Η ΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Μια παλιά ισπανική παροιμία...
Το εννοιολογικό περιεχόμενο της τουριστικής αγοράς ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Ορισμοί της τουριστικής ζήτησης «...ο συνολικός αριθμός των ατόμων που ταξιδεύουν ή επιθυμούν να ταξιδέψουν για να χρησιμοποιήσουν τις τουριστικές εγκαταστάσεις και τις υπηρεσίες των τόπων που βρίσκονται μακριά από τα μέρη που δουλεύουν και κατοικούν». «...οι ποσότητες των αγαθών και των τουριστικών υπηρεσιών που επιθυμούν να καταναλώσουν οι τουρίστες μια δεδομένη χρονική περίοδο». «η προθυμία των τουριστών να αποκτήσουν μια συγκεκριμένη ποσότητα τουριστικού προϊόντος με αντάλλαγμα ένα συγκεκριμένο χρηματικό ποσό».
Τύποι τουριστικής ζήτησης Η ενεργός ή πραγματική ζήτηση: το σύνολο των ατόμων που συμμετέχουν στον τουρισμό Η συγκαλυμμένη ζήτηση: ο πληθυσμός που δεν μπορεί να ταξιδέψει εξαιτίας των καταστάσεων (δυνητική) Η μη ζήτηση: ο πληθυσμός που δεν επιθυμεί να ταξιδέψει/ όσοι δεν μπορούν να ταξιδέψουν λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων ή ασθένειας
Για να συμμετέχει κάποιος σε μια τουριστική μετακίνηση, θα πρέπει: Να έχει ελεύθερο χρόνο Να διαθέτει χρήματα Να θέλει να μετακινηθεί Να υπάρχουν οι τεχνικές δυνατότητες για να πραγματοποιήσει τη μετακίνηση
Τρόποι μέτρησης της τουριστικής ζήτησης Αφίξεις τουριστών Διημερεύσεις ή διανυκτρεύσεις τουριστών Δαπάνες τουριστών
1. Αφίξεις τουριστών Απαριθμούμε τους τουρίστες που καταφθάνουν σε ένα τουριστικό προορισμό Στοιχείο που αποκτάται εύκολα
2. Διημερεύσεις ή διανυκτερεύσεις τουριστών D = T x S D= η τουριστική ζήτηση εκφρασμένη σε διημερεύσεις ή διανυκτερεύσεις T= ο αριθμός τουριστών S= ο μέσος όρος αριθμού διημερεύσεων ή διανυκτερεύσεων στον τουριστικό προορισμό
D= V x E 3. Δαπάνες τουριστών
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΖΗΤΗΣΗ STEP Analysis S (Social) T (Technological) E (Economic) P (Political) Πολιτικοί Παράγοντες Κοινωνικοί Παράγοντες Οικονομικοί Παράγοντες Τεχνολογικοί Παράγοντες
ΖΗΤΗΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Διαθέσιμο εισόδημα ΑΕΠ κατά κεφαλή Ιδιωτική κατανάλωση Κόστος ζωής Τουριστικές τιμές Κόστος μεταφοράς και κόστος ζωής σε σχέση με τους προορισμούς Διαφορές στις τιμές του συναλλάγματος Σχετικές τιμές ανάμεσα σε ανταγωνιστικούς προορισμούς Δαπάνες προώθησης και αποτελεσματικότητα του μάρκετινγκ Φυσική απόσταση ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Δημογραφικοί παράγοντες Κίνητρα Ταξιδιωτικές προτιμήσεις Επιδιωκόμενα οφέλη Εικόνες, αντιλήψεις και στάσεις Γνωστική απόσταση Ποσότητα ελεύθερου και ταξιδιωτικού χρόνου Πληρωμένες διακοπές Προηγούμενες εμπειρίες Σωματική ικανότητα, υγεία Πολιτιστικές ομοιότητες και δεσμοί ΕΞΩΓΕΝΕΙΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Διαθεσιμότητα πόρων Οικονομική ανάπτυξη και σταθερότητα Πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον, βαθμός αστικοποίησης Τεχνολογική πρόοδος Προσβασιμότητα, υποδομές Φυσική καταστροφή, επιδημίες, πόλεμος, τρομοκρατία Κοινωνικά και πολιτιστικά θέλγητρα Περιορισμοί, κανόνες, νόμοι, ειδικοί παράγοντες ΖΗΤΗΣΗ
Γιατί ταξιδεύουν οι άνθρωποι; «Το ταξίδι είναι μια ανταπόκριση σε ό,τι μας λείπει, αλλά παρ’ολα αυτά επιθυμούμε» (Dann, 1981) «Τα κίνητρα κυρίως καθορίζουν το ταξίδι» (Iso-Ahola, 1980, 1982)
Κίνητρο «...μια εσωτερική κατάσταση που ενεργοποιεί, δραστηριοποιεί ή υποκινεί ένα άτομο και το αναγκάζει να διαμορφώσει μια συμπεριφορά και να προβεί σε ενέργειες που αποσκοπούν στην επίτευξη ενός επιθυμητού στόχου». Θεωρία της Ανθρώπινης Υποκίνησης (Maslow, 1943) Θεωρία των Παραγόντων Έλξης και Ώθησης (Tolman, 1959, Dann, 1977, Crompton, 1979)
Παράγοντες Έλξης Εκδηλώσεις Μουσική Παράδοση Τοπικές ασχολίες Ιστορική και αρχιτεκτονική κληρονομιά Λοιπά αξιοθέατα Χλωρίδα Πανίδα Παραλίες Ορεινοί όγκοι Ποτάμια, λίμνες Κλίμα Ήλιος, χιόνι Τοπίο Γλώσσα Φιλοξενία Φιλική διάθεση Ευθύτητα- ειλικρίνεια Ασφάλεια
Παράγοντες Ώθησης Crompton, 1979 ΑΠΟΔΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΡΟΥΤΙΝΑ ΧΑΛΑΡΩΣΗ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΓΟΗΤΡΟ Παράγοντες Ώθησης ΣΥΣΦΙΞΗ ΔΕΣΜΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΑΥΤΟ-ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟ-ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ Crompton, 1979