ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Θέμα : Τα Φαινόμενα της Τήξης και Πήξης Ονοματεπώνυμο Φοιτήτριας : Άννα _ Λαμπρινή Αλεξοπούλου Α.Μ.: 5761
Στόχοι Να συνδέουν την τήξη: Να αναγνωρίσουν τα παιδιά την τήξη, δηλαδή ότι ορισμένα υλικά περνούν από τη στερεά στην υγρή κατάσταση. Να συνδέουν την τήξη: α) Με την παροχή θερμότητας από το περιβάλλον στο σώμα που τήκεται, σε θερμοκρασία περιβάλλοντος και β) Με την παροχή θερμότητας από μια θερμαντική συσκευή στο σώμα. που τήκεται. Να αναγνωρίσουν την πήξη, δηλαδή ότι ορισμένα υλικά περνούν από την υγρή στη στερεά κατάσταση. Να συνδέουν την πήξη: α) Με την ψύξη στην κατάψυξη ενός ψυγείου και β) Με την ψύξη στο περιβάλλον.
1η Δραστηριότητα (Ανίχνευσης _Διδασκαλίας) 1η Δραστηριότητα (Ανίχνευσης _Διδασκαλίας) Επικοινωνιακό πλαίσιο-ιστορία Στη δραστηριότητα ανίχνευσης συγκεντρώνουμε τα παιδιά στη γωνιά του ηλεκτρονικού υπολογιστή, όπου θα τους δείξουμε ένα βίντεο από το μύθο «Ο Δαίδαλος και ο Ίκαρος », προκειμένου να τα εντάξουμε στο θέμα μας για τα φαινόμενα της πήξης και της τήξης. (https://www.youtube.com/watch?v=dZrgjKjWeQs). Μετά το βίντεο θα κάνουμε στα παιδιά διάφορες ερωτήσεις για το «πάθημα» του Ίκαρου. Τί συνέβη λοιπόν στον Ίκαρο και πέθανε; Γιατί έλιωσαν τα φτερά του από τον ήλιο; Εάν ανάψουμε και εμείς ένα κερί τι θα γίνει;
2η Δραστηριότητα (Διδασκαλίας) 2η Δραστηριότητα (Διδασκαλίας) Ύστερα από την συζήτηση εξηγούμε στα παιδιά γιατί έλιωσαν τα φτερά του Ίκαρου μέσα από πειραματική διαδικασία. Τα υλικά που θα χρειαστούμε είναι τα εξής: ένα κερί ρεσώ , αναπτήρας και ένα μικρό χαρτόνι Υλοποίηση πειράματος : Θέτουμε στα παιδιά την εξής ερώτηση : « Τι θα γίνει αν ανάψουμε το κεράκι και το αφήσουμε να κάει για λίγα λεπτά;» Όταν το κερί αρχίζει να λιώνει τότε χύνουμε πάνω στο χαρτόνι σταγόνες κεριού και ρωτάμε τα παιδιά τα εξής : Η εκπαιδευτικός επαναλαμβάνει τη διαδικασία ως εξής : σβήνει το αναμμένο κερί και ρωτά τα παιδιά πάλι : Τί συμβαίνει στο κερί όταν σβήνουμε τη φωτιά; Μετα τις απαντήσεις των παιδιών η εκπαιδευτικός αναφέρει στα παιδιά τους όρους τήξη – πήξη όπου θα πει ότι όταν : όταν το κερί λιώνει έχουμε τήξη όταν το κερί παγώνει έχουμε πήξη
3η Δραστηριότητα (Εμπέδωσης) 3η Δραστηριότητα (Εμπέδωσης) Κατανόηση εννοιών τήξης – πήξης Υλικά πειράματος : παγακια παγοθήκη γυάλινο ποτήρι Εκτέλεση πειράματος Τοποθετούμε μια παγοθήκη με νερό στην κατάψυξη ( την οποία θα βγάλουμε όταν παγώσουν τα παγάκια) και θα τα τοποθετήσουμε σε ένα γυάλινο ποτήρι.Θα πούμε στα παιδιά να παρατηρήσουν την αλλαγή που θα συμβεί. Όταν λιώσουν τα παγάκια η εκπαιδευτικός θα ρωτήσει τα παιδιά «γιατί έλιωσαν τα παγάκια;» «πως έλιωσαν;» Η εκπαιδευτικός επαναλαμβάνει την διαδικασία όμως αυτή τη φορά γεμίζει μια παγοθήκη με νερό και την τοποθετεί στην κατάψυξη .Περιμένει μαζί με τα παιδιά να δούνε τι θα συμβεί στο νερό , αν λοιπόν γίνει πάγος . Στη συνέχεια ρωτάει τα παιδιά να τις πουν «τι πιστεύουν ότι θα συμβεί;» «γιατί συνέβει αυτό;». Πρέπει λοιπόν να καταλήξουμε στο συμπέρασμα : όταν ο πάγος λιώνει έχουμε τήξη όταν το νερό παγώνει σε χαμηλες θερμοκρασίες έχουμε πήξη
4η Δραστηριότητα (Αξιολόγησης) 4η Δραστηριότητα (Αξιολόγησης) Αξιολόγηση παιδιών για την κατανόηση των εννοιών τήξης και πήξης . Χρησιμοποιούμενα μέσα που θα χρειαστούμε είναι τα εξής : • ηλεκτρονικός υπολογίστης • εκπαιδευτικό παιχνίδι Υλοποίηση δραστηριότητας : Η εκπαιδευτικός τοποθετεί τα παιδιά στη γωνία του ηλεκτρονικού υπολογιστή όπου χωρίζει τα παιδιά σε τέσσερις ομάδες . Η κάθε ομάδα θα πρέπει να τοποθετήσει στο φουρνάκι ή στην κατάψυξη τα αντικείμενα και να διαπιστώσουν τι θα συμβεί στο κάθε αντικέιμενο . Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο : http://archive.fossweb.com/modulesK- 2/SolidsandLiquids/activities/changeit.swf