Τ.Ε.Ι. ΣΕΡΡΩΝ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ: Ανάπτυξη εφαρμογής για την αυτόματη κατάρτηση προγράμματος επιτηρήσεων των εκτάκτων καθηγητών του τμήματος στις εξετάσεις των θεωρητικών μαθημάτων της κάθε εξεταστικής περιόδου. Επιβλέπων καθηγητής: Καζαρλής Σπυρίδων Σπουδάστρια: Ζιάκα Δήμητρα
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ Σε κάθε εκπαιδευτικό ίδρυμα, με την ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού εξαμήνου, διεξάγονται εξετάσεις. Διαδικασία απαραίτητη για να διαπιστοποιηθεί η γνώση την οποία αποκόμισαν οι σπουδαστές. Για τη διασφάλιση της διαδικασίας των εξετάσεων είναι απαραίτητη η παρουσία επιτηρητών. Το έργο αυτό αναλαμβάνουν διδάσκοντες του ιδρύματος. Όμως ποιος καθηγητής θα επιτηρήσει ποιο μάθημα? Με ποιο κριτήριο? Πόσοι επιτηρητές χρειάζονται για κάθε αίθουσα? Η διαδικασία της ανάθεσης επιτηρήσεων σε καθηγητές είναι το αντικείμενο της παρούσας εργασίας και δεν είναι καθόλου απλό ζήτημα.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ Ποια μέρα και ώρα εξετάζεται το κάθε μάθημα; Πόσοι φοιτητές είναι εγγεγραμμένοι στο κάθε μάθημα; Πόσοι φοιτητές θα προσέλθουν; Πόσες αίθουσες θα χρειαστούν; Πόσοι και ποιοι είναι οι υποψήφιοι επιτηρητές; Πόσες ώρες διδάσκει ο κάθε καθηγητής; Ποιες μέρες και ώρες της εβδομάδας διδάσκει ο κάθε καθηγητής; Πόσα μαθήματα θα επιτηρήσει ο κάθε καθηγητής; Ποια μαθήματα θα επιτηρήσει ο κάθε καθηγητής;
ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ 1 Από το πρόγραμμα εξετάσεων θα πάρουμε τις εξής πληροφορίες: Ποια μαθήματα θα εξετασθούν και το πλήθος τους «Μ». Ποια ημερομηνία και ώρα θα εξετασθεί το κάθε μάθημα. Ποιος είναι ο εισηγητής του κάθε μαθήματος. Από το πρόγραμμα μαθημάτων θα πάρουμε τις εξής πληροφορίες: Ποιοι είναι οι υποψήφιοι επιτηρητές. Ποιες μέρες και ώρες της εβδομάδας διδάσκουν, άρα βρίσκονται στο εκπαιδευτικό ίδρυμα άρα μπορούν να επιτηρήσουν. Πόσες οι ώρες μαθημάτων του κάθε καθηγητή «Ω[i]». Πόσες έιναι στο σύνολο οι ώρες μαθημάτων «Ω». Θα εξαιρεθούν αν υπάρχουν καθηγητές που δε μπορούν να επιτηρήσουν, π.χ. οι μόνιμοι καθηγητές.
ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ 2 Χρειαζόμαστε τη δυναμικότητα κάθε μαθήματος Δ[i] καθώς και ένα ποσοστό εκτιμούμενης απώλειας προσέλευσης «Α%». Από αυτά θα υπολογίσουμε πόσοι εξεταζόμενοι πιθανόν θα προσέλθουν στην εξέταση του κάθε μαθήματος «Ε[i]» (Ε[i]=Δ[i]-Α%). Είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε τη χωρητικότητα κάθε αίθουσας «Ν» για να υπολογίσουμε πόσες αίθουσες χρειάζονται για την εξέταση κάθε μαθήματος «Θ[i]» (Θ[i]=(|Ε[i]/Ν|+1). Το πόσο ασφαλής θα είναι η διαδικασία των εξετάσεων το επιλέγουμε ορίζοντας ποσοστό ασφάλειας «Σ%». Με αυτό υπολογίζουμε τους απαραίτητους επιτηρητές για κάθε μάθημα Π[i] (Π[i]=Θ[i]+Σ%).
ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ 3 Αθροίζουμε τις επιτηρήσεις όλων των μαθημάτων και έχουμε το σύνολο των επιτηρήσεων «Π» (Π=Π[1]+Π[2]+…+Π[Μ]). Από τη διαίρεση του συνόλου των επιτηρήσεων προς το σύνολο των ωρών μαθημάτων αποκομίζουμε το συντελεστή επιτηρήσεων «norma» (norma=Π/Ω). Αυτός είναι η δίκαιη αναλογία ανάμεσα στις ώρες μαθημάτων και τις ώρες επιτηρήσεων κάθε καθηγητή. Υπολογίζουμε τις επιτηρήσεις που αντιστοιχούν σε κάθε καθηγητή Τ[i] πολλαπλασιάζοντας τις ώρες διδασκαλίας του με τη «norma» (Τ[i]=norma*Ω[i]).
ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ 4 Για την ανάθεση επιτηρήσεων ερευνούμε ένα ένα τα εξεταζόμενα μαθημάτα. Για κάθε μάθημα μέχρι να καλυφθούν όλες οι επιτηρήσεις του εργαζόμαστε ως εξής: Εξετάζουμε έναν έναν όλους τους υποψήφιους επιτηρητές. Αν κάποιος διδάσκει την ίδια μέρα και ώρα της εβδομάδας την οποία θα εξετασθεί το μάθημα, δεν έχουν καλυφθεί οι επιτηρήσεις που του αντιστοιχούν και δεν έχει ήδη υπό την επιτήρησή του το συγκεκριμένο μάθημα του αναθέτουμε την επιτήρηση. Αν καλυφθούν όλες οι επιτηρήσεις σταματάμε εδώ. Πολύ δύσκολο να συμβεί.
ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ 5 Εξετάζουμε πάλι τους καθηγητές που έχουν διαθέσιμες επιτηρήσεις και αν βρούμε κάποιον να διδάσκει την ίδια μέρα αλλά κοντινή ώρα με αυτή που εξετάζεται το μάθημα και δεν έχει ήδη στις επιτηρήσεις του το τρέχον μάθημα του αναθέτουμε την επιτήρηση. Αν καλυφθούν όλες οι επιτηρήσεις σταματάμε εδώ. Η διαδικασία αυτή είναι θεμιτό να επαναληφθεί για αυξανόμενη διαφορά ώρας ανάμεσα στην ώρες διδασκαλίας και στην ώρα εξέτασης του μαθήματος. Τέλος ερευνούμε τους καθηγητές που έχουν ελεύθερες επιτηρήσεις και δεν έχουν ήδη υπό την επιτήρησή τους το συγκεκριμένο μάθημα και τους αναθέτουμε την επιτήρηση.
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ Υπάρχει η δυνατότητα εκτίμησης της ποσοτικής αναλογίας επιτηρήσεων του κάθε καθηγητή. Με την ολοκλήρωση της ανάθεσης των επιτηρήσεων υπολογίζεται ο συντελεστής επιτηρήσεων του κάθε καθηγητή «norma[i]». Αυτός ισούται με τη διαίρεση των επιτηρήσεων κάθε καθηγητή «Τ[i]» προς τις ώρες διδασκαλίας του «Ω[i]» (norma[i]=T[i]/Ω[i]). Αν η τιμή αυτή για κάποιον καθηγητή είναι κοντά στο συντελεστή επιτηρήσεων των εξετάσεων «norma», τότε η αναλογία είναι επιτυχής. Στο σύνολο τώρα των καθηγητών αν στην πλειοψηφία τους οι συντελεστές επιτηρήσεων πλησιάζουν στην τιμή του συντελεστή επιτηρήσεων εξετάσεων «norma», η αναλογία στο σύνολό της είναι επιτυχής.
ΔΕΔΟΜΕΝΑ 1 Το «Ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων» συντάσσεται σε μορφή «Microsoft Excel Workbook (*.xls)» και θα πρέπει να έχει την εξής διαμόρφωση: Κάθε εξάμηνο σε ξεχωριστό φύλλο εργασίας. Μία στήλη για τις ώρες της ημέρας Πέντε στήλες μία για κάθε μέρα της εβδομάδας. Δύο κενές στήλες με μικρό πλάτος, πριν την πρώτη και μετά την τελευταία για έλεγχο της μορφής του. Τα κελιά στις 3 πρώτες γραμμές είναι συγχωνευμένα και περιέχουν: 1η γραμμή: Όνομα του τμήματος του εκπαιδευτικού ιδρύματος 2η γραμμή: Ακαδημαϊκό εξάμηνο 3η γραμμή: Κενή. Στην τέταρτη γραμμή αναγράφονται οι μέρες τις εβδομάδας.
ΔΕΔΟΜΕΝΑ 2 Στις επόμενες 13 γραμμές το περιεχόμενο του προγράμματος, Μία γραμμή για κάθε ώρα της ημέρας που διεξάγονται μαθήματα. Η ώρα είναι της μορής «ΩΩ:00-ΩΩ:00» Σε κάθε κελί μπορεί να υπάρχουν ένα ή και περισσότερα μαθήματα τα οποία διαχωρίζονται μεταξύ τους με αλλάγή γραμμής. Για κάθε μάθημα πρώτα γράφεται το όνομά του. Έπειτα προαιρετικά το είδος του μαθήματος, δηλαδή αν είναι θεωρία «Θ» ή εργαστήριο «Ε» και η αίθουσα/ες στις οποίες διδάσκεται. Στο τέλος αναγράφονται τα επώνυμα του/των καθηγητή/ών που το παραδίδει/ουν με κεφαλαίους ελληνικούς χαρακτήρες και πριν από κάθε καθηγητή πάυλα και κενό «- ». Αυτή η ακολουθία «παύλα,κενό» είναι το απαραίτητο αναγνωριστικό. Αυτά ψάχνει το πρόγραμμα να βρει πρώτα για να καταχωρήσει στη συνέχεια τον καθηγητή που θα διαβάσει.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
ΔΕΔΟΜΕΝΑ 3 Το «Πρόγραμμα εξετάσεων» συντάσσεται επίσης σε μορφή «Microsoft Excel Workbook (*.xls)» και θα πρέπει να έχει την εξής διαμόρφωση: Κάθε εβδομάδα σε ξεχωριστό φύλλο εργασίας. Μία στήλη για τα εξάμηνα σπουδών Πέντε στήλες μία για κάθε μέρα της εβδομάδας. Μία κενή στήλη με μικρό πλάτος πριν την πρώτη για έλεγχο της μορφής του. Τα κελιά στις 4 πρώτες γραμμές είναι συγχωνευμένα και περιέχουν: 1η γραμμή: Όνομα του τμήματος του εκπαιδευτικού ιδρύματος 2η γραμμή: Τη φράση «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ» 3η γραμμή: Την εξεταστική περίοδο 4η γραμμή: Κενή
ΔΕΔΟΜΕΝΑ 4 Στην πέμτη γραμμή αναγράφονται οι μέρες τις εβδομάδας. Η μέρα με την ημερομηνία ξεχωρίζουν με αλλαγή γραμμής. Στις επόμενες 7 γραμμές το περιεχόμενο του προγράμματος, Μία γραμμή για κάθε εξάμηνο. Σε κάθε κελί μπορεί να υπάρχουν ένα ή και περισσότερα μαθήματα τα οποία διαχωρίζονται μεταξύ τους με αλλάγή γραμμής. Για κάθε μάθημα γράφουμε με τη σειρά το όνομα του μαθήματος, ο εισηγητής, η ώρα εξέτασης σε μορφή «ΩΩ:00-ΩΩ:00» και τέλος οι αίθουσες στις οποίες θα πραγματοποιηθεί η εξέταση και χωρίζονται μεταξύ τους με αλλαγή γραμμής.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
ΔΕΔΟΜΕΝΑ 5 Για να εισάγουμε το «Ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων» ή το «Πρόγραμμα εξετάσεων» στην εφαρμογή θα πρέπει να το μετατρέψουμε σε μορφή «CSV Comma Delimited (*.csv)». Ακολουθούμε τα παρακάτω βήματα: Για κάθε φύλλο εργασίας File SaveAs, επιλέγουμε την παραπάνω μορφή και σώζουμε στο φάκελο που επιθυμούμε με ξεχωριστό όνομα για κάθε φύλλο εργασίας (προτείνεται ο αριθμός του εξαμήνου για το «Ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων» ή της εβδομάδας για το «Πρόγραμμα εξετάσεων»).
CSV Comma Delimited (*.csv) ΣΔΟ";;"ΣΥΜΠΙΕΣΗ ΔΕΔΟΜ. ΡΕΚΑΝΟΣ 15:00-17:00 104-105-106-108-109-110-ΑΜΦ";"ΨΗΦΙΑΚΑ ΚΥΚΛΩΜ. ΒΟΖΙΚΗΣ 13:30-15:30 ΣΔΟ" ;Δ;"ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ Η/Υ ΚΑΖΑΡΛΗΣ 18:00-20:00 103-104-105-106-108-109-110";;"ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΚΟΚΚΙΝΟΣ 20:00-22:00 103-104-105-106-108-109-110";;"ΜΕΤΑΓΛΩΤΤΙΣΤΕΣ ΚΥΔΡΟΣ 103-104-106-108-109-110" ;Ε;"ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡ. ΜΠΑΛΤΖΗΣ 103-104-106-108-110";"ΔΙΚΤΥΑ ΤΗΛΕΠΙΚ. ΤΣΙΤΣΟΣ 103-104-105-106-108-110 ";;;"ΨΗΦ.ΕΠΕΞ.ΣΗΜΑΤΩΝ 13:00-15:00 103-104-105-106-108-109-110" ;ΣΤ;;;"ΨΗΦ.ΕΠΕΞ.ΕΙΚΟΝ. ΣΤΡΟΥΘΟΠΟΥΛΟΣ 09:00-11:00 ΑΜΦ-103-104-105-106-108 ";"ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜ. ΙΙ ΤΣΙΜΠΙΡΗΣ ΑΜΦ-103-104-105-106-108-110";"ΨΥΧΟΛ.&ΚΟΙΝ. ΕΠ. ;ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ;;;;; ;ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ;;;;; ;ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2005;;;;; ;;;;;; ;ΕΞΑΜΗΝΟ;"ΔΕΥΤΕΡΑ 17-1-2005";"ΤΡΙΤΗ 18-01-2005";"ΤΕΤΑΡΤΗ 19-01-2005";"ΠΕΜΠΤΗ 20-01-2005";"ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21-01-2005" ;Α;"ΜΑΘHΜΑΤΙΚΑ Ι ΒΟΖΙΚΗΣ 16:00-18:00 103-104-105-106-110-ΑΜΦ ";;"ΦΥΣΙΚΗ Ι ΡΕΚΑΝΟΣ 13:30-15:30 ΣΔΟ";"ΒΑΣ.ΕΡΓ.ΠΡΟΓΡ. Χ""ΠΑΝΤΑΖΗ 09:00-11:00 104-106-108-110-ΑΜΦ"; ;Β;"ΦΥΣΙΚΗ IΙ ΣΔΟ ";"ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΙΙ ΚΟΥΪΡΟΥΚΙΔΗΣ 103-104-105-106-108-109-110";;"ΛΣ1 ΚΑΖΑΡΛΗΣ ΣΔΟ"; ;Γ;;"ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Ι ΠΑΠΑΤΣΩΡΗΣ
ΔΕΔΟΜΕΝΑ 6 Τα παρακάτω εισάγονται χειροκίνητα. Οι καθηγητές που εξαιρούνται των επιτηρήσεων εισάγονται με κεφαλαίους χαρακτήρες όπως αναγράφονται στο «Ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων». Τα εξάμηνα των σπουδών είναι πρέπει να είναι ακέραιος αριθμός ενός ή δύο ψηφίων. Οι εβδομάδες τις οποίες διαρκούν οι εξετάσεις ακέραιος αριθμός ενός ψηφίου. Το ποσοστό απώλειας προσέλευσης ακέραιος ενός ή δύο ψηφίων. Η χωρητικότητα της κάθε αίθουσας ακέραιος ενός έως τριών ψηφίων. Το ποσοστό αύξησης της ασφάλειας των εξετάσεων ακέραιος ενός έως τριών ψηφίων. Η δυναμικότητα κάθε μαθήματος ακέραιος ενός έως τεσσάρων ψηφίων.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 1 Φόρμα «FStart» Με αυτή ξεκινά το πρόγραμμα Έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε ή να τερματίσουμε την εφαρμογή.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 2 Φόρμα «FExit» Εμφανίζεται αν επιλέξουμε «Έξοδος» σε κάποια φόρμα. Μας προειδοποιεί για την επιλογή μας.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 3 Φόρμα «FProffessors» Σε αυτή εισάγουμε τους καθηγητές που εξαιρούνται της διαδικασίας των επιτηρήσεων. Οι καθηγητές αποθηκεύονται σε (.txt) αρχείο.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 4 Φόρμα «FSemesters» Σε αυτήν εισάγουμε τα εξάμηνα σπουδών τα οποία διαρκούν τα μαθήματα.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 5 Φόρμα «FSchedule» Εισάγουμε ένα ένα τα αρχεία που περιέχουν το «Ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων». Ένα αρχείο για κάθε εξάμηνο. Δημιουργείται η λίστα των καθηγητών.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 6 Φόρμα «FWeeks» Εδώ εισάγουμε το πλήθος των εβδομάδων που διαρκούν οι εξετάσεις.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 7 Φόρμα «FLessons» Σε αυτή εισάγουμε το «Πρόγραμμα εξετάσεων». Ένα αρχείο (*.csv) για κάθε εβδομάδα. Δημιουργείται η λίστα των μαθημάτων.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 8 Φόρμα «FCancel» Εμφανίζεται αν επιλέξουμε «Προηγούμενο» στις φόρμες «FSchedule» ή «FLessons». Οδηγεί στην ακύρωση των αρχείων που έχουμε ως εκείνη τη στιγμή επιλέξει, είτε για το «Ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων» είτε για το «Πρόγραμμα έξετάσεων».
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 9 Φόρμα «FLosses» Εδώ εισάγουμε το ποσοστό απωλειών προσέλευσης.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 10 Φόρμα «FClass» Σε αυτή εισάγουμε το πλήθος των εξεταζόμενων ανά αίθουσα.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 11 Φόρμα «FSecurity» Εδώ εισάγουμε το ποσοστό επιπλέον ασφάλειας των επιτηρήσεων.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 12 Φόρμα «FCapacity» Μας ζητά να εισάγουμε τη δυναμικότητα κάθε μαθήματος. Υπολογίζει για κάθε μάθημα τους εξεταζόμενους που πιθανόν προσέλθουν, τις αίθουσες που χρειάζεται, τους επιτηρητές. Υπολογίζει το σύνολο των επιτηρήσεων. Υπολογίζει τη «norma». Υπολογίζει τις επιτηρήσεις κάθε καθηγητή.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 13 Φόρμα «FCalculate» Ενημερώνει ότι ολοκληρώθηκε η εισαγωγή δεδομένων. Σε αυτή τη φόρμα πραγματοποιέιται η ανάθεση των επιτηρήσεων.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 14 Φόρμα «FResults» Προβάλει τα αποτελέσματα της ανάθεσης των επιτηρήσεων ανά καθηγητή και ανά μάθημα. Δίνει δυνατότητα αποθήκευσης των αποτελεσμάτων.
Τέλος