Ανασκόπηση βιβλιογραφίας Με βάση τις εμπειρικές μελέτες που έχετε επιλέξει, αλλά και άλλες (εμπειρικές και θεωρητικές), με τις οποίες μπορείτε να διευρύνετε τη βιβλιογραφία σας, επιχειρείτε μια συνολική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, όπου επισημαίνετε το ερευνητικό πεδίο, τους άξονες που έχουν διερευνηθεί (είναι εμφανείς στα ερευνητικά ερωτήματα και στις ερευνητικές υποθέσεις), τους τρόπους με τους οποίους έχει γίνει αυτή η διερεύνηση και τα πορίσματα στα οποία έχουν καταλήξει.
Σύνθεση βιβλιογραφίας • Η σύνθεση καλό είναι να μην περιορίζεται στα πορίσματα αλλά να αναφέρεται σε όλες τις παραμέτρους διερεύνησης: ερωτήματα/υποθέσεις, θεωρητικό πλαίσιο, μεθοδολογία, πορίσματα.
Παρουσίαση μεθοδολογίας Κατά την παρουσίαση της μεθοδολογίας καλό είναι να αποφεύγονται λεπτομέρειες και να επισημαίνεται κυρίως το είδος της προσέγγισης (ποιοτική ή ποσοτική) και να αιτιολογείται η επιλογή της συγκεκριμένης προσέγγισης. Καλό είναι επίσης να υπάρχει και μια συνοπτική συνθετική παράθεση των προσεγγίσεων με κριτική αποτίμηση. Για παράδειγμα: όλες οι έρευνες αξιοποίησαν την ποσοτική προσέγγιση, στοιχείο που αναδεικνύει την αναγκαιότητα για διερεύνηση της συνολικής……
Ανασκόπηση βιβλιογραφίας Θεωρητικό πλαίσιο Ορίζετε το θεωρητικό υπόβαθρο του πεδίου διερεύνησης και της διάστασης (ποιοι άξονες διερεύνησης έχουν ορισθεί και ποιες είναι οι οπτικές, που έχουν διαμορφωθεί), που θα σας βοηθήσει να ορίσετε το πλαίσιο της δικής σας μελέτης-εργασίας στη συνέχεια.
Σκοπός και στόχοι της έρευνας Να διατυπώσετε και να τεκμηριώσετε το στόχο της προτεινόμενης έρευνάς σας Για παράδειγμα: Ο σκοπός της έρευνας είναι να εξετάσει τη σχέση ανάμεσα στη συμμετοχή των γονέων σε ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας και την αλλαγή των διατροφικών συνηθειών των μαθητών Ο σκοπός της έρευνας είναι να διερευνήσει τις εμπειρίες των γονέων από τη συμμετοχή τους σε ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας
Ερευνητικά ερωτήματα – ερευνητικές υποθέσεις Ερευνητικά ερωτήματα – ερευνητικές υποθέσεις Να διατυπώσετε και να τεκμηριώσετε τα ερευνητικά ερωτήματα ή τις ερευνητικές υποθέσεις της προτεινόμενης έρευνάς σας
Καλά ερευνητικά ερωτήματα Τα καλά ερευνητικά ερωτήματα είναι: Σαφή Ούτε πολλά-ούτε και λίγα (ενδεικτικά 3-6) Μη τετριμμένα Μη επικαλυπτόμενα
Ερευνητικά ερωτήματα-παραδείγματα Επηρεάζει και εάν ναι σε ποιο βαθμό η συμμετοχή των γονέων στα προγράμματα αγωγής υγείας τη στάση των μαθητών απέναντι στη διατροφή; Η συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους γονείς σε πoιο βαθμό διαμορφώνει μια διαφορετική στάση… Ποια μορφή πρέπει να πάρει αυτή συνεργασία ώστε να είναι πιο αποδοτική; Ποιες μορφές συνεργασίας θεωρούν ως πιο αποδοτικές οι εκπαιδευτικοί/γονείς/μαθητές; Ποιες οι εμπειρίες των μαθητών από τη συμμετοχή τους σε περιβαλλοντικά προγράμματα;
Ερευνητικές υποθέσεις Οι υποθέσεις είναι δηλώσεις με τις οποίες ο ερευνητής διατυπώνει μια πρόβλεψη ή μια εικασία σχετικά με το αποτέλεσμα κάποιας σχέσης. (Οι προβλέψεις αυτές μπορεί να βασίζονται σε πορίσματα άλλων ερευνών ή σε βιβλιογραφικά δεδομένα και οι ερευνητές κάνουν προβλέψεις ως προς το τι θα βρουν σε άλλα δείγματα ή σε άλλα μέρη).
Παράδειγμα Η συμμετοχή των γονέων βελτιώνει τις διατροφικές συνήθειες των μαθητών Όταν σε ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας την πρωτοβουλία έχουν οι μαθητές τότε τα αποτελέσματα είναι και περισσότερα και πιο σταθερά (αυτό μπορεί να έχει διαπιστωθεί σε μια έρευνα στο εξωτερικό και αποφασίζετε να το διερευνήσετε στην Ελλάδα)
Ιδιαίτερη έμφαση και προσοχή να δοθεί στην Κριτική ανάλυσης της σχετικής βιβλιογραφίας, καθώς είναι απαραίτητη για τη θεμελίωση και την αιτιολόγηση του ερευνητικού στόχου και των ερευνητικών ερωτημάτων ή υποθέσεων της προτεινόμενης έρευνας Είναι απαραίτητο να λάβετε υπόψη σας τις δυνατότητες υλοποίησης της προτεινόμενης έρευνάς σας
Πρέπει να διατυπωθούν με σαφήνεια και να τεκμηριωθούν Πρέπει να διατυπωθούν με σαφήνεια και να τεκμηριωθούν Η διάσταση, ο στόχος και τα ερευνητικά ερωτήματα/ερευνητικές υποθέσεις. Έννοιες κλειδιά (ορισμοί και βιβλιογραφική τεκμηρίωσή τους) Βιβλιογραφικές αναφορές (καταλληλότητα) Αξιοποίηση της σύνθεσης και της κριτικής αποτίμησης των αναφορών στην τεκμηρίωση της αναγκαιότητας-σημασίας του στόχου… Δυνατότητα υλοποίησης του ερευνητικού σχεδίου