Ταυτότητες εκπαιδευτικού
1η Διάσταση της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών Ο εκπαιδευτικός ως γνώστης του αντικειμένου του (subject matter expert). Σχετίζεται με το πώς ο εκπαιδευτικός χειρίζεται τις γνώσεις του, πώς προσεγγίζει νέους ρόλους και με ποιους τρόπους οδηγείται στην πιο αποτελεσματική διδασκαλία. Έχει άμεση σχέση με την ακαδημαϊκή μόρφωση που έχει λάβει ο εκπαιδευτικός. (Beijaard et al., 2000; Day et al., 2006)
2η Διάσταση της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών Ο εκπαιδευτικός ως καθοδηγητής – διαμεσολαβητής (didactical expert). Σχετίζεται με τη διδακτική πρακτική του εκπαιδευτικού στη διαδικασία της μάθησης και με το πώς ο εκπαιδευτικός κινητοποιεί τους μαθητές ώστε να συμμετέχουν στη μαθησιακή διαδικασία. Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί περισσότερο ως μεσολαβητής της μάθησης και λιγότερο ως μεταφορέας της γνώσης. Ο εκπαιδευτικός ενδιαφέρεται να κινητοποιήσει και να ενεργοποιήσει τη σκέψη των μαθητών και η οπτική αυτή έχει επιπτώσεις στην αντίληψη του εκπαιδευτικού σχετικά με την επαγγελματική του ταυτότητα. (Beijaard et al., 2000; Day et al., 2001, 2005, 2007)
3η Διάσταση της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών Ο εκπαιδευτικός ως παιδαγωγός (pedagogical expert). Σχετίζεται με τη στάση του εκπαιδευτικού απέναντι στην ανάπτυξη του μαθητή σε επίπεδο ηθικό – συναισθηματικό – κοινωνικό. Ο εκπαιδευτικός συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων ανάμεσα στους μαθητές κι ανάμεσα στον ίδιο και στους μαθητές τους. Σ’ αυτή τη διάσταση ο εκπαιδευτικός δίνει έμφαση σε θέματα κοινωνικής, συναισθηματικής και ηθικής ανάπτυξης του μαθητή. (Beijaard et al., 2000; Day et al., 2006)
Ο ρόλος του συμβούλου ΠΑΔ
Παράγοντες αποτελεσματικής καθοδήγησης Πέντε παράγοντες για την αποτελεσματική καθοδήγηση Τα προσωπικά χαρακτηριστικά: Ο σύμβουλος σέβεται τον φοιτητή ως άτομο. Οι απαιτήσεις του συστήματος: Ο σύμβουλος παρέχει τεχνικές συμβουλές στον φοιτητή. Οι παιδαγωγικές γνώσεις συμβούλου και φοιτητή. Η μοντελοποίηση, όπου ο σύμβουλος και ο φοιτητής παρουσιάζουν ο καθένας το δικό του εκπαιδευτικό στυλ. Η ανατροφοδότηση: Είναι ένα είδος επικοινωνίας μεταξύ σύμβουλου και φοιτητή κατά την αξιολόγηση της διδακτικής παρέμβασης. Hudson et al. (2004, 2007)
Ζητούμενο: Τεχνολογική παιδαγωγική γνώση περιεχομένου Mishra & Koehler (2006)
Από την τεχνολογική παιδαγωγική γνώση περιεχομένου – Γενικές γνώσεις παιδαγωγικής Στην τεχνολογική διδακτική γνώση περιεχομένου – Γνώσεις διδακτικής του αντικειμένου
Πορεία προς ΤΔΓΠ η γνώση του εκάστοτε γνωστικού, -ών αντικειμένων: πρόκειται για σχολική γνώση το πως διδάσκω ο συνδυασμός των δύο προηγούμενων εννοιών: πως διδάσκω ένα γνωστικό αντικείμενο οι βασικές γνώσεις - βασικές δεξιότητες πάνω στη χρήση των ΤΠΕ το πως η διδακτική κάθε γνωστικού αντικειμένου αλλάζει με τη χρήση της τεχνολογίας το να επιλέγεις τον κατάλληλο τρόπο χρήσης των ΤΠΕ ο συνδυασμός όλων των παραπάνω εννοιών
Αναφορές Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers’ perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16, 749–764. Day, C. (2005). A passion for teaching. Oxon, New York: Routledge, Falmer. Day, C. & Leitch, R. (2001). Teachers’ and teacher educators’ lives: the role of emotion. Teaching and Teacher Education, 17(4), 403–415. Day C., Stobart G., Sammons P. & Kington A. (2006). Variations in the work and lives of teachers: relative and relational effectiveness. Teachers and Teaching, 12 (2): 169 -192. Day, C., Sammons, P. Stobart, G., Kington, A., & Quing, G. (2007). Teachers matter: connecting work, lives and e"ectiveness. Oxford: McGraw Hill. Hudson, P. (2004). Specific mentoring: A theory and model for developing primary science teaching practices. European Journal of Teacher Education, 27(2),139-146. Hudson, P. (2007). Examining mentors’ practices for enhancing preservice teachers’ pedagogical development in mathematics and science. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 15(2), 201–217. Tzavara, A. & Komis, V. (2015). Design and Implementation of Educational Scenarios with the Integration of TDCK: A Case Study at a Department of Early Childhood Education., In Angeli, C., Valanides, N. Technological Pedagogical Content Knowledge, Springer, 209-224 Mishra, P., & Koehler, M.J. (2007). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK): Confronting the Wicked Problems of Teaching with Technology, Invited address at the annual meeting of Society Information Technology and Teacher Education. Mishra, P., & Koehler, M.J. (2008). Introducing TPCK. In AACTE committee on innovation and technology, Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators, 3–29, New York: Routledge • http://www.tpack.org/