Θέματα Υπολογισμού στον Πολιτισμό Εύη Παπαϊωάννου
Πότε και πού; Ωρολόγιο πρόγραμμα Η φυσική παρουσία ΔΕΝ είναι υποχρεωτική Η εμπρόθεσμη εκπλήρωση υποχρεώσεων ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ
Βιβλιογραφία (I) Η Πληροφορία –J. Gleick Θεωρία Παιγνίων –Γ. Βαρουφάκης Διακριτά Μαθηματικά και Εφαρμογές τους –K. Rosen
Βιβλιογραφία (II) Διαφάνειες διαλέξεων Σύντομες σημειώσεις Δημοσιευμένες εργασίες Διαδίκτυο Ενημέρωση από την ιστοσελίδα του μαθήματοςτην ιστοσελίδα του μαθήματος
Θέματα Υπολογισμού στον Πολιτισμό Computational Culture Πολιτισμός –Μελέτη του παρελθόντος –Κατανόηση του παρόντος –Σχεδιασμός (??) και Αντίληψη του μέλλοντος Τα δεδομένα ΔΕΝ είναι πάντα «απτά» απαιτείται «μοντελοποίηση» και «ανάλυση» δηλαδή Υπολογισμός δηλαδή… –Μελέτη αφηρημένων οντοτήτων ισοδύναμων με τις πραγματικές και εξαγωγή συμπερασμάτων με βάση τεχνικές και μεθόδους διαχείρισης αφηρημένων οντοτήτων που δανειζόμαστε από την Επιστήμη των Υπολογιστών
Θέματα Υπολογισμού στον Πολιτισμό Όταν δε μπορούμε να μελετήσουμε ένα πρόβλημα στην πραγματική του διάσταση (ως προς χώρο και χρόνο) –Λόγω μη ανεκτού κόστους σε χρόνο, πόρους, διαβάθμιση… κατασκευάζουμε ένα αφηρημένο (που δεν πιάνεται = θεωρητικό) ομοίωμά του και μελετάμε αυτό μοντελοποιούμε το πρόβλημα
Θέματα Υπολογισμού στον Πολιτισμό Απεικόνιση των δεδομένων μέσω γραφημάτων –ειδική κατηγορία γραφημάτων είναι τα δέντρα Το εκάστοτε πρόβλημα λύνεται μέσω –ιδεών (δηλ. αλγορίθμων και εξειδικευμένων τεχνικών/θεωριών) που αναπτύσσει ο ανθρώπινος νους –ιδεατών υπολογιστικών μηχανών με συγκεκριμένες υπολογιστικές δυνατότητες ανάλογα με τη δυσκολία του προβλήματος
Και γιατί να σας ενδιαφέρουν αυτά; Για τον προσδιορισμό συγγραφέα ενός κειμένου και τη μελέτη μιας φυσικής γλώσσας: πεπερασμένα αυτόματα, κανονικές εκφράσεις και γραμματικές Για τον εντοπισμό επαναλαμβανόμενων μοτίβων και εξελικτικών φαινομένων: κυψελικά αυτόματα Για προσδιορισμό προέλευσης ενός κειμένου και διαπίστωση γλωσσικών επιδράσεων που εμφανίζει: αλγόριθμοι μάθησης (π.χ., πολιτισμικοί αλγόριθμοι) Για τη μελέτη προβλημάτων σύγκρουσης, διαπραγμάτευσης, συνεργασίας: θεωρία παιγνίων κατανόηση διαφορετικών πολιτισμών για τη διευκόλυνση διεθνούς συνεργασίας βελτίωση της ποιότητας ζωής σε ομάδες με εθνολογική ποικιλότητα λήψη αποφάσεων σε πλαίσια με ετερογενή πολιτισμικά χαρακτηριστικά –κάθε τέτοιο πρόβλημα αποτελεί ένα παίγνιο και η μελέτη του προβλήματος είναι, ουσιαστικά, η μελέτη εκείνων των πολιτισμικών (οικονομικών, πολιτικών, κοινωνικών, κτλ) παραμέτρων που επηρεάζουν τη συμπεριφορά των παικτών και καθορίζουν την έκβαση του παιγνίου
Πώς σχετίζονται με άλλα μαθήματα «θεωρητικής κατεύθυνσης»; Για τον προσδιορισμό συγγραφέα ενός κειμένου και τη μελέτη μιας φυσικής γλώσσας: πεπερασμένα αυτόματα, κανονικές εκφράσεις και γραμματικές [Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία και σύγχρονες προσλήψεις της, Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων] Για τον εντοπισμό επαναλαμβανόμενων μοτίβων και εξελικτικών φαινομένων: κυψελικά αυτόματα [Ιστορία των Πολιτισμών, Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Αρχές Μάρκετινγκ] Για προσδιορισμό προέλευσης ενός κειμένου και διαπίστωση γλωσσικών επιδράσεων που εμφανίζει: αλγόριθμοι μάθησης (π.χ., πολιτισμικοί αλγόριθμοι) [Σύγχρονες Οπτικοποιήσεις της Αρχαιότητας, Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Αρχές Μάρκετινγκ] Για τη μελέτη προβλημάτων σύγκρουσης, διαπραγμάτευσης, συνεργασίας: θεωρία παιγνίων [Ευρωπαϊκή Ιστορία, Επίμαχα και Συγκρουσιακά Ζητήματα της Ιστορίας, Ιστορία των Πολιτισμών, Πολιτισμική Θεωρία, Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Αρχές Μάρκετινγκ, Ανάδειξη και Προβολή Πολιτισμικών Αγαθών] κατανόηση διαφορετικών πολιτισμών για τη διευκόλυνση διεθνούς συνεργασίας βελτίωση της ποιότητας ζωής σε ομάδες με εθνολογική ποικιλότητα λήψη αποφάσεων σε πλαίσια με ετερογενή πολιτισμικά χαρακτηριστικά –κάθε τέτοιο πρόβλημα αποτελεί ένα παίγνιο και η μελέτη του προβλήματος είναι, ουσιαστικά, η μελέτη εκείνων των πολιτισμικών (οικονομικών, πολιτικών, κοινωνικών, κτλ) παραμέτρων που επηρεάζουν τη συμπεριφορά των παικτών και καθορίζουν την έκβαση του παιγνίου
Η διάρθρωση των διαλέξεων [*.*.2016] Διάλεξη 1: Παρουσίαση αντικειμένου, στόχων και χρησιμότητας μαθήματος - Συσχέτιση με άλλα μαθήματα του ΠΠΣΠαρουσίαση αντικειμένου, στόχων και χρησιμότητας μαθήματος - Συσχέτιση με άλλα μαθήματα του ΠΠΣ [*.*.2016] Διάλεξη 2: Απεικόνιση δεδομένων: ΓραφήματαΓραφήματα [*.*.2016] Διάλεξη 3: Απεικόνιση δεδομένων: Δέντρα (Ι)Δέντρα (Ι) [*.*.2016] Διάλεξη 4: Απεικόνιση δεδομένων: Δέντρα (ΙΙ)Δέντρα (ΙΙ) [*.*.2016] 1η ενδιάμεση εξέταση [*.*.2016] Διάλεξη 5: Μοντελοποίηση υπολογισμού: ΓραμματικέςΓραμματικές
Η διάρθρωση των διαλέξεων [*.*.2016] Διάλεξη 6: Μοντελοποίηση υπολογισμού: Πεπερασμένα αυτόματαΠεπερασμένα αυτόματα [*.*.2016] Διάλεξη 7: Μοντελοποίηση υπολογισμού: Κανονικές εκφράσειςΚανονικές εκφράσεις [*.*.2016] 2η ενδιάμεση εξέταση [*.*.2016] Διάλεξη 8: Θεωρία Παιγνίων (Ι) –Θεωρία Παιγνίων: εισαγωγικές έννοιες και τεχνικές [διαφάνειες]διαφάνειες –Το Δίλημμα του Κρατουμένου: εφαρμογές σε πολιτισμικά θέματα [διαφάνειες] [σημειώσεις]διαφάνειεςσημειώσεις –Η Θεωρία Παιγνίων σαν εργαλείο για την ανάλυση διεθνών σχέσεων και τη μελέτη και διαχείριση συγκρούσεων [διαφάνειες]διαφάνειες [*.*.2016] Διάλεξη 9: Το πρόβλημα της Πινακοθήκης (The art gallery problem) [διάλεξη]διάλεξη
Βαθμολόγηση (Α) 2 ατομικές, επιμέρους εξετάσεις με μορφή ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής σε υπολογιστή –Εφόσον λάβουν προβιβάσιμη βαθμολογία, συνεισφέρουν κατά 40% στην τελική βαθμολογία –Η βαθμολογία στις επιμέρους εξετάσεις ισχύει μόνο για τις εξεταστικές περιόδους Ιουνίου και Σεπτεμβρίου 2016 (Β) Τελική γραπτή εξέταση κατά την εξεταστική περίοδο Ιουνίου 2016 ή την αντίστοιχη Σεπτεμβρίου 2016 με μορφή ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής σε υπολογιστή –Εφόσον λάβει προβιβάσιμη βαθμολογία, συνεισφέρει κατά 60% στην τελική βαθμολογία