Η θεωρητική βάση της Κοινωνικής Εργασίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Advertisements

Μετανάστευση - Ένταξη των μεταναστών Βασίλειος Πανταζής Μετανάστευση, Διαδικασίες Ένταξης των Μεταναστών και των Παιδιών των Μεταναστών στην Ελληνική.
Διεπαγγελματική μάθηση στόχοι?
5ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο ΟΕΛΜΕΚ - ΠΟΕΔ – ΟΛΤΕΚ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Προσωποκεντρική Θεωρία (Client-centered theory)
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Επιστημολογική Επάρκεια
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Πανεπιστήμιο Κρήτης Σχολή Επιστημών Αγωγής Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Στοιχεία φοιτητή: Ονομ/μο:Κρητικός Λογοθέτης Α.Μ.:2648 Εξάμηνο Σπουδών:8ο.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Σουρίδη – Μπαταγιάννη Παναγιώτα Φιλόλογος, ΜΔΕ 3o Γυμνάσιο Αργυρούπολης - Αθήνα.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
ΜΟΝΤΕΛΑ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ορισμοί της Κοινωνικής Εργασίας
Θ. Καλλινικάκη, Θεωρία κοιν. εργ: "η προσέγγιση της επίλυσης προβλημάτων" 1 ΘΕΩΡΙΑ ΚΟΙΝ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ ενότητα H προσέγγιση της επίλυσης προβλημάτων (problem.
Η Ψυχολογία της Λήψης Αποφάσεων. Εισαγωγή Έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε την λήψη των αποφάσεων από την οπτική γωνία της Ψυχολογίας.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
Πέτρος Κολοβός ΕΕΔΙΠ Κλινικής Νοσηλευτικής ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΙ ΡΟΛΟΙ & ΠΡΟΤΥΠΑ Η Περίπτωση της Νοσηλευτικής.
Επαγγελματική ανάπτυξη: κάποια γενικά χαρακτηριστικά
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
O ρόλος των μετα-νεωτερικών προσεγγίσεων της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας σε μια κρίσιμη εποχή για τον κόσμο της εργασίας Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο.
Θεωρία της Διαπολιτισμικής Νοσηλευτικής της Madeleine Leininger
Τι είναι η Κοινωνική Εργασία; Ορισμοί Κοινωνικής Εργασίας
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Ερμηνευτική προσέγγιση
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Κοινοτική εκπαίδευση (1/8)
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Η πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Κριτική κοινοτική εργασία (1/7)
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Αλέξανδρος-Ανδρέας Κύρτσης
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Εισαγωγή στην μέθοδο του κοινωνικού σχεδιασμού
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η θεωρητική βάση της Κοινωνικής Εργασίας Τελώνη Δ.

Θεωρίες – Προσεγγίσεις-Μοντέλα 1. Θεωρία «Η θεωρία συνιστά ένα σύστημα σκέψης, ένα σύνολο δεδομένων υποθέσεων, η ισχύς των οποίων έχει εξακριβωθεί εμπειρικά και έχει κριθεί ότι (το σύνολο) είναι ικανό να ερμηνεύσει κοινωνικά φαινόμενα» (Lee, 2001 στο Καλλινικάκη, 2011:48) «Οι θεωρίες προκύπτουν από διαφορετικές επιστημολογικές οπτικές και συνιστούν δοκιμασμένες και ελεγμένες μεθόδους ερμηνείας και πληροφόρησης για δεδομένες καταστάσεις» (Thomas & Woods, 2008 στο Καλλινικάκη, 2011:49)

1. Θεωρία (συνέχεια) Θετικισμός Μεταμοντέρνες θεωρίες και Αντιθετικισμός Παράδειγμα της Κοινωνικής Έρευνας και της επιρροής των θεωριών

Δεν υπάρχει ομόφωνη απάντηση 1. Θεωρία (συνέχεια) Διττή υπόσταση της Κ.Ε. (επιστήμη & πρακτική-επάγγελμα) οδηγεί σε ερωτήματα όπως Είναι η θεωρία αμιγής με ιδέες απόψεις θέσεις για την επιστήμη ή Πρόκειται για θεωρία της πρακτικής με απόψεις για τις εφαρμογές Δεν υπάρχει ομόφωνη απάντηση

1. Θεωρία (συνέχεια) «Howe (1987) διακρίνει τις θεωρίες για την κοινωνική εργασία και τις θεωρίες της κοινωνικής εργασίας. Οι πρώτες ερμηνεύουν τους ανθρώπους και τις ανθρώπινες καταστάσεις και οι δεύτερες αναφέρονται στην φύση στην πρόθεση και τον χαρακτήρα της ίδιας της Κ.Ε.» (ο.π.:49) Με αυτή την έννοια οδηγούμαστε στις προσεγγίσεις

2. Προσεγγίσεις «Οι προσεγγίσεις αφορούν στους τρόπους θεώρησης μιας σύνθετης ανθρώπινης δραστηριότητας οι οποίοι εκφράζουν αξίες και αντιλήψεις για τον κόσμο και επιτρέπουν σε εκείνους που αναλαμβάνουν την δραστηριότητα αυτή να οργανώνουν με κατάλληλο τρόπο τη σκέψη τους και να ανταπεξέρχονται με επάρκεια στην επιτέλεσή της» (Payne, 2000 στο Καλλινικάκη, 2011: 50)

2. Προσεγγίσεις (συνέχεια) Παράδειγμα προσεγγίσεων-θεωρίας Ριζοσπαστική Κ.Ε. (θεωρία) Προσεγγίσεις της ενδυνάμωσης , κατά του ρατσισμού και της καταπίεσης (συνδρομή εδώ του φεμινισμού) συνέβαλαν με την σειρά τους στην Κριτική Κ.Ε. (θεωρία)

3. Μοντέλα «Τα μοντέλα περιγράφουν με τρόπο γενικό το τι συμβαίνει στην πρακτική» (Καλλινικάκη, 2011:50) Απαντά στα ερωτήματα Τι είναι Τι είναι δυνατό να γίνει Πώς είναι δυνατό να επιτευχθεί (ο.π.)

Η διάκριση θεωρίας-προσεγγίσεων-μοντέλων δεν είναι αποδεκτή από όλους Η διάκριση θεωρίας-προσεγγίσεων-μοντέλων δεν είναι αποδεκτή από όλους. Αρκετοί αναφέρονται σε μια διεργασία με συνέχεια δηλαδή όχι η εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη μηχανιστικά αλλά και πως η πρακτική οδηγεί στην δημιουργία γνώσης. Schon αναφέρεται στην διεργασία αυτή ως «γνώση στη δράση» (knowing in action) και «αναστοχασμός επί της δράσης» (reflection in action) (ο.π.)

Οι θεωρίες της Κοινωνικής Εργασίας 1. Ψυχαναλυτική (ασυνείδητο, μηχανισμοί άμυνας, κατανόηση και ερμηνεία συμπεριφορών)

Οι θεωρίες στην Κ.Ε. (συνέχεια) 2. Ψυχο-κοινωνική (psycho-social) Hollis (1964) (ασυνείδητο και μηχανισμούς άμυνας) σε συνάρτηση με την επιρροή του κοινωνικού πλαισίου. Εστίαση στο άτομο, διαγνωστική εκτίμηση Perlman (1959) ιδιαίτερη έμφαση στο άτομο και στην σχέση μεταξύ Κ.Λ.- «πελάτη»  Μεγάλη αποδοχή το μοντέλο αυτό, βάση για την εκπαίδευση στην Κ.Ε. στην Ελλάδα.

Οι θεωρίες στην Κ.Ε. (συνέχεια) 3. Επικεντρωμένη σε στόχο Κ.Ε. (Task-Centered) (Reid & Epstein, 1972, Doel & March, 1992) Μερικά Χαρακτηριστικά: Θερμή αποδοχή από Β. Αμερική Δομημένη παρέμβαση με βραχεία διάρκεια εστιάζοντας στον στόχο που θέτουν μαζί Κ.Λ.-εξυπηρετούμενος - Εναλλακτική της αυστηρά δομημένης ψυχοκοινωνικής προσέγγισης (εκτίμηση, σχεδιασμός, παρέμβαση, αξιολόγηση) εστιάζει στις διαπροσωπικές συγκρούσεις/στο εδώ και τώρα/ δυσκολίες στις κοινωνικές σχέσεις/ συναισθηματικές αντιδράσεις-

Οι θεωρίες στην Κ.Ε. (συνέχεια) 4. Συστημική θεωρία Το άτομο ως σύστημα 3 συστήματα του άμεσου περιβάλλοντος Α. Άτυπα ή φυσικά συστήματα (φίλοι, οικογένεια) Β. Τα τυπικά συστήματα π.χ. σωματεία, ομάδες αυτοβοήθειας Γ. Κοινοτικά συστήματα π.χ. ΜΚΟ, σχολεία, νοσοκομεία

Οι θεωρίες στην Κ.Ε. (συνέχεια) 5. Ριζοσπαστική και Κριτική Κ.Ε. Δεκαετία 70 και 80 (Bailey & Brake, 1975) Υιοθέτησε την ιδεολογίες των ριζοσπαστικών κινήσεων του 70. Στην εκκίνησή της βάση η μαρξιστική θεωρία. Η γένεση προβλημάτων και καπιταλισμός Υπογραμμίζει τα δομικά αίτια που οδηγούν τους εξυπηρετούμενους στις Κ.Υ. Δριμεία κριτική στην «παραδοσιακή» Κ.Ε. για ουδετερότητα, «παθολογικοποίηση» κοινωνικών προβλημάτων άρα ατόμου, απολιτικοποίηση και εξάρτηση από τον Κ.Λ.

Οι θεωρίες στην Κ.Ε. (συνέχεια) 5. Ριζοσπαστική και Κριτική Κ.Ε. (συνέχεια) Ευρεία εφαρμογή οι προσεγγίσεις προάσπισης-συνηγορίας π.χ. η συνηγορία υπέρ του εαυτού ως συλλογική δραστηριότητα, νομική συνηγορία Φεμινιστική προσέγγιση (κίνημα) εμπλούτισε την ριζοσπαστική Κ.Ε. με τον παράγοντα του φύλου (και την καταπίεση) που προέρχεται λόγω της κοινωνικής κατασκευής του φύλου Επίσης το αντιρατσιστικό κίνημα συνέβαλε σε αυτό Δέσμευση της θεωρίας αυτής στην κοινωνική αλλαγή Εστίαση στα «θετικά σημεία» των χρηστών π.χ στην ψυχική υγεία Ενδυνάμωση (π.χ. ΑΜΕΑ, μειονότητες)  Solomon, 1980/ Κριτική συνειδητοποίηση (Freire)/ Αντι-καταπιεστική Κ.Ε.

Κριτική Κοινωνική Εργασία «ομπρέλα» των παρακάτω προσεγγίσεων (Healy, 2005:173). Ριζοσπαστική ΚΕ (Radical SW) Φεμινιστική ΚΕ (Feminist) Αντι-ρατσιστική ΚΕ (Anti-Racist) Αντι-καταπιεστική ΚΕ (Πρακτική ενάντια στην καταπίεση) Anti-Oppressive Κοινωνική Εργασία (πρακτική) ενάντια στις διακρίσεις Anti-Discriminatory Practice Σήμερα: Σύνδεση της Κ.Ε. με Κινήματα (κοινωνικά-πολιτικά) (Ferguson, Lavalette) SWAN Πρώτο συνέδριο 2004 Popular S.W. & Debates

According to Banks (2006:39) the concept of “radical” is “…to refer to approaches premised on a commitment to structural social change, which includes certain versions of ‘anti-oppressive’, ‘emancipatory’, ‘critical’ and ‘trans-formatory’ social work”

Ταξινόμηση των θεωριών της Κ.Ε. Απόψεις για τις θεωρίες κατά Payne, 2000 Ανακλαστικές-θεραπευτικές απόψεις Ατομικιστικές-Μεταρρυθμιστικές Σοσιαλιστικές-κολλεκτιβίστικες Payne, M., (2000), Σύγχρονη Θεωρία της Κοινωνικής Εργασίας, εκδ. Ελληνικά Γράμματα

Ταξινόμηση των θεωριών της Κ.Ε. (συνέχεια) Ανακλαστικές-θεραπευτικές - Η Κ.Ε. επιδιώκει τη μεγαλύτερη δυνατή ευημερία και ανάπτυξη στα άτομα, ομάδες, κοινότητες. Μέσω της αμοιβαίας αλληλεπίδρασης (ανακλαστικό στοιχείο) τα άτομα αποκτούν έλεγχο στα συναισθήματα και τον τρόπο ζωής τους (Καλλινικάκη, 2011:75)

Ταξινόμηση των θεωριών της Κ.Ε. (συνέχεια) Σοσιαλιστικές-κολλεκτιβίστικες Η Κ.Ε. επιδιώκει την ενδυνάμωση των καταπιεσμένων ομάδων για την κοινωνική αλλαγή. (ο.π) Τα προβλήματα του ατόμου εξετάζονται βάσει των δομικών αιτιών και οι παρεμβάσεις στοχεύουν σε συλλογική δράση, ζητήματα εξουσίας του επαγγελματία ελέγχονται, κοινωνική αλλαγή-κοινωνική δικαιοσύνη βασικά στοιχεία (ο.π.)

Ταξινόμηση των θεωριών της Κ.Ε. (συνέχεια) Ατομικίστικες-Μεταρρυθμιστικές απόψεις Βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στα πλαίσια των υπαρχόντων Κ.Υ. Κάλυψη σε ατομική βάση αναγκών Μη επιδίωξη κοινωνικής αλλαγής (ο.π.)