Τεχνολογία και Εκπαίδευση - Θεωρίες Μάθησης και Νέες Τεχνολογίες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Advertisements

Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΥΡΓΟΥ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ Μ. Μ. Ε
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΕΠΑΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ Κοντές Ιωάννης ( ΑΕΜ :30650, γ εξάμηνο ) Τσιονάς Ιωάννης ( ΑΕΜ :30694, γ εξάμηνο )
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γνωστικές θεωρίες μάθησης
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ & ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΤΠΕ) ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Λάμπρος Πόλκας.
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Αυτορυθμιζόμενη μάθηση
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.1 Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού
Θεωρία Μάθησης Εποικοδομητισμού
Σενάριο.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Γνώση και κατανόηση της Παιδαγωγικής. Επεξεργασία της Εκπαιδευτικής Στρατηγικής. Επιλογή Εκπαιδευτικών μέσων και εργαλείων. Ψαθάκη.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Γνωστική Στοχοταξινομία κατά Bloom
ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Σύγχρονες Θεωρίες Μάθησης στη Διδασκαλία με ΤΠΕ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Θεωρίες μάθησης και ΤΠΕ Στη διδακτική διαδικασία… η προσωπικότητα της διδάσκουσας/του διδάσκοντα, τα επιστημονικά-γνωστικά αντικείμενα, το.
John Dewey
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Θεωρίες Μάθησης Τα Βασικά
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Τμ. Μηχ/κών Ηλ/κών Υπολογ. & Πληροφορικής
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Θεωρίες Μάθησης και Μοντέλα Ενσωμάτωσης
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Στο Σχολείο μας, παράλληλα με τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, λειτουργούν οι ακόλουθες Ομάδες: - Μουσική Ομάδα, - Θεατρική Ομάδα, - Κινηματογραφική.
Θεωρίες Μάθησης Τα Βασικά
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Θεωρίες Μάθησης & Διδακτικές Στρατηγικές Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τεχνολογία και Εκπαίδευση - Θεωρίες Μάθησης και Νέες Τεχνολογίες Τζένη Παγγέ, Καθηγήτρια ΠΤΝ, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Θεωρίες Μάθησης και Νέες Τεχνολογίες O τρόπος διδασκαλίας και μάθησης αποτελεί θέμα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για τους διδάσκοντες όλων των βαθμίδων και όλων των ηλικιών. Η εξέλιξη των Η/Υ και η παρουσία των ΝΤ μέσα στην τάξη έχει επηρεάσει αρκετά τις στρατηγικές μάθησης και μελέτης. Οι βασικότερες θεωρίες μάθησης είναι: του συμπεριφορισμού του εποικοδομητισμού της γνωστικής προσέγγισης της κοινωνικοπολιτισμικής θεώρησης

Θεωρίες μάθησης http://www.youtube.com/watch?v=6uhB9mALl1I

Ι. Συμπεριφορισμός (behaviorism) Ξεκίνησε ως θεωρία από τον αμερικανό ψυχολόγο Watson J. (1914) Εξετάζει τη διαφοροποίηση στη συμπεριφορά του εκπαιδευομένου. http://www.youtube.com/watch?v=KYDYzR-ZWRQ

Ι. Συμπεριφορισμός (behaviorism) Σύμφωνα με τις σύγχρονες απόψεις και τάσεις του συμπεριφορισμού η εκπαίδευση εξαρτάται από το διδακτικό περιβάλλον και τους τρόπους διδασκαλίας και δομείται μέσα από την ακόλουθη διαδικασία: πληροφορίες, ερωτήσεις, απαντήσεις μαθητών σωστές απαντήσεις από τον εκπαιδευτή

B. F. Skinner March 1904 – August 1990 American psychologist, behaviorist http://www.youtube.com/watch?v=VE1kwsZo_S0

Ι. Συμπεριφορισμός (behaviorism) Με τη διαδικασία αυτή ο εκπαιδευτικός μπορεί να ελέγχει τη διαφοροποίηση στη συμπεριφορά του εκπαιδευόμενου λαμβάνοντας υπόψη του τις σωστές απαντήσεις που δίνει ο μαθητής Η παρουσία Η/Υ και ΝΤ δίνουν τη δυνατότητα στο μαθητή να ελέγχει μόνος του τη ροή της εκπαίδευσής του και να μαθαίνει από την διαδικασία λάθους/ανατροφοδότησης με τη σωστή απάντηση.

Σύμφωνα, με τους Ράπτη Α. και Ράπτη Α. (1999): «...με τη διδασκαλία μέσω υπολογιστή μπορούν να αξιοποιηθούν ορισμένα θετικά στοιχεία του συμπεριφορισμού: Τη δυνατότητα του μαθητή να ακολουθήσει το δικό του ρυθμό μάθησης και τη νομιμοποίηση του δικαιώματος του να κάνει λάθη σε μια διαδικασία δοκιμής και πλάνης είναι μερικά χαρακτηριστικά πλεονεκτήματα των διδακτικών προγραμμάτων με χρήση υπολογιστή…»

Ι. Συμπεριφορισμός (behaviorism) Σύμφωνα με τους Jonassen et al (1995) στο πλαίσιο της διδακτικής συμπεριφοριστικής προσέγγισης: Οι παιδαγωγοί οφείλουν να έχουν διδακτικούς στόχους που να είναι ξεκάθαροι και η αξιολόγηση της επίτευξής τους να γίνεται μέσα από δραστηριότητες εξάσκησης και πρακτικής κάνοντας χρήση ΝΤ.

II. Δομητισμός ή εποικοδομητισμός (constuctivism) Σε αντίθεση με τους συμπεριφοριστές, o Papert (1993) επηρεασμένος, κυρίως, από τη γνωστική θεωρία του Piaget (1970), αναγνωρίζει τη μάθηση όχι ως απόρροια της μεταβίβασης της γνώσης από τον δάσκαλο στο παιδί, αλλά ως προϊόν δόμησης και αναδόμησης της γνώσης απ' το ίδιο το παιδί. Σύμφωνα με τους Ράπτη Α. και Ράπτη Α. (1999), «... O Papert θέλησε να δώσει έμφαση στη συμμετοχή του μαθητευόμενου στη διαδικασία της μάθησης και στην ανακάλυψη των τρόπων, με τους οποίους αυτός χτίζει ενεργά το γνωστικό του οικοδόμημα, αλλά και κατανοεί την διαδικασία αυτή. Μια από τις εφαρμογές του δομητισμού και συγκεκριμένα του Papert είναι η γλώσσα Logo και η χελώνα της.»,

Constructivism http://www.youtube.com/watch?v=Xa59prZC5gA http://www.youtube.com/watch?v=hsX5Tq3WTBw

II. Δομητισμός ή εποικοδομητισμός (constuctivism) Για τον Papert η μάθηση είναι αποτελεσματική, όταν πραγματοποιείται μέσα από μια πλούσια και συγκεκριμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο εκπαιδευόμενος πειραματίζεται, κατασκευάζοντας ένα προϊόν που έχει νόημα για τον ίδιο. Κατά τη διαδικασία μάθησης σημασία έχουν: ο προσωπικός χρόνος του κάθε μαθητή, ο διάλογος και η ανταλλαγή απόψεων ο συσχετισμός των διαφόρων πεδίων μάθησης (Papert, 1993), πράγμα που βελτιώνεται με τη χρήση των ΝΤ.

II. Δομητισμός ή εποικοδομητισμός (constuctivism) Ο δομητισμός βασίζεται κυρίως: στον ενεργό ρόλο των εκπαιδευομένων στην οικοδόμηση της γνώσης στις προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών

III. Η γνωστική προσέγγιση (Cognitivism) H γνωστική προσέγγιση εξετάζει, κυρίως, τις διεργασίες μάθησης σε ψυχολογικό επίπεδο. Βασική θέση στη θεωρία του Piaget (1963, 2001), “πατέρα της γνωστικής ψυχολογίας” είναι ότι η ανάπτυξη της λογικής σκέψης του παιδιού είναι μια «εξελικτική διαδικασία»

http://www.youtube.com/watch?v=ODOAbjxedw0

Χαρακτηριστικά της γνωστικής προσέγγισης Διαμορφώνεται μέσα από διαφορετικά στάδια Η μάθηση συντελείται μέσα από την αφομοίωση και τη συμμόρφωση των γνωστικών σχημάτων Η γνώση διακρίνεται στη φυσική γνώση, την κοινωνική γνώση και τη λογικομαθηματική σκέψη. Με τη γνωστική προσέγγιση: ο εκπαιδευόμενος αναλαμβάνει να φέρει σε πέρας μια εργασία, ενεργοποιώντας και καλλιεργώντας έναν αυξημένο αριθμό μηχανισμών - διαδικασιών που έχουν συνεκτικό, ισχυρό και γνωστικό αποτέλεσμα (π.χ. επίλυση προβλήματος με βάση κάποιον αλγόριθμο).

http://www.youtube.com/watch?v=_Sy8n5DRa7A http://www.youtube.com/watch?v=MUlfc5fzXV4 http://www.youtube.com/watch?v=jm559ucUePg http://www.youtube.com/watch?v=ZbHHXlcOvhs

III. Η γνωστική προσέγγιση (Cognitivism) Μία άλλη γνωστική θεωρία είναι η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών "Information Processing Theory» Συνδυάζει τα γνωστικά μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών μέσα από τον υπολογιστή και τη σχετιζόμενη έρευνα με την τεχνητή νοημοσύνη (Ertmer & Newby, 1993). Κολιάδης (1996): «οι γνωστικές λειτουργίες του ανθρώπου παρομοιάζονται με εκείνες του ηλεκτρονικού υπολογιστή»

IV. Κοινωνικοπολιτισμική θεώρηση (sociocultural theory) Η κοινωνικοπολιτισμική θεώρηση της μάθησης θεωρεί το άτομο ως μέρος ενός συνεχώς εξελισσόμενου κοινωνικοπολιτισμού περιβάλλοντος. Στην κοινωνικοπολτισμική θεώρηση ξεχωρίζουν οι θεωρητικές προσεγγίσεις του Bruner (1996) (ανακαλυπτική μάθηση) η θεωρία του Vygotsky Με τη θεωρία της ανακάλυψης οι μαθητές μαθαίνουν και αναπτύσσουν δεξιότητες μέσω πειραματισμού, πρακτικής και καταστάσεων, όπου υπάρχει προβληματισμός.

IV. Κοινωνικοπολιτισμική θεώρηση (sociocultural theory) Υπάρχουν τριών ειδών συστήματα σκέψης: οι έμπρακτες οι εικονικές οι συμβολικές αναπαραστάσεις. Το κύριο σημείο της θεωρίας του Vygotsky (1978) είναι: «... Κάθε λειτουργία στην κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού εμφανίζεται δυο φορές: μια στο κοινωνικό επίπεδο και μία στο ατομικό, πρώτα μεταξύ ανθρώπων και ύστερα μέσα στο παιδί...». Σύμφωνα, λοιπόν, με τη κοινωνικοπολιτισμική θεώρηση ο μαθητής διαθέτει κοινωνικά κίνητρα, δεν είναι απλώς ένας παθητικός δέκτης και η διανοητική του ανάπτυξη γίνεται μέσα από την κοινωνική αλληλεπίδραση, όπου κυρίαρχο ρόλο παίζει και η γλώσσα.

IV. Κοινωνικοπολιτισμική θεώρηση (sociocultural theory) Η "Ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης", "zone of proximal development" αποτελεί το επίπεδο στο οποίο μπορεί να φτάσει τελικά το παιδί είτε μόνο του είτε με τη σωστή καθοδήγηση ενηλίκου ή ενός πιο ικανού συνομήλικου, με τις ανάλογες κοινωνικοπολιτισμικές συνθήκες, μέσα πάντα από συνεργατικές δραστηριότητες Nardi (1996). Έτσι τονίζεται το κοινωνικό περιβάλλον ο ρόλος της διαμεσολάβησης του ενηλίκου υποστηρίζεται η σταδιακή στήριξη για μάθηση, η γνωστή σκαλωσιά, ή "scaffolding".

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των θεωριών μάθησης 1. Συμπεριφορισμός: Πλεονέκτημα: Ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει να επικεντρώνεται σε ξεκάθαρους στόχους - πολιτικές και να ανταποκρίνεται αυτόματα σε κάθε περίπτωση. Παράλληλα, γνωρίζει την επιβράβευση. Μειονέκτημα: Σε περιπτώσεις που ο στόχος δεν είναι ξεκάθαρος, υπάρχει δυσκολία στην επιλογή διαδικασίας.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των θεωριών μάθησης 2. Δομητισμός: Πλεονέκτημα: Ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει να αντιμετωπίζει σύνθετα προβλήματα που αφορούν πραγματικές καταστάσεις, γιατί έχει μάθει να δομεί σε προηγούμενη εμπειρία. Μειονέκτημα: Σε απλές περιπτώσεις, η σύνθετη σκέψη δημιουργεί προβλήματα.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των θεωριών μάθησης 3. Γνωστική προσέγγιση: Πλεονέκτημα: Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν να λειτουργούν ομοιόμορφα, με κοινή πρακτική και συνεκτικά. Μειονέκτημα: Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν να λειτουργούν με ένα συγκεκριμένο τρόπο, χωρίς όμως αυτό να τους εξασφαλίζει τη λειτουργία με τον καλύτερο τρόπο, ανά περίπτωση και ανά ιδιαιτερότητα ατόμου.

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ Με την εισαγωγή του Η/Υ και των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, τα σύγχρονα τεχνολογικά ηλεκτρονικά περιβάλλοντα μάθησης προσφέρουν νέες δυνατότητες στην εκπαίδευση

Βασικές μαθησιακές στρατηγικές που θεωρούνται αναγκαίες για μια αποτελεσματική μάθηση με τη χρήση των ΝΤ είναι:

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ Ενεργητική μάθηση (active learning): Αυτή η μέθοδος υποστηρίζει την ανεξάρτητη ενεργητική οικοδόμηση των γνώσεων του εκπαιδευόμενου και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική στην εκπαίδευση ενηλίκων. Με την αυτο-ανακάλυψη του κόσμου (self-discrovery) και με ελάχιστη βοήθεια απ' τον εκπαιδευτή, του οποίου ο ρόλος περιορίζεται σε αυτόν του καθοδηγητή (mentor) και του φροντιστή (coach), ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει. Η ενεργητική διαδικασία μάθησης οφείλει να εμπεριέχει κυρίως συνεργασία, κριτική σκέψη και αλληλεπίδραση.

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ 2. Εποικοδομητική μάθηση (constructive learning): Με τη βοήθεια αυτής της μεθόδου οι εκπαιδευόμενοι προσλαμβάνουν τις νέες γνώσεις με τη χρήση των ΝΤ ως συνέχεια των προϋπαρχουσών γνώσεων (ενυπάρχουσα γνώση), για να σχηματίσουν ολοκληρωμένες έννοιες. Η επικοινωνία μεταξύ διδασκομένων και διδασκόντων με ΝΤ είναι αναβαθμισμένη και πολυεπίπεδη, ενώ επιτρέπει την "εξατομικευμένη ανακάλυψη" με την άμεση απόκτηση εμπειριών που προωθούν τη μάθηση.

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ 3. Εκούσια-θεληματική μάθηση (intentional learning): Η μάθηση με χρήση ΝΤ αφορά, κυρίως, την ατομική εκπαίδευση και τη δια βίου εκπαίδευση με ή χωρίς τη χρήση του διαδικτύου. Οι εκπαιδευόμενοι νιώθουν οι ίδιοι την ανάγκη για εκπαίδευση, που μπορεί να οφείλεται σε εσωτερικά ή εξωτερικά αίτια. Οι ΝΤ αξιοποιούνται πλήρως από αυτή τη στρατηγική μάθησης μέσα από ψηφιοποιημένο υλικό, όπως διαδραστικό εκπαιδευτικό υλικό, λογισμικό προσομοιώσεων, διαδίκτυο, κ.λπ.

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ 4. Διαλογική μάθηση (conversational learning): Η διαλογική μάθηση στηρίζεται, κυρίως, στη συζήτηση για το σύστημα διδασκαλίας/ μάθησης. Η διαδικασία προσέγγισης της γνώσης βελτιώνεται ακόμη περισσότερο μέσω συζητήσεων με ηλεκτρονικά μέσα. (π.χ. chat rooms, forums etc) μέσω κριτικής κατανόησης των απόψεων όλων των συμμετεχόντων μεταξύ τους. Σύμφωνα με τον Pask (1976), μέσα από συζητήσεις η γνώση γίνεται πιο συγκεκριμένη και ξεκάθαρη.

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ 5. Ανακλαστική μάθηση (reflective learning): Πρόκειται για τον συνειδητό αυτοστοχασμό και ανάλυση του μαθητή σχετικά με το τι θέλει και το τι έχει κάνει και έχει μάθει μέχρι τώρα. Στο μοντέλο αυτό ο εκπαιδευόμενος γίνεται πιο αυτόνομος και συμμετέχει ενεργητικά στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία.

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ Άλλες ευρύτατα χρησιμοποιούμενες στρατηγικές μάθησης είναι: Μάθηση διαμέσου της ανακάλυψης (learning by discovering) Διερευνητική μάθηση (exploratory learning): όπου οι εκπαιδευόμενοι αφήνονται να προσεγγίσουν μόνοι τους τη γνώση διερευνώντας ένα θέμα, ένα πρόβλημα, κ.λπ. Μάθηση διαμέσου επίλυσης προβλημάτων (problem solving learning): Ο εκπαιδευόμενος ξεκινάει εδώ με ένα πρόβλημα προς επίλυση και όχι με την ιδέα ότι πρέπει να μελετήσει και να μάθει. Η μέθοδος αυτή εφαρμόζει τα νέα μοντέλα διδασκαλίας, τα οποία προτείνουν ότι πρέπει να δίνεται έμφαση στη λύση του προβλήματος από τους εκπαιδευόμενους και όχι στη μετάδοση της γνώσης από τον εκπαιδευτή (teacher-dependent learning).

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ Αυτορρυθμιζόμενη Μάθηση (Self Regulated Learning, SRL): H αυτορρυθμιζόμενη μάθηση (SRL) έχει ιδιαίτερη σημασία στις μέρες μας, όπου μεγάλο μέρος εκπαίδευσης γίνεται μέσω του διαδικτύου από προσωπικούς Η/Υ. H "αυτορρυθμιζόμενη μάθηση" προσδιορίζεται από την άποψη της αυτοπαραγόμενης σκέψης, αισθημάτων και πράξεων, που συστηματικά προσανατολίζονται προς την επίτευξη των σκοπών που θέτουν οι ίδιοι οι μαθητές.

Τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι ψυχολόγοι έχουν προτείνει θεωρητικά μοντέλα και έχουν οργανώσει μαθήματα και πρακτικές πληροφορίες για την «αυτορρυθμιζόμενη μάθηση». Συγκεκριμένα, ο Winne (1995) περιέγραψε την αυτορρυθμιζόμενη μάθηση ως μία έμφυτα εποικοδομητική και αυτοκαθοδηγούμενη διαδικασία. Πρόκειται για ένα περίπλοκο οικοδόμημα, όπου οι «αυτορρυθμιζόμενοι μαθητές» αποκτούν νέα γνώση και ικανότητες, μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες.

Σύμφωνα με τον Pintrinch (2000), η αυτορρυθμιζόμενη μάθηση αποτελεί έναν τρόπο προσέγγισης δραστηριοτήτων, όπου οι μαθητές μπορούν να μαθαίνουν μέσα από την εμπειρία τους και την αυτογνωσία. Ο μαθητής, εδώ, επιστρατεύει τη γνωστική του εμπειρία με τις δεξιότητες και τις ικανότητές του, για να αποκτήσει νέες γνώσεις. Η στρατηγική αυτή της μάθησης έχει άμεση σχέση με την εξέλιξη των ΝΤ και θα γίνει γι’ αυτό μια αναλυτική προσέγγιση.

Στόχος της SRL είναι η ικανότητα των μαθητών να καθοδηγούν μόνοι τους τη δική τους μόρφωση, καθώς και να αναλαμβάνουν την ευθύνη του καθορισμού των μαθησιακών τους αναγκών. Η SRL είναι ιδιαίτερα γνωστή και προσφιλή στο χώρο της δια βίου εκπαίδευσης. Οι μαθητές με την αυτορρυθμιζόμενη μάθηση, μπορούν να σχεδιάσουν, να επιμεληθούν και να εκτιμήσουν τη συμπεριφορά τους Winne (1985, 1991) χωρίς να αποκλείουν τη συμπαράσταση του δάσκαλου ή του εγχειριδίου.

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ Κuhl (1984) : «Οι καλά διατυπωμένες στάσεις σε σχέση με έναν ειδικό σκοπό στην προαποφασιστική φάση δεν οδηγούν τον εκπαιδευόμενο απαραίτητα σε αγώνα για το στόχο και σε επιτυχία του σκοπού, γιατί αυτές οι προθέσεις συχνά δεν είναι καλά προστατευόμενες από ανταγωνιστικές τάσεις.» Η παρουσία και η επιβολή κινήτρου είναι αναγκαία, για να δημιουργηθεί μία μορφωτική πρόθεση. Όταν υπάρχει χαμηλή επιβολή κινήτρου μπορεί να αντικατασταθεί με την επιβολή βούλησης (ικανότητα να εισάγει κανείς, να επιμένει και να απαγκιστρωθεί από τη δουλειά/καθήκον του).

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ Στους μαθητές πρέπει να δίνονται άφθονες ευκαιρίες να επικοινωνούν και να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με χρήση ΝΤ. Όχι σε σχέση μόνο με τους προσωπικούς τους στόχους, αλλά, και σε σχέση με τον ορισμό στόχων από άλλους Οι μαθητές πρέπει να αναπτύξουν κατανοητά πρότυπα σχετικά με την προσπάθεια κατανομής της εργασίας που τους έχει ανατεθεί. Οι μαθητές είναι ικανοί και πρόθυμοι να δουν ποικίλες όψεις του εαυτού τους.

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ Ελεύθερη Μάθηση & Μάθηση από Απόσταση: Η δια βίου εκπαίδευση προτείνει μία αναδιάρθρωση των ευκαιριών για επίσημη και ανεπίσημη μάθηση (μή τυπική, άτυπη), (formal, informal, non- formal learning). Απευθείας σχετικές με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της ζωής των μαθητευομένων. Η ελεύθερη μάθηση και η μάθηση από απόσταση είναι μη παραδοσιακές προσεγγίσεις μάθησης δίνουν στον εκπαιδευτή τη δυνατότητα επιλογής μη παραδοσιακών τεχνικών.

Foks (1987): «Η ελεύθερη μάθηση είναι μία κατάσταση του μυαλού». Οι μη παραδοσιακές προσεγγίσεις στη μάθηση είναι πιο κατάλληλες στις σημερινές ανερχόμενες απαιτήσεις για ποιοτική προσιτή ευέλικτη - ελαστική εκπαίδευση. Με τον όρο 'ελεύθερη μάθηση', οι Lewis και Spencer (1986) περιγράφουν μια ελαστική σειρά μαθημάτων που έχουν σχεδιαστεί, για να καλύψουν ατομικές ανάγκες ή και απαιτήσεις, ενώ είναι επικεντρωμένες στο ιδιαίτερο στύλ του μαθητή. Foks (1987): «Η ελεύθερη μάθηση είναι μία κατάσταση του μυαλού».

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ Στην ελεύθερη μάθηση η ευθύνη μετατοπίζεται από τον εκπαιδευτή στο μαθητή. Ο μαθητής συμμετέχει στη διαδικασία μάθησης και του δίνεται η ευκαιρία να βάζει μαθησιακούς στόχους και να επιλέγει το πώς θα τους επιτύχει. θεωρούν την ελεύθερη μάθηση ως την περισσότερο κατάλληλη για τους ενήλικες μαθητές, οι ενήλικες γνωρίζουν καλύτερα τον τρόπο διαχείρισης των στόχων και των σκοπών τους. Kember (1995): «Ελεύθερη μάθηση είναι το εσωτερικό κίνητρο των ενηλίκων και η ικανότητά τους να λύνουν τα προβλήματα της ζωής και να ελέγχουν τη δική τους διαδικασίας μάθησης.

Στρατηγικές μάθησης με ΝΤ Χαρακτηριστικό της ελεύθερης μάθησης είναι το γεγονός ότι ο εκπαιδευτής γίνεται καθοδηγητής ή διαχειριστής και βοηθάει τη διαδικασία μάθησης των μαθητών. Στην ελεύθερη μάθηση, ο μαθητής δεν περιορίζεται από το προκαθορισμένο υλικό του μαθήματος αντίθετα, συμμετέχει ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, θέτοντας μόνος του τους στόχους και καθορίζοντας το υλικό εκπαίδευσής του και τα κριτήρια αξιολόγησης των ενεργειών του. Τόσο στη μάθηση από απόσταση όσο και στην ελεύθερη μάθηση, οι εκπαιδευόμενοι οφείλουν να μπορούν να διαχειριστούν την εκπαίδευσή τους, προκειμένου να ενταχθούν στο πρόγραμμα της δια βίου μάθησης.

Σχολιασμός και συζήτηση http://www.cierce.org/library/archive/2001-04/0104parwin.htm http://www.observal-net.eu/ http://www.observal-net.eu/content/debate http://www.openet.gr/