Μάρκετινγκ Τουριστικών Επιχειρήσεων Διάλεξη 7 η Δημιουργία Νέων Τουριστικών Προϊόντων
Στόχοι Μαθήματος Γιατί ανάπτυξη νέων προϊόντων; Διαδικασία για την υιοθέτηση νέων προϊόντων Καινοτομία και δημιουργία νέων προϊόντων Διαδικασίες δημιουργίας νέων προϊόντων Τεστ μάρκετινγκ
Ανάπτυξη Νέων Προϊόντων
Παραδείγματα Ανάπτυξης Νέων Προϊόντων
Παράγοντες Αλλαγής στο Τουρισμού Αν πρέπει να καταλάβουμε τις νέες τάσεις στον τουρισμό, πρέπει να είμαστε σε θέση να κατανοήσουν τους παράγοντες που πρόκειται να τις διαμορφώσει στο μέλλον. Θετικές δυνάμεις: –Η κινητικότητα αποτελεί το βασικό παράγοντα –Κοινωνικό - δημογραφικές αλλαγές –Γεω - πολιτικό κλίμα στον κόσμο –Οριζόντιας και κάθετης ολοκλήρωσης Αρνητικές δυνάμεις –Η αύξηση του κόστους των καυσίμων και τη μείωση της διαθεσιμότητας –Αλλαγή κοινωνικό - δημογραφικά στοιχεία –Γεω - πολιτική (τρομοκρατία) –Τα περιβαλλοντικά θέματα –Τοπικές στάση απέναντι τουρισμού
Γιατί Εισαγωγή Νέων Τουριστικών Προϊόντων; Κέρδη και κίνητρα επιχειρηματικότητας –Οι καλύτερες & ισχυρότερες επιχειρήσεις διατηρούν την ανάπτυξη και κερδοφορία τους μέσα από την ανάπτυξη & προώθηση σταθερής ροής νέων προϊόντων Οι ραγδαίες αλλαγές: –Στις προτιμήσεις των καταναλωτών (μετά - σύγχρονου καταναλωτή) –Τεχνολογικές καινοτομίες (internet) Πεπερασμένη ζωή των προϊόντων (και τουριστικών προορισμών)
Κύκλος Ζωής Προϊόντος
Φάσεις Κύκλου Ζωής Προϊόντος Εισαγωγή: Νέο προϊόν, χαμηλή γνώση προϊόντος στην αγορά, υψηλό κόστος Marketing, ζημία ή χαμηλή κερδοφορία Ανάπτυξη: Πρώτοι ικανοποιημένοι πελάτες, απόκτηση περισσότερων πελατών, ραγδαία αύξηση πωλήσεων, παρουσία κερδών, εισαγωγή ανταγωνιστών Ωριμότητα: Υψηλές πωλήσεις, έναρξη μάχης για μερίδιο αγοράς, πιέσεις στα περιθώρια κέρδους Κορεσμός: Στασιμότητα πωλήσεων, σκληρή μάχη για μερίδιο αγοράς, ανταγωνισμός στην τιμή Πτώση: Πτώση πωλήσεων και κερδών, ανάγκη αναπροσαρμογής στρατηγικής Marketing ή αποχώρηση
Κριτική Κύκλου Ζωής Προϊόντος Πώς μπορούν να προσδιοριστούν τα χρονικά όρια των φάσεων για κάθε προϊόν; Η διάρκεια των διαφορετικών φάσεων είναι ίδια ανά φάση ή μεταβάλλεται ανά φάση και περίπτωση προϊόντος; Ο κύκλος ζωής ενός προϊόντος ακολουθείται πάντα και για όλα τα προϊόντα; Υπάρχουν σημάδια που μπορούν να προσδιορίσουν σαφώς και σε κάθε περίπτωση το σημείο στο οποίο βρίσκεται ένα προϊόν αναφορικά με τον κύκλο ζωής του;
Κύκλος Ζωής Προϊόντος & Αγοράς
Γιατί τα Νέα Προϊόντα Αποτυγχάνουν Πολλοί λόγοι που μπορεί να ισχύουν: –Υπερεκτίμησε το μέγεθος της αγοράς –Προβλήματα στην ποιότητα των προϊόντων –Η έλλειψη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος –Λανθασμένη τοποθέτηση (μεταβλητές του marketing mix) –Υπέρ - αισιόδοξος διαχείριση –Υψηλότερο από το αναμενόμενο κόστος –Δράσεις ανταγωνιστή (- ων) –Το προϊόν εισήχθη στην αγορά λάθος χρονική στιγμή –Το προϊόν δεν συμφωνεί με τη φήμη της επιχείρησης
Νέα Προϊόντα και Τύποι Ζήτησης Ο σχεδιασμός των πιθανών πωλήσεων ενός τουριστικού προϊόντος θα πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη του και τα είδη ζήτησης τουριστικών προϊόντων που υπάρχουν: –Την υπάρχουσα ζήτηση: το αποτέλεσμα της ανεπαρκούς προσφοράς τουριστικών προϊόντων που ζητούνται στη τουρ αγορά για την ικανοποίηση συγκεκριμένων αναγκών –Τη μετατοπισμένη ζήτηση : το αποτέλεσμα της μη ικανοποίησης συγκεκριμένων τουρ αναγκών η επιθυμιών των πελατών με τα τουρ προϊόντα που τους προσφέρονται –Τη δημιουργημένη ζήτηση : το αποτέλεσμα της ζήτησης που μπορεί να αναπτυχθεί από τουρ ανάγκες η επιθυμίες που βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση, αλλά μπορούν να αφυπνιστούν με την εφαρμογή αποτελεσματικού τουριστικού μάρκετινγκ –Τη μελλοντική ζήτηση : το αποτέλεσμα της ζήτησης τουρ προϊόντων που θα προκληθεί σαν αποτέλεσμα δημογραφικών η άλλων μεταβολών
Κύκλος Ζωής Προϊόντος & Κόστος
Τυπική Διαδικασία Ανάπτυξης Νέων Προϊόντων Εμπορευματοποίηση
Αν η εταιρεία προχωρήσει με την έναρξη του νέου προϊόντος, τέσσερις αποφάσεις πρέπει να ληφθούν –Πότε; –Πού; –Σε ποιον; –Πώς; Η McDonalds ανοίγει δύο ξενοδοχεία 4 * στην Ελβετία
Βιβλιογραφία Ανδριώτης Κ., (2007), Παράρτημα Γ, ‘Κύκλος Ζωής Τουριστικών Προορισμών’ (σελ. 270 – 275) Ηγουμενάκης Ν., (1999), Κεφ. 5, ‘Το Τουριστικό Προϊόν’, (σελ ) Τζωρτζάκης Κ., & Τζωρτζάκη Α., (2002), Κεφ. 5, ‘Η Στρατηγική του Προϊόντος’, (σελ. 237 – 257) Kotler et al., (2006, 4th Edition), Chap. 9, ‘Designing and Managing Products’, (pp )