη και αναφορά στη λέξη κλειδί. Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί ως πρότυπο κάνοντας περίληψη, σημειώνοντας τις λέξεις κλειδιά Καθοδήγηση των παιδιών για να κάνουν περίληψη κάνοντας ανάκληση των σχετικών ερωτήσεων, τονίζοντας τις λέξεις κλειδιά μέσα στο κείμενο και διαβάζοντας τον τίτλο και τους υπότιτλους.

γ)φάση Γνωριμία με την KWL τεχνική (δύο εβδομάδες παρέμβασης) Γίνεται παρουσίαση & επεξεργασία ενός πίνακα με τρεις στήλες (τι ξέρω, τι θέλω να μάθω και τι έμαθα) ενώ γίνεται η ανάγνωση ενός πληροφοριακού κειμένου.

δ) φάση Ενθάρρυνση για συμμετοχή σε διάλογο με ολοκληρωμένες ερωτήσεις, ανακλητικές ερωτήσεις, ανοιχτού τύπου ερωτήσεις, όπως ποιος, που, πότε, γιατί, τι, ερωτήσεις που σχετίζονται με λεξιλόγιο των παιδιών και τέλος ερωτήσεις που συσχετίζουν τις εμπειρίες των παιδιών με την πληροφορία του κειμένου.

Τι έδειξε έρευνα: Το πρόγραμμα παρέμβασης είχε θετική επίδραση στις δεξιότητες κατανόησης των παιδιών. Τα παιδιά όχι μόνο αντιλήφθηκαν τη σημασία των πληροφοριακών κειμένων, αλλά έκαναν χρήση των βιβλίων αυτών όταν ήθελαν να επιβεβαιώσουν ή να απορρίψουν τις απαντήσεις μεταξύ τους. Οι τεχνική της διαλογικής ανάγνωσης, η ΚWL και η αμοιβαία διδασκαλία βοήθησαν τα παιδιά να κάνουν περισσότερο δομημένες διδασκαλίες. Το πρόγραμμα βοήθησε αρκετά στην ικανότητα αφομοίωσης των παιδιών καθώς και τη δεξιότητα της πρόβλεψης.

Σε αντιδιαστολή με τη μελέτη του (Myers 2005) η παρούσα έρευνα κατέδειξε δισταγμό από την πλευρά των παιδιών να διατυπώσουν απορίες και να ζητήσουν διευκρινήσεις. Κατανόησαν τη διαφορά ανάμεσα στους διαφορετικούς τύπους ερωτήσεων και με τη καθοδήγηση του εκπαιδευτικού άρχισαν να κάνουν διευκρινιστικές ερωτήσεις. Σχετικά με τη δεξιότητα της περίληψης τα παιδιά ενώ μπορούσαν να απαντούν σε επαναληπτικές ερωτήσεις αδυνατούσαν να κάνουν τα ίδια περίληψη χρησιμοποιώντας ακόμα και τις λέξεις κλειδιά.

Αύξησαν την ικανότητα να βρίσκουν λέξεις κλειδιά μέσα στα κείμενα με τη βοήθεια της KWL τεχνικής και της αμοιβαίας διδασκαλίας. Σημαντικό συμπέρασμα είναι ότι όταν τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με τη δομή των κειμένων αυτών μπορούν ευκολότερα να βρίσκουν τις λέξεις κλειδιά. Η KWL τεχνική ενεργοποίησε την προϋπάρχουσα γνώση με άμεση συνέπεια την περισσότερη αυτοπεποίθηση. Γεγονός πολύ ενθαρρυντικό για τη δεξιότητα εξαγωγής συμπερασμάτων σε ένα κείμενο αργότερα στο δημοτικό. Τα παιδιά δυσκολεύτηκαν στην έκφραση των σκέψεών τους για το θέμα του κειμένου.

Υπάρχει σημαντική συσχέτιση ανάμεσα στην επεξήγηση του λεξιλογίου και τη συμμετοχή των παιδιών μέσα από το διάλογο. Το εύρημα αυτό ωστόσο φανερώνει και μια διαφωνία σχετικά με σπουδαιότητα του διαλόγου για επεξήγηση ορολογίας στα μικρά παιδιά, επειδή ακριβώς το δύσκολο λεξιλόγιο μπορεί να σταθεί εμπόδιο στην κατανόηση του κειμένου (Hall&Sabey 2007). Με την ανατροφοδότηση, τις προτροπές, και τις ανοιχτού τύπου ερωτήσεις της εκπαιδευτικού τα παιδιά ανταποκρίθηκαν θετικά και σταδιακά βελτίωναν τον προφορικό τους λόγο.

Προτάσεις Οι εκπαιδευτικοί μπορούν ναν χρησιμοποιούν τις παραπάνω τεχνικές προκειμένου να ενισχύσουν τη γνωστική συμμετοχή και κατανόηση των παιδιών σε κείμενα με πληροφοριακό χαρακτήρα. Να εμπλέκουν τα παιδιά σε γνωστικού τύπου συζητήσεις. Να εξηγούν την κάθε δεξιότητα στα παιδιά και να τη μοντελοποιούν. Να δίνουν χρόνο στα παιδιά για εξάσκηση.