Παραγωγή γραπτού λόγου στο Λύκειο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ενότητα 7 Επιχειρηματολογικό Κείμενο
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Β΄ Δημοτικό Σχολείο Αγλαντζιάς
Κειμενοκεντρικη προΣεγγιΣη
Δρ. Τζάμου Αικατερίνη Φιλόλογος Πειραματικού Λυκείου Βαρβακείου Σχολής
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Θεμελιώδη Στοιχεία για Ατομική & Επαγγελματική Ανάπτυξη Τραγέα Γιώτα, Φυσικοθεραπεύτρια ΜSc (Pain Management)
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Ενότητα 7 Επιχειρηματολογικό Κείμενο
ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΔΙΑΤΥΠΩΣΗΣ
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Διαφοροποίηση στα δοκίμια αξιολόγησης Πρακτικές εφαρμογές Ευαγγελία Μοναστήρα Κυπριακή Εκπαιδευτική Αποστολή.
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Ενότητα 15: Αλληλογραφώ Διάφοροι τρόποι αλληλογραφίας
Σχόλια για τον επιστημονικό εγγραμματισμό
Ενότητα 6 Γράφω το δικό μου άρθρο Δασκάλα: Ευρυδίκη Παπαγεωργίου.
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Κοινές προδιαγραφές (Επίπεδο Γ1 – Πολύ καλή γνώση) Παρασκευή, 27 Μαρτίου ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΔΙΑΔΡΑΣΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ.
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Ενότητα 7 Επιχειρηματολογικό Κείμενο
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το κειμενικό είδος της επιστολής Σκεύη Στυλιανού – Χατζηαναστάση
Δεκέμβριος 2014 Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη Αρσάκεια –Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη.
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Μέθοδος Project Επιλογή του θέματος. Χωρισμός σε υποθέματα
Πρόγραμμα Σπουδών ΤΠΕ-Τεχνολογίες Πληροφορίας Επικοινωνίας Δ’ τάξης.
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Σύμβουλος Ελληνικών: Ευρυδίκη Παπαγεωργίου
Ας ελέγξω το γραπτό μου!.
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
Μαίρη Κουτσελίνη Ημερίδα ΑΚΙΔΑ - Λεμεσός Φεβρουάριος 2016 Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας Στόχευση σε Αποτελέσματα και Διδακτέα.
Β’τετράμηνο, Γ’ Λυκείου, Έκφραση – Έκθεση ΕΠΑΛ Ζακύνθου.
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας στο Γλωσσικό Μάθημα (Ελληνικά): Εισηγήσεις για Χρήση και Αξιοποίηση Σταυρούλα Κοντοβούρκη Λέκτορας, Διδακτική Γλωσσικού.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
 Η παιδοκεντρικότητα Η αυτενέργεια – Η εποπτεία – Η εργασία κατά ομάδες – Η σύνδεση του σχολείου με τη ζωή Η Διαθεματικότητα Η καλλιέργεια διαπροσωπικών.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
ΠερIληψη Α. Προετοιμασία
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
Νεοελληνική Γλώσσα Γυμνασίου, ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ.
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Ενότητα 6 Ανάπτυξη Γραπτού Λόγου: Σύνταξη Επιστολής
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Ενότητα 7 Επιχειρηματολογικό Κείμενο
Τα όρια της υπακΟΉς (Ε.Παπανούτσος)
Ενότητα 7 Επιχειρηματολογικό Κείμενο
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παραγωγή γραπτού λόγου στο Λύκειο

Η οργάνωση της διδασκαλίας Ποια θεματική ενότητα έχω να προσεγγίσω; Ποιο επιμέρους θέμα θα επιλέξω και με ποια κριτήρια; Θα δώσω συνοδευτικό κείμενο Αν ναι, πώς θα το επιλέξω ώστε να ανταποκρίνονται στην ηλικία και τα ενδιαφέροντα των μαθητών; Η οργάνωση της διδασκαλίας

Επιλέγουμε κείμενα πληροφοριακά επαρκή, Τα συνοδευτικά κείμενα ως πηγή πληροφοριών για την παραγωγή γραπτού λόγου Επιλέγουμε κείμενα πληροφοριακά επαρκή, που θα δημιουργήσουν σχετικό προβληματισμό στον μαθητή, ώστε να κινητοποιηθεί να γράψει.

Ερωτήματα για το συνοδευτικό κείμενο Πώς θα αξιοποιηθεί το συνοδευτικό κείμενο: ως αφορμή προβληματισμού ή/και για την παροχή πληροφοριών; Πώς θα επιτύχουμε όχι τη συσσώρευση πληροφοριών ούτε το αναμάσημα έτοιμου υλικού αλλά την έκφραση και την ανάπτυξη των απόψεων των μαθητών;

Οι συμβάσεις του κειμενικού είδους Έχουν διδαχθεί οι μαθητές στο σχολείο το κειμενικό είδος που τους ζητάμε να παραγάγουν; Μπορούν να ανταποκριθούν στις συμβάσεις του; Διαθέτουν το κατάλληλο λεξιλόγιο; Γνωρίζουν το ύφος που απαιτεί η επικοινωνιακή περίσταση; Οι συμβάσεις του κειμενικού είδους

Ζητούμενα της διδασκαλίας μας Η διαμόρφωση σχηματικής γνώσης για την οργάνωση του διδασκόμενου κειμενικού είδους Η επιλογή κατάλληλου/ων συνοδευτικού/ών κειμένων για την κατάκτηση του κατάλληλου λεξιλογίου Καθοδήγηση σχετικά με τις παραμέτρους περίστασης επικοινωνίας (ομιλητής, συνομιλητής, τόπος, χρόνος, στόχος της επικοινωνίας).

Επιστολή / Ανοιχτή επιστολή αποδεικτικό Δοκίμιο στοχαστικό Άρθρο Ομιλία / Εισήγηση Επιστολή / Ανοιχτή επιστολή Κειμενικά είδη που είναι πιθανό να ζητηθούν για παραγωγή λόγου στις εξετάσεις

Επικοινωνιακή περίσταση Ποιος απευθύνεται; Σε ποιον; Με ποιους στόχους; Για ποιο θέμα; Σε ποιες συνθήκες; Σε ποιο χώρο και χρόνο; Με τι είδους κείμενο; Σε ποιο επίπεδο ύφους; Επικοινωνιακή περίσταση Επικοινωνιακό πλαίσιο

Δοκίμιο αποδεικτικό Τίτλος (όχι απαραίτητα) Ύφος σοβαρό Διατύπωση και λεξιλόγιο προσεγμένο Λογική επιχειρηματολογία Δοκίμιο αποδεικτικό

Δοκίμιο στοχασμού Τίτλος (όχι απαραίτητα) Μεταφορική, συγκινησιακή γλώσσα Ύφος φυσικό Συνειρμική ανάπτυξη ιδεών Δοκίμιο στοχασμού

Άρθρο Τίτλος Επίκαιρο περιεχόμενο Λογικά επιχειρήματα Ύφος ανάλογα με το κοινό: φυσικό ή σοβαρό Άρθρο

Ομιλία / εισήγηση Προσφώνηση Γλώσσα / ύφος ανάλογα με το κοινό Χρήση α' ή β΄ ενικού ή πληθυντικού ρηματικού προσώπου Χαιρετισμός / ευχαριστίες Ομιλία / εισήγηση

Επιστολή Τόπος / χρόνος (πάνω δεξιά) Παραλήπτης (αριστερά) Προσφώνηση (αριστερά) Ρηματικό πρόσωπο α΄ή β΄ ενικού ή πληθυντικού αναλόγως Γλώσσα και ύφος ανάλογα με τον παραλήπτη Χαιρετισμός / Αποφώνηση Επιστολή

Ανοιχτή επιστολή Αριστερά: αποστολέας Αριστερά :Τόπος / χρόνος Κέντρο: παραλήπτης & θέμα Αριστερά: Προσφώνηση Ρηματικό πρόσωπο α΄ή β΄ ενικού ή πληθυντικού αναλόγως Γλώσσα και ύφος επίσημο, σοβαρό Χαιρετισμός / Αποφώνηση Ανοιχτή επιστολή

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ κ. Ν. ΦΙΛΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ …… ΕΛΜΕ Ανατ. Αττικής Αθήνα, 2 Οκτωβρίου 2016 ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ κ. Ν. ΦΙΛΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ …… Αξιότιμε κ. Υπουργέ, ………………………………………. Με εκτίμηση, ………………………………………………… Παράδειγμα

Δεν αρκούν τα περικειμενικά στοιχεία για να είναι κατάλληλο το επικοινωνιακό πλαίσιο, αλλά όλος ο λόγος θα πρέπει να τηρεί τα γνωρίσματα του κειμενικού είδους Σημαντική επισήμανση

Πώς θα κινητοποιηθούν οι μαθητές Με καταιγισμό ιδεών Συζήτηση στην ολομέλεια και καταγραφή των κυριότερων ιδεών Χρήση συνοδευτικών κειμένων Πώς θα κινητοποιηθούν οι μαθητές

Στρατηγικές για την ανάπτυξη της δεξιότητας παραγωγής λόγου Εύρεση της κεντρικής ιδέας και των επιμέρους ζητουμένων Κατασκευή διαγράμματος με τις βασικές ιδέες Αναζήτηση τρόπων ανάπτυξης και σύνδεσης παραγράφων Στρατηγικές για την ανάπτυξη της δεξιότητας παραγωγής λόγου

Ερωτήματα για την παραγωγή λόγου Σε ποιο βαθμό θα αξιοποιηθούν οι πραγματολογικές γνώσεις του συνοδευτικού κειμένου; Πώς θα αποφύγουμε την αποστήθιση συγκεκριμένων γνώσεων για την «έκθεση»;

Προκαταρκτικά ερωτήματα του μαθητή Ποιο είναι το κεντρικό θέμα και ποια η θέση που θα κρατήσω απέναντί του; Ποια οπτική θα υιοθετήσω (θετική, αρνητική, ουδέτερη); Ποιες ιδέες θα αναπτύξω; Ποιο κειμενικό είδος μού ζητείται; Ποια θα είναι τα γνωρίσματα του ύφους μου; Προκαταρκτικά ερωτήματα του μαθητή

Τι πρέπει να προσέξω; (ως μαθητής) Τη θεματική πολυδιάσπαση Την προσαρμογή του γραπτού λόγου στην επικοινωνιακή περίσταση Τη δομή, συνοχή, προφορικότητα Τι πρέπει να προσέξω; (ως μαθητής)

Ο διδάσκων

Αξιολόγηση κειμένου παραγωγής λόγου α) Ως προς το περιεχόμενο (20/40): κατανόηση θέματος (κατάλληλα στοιχεία για τον πρόλογο και επίλογο, εύστοχη αντιμετώπιση στα ζητούμενα του θέματος). Διαβάθμιση αξιολόγησης: πλήρης, μέτρια, λαθεμένη. απόψεις, ιδέες (επάρκεια απόψεων και ιδεών που εκφράζονται στο κείμενο*, πειστικότητα, πρωτοτυπία). Διαβάθμιση αξιολόγησης: πρωτοτυπία, κοινοτοπία, ανεπάρκεια. ανάπτυξη ιδεών (επαρκής ή ανεπαρκής ανάπτυξη και τεκμηρίωση των επιχειρημάτων που παρατίθενται). Διαβάθμιση αξιολόγησης: επαρκής, ελλιπής, απλή παράθεση, ανύπαρκτη. * Να θυμάστε: ούκ έν τῷ πολλῷ τό εὖ !!! Αξιολόγηση κειμένου παραγωγής λόγου

Αξιολόγηση κειμένου παραγωγής λόγου β) Ως προς την έκφραση (12/40): έκφραση (ορθότητα και ακρίβεια διατύπωσης, ορθή χρήση των λέξεων σε παραδειγματικό και συνταγματικό άξονα). Διαβάθμιση αξιολόγησης: ορθή-σαφής, με ασάφειες, με εκφραστικά λάθη. λεξιλόγιο (πλούσιο, ανάλογο με την επικοινωνιακή περίσταση, βασικό, περιορισμένο, ανεπαρκές). Διαβάθμιση αξιολόγησης: πλούσιο, περιορισμένο, ανεπαρκές. ορθογραφία, στίξη. Διαβάθμιση αξιολόγησης: πολύ καλή, καλή, μέτρια, προβληματική. μορφή (ευανάγνωστο κείμενο, σαφής διάκριση παραγράφων, καλαισθησία). Διαβάθμιση αξιολόγησης: επιμελημένη, μέτρια, ακαλαίσθητη. Αξιολόγηση κειμένου παραγωγής λόγου

Αξιολόγηση κειμένου παραγωγής λόγου γ) Ως προς τη δομή (8/40): συνεκτικότητα (νοηματική συνάφεια και αλληλουχία νοημάτων με σαφήνεια και φυσικότητα). Διαβάθμιση αξιολόγησης: λογική αλληλουχία, σφάλματα λογικής αλληλουχίας, έλλειψη ειρμού, χαλαρή σύνδεση. συνοχή (σωστή σύνδεση προτάσεων, περιόδων, παραγράφων, ανάλογα με τον στόχο του γράφοντα, π.χ. δήλωση χρόνου, αιτίας προϋπόθεσης κλπ.). Διαβάθμιση αξιολόγησης: ορθή, άστοχη, ασύνδετες προτάσεις και παράγραφοι. Επικοινωνιακό πλαίσιο (ύφος κατάλληλο για την επικοινωνιακή περίσταση, ομοιόμορφο, χρήση κατάλληλων μέσων πειθούς). Διαβάθμιση αξιολόγησης: κατάλληλο ακατάλληλο, ανομοιόμορφο. Αξιολόγηση κειμένου παραγωγής λόγου

δ) Συνολική αξιολόγηση κειμένου με βαθμολογία:   Σφαιρική αξιολόγηση του όλου