O ΌΡΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΉΘΗΚΕ ΑΡΧΙΚΆ, ΓΙΑ ΆΤΟΜΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΎΝΤΑΝ ΣΤΟ ΧΏΡΟ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΉΣ ΥΓΕΊΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΣΥΝΔΈΘΗΚΕ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΕΠΆΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΎ, ΩΣ ΈΝΑ ΑΠΌ ΤΑ ΚΑΤΕΞΟΧΉΝ ΕΠΑΓΓΈΛΜΑΤΑ ΠΟΥ ΣΥΝΕΠΆΓΟΝΤΑΙ ΣΥΝΕΧΉ ΕΠΑΦΉ ΚΑΙ ΣΧΈΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΈΣ ΤΟΥ, ΣΥΧΝΆ ΚΆΤΩ ΑΠΌ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΆ ΦΟΡΤΙΣΜΈΝΕΣ ΣΥΝΘΉΚΕΣ επαγγελματική εξουθένωση (burnout)
στρες Όταν ο εκπαιδευτικός βιώνει έντονο στρες, πλήττονται πλευρές της απόδοσής του, όπως δημιουργικότητα και εφαρμογή διδακτικών τεχνικών, μείωση στην απόδοση τόσο του ίδιου όσο και των μαθητών του
εξουθένωση Μάλιστα, σε διεθνείς έρευνες διαπιστώνεται ότι περίπου 60-70% των καθηγητών επανειλημμένα δείχνουν σημάδια εξουθένωσης, και ένα ποσοστό 30% περίπου όλων των εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες έδειξαν ευδιάκριτα συμπτώματα εξουθένωσης
Ο Freudenberger την περιέγραψε ως μια κατάσταση κόπωσης ή απογοήτευσης που επέρχεται με την αφοσίωση σε ένα σκοπό, στον τρόπο ζωής, ή με την αποτυχία να αποκτηθεί η αναμενόμενη ανταμοιβή.
εξουθένωση η απώλεια ενδιαφέροντος για τους ανθρώπους με τους οποίους κάποιος εργάζεται, συμπεριλαμβανομένης της σωματικής εξάντλησης και χαρακτηρίζεται από συναισθηματική εξάντληση όπου ο επαγγελματίας δεν έχει πλέον καθόλου θετικά αισθήματα συμπάθειας ή σεβασμού για τους πελάτες ή ασθενείς
Εξουθενωμένοι εκπαιδευτικοί Οι εκπαιδευτικοί που χαρακτηρίζονται από επαγγελματική εξουθένωση επιδρούν αρνητικά στον εαυτό τους, στους μαθητές τους και στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Αίτια επαγγελματικής εξουθένωσης η επαγγελματική εξουθένωση είναι μια διεργασία- διαδικασία (process). Το σύνδρομο οφείλεται στον τρόπο που χειρίζεται ο επαγγελματίας τις στρεσογόνες καταστάσεις, δηλαδή σε προσωπικούς παράγοντες και χαρακτηριστικά, όσο και σε περιβαλλοντικούς παράγοντες που σχετίζονται με τη δομή, την οργάνωση και την κουλτούρα της κάθε εργασιακής μονάδας
Αίτια επαγγελματικής εξουθένωσης τα χαρακτηριστικά της δομής και οργάνωσης του χώρου όπου εργάζεται ο επαγγελματίας (ιδιαίτερα φορτωμένο πρόγραμμα, έλλειψη αυτονομίας και εξουσίας, ανεπαρκής ψυχολογική υποστήριξη, αυταρχική διοίκηση του οργανισμού).
κύριες πηγές εργασιακού άγχους των εκπαιδευτικών είναι ο φόρτος εργασίας, η έλλειψη κυβερνητικής υποστήριξης και εποπτών, η οργανωτική και διοικητική δομή του ελληνικού σχολείου, το ακαδημαϊκό επίπεδο των μαθητών, οι χαμηλοί μισθοί, η έλλειψη σεβασμού από τους μαθητές, η έλλειψη κατάρτισης και η έλλειψη εκτίμησης της εργασίας των εκπαιδευτικών.
Άλλες πηγές άγχους η γραφειοκρατική διοικητική εργασία, η διαφωνία με τους σχολικούς στόχους, η άνιση κατανομή των αρμοδιοτήτων μέσα στο σχολείο, η έλλειψη υποστήριξης από τους ανώτερους, η έλλειψη επικοινωνίας με τους μαθητές και η ασάφεια του ρόλου των εκπαιδευτικών.
το σχολικό κλίμα, δηλαδή η ατμόσφαιρα που επικρατεί στη σχολική μονάδα και σχετίζεται άμεσα με όσους εμπλέκονται σ’ αυτήν
Σχολικό κλίμα Κάθε εκπαιδευτικός οργανισμός έχει ένα κλίμα που τον διακρίνει και τον διαχωρίζει από τους άλλους και επηρεάζει τη συμπεριφορά και τα συναισθήματα των εκπαιδευτικών και των μαθητών του σχολείου, σχετίζεται άμεσα με τα άτομα που εμπλέκονται σε αυτό
Σχολικό κλίμα το σχολικό κλίμα είναι ικανό να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την ψυχική διάθεση των εκπαιδευτικών για την εκτέλεση του εκπαιδευτικού τους έργου τα συναισθήματα και τις στάσεις των εκπαιδευτικών για το εκπαιδευτικό και το διδακτικό τους έργο.
Σχολικό κλίμα και απόδοση το σχολικό κλίμα, ως βασικός παράγοντας για την αποτελεσματικότητα του έργου των εκπαιδευτικών, αναδεικνύει το σύνολο των δυναμικών αλληλεπιδράσεων μεταξύ των ψυχολογικών, ακαδημαϊκών και φυσικών διαστάσεων του σχολικού περιβάλλοντος