3ΣΕ1 Syllabus μαθήματος
3ΣΕ1 3ΣΕ1: Διασκευή μυθιστορήματος / διηγήματος / θεατρικού έργου / αληθινής ιστορίας . Στο πλαίσιο του μαθήματος μελετώνται οι ιδιαιτερότητες στο στάδιο της επινόησης, της επιλογής του κέντρου βάρους της ιστορίας και της αντίστοιχης δόμησης που παρουσιάζει η διασκευή λογοτεχνικού, θεατρικού, αληθινής ιστορίας ή άλλου έργου. Αναπτύσσονται ζητήματα διασκευής, εφαρμοσμένου ως επί πλείστον χαρακτήρα, όπως π.χ η ανίχνευση του βασικού story line στο υπό διασκευή έργο, η επιλογή των χαρακτήρων, η επεξεργασία του θέματος. Η θεωρία αυτού του εξαμήνου συνδυάζεται με τη συγγραφή σειράς ασκήσεων διασκευής.
Σειρά μαθημάτων 1. Εισαγωγή – Βασικές Θεωρίες/Σχολές διασκευής. 1. Εισαγωγή – Βασικές Θεωρίες/Σχολές διασκευής. 2. Μεταμορφωτικές πράξεις στη δραματουργία – οι εφτά μεταμορφωτικές πράξεις σύμφωνα με τον Α. Δοξιάδη . 3. Μυθιστόρημα - Προσέγγιση των μηχανισμών διασκευής ενός μυθιστορήματος. 4. Θεατρικό έργο – Αναφορά των μηχανισμών διασκευής ενός θεατρικού έργου. 5. Βιογραφία/Αληθινά γεγονότα – Προσεγγίσεις για τη διασκευή βιογραφίας ή αληθινών γεγονότων. 6. Βρίσκοντας την ιστορία Ι– οι τρεις πράξεις, ο καταλύτης, η κλιμάκωση, το τέλος στο υπό διασκευή έργο και στο σενάριο. 7. Βρίσκοντας την ιστορία ΙΙ – γραμμές πλοκής / υποπλοκές. 8. Χαρακτήρες – εντοπίζοντας υφιστάμενους και δημιουργώντας/κόβοντας/ συμπτύσσοντας χαρακτήρες. 9. Θέμα Ι– αποκαλύπτοντας το θέμα στο υπό διασκευή σενάριο. 10. Θέμα ΙΙ – Συναισθηματικό θέμα/ συναισθηματική δομή. 11 - 12 – 13. Επαναλήψεις, Διορθώσεις προόδων.
Εξέταση μαθήματος Η εξέταση του μαθήματος γίνεται γραπτά στο τέλος του εξαμήνου. Ο βαθμός αποτελεί συνισταμένη τεσσάρων παραμέτρων: 1. της γραπτής εξέτασης, 2. της ενεργής συμμετοχής στο μάθημα, 3. της εργασίας/ προόδου κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και, τέλος, 4. της ανταπόκρισης στις ασκήσεις δημιουργικής γραφής που γίνονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
Πρόοδοι 1. Επιλέξτε τρεις ταινίες της αρεσκείας σας που να είναι αποτελούν διασκευή και συγκρίνετέ την (εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές στην πλοκή, στους χαρακτήρες και στο θέμα) με το αρχικό κείμενο. Ο όγκος της εργασίας πρέπει να κυμαίνεται από 3500 έως τέσσερις χιλιάδες λέξεις. Πριν την εργασία πρέπει να υπάρξει προηγούμενη συνεννόηση με τον καθηγητή για τις επιλογές των ταινιών. - Κάθε πρόοδος αξιολογείται έως 3(τρεις) μονάδες.
βιβλιογραφία Ελληνική Χριστίνα Καλογεροπούλου, Σενάριο, η τέχνη της αφήγησης και της επινόησης στον κινηματογράφο, εκδόσεις Νεφέλη. Χριστίνα Καλογεροπούλου, Bio/Pic οι ζωές των λίγων, εκδόσεις Πατάκη. Βαλούκος Στάθης, Το σενάριο, εκδόσεις Αιγόκερως. Joseph Campbell, Ο ήρωας με τα χίλια πρόσωπα, εκδόσεις Ιάμβλιχος. Syd Field, Σενάριο, εκδόσεις Κάλβος. Α. Δοξιάδης, Η αφήγηση ως γνώση και η περίπτωση της βιογραφίαςΕλληνική Α. Κεχαγιάς, Το σενάριο : από την αρχική ιδέα στην εκτέλεση, εκδ. Έλλην. Roger Kahane, Τα πρακτικά από την εβδομάδα σεναρίου, Αθήνα 1993. Αγγλική. Stephanie Harrison, Adaptations Robert Mc Kee, Story, metheum. Linda Seger, Making a good script great, Samuel French. Linda Seger, Creating unforgettable characters, Samuel French Linda Seger, The art of adaptation: turn fact and fiction Hutcheon Linda, the art of adaptation, Routledge Engelstad Arn : Litetary film adaptations as educational texts Lajos Egri, The art of dramatic writing, BNP. Christropher Vogler, The Writer’s Journey, Michel Wiese Productions. John Truby, Great movies : why do they work, Silman – james Press. David Howard, How to build a great screenplay, souvenir press.