Μάθημα: Ιστορία και Πολιτισμός στην Εκπαίδευση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΘΗΜΑ 3. Κάθε οργάνωση έχει στόχους οι οποίοι δικαιολογούν και την ύπαρξη της. Ως στόχος της εταιρίας θα μπορούσε να οριστεί μία επιθυμητή κατάσταση.
Advertisements

Νεότερη Ελληνική Ιστορία Α' Ενότητα 1: Το κράτος Κατερίνα Γαρδίκα Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας.
Σχολικό έτος 2011 – Aυτοκίνητο ονομάζεται κάθε τροχοφόρο επιβατικό όχημα με ενσωματωμένο κινητήρα Τα αυτοκίνητα σχεδιάζονται ώστε να κινούνται.
H Εικόνα στη διδασκαλία της Ιστορίας Μία πρόταση αξιοποίησης ιστορικών γελοιογραφιών στην Ιστορία Γενικής Παιδείας και Θεωρητικής Κατεύθυνσης της Γ ´ Λυκείου.
ΖΩΗ με ΝΟΗΜΑ.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ ΣΤΩΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ.
Πλωτάρχης (Μ) Α. Ρημικής Π.Ν. Πλωτάρχης (Ο) Χ. Αθανασούλας Π.Ν Ανθυποπλοίαρχος (Ε) Δ. Βερύκοκος Π.Ν.
Εισαγωγή στην Κοινωνική Ανθρωπολογία Ενότητα 1: H έννοια του πολιτισμού Πηνελόπη Παπαηλία Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Πανεπιστήμιο.
΄ Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας & Θεωρίας της Επιστήμης Σύλβα Χαραλάμπους Κύρια ερευνήτρια Ελληνικό Ινστιτούτο.
Εθισμός στο διαδίκτυο. Ο εθισμός στο Διαδίκτυο είναι μια σχετικά νέα μορφή εξάρτησης που έγινε γνωστή με την καινοτόμο έρευνα της Young (1996). Αναφέρεται.
Η ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΖΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΒΑΡΟΥΣ. Τι είναι η μάζα ενός σώματος; Μάζα είναι το ποσό της ύλης που περιέχει ένα σώμα.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Εισηγητής: Στυλιάδη Στέλλα ΜΒΑ.
Υπαίθριες Δραστηριότητες Χιονοδρομία ΙΙ 1η ενότητα: «Η έννοια της «Η έννοια της Αναψυχής», Υπαίθριας Αναψυχής» «Διαστάσεις της Υπαίθριας Αναψυχής» Κουθούρης.
Διαχείριση του άγχους των μικρών μαθητών της Α’ δημοτικού κατά τις πρώτες μέρες του σχολείου με τη μέθοδο των σκεπτόμενων καπέλων του De Bono εκπ. Αθηνά.
Η κουλτούρα στην αίθουσα διδασκαλίας μιας ξένης γλώσσας. Η περίπτωση της νέας ελληνικής Άννα Χατζηπαναγιωτίδη Σχολή Επιστημών της Αγωγής Πανεπιστήμιο Frederick.
ΜΑΘΗΣΗ Πώς επιτυγχάνεται η μάθηση στο σχολείο;
Κλασικές Αντιλήψεις για την Ηγεσία και τη Διοίκηση
Το σχολείο -Η γένεση του σχολείου -Οι λειτουργίες του σχολείου
Υπαίθριες Δραστηριότητες Χιονοδρομία ΙΙ
Επιχειρηματική Στρατηγική και Καινοτομία ΙΙ
Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά ΕΥ, VIII
Πρόθεση. Ἡ Ἄκρα Ταπείνωση Prothesis. Man of Sorrows
Η ΤΕΧΝΗ… ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ
Τι είναι πολιτισμική ιστορία; Peter Burke (2009)
Τέχνη και θάλασσα … Ομάδα β’ Γιώργος Αμοργιανός Στέλλα Αμοργιανού
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ:
«Παραπέταξαν το Θεό και το Έθνος»
Project 1 ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΤΑ.
Η Αριστοτελική Φυσική Ο Αριστοτέλης για τα επίγεια σώματα υποστήριξε ότι υπάρχουν δύο είδη κινήσεων : Οι φυσικές και οι βίαιες. Η φυσική κίνηση κάθε επίγειου.
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
Δρ. Παπανικολάου Δημήτρης
«Το σχολείο είναι ο ταπεινός ναός της σοφίας.»
Σπορ και ηθική συμπεριφορά
Η διαμόρφωση του Fair-play
για επιφάνειες και ανοξείδωτα Οικονομική λύση για καθαρισμό επιφανειών
ΕΠΕ – Εξατομικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης
Οργανωσιακή κουλτούρα
Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ Το φως ήταν και είναι μια βασική αιτία ύπαρξης της ζωής στον πλανήτη μας. Τα φυτά, με τη φωτοσύνθεση, μετατρέπουν την ενέργεια που παρέχει.
Αικατερίνη Παπαοικονόμου
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓAIΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Θεολόγος Καθηγητής DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ Δρ.
Από τον αιθέρα στη θεωρία πεδίων
Η έννοια του συστήματος σωμάτων
Από τον Δημόκριτο μέχρι το σύγχρονο κβαντικό άτομο.
Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών
Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών
Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών
Η ΠΡΟΣΚΟΛΛΗΣΗ ΤΟΥ ΒΡΕΦΟΥΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ
Ρεαλισμός και νατουραλισμός
Γνωρίζω τα κυριότερα ποτάμια της Ελλάδας.
1) Όταν λέμε ότι κάποιος λέει ψέματα επειδή είναι ψεύτης:
Οργάνωση και Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας
Ο φεμινισμός της «Εφημερίδος των Κυριών»
Η ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΝΟΣ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ Παναγιώτου Νικολέτα1, Πρεζεράκος Παναγιώτης2, Κουράκος Μιχαήλ3, Δρελιώζη.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
«Τίποτα δεν πάει χαμένο»
ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΑ ΠΡΟΣΘΕΣΗ ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΩΝ.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ MSc Ιατρική Σχολή Παν. Αθηνών
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ
Είναι το Ισλαμικό κράτος (ISIS), κράτος;
ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΣ
ΕΛΕΓΧΟΙ ΟΡΑΤΟΤΗΤΑΣ Επιμήκης αίθουσα με κλειστή σκηνή
Βιωματική άσκηση λήψης απόφασης: 6 καπέλα σκέψης
Η ΗΘΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Физика пәнінен ашық сабақ.
Μαρξιστική μέθοδος Πλαισιοκρατική μέθοδος που στηρίζεται στο μαρξιστικό μοντέλο και προβάλλει την τέχνη ως παθητικό αποτέλεσμα κοινωνικών-οικονομικών.
Κεφάλαιο 2: Η Ιστορία της Διοικητικής Σκέψης
ΜΑΘΗΣΗ Πώς επιτυγχάνεται η μάθηση στο σχολείο;
Το σκάκι στη ζωγραφική.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μάθημα: Ιστορία και Πολιτισμός στην Εκπαίδευση Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Μάθημα: Ιστορία και Πολιτισμός στην Εκπαίδευση Θέμα Εργασίας: «Τί είναι πολιτισμική ιστορία;» του Peter Burke, «Η μεγάλη παράδοση» και «Προβλήματα της πολιτισμικής ιστορίας» Διδάσκων: Α. Ανδρέου Ομάδα Φοιτητών: Βασιλοπούλου Χριστίνα (3547) Δημητριάδης Ηρακλής (3734) Τζικόπουλος Στέλιος (3646) Τζίμα Γαρυφαλλιά (3647) Εξάμηνο: Ζ΄ Φλώρινα 2016

Τι είναι πολιτισμός Στα γαλλικά civilization = το αντίθετο της βαρβαρότητας Λαοί πολιτισμένοι(civilises) και λαοί βάρβαροι- πρωτόγονοι Ευγενείς, καλοί τρόποι, κοινωνική αγωγή Στα γερμανικά Kultur (κουλτούρα) για να εκφράσει αξίες, ιδεώδη, το πνεύμα Πολιτισμός Zivilisation = υλικά, τεχνικά αγαθά

Στα αρχαία ελληνικά «πολιτισμός» από το «πολίτης» σήμαινε τα πολιτικά πράγματα, την διακυβέρνηση του κράτους. (Liddell-Scott και Bailly) Ως νεοελληνική λέξη χρησιμοποιείται από τον Αδαμάντιο Κοραή για να αποδώσει στα ελληνικά το γαλλικό όρο civilization.* Διακρίνεται ο πνευματικός πολιτισμός από τον υλικό Culture = πνευματικός πολιτισμός, καλλιέργεια, παιδεία Αρνητική φόρτιση της λέξης κουλτούρα( κουλτουριάρης) *Κ.Θ. Δημαράς, Νεοελληνικός Διαφωτισμός, Αθήνα 1977

Καρλ Μαρξ : Έννοια της «βάσης» και έννοια του «εποικοδομήματος» Σαρλ Σενιομπός : «Πολιτισμός θα πει δρόμοι, λιμάνια και προβλήτες» Ε. Καβαινιάκ : « είναι ένα μίνιμουμ επιστήμης τέχνης τάξης και αρετών. Edward Taylor : « Το σύνολο που συμπεριλαμβάνει τη γνώση, την πίστη , την τέχνη, τα ήθη , το νόμο , τα έθιμα και οποιαδήποτε ικανότητα αποκτάται από τον άνθρωπο ως μέλος της κοινωνίας.

Τι είναι πολιτισμική ιστορία Έως τον 18ο αιώνα υπάρχει η ιστορία γεγονοτολογική, πολιτική, πολεμική, αλλά και ξεχωριστές ιστορίες της φιλοσοφίας της ζωγραφικής, της λογοτεχνίας, της χημείας, της γλώσσας κ.α. Η πολιτισμική ιστορία έχει διεπιστημονικό χαρακτήρα. Ερευνά σχέσεις, συνδέσεις και συσχετίσεις στα διάφορα είδη τέχνης.

Εξέλιξη της πολιτισμικής ιστορίας Κλασική φάση της ιστορίας της τέχνης (~1800 - 1950) Φάση της κοινωνικής ιστορία της τέχνης (δεκαετία 1930) Ιστορία της λαϊκής κουλτούρας (δεκαετία 1960) Νέα πολιτισμική ιστορία Ωστόσο εντοπίζονται ομοιότητες και συνέχειες μεταξύ των παραπάνω φάσεων

Κλασική πολιτισμική ιστορία Περίπου 1800 με 1950 G.M Young: ο ιστορικός ο ζωγράφος του « πορτρέτου μιας εποχής» «Πνεύμα της εποχής» η Zeitgeist Διεύρυνση του όρου «ερμηνευτική»: όχι μόνο για κείμενα (Βίβλος) αλλά και για τέχνες, δράσεις Πολιτισμική και πολιτική ιστορία θεωρούνται εναλλακτικές η και αντίθετες προσεγγίσεις (Γερμανία) Στη Πρωσία η πολιτισμίκή ιστορία απορρίφθηκε ως περιθωριακή και ερασιτεχνική.

Jacob Burckhardt Μικρή έμφαση στη γεγονοτολογική ιστορία «Μνήμη μιας παρελθούσας κουλτούρας», «επαναλαμβανόμενα, συνεχή και τυπικά» στοιχεία μέσα σε αυτήν. «Ο πολιτισμός της Αναγέννησης στην Ιταλία», 1860 - Ατομικισμός, ανταγωνιστικότητα, αυτοσυνείδηση, νεωτερικότητα στην τέχνη, στη λογοτεχνία, στη φιλοσοφία και στην πολιτική. «Πολιτισμική ιστορία της Ελλάδας» – Ζωή των αρχαίων Ελλήνων στον πόλεμο, πολιτική, μουσική, αρματοδρομίες, Ολυμπιακοί Αγώνες. «Ανεπίδεκτος αντιδραστικός ατομικισμός», φήμη από τη μία και υποταγή του ατόμου στο κοινωνικό σύνολο από την άλλη.

Johan Huizinga Κριτική στην ερμηνεία του Burckhardt για την Αναγέννηση: τη διέκρινε από το Μεσαίωνα πολύ έντονα. Υποστηρικτής της μεθόδου του Burckhardt Δοκίμιο του 1929: «Στόχος του πολιτισμικού ιστορικού είναι να απεικονίσει μήτρες και γενικές διαρθρώσεις, να περιγράψει σκέψεις και αισθήσεις μιας εποχής και τις εκφράσεις τους, ή το πώς ενσωματώνονται σε έργα λογοτεχνίας και τέχνης» Θέματα, σύμβολα, συναισθήματα, μορφές.

Johan Huizinga «Το Φθινόπωρο του Μεσαίωνα», 1919 Ιπποτισμός, θέματα: αίσθηση παρακμής, θέση του συμβολισμού στην τέχνη και σκέψη, Συναισθήματα: φόβος του θανάτου, μορφές ή κανόνες και νόρμες συμπεριφοράς. Μορφολογική προσέγγιση, εστίαση στο ύφος μιας ολόκληρης κουλτούρας και στο ύφος μεμονωμένων έργων ζωγραφικής και ποιημάτων. «Τι είδους ιδέα μπορούμε να διαμορφώσουμε για μια εποχή, αν δε βλέπουμε καθόλου τους ανθρώπους μέσα της;»

Max Weber: «Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού» (1904) Πολιτισμική εξήγηση της οικονομικής μεταβολής, συμβολή του προτεσταντικού ήθους στη συσσώρευση κεφαλαίου για την ανάπτυξη εμπορίου και βιοτεχνίας, ιδέα της «αποστολής» Norbert Elias: ( Η διαδικασία του πολιτισμού, 1939) Θεωρητικό πλαίσιο: «ο πολιτισμός πηγή δυστυχίας» (Φρόιντ 1930) πολιτισμός και όχι κουλτούρα, επιφάνεια και όχι βάθος « Ιστορία του πιρουνιού και όχι του ανθρώπινου πνεύματος»

Aby Warburg Από τις πιο επιδραστικές μορφές της πολιτισμικής ιστορίας Από τις πιο επιδραστικές μορφές της πολιτισμικής ιστορίας Ήθελε να συμβάλλει με το έργο του σε μια γενική «επιστήμη της κουλτούρας» και να αποφύγει τα όρια μεταξύ ακαδημαϊκών γνωστικών πεδίων Εντοπίζει πολιτισμικά ή αντιληπτικά σχήματα ή φόρμουλες Η ιδέα του «σχήματος» ήταν σημαντική για τον Warburg και τους συνεχιστές του Ομάδα στοχαστών συναντιούνται στη βιβλιοθήκη του στο Αμβούργο – Ινστιτούτο Warburg

Erwin Panofsky Δοκίμιο για την ερμηνεία των εικόνων, διάκριση «εικονογραφίας» (ερμηνεία θέματος) από «εικονολογία» (κοσμοθεωρία, κουλτούρα κοινωνικής ομάδας) Διάλεξη με τίτλο «Γοτθική αρχιτεκτονική και σχολαστικισμός» (1951) – διάδοση «διανοητικής συνήθειας» από τη φιλοσοφία στην αρχιτεκτονική

Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος –Μεγάλη Διασπορά Το Ινστιτούτο μεταφέρεται στο Λονδίνο, ιδρυτής Εβραίος Τη δεκαετία του ’30, Κεντροευρωπαίοι, στην πλειοψηφία τους Εβραίοι, ακαδημαϊκοί, επιστήμονες, συγγραφείς καταφεύγουν στην Αγγλία και την Αμερική. Μεγάλη συνεισφορά στη διαμόρφωση της πολιτισμικής ιστορίας, της ιστορίας της τέχνης, της κοινωνιολογίας. Επαφή με την τεχνική του Warburg στη «χρήση οπτικών στοιχείων και ενδείξεων ως ιστορικών στοιχείων» Εκείνη την περίοδο εμφανίζονται στα Αμερικανικά Πανεπιστήμια τα πρώτα υποχρεωτικά μαθήματα με θέμα τον πολιτισμό.

Βρετανία Perry Miller: «Το πνεύμα της Νέας Αγγλίας» (1939) «Περιοδικό της ιστορίας των ιδεών» (1940) – Διεπιστημονικό σχέδιο δράσης, σύνδεση μεταξύ φιλοσοφίας, λογοτεχνίας και ιστορίας. G.M. Young: «Βικτωριανή Αγγλία» - «το πορτρέτο μιας εποχής» Christopher Dawson: «Η συγκρότηση της Ευρώπης», 1932 – Θέση λέκτορα στην Ιστορία της Κουλτούρας

Σύνδεση κουλτούρας με τη κοινωνία Charles Beard, Οξφόρδη, ίδρυση του Ruskin Hall με σκοπό την πρόσβαση της εργατικής τάξης στην ανώτατη εκπαίδευση. (History Workshop) «Μια οικονομική ερμηνεία του Συντάγματος των Ηνωμένων Πολιτειών» (1913), ΗΠΑ Charles & Mary Beard «Η εμφάνιση του αμερικανικού πολιτισμού» (1927) – Oικονομική και κοινωνική ερμηνεία της πολιτισμικής μεταβολής.

Σύνδεση κουλτούρας με τη κοινωνία Στη Βρετανία καθοριστικό ρόλο έπαιξαν ο Karl Mannheim, ο Arnold Hauser και ο Frederick Antal. Mannheim: θαυμαστής του Μαρξ, κοινωνιολογία της γνώσης Hauser: « κοινωνική ιστορία της τέχνης 1951- σύνδεση της κουλτούρας με την οικονομική και κοινωνική σύγκρουση και μεταβολή Antal: η κουλτούρα ως αντανάκλαση της κοινωνίας

Λαϊκή κουλτούρα Εμφανίστηκε ως αντικείμενο μελέτης το 18ο αιώνα στη Γερμανία (λαικά τραγούδια, χοροί, τέχνες κτλ). Άρχισε να μελετάται ακαδημαϊκά από το 1960 Francis Newton:«Η τζαζ σκηνή» (1959). Εξέταζε τη τζαζ και το κοινό της. Όχι μόνο ως μουσική, αλλά και ως μορφή εργασίας και κοινωνικής και πολιτικής διαμαρτυρίας. Δεν επηρέασε έντονα τον ακαδημαϊκό κόσμο.

Λαϊκή Κουλτούρα Edward Thomson:«Η διαμόρφωση της αγγλικής εργατικής τάξης» (1963). Η θέση της λαϊκής κουλτούρας στη διαδικασία των οικονομικών και πολιτικών μεταβολών στη διαμόρφωση της κοινωνικής τάξης. Raphael Samuel: «History Workshop» στο κολέγιο Ruskin της Οξφόρδης. Φοιτητές από την εργατική τάξη, συγγραφή (πολιτισμικής) ιστορίας «εκ των κάτω».

Λαϊκή Κουλτούρα Ενδιαφέρον για τη λαϊκή κουλτούρα, ως αντίδραση στην αναποτελεσματικότητα των προηγούμενων προσεγγίσεων. Η πολιτισμική ιστορία αγνοούσε τους απλούς ανθρώπους (έμφαση στην «υψηλή κουλτούρα» στα σχολεία και τα πανεπιστήμια). Η πολιτική και οικονομική ιστορία αγνοούσε την κουλτούρα. Η επιτυχία του κινήματος των πολιτισμικών σπουδών δείχνει ότι ανταποκρινόταν σε μια απαίτηση.

Κριτική των Κλασσικών Huizinga: Χρήση περιοισμένου εύρους πηγών κατ’εξακολούθηση Ενδεχομένως η χρήση κι άλλων έργων να έδινε διαφορετική εικόνα της εποχής Οι πηγές δεν είναι «καθρέφτες» των εποχών Burckhardt: «ακούσιος, αντανακλαστικός» τρόπος μετάδοσης πληροφοριών από τα έργα τέχνης Μεροληψία, πάθη, προπαγάνδα σε καλλιτεχνικά έργα John Clapham: Παρατηρούμε και θυμόμαστε αυτό που μας ενδιαφέρει προσωπικά ή συμφωνεί με αυτά που ήδη πιστεύουμε.

Κριτική των Κλασσικών «Σειριακή Ιστορία»: Ανάλυση μιας χρονολογικής σειράς εγγράφων. «Aνάλυση περιεχομένου»: Συχνότητα αναφορών στο θεμα ή θέματα που μελετούνται και ανάλυση «συνδιακύμανσης» (συνάφεια μεταξυ των θεμάτων). Δυσκολία μετάβασης από τις λέξεις σε θέματα. «Ανάλυση συνεχούς περιεχομένου»: Γλωσσολογική ανάλυση κειμένων που είναι πιο εκτενή από μια πρόταση ( έμφαση στην καθημερινή ομιλία, σε φραστικά σχήματα, λογοτεχνικά είδη)

Μαρξιστικά ζητήματα Καμία οικονομική/κοινωνική βάση στην ανάλυση των κλασσικών. Υπερεκτιμούν την ομοιογένεια/αγνοούν τις συγκρούσεις (κοινωνικές τάξεις, άνδρες – γυναίκες, διαφορετικές γενεές). «Υπερ συναινετικές και ολιστικές έννοιες» Thompson «Ζώνες αλλαγής ώρας»: «Όλοι οι άνθρωποι δεν ζουν στο ίδιο Τώρα» (E. Bloch). Υπάρχει όντως πολιτισμική ενότητα μιας εποχής;

Κριτική των μαρξιστών «Κουλτουραλισμός» εναντίων «οικονομισμού» - Εκ των έσω κριτική των βασικών εννοιών της «βάσης» και του «εποικοδομήματος». «Πολιτισμική ηγεμονία» (A. Gramsci): Οι άρχουσες τάξεις δεν κυβερνούν μόνο άμεσα, μέσω της δύναμης και της απειλής της δύναμης, αλλά και επειδή οι ιδέες τους έουν γίνει δεκτές από τις υπάλληλες τάξεις. Μπορούμε να μελετήσουμε τις κουλτούρες ως ομοιογενή σύνολα, χωρίς εσφαλμένες γενικέυσεις περί ομοιογένειας;

Θέματα της «Παράδοσης» Παράδοση = Γνώσεις και δεξιότητες που μεταβιβάζονται από γενιά σε γενιά. Συνύπαρξη πολλαπλών παραδόσεων στην ίδια κοινωνία – απελευθέρωση από την ιδέα της εννότητας/ομοιογένειας μιας εποχής. Προβλήματα κατά την «παράδοση» και κατά την «παραλαβή» Προβλήματα «εσωτερικής σύγκρουσης των παραδόσεων», όσον αφορά οικουμενικούς κανόνες σε σχέση με συγκεκριμένες, συνεχώς διαφοροποιούμενες καταστάσεις. Warburg: οξεία αίσθηση των μετατροπών που υφίσταται η παράδοση

Θέματα της λαϊκής κουλτούρας Πρόβλημα ορισμού: «Ο λαός» ως παραμόνιμη κατηγορία (λαός = όσοι δεν ανήκουν στις τάξεις της ελίτ). *Κίνδυνος να θεωρήσουμε ως ομοιογενές σύνολο όσους είναι εκτός της κατηγορίας. Προσέγγιση ανά ζεύγη (αγροτική/αστική, αρσενική/θηλυκή, ηλικιωμένων/νέων) Προβλήματα όξυνσης διαφορών – εξέταση σαφώς διαχωρισμένων κουλτουρών (γυναικεία μοναστήρια) Χρήση των όρων λαϊκή/λόγια κουλτούρα όχι αυστηρώς αντιθετικά – ανάγκη χρήσης των όρων για την περιγραφή αλληλεπιδράσεων.

Βιβλιογραφία Peter Burke, Τι είναι πολιτισμική ιστορία, Μεταίχμιο, Αθήνα 2009 Fernand Braudel, Γραμματική των πολιτισμών, MIET, Αθήνα 2001