Πολυτεχνείο Κρήτης - Αρχιτεκτονική Σχολή εαρινό εξάμηνο 2014-2015 Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι δρ Αμαλία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΙΤΑΛΙΑ ΝΙΚΟΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΡΓΑΡΩΝΗΣ Η Ιταλία είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός εξωτερικού για τους Έλληνες. Είναι μια πολύ όμορφη χώρα που επηρέασε.
Advertisements

Κλοντ Μονέ (Claude Oscar Monet)
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Η ομάδα μας…. Στην Piazza del Popolo Πανοραμική θέα της Ρώμης.
R o m a Æ t e r n a : ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΑΓΙΑΣΜΕΝΗ ΠΟΛΗ
Horrea Agrippiana Τα κατάλοιπα της basilica Neptuni ακριβώς νότια του Πανθέου.
La festa di Pasqua Η γιορτή του Πάσχα ICS CALIMERA Scuola Secondaria di 1° grado Martignano Classe SECONDA AS
Plutarco e historia (Nicia) 1.1 Nicia 1.5: κα ὶ τελέως ἀ ναίσθητον. ἃ ς γο ῦ ν Θουκυδίδης ἐ ξήνεγκε πράξεις κα ὶ Φίλιστος, ἐ πε ὶ παρελθε ῖ ν ο ὐ κ ἔ στι,
Ελεγκτικό Συνέδριο Δημοσιονομική ευθύνη αιρετών οργάνων Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού Δημοσιονομική ευθύνη αιρετών οργάνων Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού Μαρία – Ευαγγελία Καλλιτσιώτη.
Δώρα Μέντη «Με λογισμό και μ’ όνειρο». Εφαρμοσμένες ιδέες και δράσεις δημιουργικής γραφής.
Συναισθήματα και συμπεριφορά Προβλήματα μέσης παιδικής ηλικίας Γρίβα Ευαγγελία Παιδίατρος – Νεογνολόγος Καθηγήτρια ΤΕΙ Ηπείρου.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ – ΤΜΗΜΑ ΔΑΣΟΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Εργαστήριο : Δασοκομίας και Δασικής.
Η Γέννηση του Χριστού στην τέχνη Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών Διδακτικό υλικό για το μάθημα των Θρησκευτικών της Β΄ Γυμνασίου Καθηγητής Γ.
Ιστορία της Μουσικής Ενότητα 3: Η Κλασική Περίοδος Νικόλαος Μαλιάρας Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Μουσικών Σπουδών.
Οι διάφορες «όψεις» της πόλης 5 ο ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ PROJECT ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ Ομάδα: Οι Βασίλισσες των Ωκεανών Μέλη: Αργυροπούλου.
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 4 η : ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Διάλεξη: Ισοστατικότητα – υπερστατικότητα – κινητότητα φορέων. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
Η μαντινάδα είναι ένα ξεχωριστό ποιητικό είδος, ιδιαίτερα γνωστό στην Κρήτη αλλά και σε άλλες ελληνικές περιοχές κυρίως του νησιωτικού χώρου.
Iταλία Χριστίνα Ιωάννα. Πληροφορίες για την Ιταλία Η ιστορία της Ιταλίας είναι στενά συνδεδεμένη με τον πολιτισμό της περιοχής της Μεσογείου αλλά και.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
ΜΑΘΗΜΑ : ΑΡΧΑΙΟΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: O ρόλος της φωτοσκίασης στην πρώιμη μεσαιωνική τέχνη Φοιτήτρια: Σταθοπούλου Ελένη-Χρυσοβαλάντη.
Ενότητα 2: Aπό το θέατρο-ανάγνωσμα στη σκηνική πράξη – Διαφωτισμός Μεταφράσεις δυτικών συγγραφέων Άννα Ταμπάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Θεατρικών Σπουδών.
«Πολιτικές της Περιφέρειας Στ. Ελλάδος - Παρεμβάσεις Διαρθρωτικών Ταμείων και ΕΚΤ του Θ.Σ. 9 για την κοινωνική ένταξη των Ρομά» Ελισάβετ Πρέζα ΕΥΔΕΠ Στερεάς.
Ορισμός της φωτογραφίας και ιστορική αναδρομή
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΧΑΡΑ –ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΤ2.
Πολυτεχνείο Κρήτης - Αρχιτεκτονική Σχολή εαρινό εξάμηνο Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ΙΙ δρ Αμαλία.
ΥΔΡΑΥΛΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΠΟΤΕΡΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΝΕΡΟΥ ΜΕΣΩ ΜΙΑΣ ΑΝΤΛΙΑΣ [ΣΥΡΙΓΓΑΣ] ΑΠΌ ΤΟ ΠΗΓΑΔΙ.
«Εισαγωγή στην Αρχαιολογία των Αρχαίων Θεάτρων»
ΠΛΑΚΟΣΤΡΩΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΟΛΕΣ -ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
IL CARNEVALE DI VENEZIA - SU E ZO PER I PONTI DI VANEZIA
ΓΛΥΚΑ ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΓΚΑΛΙΜΑΝΑ ΡΕΓΓΙΝΑ ΓΕΡΕΝΤΕ.
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
Η ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Mάθημα 7 Εργαλεία Web 2.0 Inserire, solo in questa slide, un’immagine di sfondo che sarà utilizzata per tutte le lezioni del corso. Possibilmente scegliere.
Αρχαίες Ελληνικές Διάλεκτοι II
«Χαϊδάρι. Πώς ν΄ ανιστορήσει κανείς τα ανιστόρητα;» Θανάσης Μερεμέτης, εκπαιδευτικός, 8/4/1944. Επισκεφθήκαμε το Μπλογκ 15, την απομόνωση της φυλακής.
Ιταλία.
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΒΡΑΪΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗ BONE JORNO.
Πολυτεχνείο Κρήτης - Αρχιτεκτονική Σχολή εαρινό εξάμηνο Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής II δρ Αμαλία.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Ι ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΡΠΑΡΟΥΣΗ
Η ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ
Το πολιτιστικό γίγνεσθαι της Ισπανίας
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ «ΜΠΟΔΟΣΑΚΕΙΟ» ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ
Alessandro Volta (1745 – 1827) Η ΠΡΩΤΗ ΠΗΓΗ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ ΒΑΛΙΑ ΣΑΝΤΑ, ΕΥΡΙΔΙΚΗ ΣΙΜΟΥ.
Τα σπουδαιότερα μνημεία της Ιερουσαλήμ...
ΙΜΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ.
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ –Λ.Τ. ΓΕΡΑΚΑ
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΠΡΟΥΝΕΛΕΣΚΙ
ΣΚΑΚΙ: ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΙ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΕΣ
Νικόλαος Καρανάσιος Επίκουρος Καθηγητής
Διεθνής Ημέρα Μνήμης για τα θύματα του Ολοκαυτώματος
ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΟΥ ΧΟΡΤΙΑΤΗ
27Η ΕΝΟΤΗΤΑ ψ ΡΑΨΩΔΙΑ, ΣΤ
Aπόλλωv Valeria Musca Clara Colombo Giacomo Vitali Greta Bernini.
ΚΕΣΥΠ Ρεθύμνου Στέλλα Γιαννέλα Ελένη Ζωγραφίδου Σχ. έτος
Η ΑΙΩΝΙΑ ΠΟΛΗ ΡΩΜΗ.
Τέστ Μπανάνας Test de la banane: Κάνε κλίκ!.
ΤΕΙ Αθήνας- Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων   Τουριστικό Δίκαιο Εισηγητής : Α. Μανιάτης    Γραπτή Εργασία Αξιολόγησης στο Ιταλικό Τουριστικό Δίκαιο Κλινάκη.
Ιταλία έως
Хичээлийн сэдэв: « Молекул кинетик онол»
МИЛ. АВВ. V АСРДА АФИНАДАГИ ДЕМОКРАТИЯ ВА СПАРТАДАГИ ОЛИГАРХИЯ–ИККИТА СИЁСИЙ ТИЗИМ. МИЛ.АВВ. IV АСРНИНГ БИРИНЧИ ЯРМИДА ЮНОНИСТОН гурух Мисрбекова.
Ανταγωνιστεσ ασβεστιου
Μυστικά και κώδικες της κρυπτογραφίας
Τεχνο-ιστορική Ερμηνευτική: Η Βιογραφία και το Πλαισιοκρατικό Αφήγημα
Η ΕΛΕΝΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΣΤΟΝ ΕΥΡΙΠΙΔΗ
Magna Graecia Ένα μοντέλο ανάπτυξης της Ε.Ε.
Қан тобын анықтау.Резус фактор анықтау,қан тобының сәйкестігін анықтау.Қан құю техникасы . Қан кетуді тоқтату.Қан кетудің анықтаудың барлық түрлері. Қабылдаған:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πολυτεχνείο Κρήτης - Αρχιτεκτονική Σχολή εαρινό εξάμηνο 2014-2015 Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι δρ Αμαλία Κωτσάκη, επίκουρη καθηγήτρια

Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι H Αρχιτεκτονική του μπαρόκ (1)

17ος αιώνας δημιουργία ισχυρών κεντρικών εξουσιών με ενδυνάμωση της απολύτου μοναρχίας (με αποκορύφωμα τη βασιλεία του Λουδοβίκου 14ου Βαθμιαία παρακμή του αριστοκρατικού συστήματος Σταθερή άνοδος της αστικής τάξης μέχρι την οριστική της επικράτηση. Γενικευμένη ανησυχία που προκάλεσαν οι θρησκευτικοί πόλεμοι εξ αιτίας της Μεταρρύθμισης. Η φάση των ισχυρών μοναρχιών σε όλη την Ευρώπη εντάσσεται στη διαδικασία που οδήγησε βαθμιαία στα σύγχρονα κράτη και στην πραγμάτωση των νέων πολιτικών θεωριών Χαρακτηριστικό το φαινόμενο της μεγάλης ανάπτυξης των πρωτευουσών. Οι έδρες των κεντρικών εξουσιών εξελίσσονται σε μεγάλα κέντρα με ανάλογη δραστηριότητα στην αρχιτεκτονική. Η φροντίδα για την ενίσχυση του Κράτους με επιβλητικά και πλούσια κτήρια αυξάνεται συνεχώς. Η καθολική εκκλησία στην προσπάθειά της να ξανακερδίσει το χαμένο έδαφος (αντιμεταρρύθμιση) αναπτύσσει μια πολιτική μεγάλης αρχιτεκτονικής δίνοντας νέα κατεύθυνση στη θρησκευτική τέχνη. Η αστική τάξη συνεχώς κερδίζει έδαφος με την ανάπτυξη του εμπορίου, της βιοτεχνίας των υπερπόντιων επικοινωνιών. Βαθμιαία επιβάλλει στην κοινωνία νέα κριτήρια, τον πλούτο, την εργατικότητα, την εκπαίδευση και την προσωπική αξία του ατόμου, ενώ υιοθετεί πολλά από τον τρόπο ζωής των αριστοκρατών. Η πορεία αυτή της πολιτικής και της κοινωνίας προς το σύγχρονο πνεύμα συνδέεται άρρηκτα με την πολιτιστική και πνευματική ανέλιξη της Ευρώπης. Στο διάστημα 1559-1648 μπήκαν τα θεμέλια των φυσικών επιστημών με βάση το πείραμα, την παρατήρηση και την κριτική έρευνα. Στη φιλοσοφία η απομάκρυνση από τον σχολαστικισμό και τη θεολογία, που είχε αρχίσει από την Αναγέννηση, θα ολοκληρωθεί τον 18ο αιώνα με τον Διαφωτισμό.

Η καθολική εκκλησία ύστερα από την απώλεια ισχύος μετά την λουθηρανική Μεταρρύθμιση προσπαθεί με κάθε τρόπο να κερδίσει το χαμένο έδαφος. Νέοι, αυστηροί θρησκευτικοί κανόνες θεσπισμένοι κυρίως από τους Ιησουίτες προσπαθούν να ανακτήσουν τα απωλεσθέντα θέτοντας στην υπηρεσία τους όλες ανεξαιρέτως τις τέχνες. Το μήνυμα ήταν κοινό: το θαύμα της σωτηρίας της ψυχής, η προστασία από την Παναγία και τους Αγίους, η έκσταση του σύμπαντος. Το Μπαρόκ απαντάται στη συνάντηση αυτών των αναγκών και αποτελεί την καλλιτεχνική έκφραση της Αντιμεταρρύθμισης. Στην προσπάθειά της να ξανακερδίσει το χαμένο έδαφος (αντιμεταρρύθμιση) αναπτύσσει μια πολιτική μεγάλης αρχιτεκτονικής δίνοντας νέα κατεύθυνση στη θρησκευτική τέχνη. Τα Προτεσταντικά κράτη δεν είχαν αντίστοιχα κίνητρα. Αντικρούοντας πολλά στοιχεία από την υπερφυσική πλευρά της λατρείας, ενέτειναν την πιεστική ηθική καθαρότητα, την πίστη και αγαθοεργία εμφάνισαν μια πουριτανική έχθρα προς την «ειδωλολατρία». Αποτέλεσμα αυτής της διαφορετικής προσέγγισης της Αντιμεταρρύθμισης αποτελούν οι έντονες διαφοροποιήσεις που εμφανίζονται ανάμεσα στην αρχιτεκτονική μιας καθολικής και προτεσταντικής εκκλησίας. Παρόλα αυτά δεν πρέπει να συγχέουμε το καλλιτεχνικό αίσθημα με το θρησκευτικό.

Balthasar Neumann, Vierzehnheilingen, Bavaria ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ Peter Harrison, King’s Chapel, Boston, USA ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

«Μπαρόκ» αρχικά σήμαινε ακατέργαστο μαργαριτάρι και αργότερα «παράξενο σχήμα». Το υιοθέτησαν για να προσδιορίσουν ένα στυλ αρχιτεκτονικής στο οποίο τα κλασσικά στοιχεία παρουσιάζονται με έναν τρόπο περίεργο και με μορφή αλλόκοτη, όπως στην Ιταλία τον 17ο αιώνα. Αργότερα στην Γερμανία ο όρος έχασε το μειωτικό του νόημα και καθιερώθηκε για τα έργα της εποχής γενικά. Πολλές φορές όμως και σήμερα χρησιμοποιείται ο όρος μπαρόκ για προσδιοριστεί κάτι το ανήσυχο, ή κινημένο στον τρόπο εφαρμογής των αρχιτεκτονικών του μορφών Το μπαρόκ του 17ου και 18ου αιώνα χαρακτηρίζεται από τον άφθονο διάκοσμο , τις ανήσυχες και ελεύθερες καμπυλούμενες στο χώρο επιφάνειες των όψεων ή μορφές και από την προτίμηση σε ευρείες απόψεις και σε πολύπλοκες συνθέσεις. Κυρίως όμως χαρακτηρίζεται από τη νέα αντίληψη για τον εσωτερικό χώρο των κτηρίων. ΜΠΑΡΟΚ – ΑΝΤΙΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ρητορικός χαρακτήρας θεατρικός χαρακτήρας επικοινωνιακός χαρακτήρας (απευθυνόμενο στο ευρύ κοινό αποκτά αμεσότητα, φλυαρία) Με την ενίσχυση της μοναρχίας το μπαρόκ καθίσταται ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΜΟΝΑΡΧΙΑΣ (ΠΛΑΤΕΙΕΣ)

Καλλιτεχνικά το μπαρόκ υπήρξε πολύ πλούσιο στη ζωγραφική, στη γλυπτική, στη διακοσμητικά και ασφαλώς στη μουσική. Από τους καμπυλωμένους τοίχους των Ιταλικών εκκλησιών ξεκίνησαν οι λειτουργίες του Monteverdi και του Vivaldi και στα αυστρογερμανικά παλάτια πρωτοακούστηκαν οι μελωδίες των Mozart, Haydn, και Bach. Είναι η εποχή που πρωτοξεκίνησε η σύνθεση μουσικής δωματίου κι αυτό γιατί πέρασε από τις μεγάλες γοτθικές εκκλησίες στον εσωτερικό χώρο των κοσμικών κτηρίων. Πρωτοεμφάνιση της μελωδίας (δεν υπάρχει η αντήχηση των γοτθικών ναών με τα μεγάλα ύψη που την απαγόρευε). Το θέατρο επανεμφανίζεται αυτή την εποχή και η όπερα που πρωτοεμφανίζεται στα τέλη του 16ου αιώνα στην Ιταλία εξελίσσεται σε λαϊκό είδος σε όλη την Ευρώπη.

Η μετάβαση από τον μανιερισμό στο μπαρόκ δεν είναι άμεσα εμφανής Η μετάβαση από τον μανιερισμό στο μπαρόκ δεν είναι άμεσα εμφανής. Χρησιμοποιούνται οι ίδιες μορφές συχνά και με τον ίδιο τρόπο. Η διαφοροποίηση συνίσταται στο που δίδεται η έμφαση και στη ν τελική αίσθηση του συνόλου. Ας συγκριθούν τρείς εκκλησίες: Ηigh Renaissance, Palladio, S.Giorgio Maggiore, Venezia Ηρεμία στη σύνθεση και κάθε αρχιτεκτονικό στοιχείο αποδεικνύει τη λειτουργία του Mannerist, Giacomo della Porta, Il Gesu, Roma Τα μέρη είναι διακριτά , αλλά οι ρόλοι τους διπλασιάζονται Baroque, Longhi, SS. Vicenzo ed Anastasio, Roma Ανακτάται η καθαρότητα των προθέσεων, αλλά υπερισχύει ο δυναμισμός από τη λογική

Ηigh Renaissance, Palladio, S.Giorgio Maggiore, Venezia Ηρεμία στη σύνθεση και κάθε αρχιτεκτονικό στοιχείο αποδεικνύει τη λειτουργία του .

Mannerist, Giacomo della Porta, Il Gesu, Roma Τα μέρη είναι διακριτά , αλλά οι ρόλοι τους διπλασιάζονται

Baroque, Longhi, SS. Vicenzo ed Anastasio, Roma Ανακτάται η καθαρότητα των προθέσεων, αλλά υπερισχύει ο δυναμισμός από τη λογική. Επιστρατεύει όλο το κλασικό σύστημα για να εξυπηρετήσει την προσωπική έκφραση του αρχιτέκτονα.Τα υποστυλώματα εμφανίζονται να φέρουν φορτία αλλά μοιάζουν να αποτελούν χορδές σε μια ορχήστρα. Η μουσικές γραφές της εποχής ακολουθούν ανάλογα συστήματα. Στην μεγάλη κλίμακα του τριπλού αετώματος, άγγελοι και χερουβείμ αποστέλλουν το καπέλο του καρδιναλίου στον ουρανό. Είναι αυτό αρχιτεκτονική ή όπερα?

Το πρώτο δηλωτικό κτήριο του μπαρόκ είναι η S Το πρώτο δηλωτικό κτήριο του μπαρόκ είναι η S.Susanna (1597) του Carlo Maderna στη Ρώμη., στον τύπο του Il Gesu. Αποδίδει βάθος στη σύνθεση μετατρέποντας τους πεσσούς σε υποστυλώματα.

Η γενεά μετά τον Maderna παρήγαγε αρχιτέκτονες genius γεννημένους μέσα σε μια τριετία που όλοι εργάστηκαν στη Ρώμη. Pietro da Cortona (1596) Gianlorenzo Bernini (1598) Francesco Borromini (1599)

Pietro da Cortona (1596) SS Martina ed Lucca

Pietro da Cortona (1596) SS Martina ed Lucca

Πολλές από τις εκκλησίες του μπαρόκ ακολουθούν στην πρόσοψη τι ς συνθετικές αρχές που εισήγαγε ο Vignola στο Il Gesu με διακοσμητικούς κίονες σε δύο στάθμες, τριγωνικά πτερύγια και αέτωμα. Αλλά τώρα θα τους δοθεί νέο νόημα: οι διακοσμητικοί κίονες πολλαπλασιάζονται έτσι ώστε να νομίζει κανείς ότι ο ένας απωθεί τον άλλον, τα αετώματα γίνονται διπλά , τριπλά, και πολλές φορές παρουσιάζουν ορθογώνιες προχωρήσεις. Χωρίς να το επιβάλει καμμία ανάγκη κατασκευαστική ή λειτουργική , η ευθεία γραμμή στην κάτοψη αντικαθίσταται από από μια σειρά κοίλα και κυρτά σχήματα που δίνουν στο σύνολο κίνηση και ζωντάνια. Το κοίλο είναι πάντα το σχήμα υποδοχής αλλά στην αρχιτεκτονική του μπαρόκ εφαρμόζεται σε μεγάλη κλίμακα και συνδυάζεται με κυρτές διατάξεις. Πολλές φορές μάλιστα για να δοθεί μεγαλύτερη ζωντάνια, η χάραξη αλλάζει σε διάφορα ύψη. Πχ san Carlo alle Quatro Fontane

Pietro da Cortona (1596) S.Maria della Pace

Pietro da Cortona (1596) S.Maria della Pace

Pietro da Cortona (1596) S.Maria in via Lata

Pietro da Cortona (1596) S.Maria in via Lata

Pietro da Cortona (1596) S.Carlo (via del Corso), Roma

Pietro da Cortona (1596) Palazzo Barberini, Roma

Pietro da Cortona (1596) Palazzo Barberini, Roma

Pietro da Cortona (1596) Palazzo Barberini, Roma

Pietro da Cortona (1596) Golden Age, Roma

Οι αρχιτέκτονες για να επιτύχουν οπτικές απάτες συχνά καταφεύγουν στην ψευδαίσθηση με τη βοήθεια ζωγραφικής και γλυπτικής. Η επιφάνεια των τοίχων ή των θόλων ζωγραφίζεται έτσι ώστε να δίνει, με τη βοήθεια της προοπτικής και των έντονων φωτοσκιάσεων, την εντύπωση της συνέχειας του αρχιτεκτονικού χώρου προς το άπειρο. Ο θεατής, μέσω της λεγόμενης «προοπτικής της ατμόσφαιρας» αποκτά την εντύπωση του ατέρμονος χώρου συγχέοντας τα όρια του πραγματικού με το φανταστικό. (Αγιος Ιγνάτιος (1691), Ρώμη).

Αγιος Ιγνάτιος, Ρώμη Στο θόλο με προοπτική απεικόνιση επαναλαμβάνονται σε δεύτερη σειρά οι κιονοστοιχίες του εσωτερικού του ναού πάνω από τις οποίες μετεωρίζονται σύννεφα και άγγελοι και στο βάθος στον κατάφωτο ουρανό διακρίνεται ο Χριστός.

Αγιος Ιγνάτιος, Ρώμη

Gianlorenzo Bernini (1598) S.Andrea Quirinalio 1658

Gianlorenzo Bernini (1598) S.Andrea Quirinalio 1658

Gianlorenzo Bernini (1598)

Gianlorenzo Bernini (1598) S Gianlorenzo Bernini (1598) S.Andrea Quirinalio 1658 ΕΛΛΕΙΨΟΕΙΔΗΣ ΚΑΤΟΨΗ κίνηση- κύκλος με διέυθυνση

Gianlorenzo Bernini (1598) St Peter 1629 (31 ετών) αρχικά εμφανίζεται ως γλύπτης Στην κιονοστοιχία του Αγίου Πέτρου εκφράζει όλες τις αντιλήψεις περί απόδοσης δραματικού ΄χαρακτήρα στην αρχιτεκτονική. Η στιβαρότητα της δωρικής κιονοστοιχίας σε συνδυασμό με το ελλειπτικό σχήμα της κάτοψης δημιουργεί ένα εντονότατο αίσθημα δύναμης και εξουσίας.

Gianlorenzo Bernini (1598) St Peter 1629

Gianlorenzo Bernini (1598) St Peter 1629

Gianlorenzo Bernini (1598) St Peter 1629

Gianlorenzo Bernini (1598) St Peter 1629

Gianlorenzo Bernini (1598) St Peter 1629

Gianlorenzo Bernini (1598) St.peter’s Altar

Gianlorenzo Bernini (1598) St.peter’s Altar

Gianlorenzo Bernini (1598)

Gianlorenzo Bernini (1598) St.Peter’s Altar

Gianlorenzo Bernini (1598) St.Peter’s Altar

Στα εσωτερικά κυρίως των ναών του μπαρόκ, η διακοσμητική, η ζωγραφική και η γλυπτική δημιουργούν μια καλλιτεχνική ενότητα που θυμίζει σκηνοθεσία θεάτρου και σε συσχετισμό με τη μουσική και τη μεγαλοπρέπεια της λειτουργίας, αποβλέπει στην υποβολή θρησκευτικών συναισθημάτων. Το ιδεώδες του μπαρόκ για για τον συσχετισμό των ζωγραφικών και γλυπτικών στοιχείων, με έντεχνη χρήση του φωτός για τη δημιουργία μιας αίσθησης συνόλων τύπου peinture vivante, έχει έμμεση σχέση με το θέμα του χώρου, με την επάνοδο του αισθήματος του υψηλού. Από τον στατικό χώρο της Αναγέννησης οι αρχιτέκτονες περνούν στον δυναμικό ατέρμονα χώρο των παλαιότερων περιόδων. Ο δυναμισμός και η κίνηση του χώρου επιτυγχάνονται με μέσα διαφορετικά από εκείνα της μεσαιωνικής τέχνης. Αντί του τονισμού αξόνων ρυθμικής διαδοχής και πολλαπλών επιπέδων, έχουμε ένα χώρο αναδιπλούμενο εν κινήσει που προσπαθεί να φανεί ατέρμων με οπτικές απάτες.

Gianlorenzo Bernini (1598) - St.Peter’s Altar

Gianlorenzo Bernini (1598) St.Peter’s Altar

Gianlorenzo Bernini - Conaro Chapel

Gianlorenzo Bernini - Conaro Chapel

Gianlorenzo Bernini - Conaro Chapel

Gianlorenzo Bernini - Conaro Chapel

Gianlorenzo Bernini - Conaro Chapel

Gianlorenzo Bernini - Conaro Chapel

Gianlorenzo Bernini - Γέφυρα που οδηγεί στο φρούριο San Angelo

Gianlorenzo Bernini - Γέφυρα που οδηγεί στο φρούριο San Angelo

Gianlorenzo Bernini - ανάκτορο Montecitorio

Gianlorenzo Bernini – ανάκτορο Odascalchi

Gianlorenzo Bernini – ανάκτορο Odascalchi

Gianlorenzo Bernini – ανάκτορο Odascalchi

Gianlorenzo Bernini - Scala Regia Οπτικές απάτες είχαν εφαρμοστεί και στο παρελθόν. Οι αρχιτέκτονες για να τις επιτύχουν στηρίχθηκαν στις γνώσεις της προοπτικής, τροποποίησαν τη χάραξη ορισμένων αρχιτεκτονικών στοιχείων (Scala reggia)

Gianlorenzo Bernini - Scala Regia

Gianlorenzo Bernini - Scala Regia

Gianlorenzo Bernini (1598) το 1665 ο Louis IV προσκαλεί τον Bernini στο Παρίσι για να σχεδιάσει την ανατολική όψη του παλατιού του Λούβρου- κανένα από τα τρία σχέδια δεν υλοποιείται. Σύνθεση με κυρτά και κοίλα στοιχεία.

Gianlorenzo Bernini (1598) το 1665 ο Louis IV προσκαλεί τον Bernini στο Παρίσι για να σχεδιάσει την ανατολική όψη του παλατιού του Λούβρου- κανένα από τα τρία σχέδια δεν υλοποιείται. Σύνθεση με κυρτά και κοίλα στοιχεία.

Francesco Borromini S.Carlo alle Quattro Fontane

Francesco Borromini S.Carlo alle Quattro Fontane Αποδεικνύεται η εμμονή του στη γεωμετρία και στην επεξεργασία των λεπτομερειών. Παράγεται ένα σχήμα που τονίζει την κίνηση και συνδυάζει τη λογική και το καπρίτσιο

Το κοίλο είναι πάντα το σχήμα υποδοχής αλλά στην αρχιτεκτονική του μπαρόκ εφαρμόζεται σε μεγάλη κλίμακα και συνδυάζεται με κυρτές διατάξεις. Πολλές φορές μάλιστα γι ανα δοθεί μεγαλύτερη ζωντάνια, η χάραξη αλλάζει σε διάφορα ύψη. Πχ san Carlo alle Quatro Fontane

Francesco Borromini S.Carlo alle Quattro Fontane

Francesco Borromini S.Carlo alle Quattro Fontane

Francesco Borromini S. Ivo della Sapienza

Francesco Borromini S. Ivo della Sapienza

Francesco Borromini S. Ivo della Sapienza

Francesco Borromini Aγία Αγνή στην Piazza Navona

Francesco Borromini Aγία Αγνή στην Piazza Navona

Francesco Borromini Aγία Αγνή στην Piazza Navona

Francesco Borromini Aγία Αγνή στην Piazza Navona

Francesco Borromini - Aγία Αγνή στην Piazza Navona

Francesco Borromini – Palazzo Falconeri

Francesco Borromini – Palazzo Falconeri

Francesco Borromini – Palazzo Falconeri

Francesco Borromini – Collegio di Prapaganda Fide

Francesco Borromini – Collegio di Prapaganda Fide

Francesco Borromini – Collegio di Prapaganda Fide

Alessandro Specchi, Piazza di Spagna (1723), Roma

Alessandro Specchi, Piazza di Spagna (1723), Roma

Alessandro Specchi, Piazza di Spagna (1723), Roma

Rainaldi (1611-1691) Ναοί στην Piazza del Popolo

Rainaldi (1611-1691) Ναοί στην Piazza del Popolo

Nicola Salvi – Fontana di Trevi (1732-1762), Roma

Nicola Salvi – Fontana di Trevi (1732-1762), Roma

Βaldassare Longhena, S.Maria de la Salute, Venezia

Βaldassare Longhena, S.Maria de la Salute, Venezia

Βaldassare Longhena, S.Maria de la Salute, Venezia

Βaldassare Longhena, S.Maria de la Salute, Venezia

Βaldassare Longhena, S.Maria de la Salute, Venezia

Βaldassare Longhena, S.Maria de la Salute, Venezia

Giovanni Battista Piranesi, 18oς αιώνας επηρέασε βαθύτατα τη ρομαντική κίνηση στη συνέχεια. Μελέτησε τα ρωμαϊκά μνημεία και πρότεινε μια νέα ελεύθερη ανανέωση της αρχιτεκτονικής στηριζόμενη όχι τόσο στις μορφές αλλά στη φαντασία και στο πνεύμα της αρχαιότητας.

Giovanni Battista Piranesi, 18oς αιώνας -St Maria del Priorato

Giovanni Battista Piranesi, 18oς αιώνας -St Maria del Priorato

Giovanni Battista Piranesi, 18oς αιώνας

Giovanni Battista Piranesi, 18oς αιώνας φυλακή