Συγκρούσεις & διαπραγματεύσεις

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους
Advertisements

ΑΜΟΙΒΕΣ, ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Προσωπικές δεξιότητες
Αλέξανδρος Σαχινίδης, ΜΒΑ, Ph.D. ΙΟΥΝΙΟΣ 2009
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Επιχειρησιακές Εφαρμογές της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (E.Q.)
Συγκρούσεις Ορισμός της Σύγκρουσης
Κοινωνικές Δεξιότητες
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΟΔΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A., M.A. Αν. Καθηγητής.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
Διαχείριση εργασιακού άγχους στην EDUCACONSULT M&J Consulting Παρντουμπίτσε, Δημοκρατία της Τσεχίας
Καλησπέρα σας! Ως συνέχεια της ενότητας που αφορά στα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας σε ΑΕΙ, θα σας παρουσιάσω την εμπειρία της ΒΚΠ του ΠαΜακ να κατανοήσει.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Ο ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΠΣ
Στοιχεία Διοίκησης Επιχειρήσεων
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Τμήμα Χρηματοοικονομικής & Τραπεζικής Διοικητικής
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Ανάπτυξη και Λειτουργία
ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΩΝ
ΤΡΟΠΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 7.1 Πρότυπα για τον καθορισμό του περιεχομένου της κατάρτισης.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Συμμετοχή των εργαζομένων στην διοίκηση των επιχειρήσεων
Λουκάς Τσιρώνης1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ (1) Διοίκηση είναι η συστηματοποίηση της συλλογικής προσπάθειας μέσω της οποίας στοχεύουμε στην ικανοποίηση των στόχων που έχουν.
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
Επιχειρησιακές Εφαρμογές της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (E.Q.)
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 16 ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ - ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων Νάνσυ Μπουραντά Αγρίνιο, 2016 Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων & Τροφίμων.
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις Αθανάσιος Σ. Δερμετζόπουλος, MSc. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατ. Διοίκησης Τουριστικών.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 15 ΙΣΧΥΣ – ΕΞΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος Δυτικής Μακεδονίας Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας Regional Operational.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
9-1 STEPHEN P. ROBBINS, DAVID A. DECENZO, MARY COULTER Διοίκηση επιχειρήσεων Αρχές και εφαρμογές.
Ορθολογισμός και Παράγοντες Περιορισμού του. Ορθολογισμός και Υποκειμενικότητα Σύγχρονες μελέτες (1995), υποδεικνύουν την διαφορά μεταξύ Ορθολογιστικής.
ΜΑΘΗΜΑ 11: ΑΜΟΙΒΕΣ, ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med,
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Βασικές αρχές στρατηγικής των επιχειρήσεων GERRY JOHNSON, KEVAN SCHOLES, RICHARD WHITTINGTON 1-1.
Επαγγελματική ανάπτυξη: κάποια γενικά χαρακτηριστικά
2. Αξίες, στάσεις & εργασιακή ικανοποίηση
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Επιχειρηματικός Σχεδιασμός
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ 10
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Διαχείριση Διακινδύνευσης
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Αρχές Οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων , 1ο εξάμηνο
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις
Έχοντας μελετήσει αυτό το κεφάλαιο, θα πρέπει να είστε σε θέση να: (1)
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Οργάνωση & Διοίκηση Αθλητισμού
Επίλυση Συγκρούσεων στον Εργασιακό Χώρο των Εκπαιδευτικών με την Αξιοποίηση της Εκπαιδευτικής Τεχνικής Παιχνίδι Ρόλων.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Η έννοια της επιχείρησης
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D
Αλέξανδρος Σαχινίδης, ΜΒΑ, Ph.D. ΙΟΥΝΙΟΣ 2009
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Διαχείριση προβλημάτων στην ομάδα
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συγκρούσεις & διαπραγματεύσεις ΟΔΕ042 Οργανωσιακή Συμπεριφορά Τμήμα Οργάνωσης & Διαχείρισης Αθλητισμού Διδάσκουσα Κουρτεσοπούλου Άννα Διδάκτωρ ΤΟΔΑ © 2016-17

Μαθησιακοί στόχοι Ορισμός & είδη σύγκρουσης Αιτίες σύγκρουσης Διαδικασία σύγκρουσης Συνέπειες της σύγκρουσης Στρατηγικές διαπραγμάτευσης Παράγοντες που επηρεάζουν τις διαπραγματεύσεις Λέξεις κλειδιά: συγκρούσεις στους οργανισμούς, στις ομάδες, αιτίες συγκρούσεων, δεξιότητες & στρατηγικές διαπραγμάτευσης, επίλυση σύγκρουσης, παράγοντες που επηρεάζουν τις διαπραγματεύσεις Key Words: conflicts in organizations, intragroup conflicts, sources of conflict , negotiation skills & strategies, Resolving Conflict, factors influence negotiations

Ορισμός -Αναπόφευκτο κομμάτι των ανθρώπινων σχέσεων - Συνήθως αρχίζει όταν ένα μέρος θεωρεί ότι ένα άλλο μέρος έχει ήδη ή πρόκειται να επηρεάσει αρνητικά, κάτι για το οποίο το πρώτο μέρος νοιάζεται ή και είναι ασύμβατο με τα προσωπικά του συμφέροντα. Robbins & Judge (2011) ; Greenberg, J., & Baron, R. A. (2013) -όταν η αλληλεπίδραση γίνεται διαπροσωπική αντιπαράθεση -μια κατάσταση, όπου η συμπεριφορά ενός ατόμου ή ομάδας σκόπιμα επιδιώκει να εμποδίσει την επίτευξη των στόχων ενός άλλου ατόμου ή ομάδας. Μπουραντάς (2001) - μια αισθητή διαμάχη μεταξύ 2 ή περισσοτέρων ατόμων γύρω από διαφορές, πάνω σε πεποιθήσεις, αξίες & στόχους ή/και γύρω από διαφορές στις επιθυμίες για εκτίμηση, έλεγχο και σύνδεση. Wilmot & Hocker (2011)

Γιατί είναι σημαντικό να ασχοληθούμε με τις συγκρούσεις Οι διευθυντές δαπανούν περίπου 20% του χρόνου τους Για αυτό τον λόγο θα πρέπει: Στην αντιμετώπιση συγκρούσεων Αλλά & των επιπτώσεων τους Συγκρούσεις στις οποίες έχουν άμεση εμπλοκή (κυρίαρχο ρόλο), η λειτουργούν σαν μεσολαβητές Να είναι άνετοι με την ύπαρξη διαπροσωπικών συγκρούσεων Να μπορούν να αναγνωρίζουν τις καταστάσεις που ενδεχόμενα να συμβούν συγκρούσεις Να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις συγκρούσεις με εποικοδομητικό τρόπο τόσο για τον οργανισμό όσο και για τα εμπλεκόμενα άτομα

Είδη σύγκρουσης Επιθυμητά επίπεδα σύγκρουσης Λειτουργική: βελτιώνει την απόδοση της ομάδας Δυσλειτουργική: παρακωλύει την απόδοση της ομάδας Εστίασης της σύγκρουσης: Έργο – περιεχόμενο & στόχοι της δουλειάς Σχέση – διαπροσωπική Διαδικασία – τρόπος εκτέλεσης της εργασίας\ Επιθυμητά επίπεδα σύγκρουσης Robbins & Judge (2011)

Είδη σύγκρουσης συνέχεια… Πραγματική σύγκρουση εκδηλώνεται όταν οι άνθρωποι έχουν διαφορετικές απόψεις & γνώμες σε σχέση με μια απόφαση που λαμβάνουν από κοινού με άλλους. Πολύ συχνές σε έναν οργανισμό, οι άνθρωποι συνήθως διαφωνούν π.χ. για τους στόχους του οργανισμού, την τοποθέτηση των διαθέσιμων πόρων, την κατανομή της επιβράβευσης, τις πολιτικές & τις διαδικασίες και τις αξιολογήσεις διαφόρων έργων/καθηκόντων. Συναισθηματική σύγκρουση εκδηλώνεται όταν οι άνθρωποι βιώνουν αντιπαραθέσεις προσωπικοτήτων ή διαπροσωπικές εντάσεις. Σύγκρουση προσωπικοτήτων , που συμβαίνουν εξαιτίας συναισθημάτων θυμού, δυσπιστίας, αντιπάθεια, φόβο, μνησικακία kai προτίμηση. Σύγκρουση διεργασίας εκδηλώνεται όταν ανακύπτουν διαφορές απόψεων σχετικά με το πώς θα κατανεμηθούν τα διάφορα καθήκοντα & οι πόροι & σε ποιους θα ανατεθούν οι ευθύνες. Κάτι τέτοιο αποσπάει την προσοχή και τον χρόνο των μελών της ομάδας & μειώνει την απόδοσή της Πηγές: Greenberg, J., & Baron, R. A. (2013) Schermerhorn, Osborn, & Hunt (2005)

Αιτίες σύγκρουσης Α) Οργανωσιακές Έχουν να κάνουν με την δομή που έχει ένας οργανισμός & λιγότερο με τα άτομα που εμπλέκονται - Όταν υπάρχει εξειδίκευση ανά τομέα λειτουργίας μέσα σε ένα οργανισμό είναι δυνατόν να υπάρχουν χάσματα ισχυρισμών (για παράδειγμα το κόστος ενός προϊόντος επιδιώκεται να παραμείνει χαμηλό από την πλευρά του τομέα της παραγωγής που εστιάζει την προσοχή του τόσο στην ποιότητα όσο και στην μείωση του κόστους του αλλά την ίδια γνώμη δεν θα έχει το τμήμα προώθησης που δαπανάει μεγάλα ποσά σε καινοτόμες ιδέες αλλά και αργότερα στην διαφήμιση του προϊόντος) - Όταν πάλι τα διάφορα τμήματα είναι αλληλένδετα συνδεδεμένα στην ολοκλήρωση μιας εργασίας ( μπορεί να υπάρξει δυσπιστία ότι ένα τμήμα δεν κάνει σωστά την δουλειά του) Εξίσου συγκρούσεις μπορεί να συμβούν ανάμεσα στα διαφορετικά ιεραρχικά επίπεδα αλλά και µεταξύ τυπικής & άτυπης οργάνωσης της επιχείρησης Πηγή: Sweeney & McFarlin, 2002

Αιτίες συνέχεια.. Β) Διαπροσωπικές Συγκρουόµενοι στόχοι (διαφορετικότητα των στόχων αποτελεί τη σηµαντικότερη πηγή συγκρούσεων) ∆ιαφορετικές αντιλήψεις – αξίες (τα πιστεύω των ανθρώπων καθοδηγούν και τις πράξεις τους) Περιορισµένοι πόροι (επιθυμία του ατόμου για µεγαλύτερο µερίδιο για τον εαυτό του από την κατανομή των διαθέσιμων πόρων) Κακή επικοινωνία (συνήθως οδηγεί σε διαφωνίες, διενέξεις & έντονες συγκρούσεις Ζωτικός χώρος επιρροής ή ελέγχου (διεκδίκηση από τα μέλη ατομικής επέκτασης της ζώνης επιρροής & ελέγχου ) Πηγές: Sweeney & McFarlin, (2002) Newstrom (2007) Robbins & Judge (2011)

Διαδικασία σύγκρουσης Robbins & Judge (2011) 5 στάδια: 1ο εμφάνιση συνθηκών (έστω 1 αρκεί) 2ο αν οι συνθήκες επηρεάσουν αρνητικά υπάρχει πιθανότητα σύγκρουσης 3ο οι αποφάσεις να δράσουμε με έναν συγκεκριμένο τρόπο 4ο γίνεται εμφανής η σύγκρουση (δηλώσεις, ενέργειες & αντιδράσεις) 5ο οι συνέπειες της (λειτουργικά & δυσλειτουργικά αποτελέσματα)

Αποτελέσματα σύγκρουσης Λειτουργικά: Βελτιώνουν την ποιότητα των αποφάσεων Δίνουν έναυσμα για δημιουργικότητα και καινοτομία Προάγουν το ενδιαφέρον και την περιέργεια Διατύπωση ή γνωστοποίηση τυχόν προβλημάτων που αγνοούνταν μέχρι τότε Παρακινούν τους ανθρώπους να εκτιμήσουν καλύτερα ο ένας τη θέση του άλλου Αποδέχονται την αλλαγή και την αυτοαξιολόγηση Δυσλειτουργικά: Η ομάδα είναι λιγότερο αποτελεσματική Μειώνονται η συνεκτικότητα και ο βαθμός επικοινωνίας Απόσπαση της προσοχής των ανθρώπων από την εργασία. Αδυναμία συντονισμού προσπαθειών ατόμων ή ομάδων Οδηγούν στην καταστροφή της ομάδας Προκαλούν έντονα αρνητικά συναισθήματα Greenberg, J., & Baron, R. A. (2013 Robbins & Judge (2011) ; Newstrom (2007)

Στρατηγικές διαπραγμάτευσης Διαχείριση λειτουργικής σύγκρουσης Αποτελεσματική διαχείριση της σύγκρουσης πως; Οι μάνατζερ μπορούν να ανταμείβουν την εναντίωση και να τιμωρούν όσους αποφεύγουν τις συγκρούσεις Οι μάνατζερ πρέπει να μάθουν να αποδέχονται τις άσχημες ειδήσεις χωρίς να στέλνουν το μήνυμα ότι οι συγκρούσεις είναι ανεπίτρεπτες Διαπραγμάτευση Διαδικασία στην οποία δύο ή περισσότερα μέρη ανταλλάσσουν αγαθά ή υπηρεσίες και επιχειρούν να συμφωνήσουν στην τιμή συναλλαγής για αυτά. 2 γενικές προσεγγίσεις σε επίπεδο στρατηγικών Α) διανεμητική Β) συνθετική διαπραγμάτευση Robbins & Judge (2011)

Διαφορές ανάμεσα σε διανεμητική & συνθετική διαπραγμάτευση

Απαραίτητες συνθήκες για τη συνθετική διαπραγμάτευση Τα συμμετέχοντα μέρη πρέπει να είναι ανοιχτά όσον αφορά τις πληροφορίες τους και ειλικρινή για τις υποθέσεις τους Και τα δύο μέρη πρέπει να επιδεικνύουν ευαισθησία όσον αφορά τις ανάγκες του άλλου Τα μέρη πρέπει να μπορούν να εμπιστεύονται το ένα το άλλο Και τα δύο μέρη πρέπει να είναι πρόθυμα να είναι ελαστικά Robbins & Judge (2011)

Η διαδικασία διαπραγμάτευσης 5 βήματα 1ο: προετοιμασία & σχεδιασμός (φύση σύγκρουσης, ιστορικό, ποιος συμμετέχει, τιε ατομικές επιθυμίες, οι ατομικοί στόχοι & εκτίμηση στόχων της άλλης πλευράς ) 2ο: προσδιορισμός κανόνων (ποιος θα κάνει τη διαπραγμάτευση, που θα γίνει, τυχόν χρονικοί περιορισμοί, που θα εστιάσει σε ζητήματα, θα ακολουθηθεί συγκεκριμένη διαδικασία γνωστοποίηση από τις 2 πλευρές των αρχικών τους απαιτήσεων ) 3ο: διασαφήνιση & δικαιολόγηση (εξήγηση, διασαφήνιση, ενίσχυση & δικαιολόγηση των αρχικών απαιτήσεων, ευκαιρία αμοιβαίας ενημέρωσης) 4ο: διαπραγμάτευση & επίλυση προβλημάτων (αμοιβαίες παραχωρήσεις για την επίτευξη συμφωνίας) 5ο: λήξη & εφαρμογή (επισημοποίηση της συμφωνίας & ανάπτυξη διαδικασιών εφαρμογ’ης & παρακολούθησης της) Robbins & Judge (2011)

Άλλες στρατηγικές διαπραγμάτευσης 1. Η τεχνική της ενσωμάτωσης στόχων ή της επίλυσης προβλήματος ή της συνεργασίας: χαρακτηρίζεται από ανοικτή επικοινωνία, συνεχή ροή πληροφοριών καθώς και εξέταση των διαφωνιών- διαφορών των δύο μερών για να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση 2. Η τεχνική της παραχώρησης ή της εξομάλυνσης/προσαρμογής: η συγκεκριμένη μέθοδος διαχείρισης συγκρούσεων συνδέεται με την προσπάθεια μείωσης της έντασης των διαφωνιών και ανάδειξης κοινών τόπων με σκοπό την ικανοποίηση των ενδιαφερόντων του άλλου μέρους. 3. Η τεχνική της επιβολής ή της χρήσης της εξουσίας Στον ανταγωνιστικό τρόπο χειρισμού συγκρούσεων οι προσωπικές απόψεις και στόχοι είναι πιο σημαντικοί από τις σχέσεις με τους άλλους. Ο ισχυρότερος επιβάλλει τον τρόπο επίλυσης της σύγκρουσης προς ικανοποίηση των συμφερόντων του χωρίς να ενδιαφέρεται για

Άλλες στρατηγικές διαπραγμάτευσης 4. Η τεχνική της αποφυγής χαμηλό ενδιαφέρον τόσο για ατομικούς στόχους όσο & για στόχους τρίτων. χρησιμοποιείται όταν το σημείο στο οποίο εντοπίζεται η διαφωνία είναι μικρής σημασίας ή όταν πρόκειται για θέματα τακτικής ή ελιγμών σε σχέση με τους άλλους πρωταγωνιστές 5. H τεχνική του συμβιβασμού στο συμβιβασμό τα ενδιαφερόμενα μέρη χρησιμοποιούν συνήθως στυλ διαπραγμάτευσης της μορφής ‘‘πάρε – δώσε’’ και προσπαθούν να «μοιράσουν τη διαφορά», ώστε να φτάσουν αμοιβαίως σε κοινά αποδεκτές αποφάσεις. Αυτός ο τρόπος διακανονισμού μοιάζει με την τεχνική συνεργασίας καθώς οδηγεί σε αμοιβαία ικανοποίηση των εμπλεκόμενων μερών, αλλά δεν προσφέρει μόνιμες κα βιώσιμες λύσεις Πηγές: Rahim (2001), Newstrom (2007)

Ατομικές διαφορές στη διαπραγμάτευση Προσωπικότητα Λίγα στοιχεία που τη στηρίζουν Ο εριστικός εσωστρεφής είναι ο καλύτερος Διαθέσεις και συναισθήματα Η επίδειξη θυμού βοηθά στις διανεμητικές διαπραγματεύσεις Οι θετικές διαθέσεις βοηθούν στις συνθετικές διαπραγματεύσεις Φύλο Οι άνδρες είναι λίγο καλύτεροι Πολλά στερεότυπα – χαμηλότερη θέση εξουσίας Η αυτοεικόνα των γυναικών ως διαπραγματευτών είναι κακή Διαπολιτισμικές διαφορές π.χ. οι Αμερικάνοι αρέσκονται περισσότερο από ότι οι Ιάπωνες στο να διαφωνούν απολαμβάνοντας την πρόκληση που εμπεριέχεει η διαδικασία σύγκρουσης/ αντιπαράθεσης. Πηγές: Robbins & Judge (2011) Sweeney & McFarlin, 2002

Ενδεικτική Βιβλιογραφία Coleman P.T., Deutsch M., & Eric C. Marcus (2011). The Handbook of Conflict Resolution: Theory and Practice. John Wiley & Sons. Μπουραντάς, Δ. (2001).Μάνατζμεντ: Θεωρητικό υπόβαθρο, σύγχρονες πρακτικές (σ. 423). Αθήνα: Μπένος. Newstrom, J.W. (2007). Organizational behavior, Human behavior at work, 12th Ed. Νew York: McGraw Hill . Rahim, M.A. (2001). Managing conflict in organizations. 3rd Ed. Praeger, Westport, CT. Sweeney, P.D. & McFarlin, D.B. (2002). Organizational Behavior. Solutions for managers. Νew York: McGraw Hill Wilmot, W. & Hocker, J., (2011). Interpersonal Conflict, 8th Ed. Νew York: McGraw Hill.