ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Η΄ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κάνε κλικ στο σωστό νούμερο
Advertisements

Κάνε κλικ στο σωστό νούμερο
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ Γεώργιος Βενιέρης Σάνδρα Κοέν.
1 Ακοολογία Ενότητα 2 : Tυμπανομετρία - Ακουστικά αντανακλαστικά (Μέρος A’) Ναυσικά Ζιάβρα Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
6ο Συνέδριο Ελληνικού Μελιού & Προϊόντων Μέλισσας Δυνατότητες Επιχορήγησης επενδυτικών σχεδίων στον Μελισσοκομικό τομέα Μιχάλης Σμύρης τηλ:
1.Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών 2. Ξένων Γλωσσών και Ευρωπαϊκών Σπουδών 3. Θετικών Επιστημών - Βιοεπιστημών – Πληροφορικής - Τεχνολογίας 4. Οικονομικών.
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ - ΤΡΟΦΙΜΩΝ Εισήγηση 1 η Δρ. Δημήτριος Π. Πετρόπουλος Οικονομολόγος.
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ 2 ο ΜΑΘΗΜΑ. Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Η αγροτική παραγωγή είναι μια πολύχρονη και επίπονη.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Ενότητα 14 : ΔΙΑΝΟΜΗ I Θεοφανίδης Φαίδων Σχολή Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
Το marketing στη σύγχρονη εποχή ικανοποίηση, ποιότητα και αξία Satisfaction, Quality and Value.
ΑΤΑΞΙΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ. ΤΑΞΗ: κανόνες συμπεριφοράς, Αναλυτικό Πρόγραμμα, δραστηριότητες λειτουργία και συμπεριφορά > πειθαρχία > σχολικό ήθος Η αταξία προσβάλλει.
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ 1 ο. Ο όρος marketing είναι πολύ ευρύς και περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που γίνονται κατά τη διακίνηση των.
Κατάρτιση Επιχειρηματικού Σχεδίου. Επιχειρηματικός Σχεδιασμός Επιχειρηματικός σχεδιασμός σημαίνει ότι ο επιχειρηματίας αποφασίζει τι θα κάνει, πώς θα.
Μανώλης Χαιρετάκης, Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Πανεπιστήμιο Αθηνών ΟΙ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΜΕ.
1 Ακοολογία Ενότητα 4 : Ωτοακουστικές εκπομπές (Μέρος Α’) Ναυσικά Ζιάβρα Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
« Τοπική πλατφόρμα για την απασχόληση και την επιχειρηματικότητα νέων αποφοίτων ΤΕΙ / ΑΕΙ στην καινοτομία και την καινοτομική επιχειρηματικότητα » Περιφερειακή.
Ιδέες για διαχείριση του εστιατορίου. Συχνή ερώτηση τι είδους εστιατόριο να ανοίξω.
«Κι εγώ στην ηλικία σου αποφάσισα ότι θέλω να γίνω Οικονομολόγος……!» Τσιτσιρίδη Ε. Ελπίδα Γενική Γραμματέας Οικονομικού Επιμελητηρίου Δυτικής Κρήτης.
Διοίκηση Λειτουργιών και Παραγωγής Ενότητα 1: Εισαγωγή στα Συστήματα Παραγωγής Διδάσκων: Βασιλική Καζαντζή Επίκουρος Καθηγήτρια Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Κοινωνική επιχειρηματικότητα στον Μαραθώνα και προϋποθέσεις επιτυχίας Υπάρχουν δύο Ελλάδες. Αυτή που εξαναγκάζει και τους ίδιους τους υπηκόους της να καταπονεί.
Χριστουγεννιάτικες Ευχές από το Δ1 3 ο Δημοτικό Πτολεμαΐδας.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Δημιουργία και Δέσμευση Αξίας Πελατών Τριάρχη Ειρήνη
Διαδικτυακή Πύλη Επαγγελματικού Προσανατολισμού
Διοικητική Λογιστική Ενότητα # 1: Εισαγωγή στη λογιστική κόστους
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΚΑΙ MARKETING
Φάκελος υλικού του (υποψήφιου) εκπαιδευτικού & επαγγελματική ανάπτυξη
Τεχνικές Πωλήσεων ΕΝΟΤΗΤΑ 3η- Μέρος Β
Η μεταβαση των μαθητων απο την οπτικη τησ β/θμιασ εκπαιδευσησ : Δυσκολιεσ – προβληματα- καθοριστικεσ παραμετροι Σ. ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ.
ΈΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Ενότητα 1: ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
NeoΘΕΣΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ
Προγραμματισμός -Chuck Conradt
Ανακαλύψτε τη δύναμη των προσαρμοσμένων διατάξεων
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ
Επιχειρησιακή Στρατηγική
Γενετική Βασικές έννοιες
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ Επιχειρηματικός Σχεδιασμός ΤΕΙ ΙΝ - ΑΡΓΥΡΗ ΚΑΤΩΠΟΔΗ.
ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ - ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ
Ο Πελοποννησιακός πόλεμος από το 420 έως το 404
Ο Οδηγούμενος από την Αγορά Οργανισμός
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ εκπαιδευτικη πολιτικη μιντζα νικολετα-μαρια (3170) στ’ εξαμηνο Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ.
Το Περιβάλλον Μάρκετινγκ Τριάρχη Ειρήνη
Αρχές Μάρκετινγκ Δημιουργία και Δέσμευση Αξίας Πελατών Τριάρχη Ειρήνη
ΓΕΩΜΟΡΦΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΟΛΔΑΒΙΑΣ
η περινομή (marketing) στην λειτουργία της αγοράς ΑΝΤΩΝΙΟΥ Μαρτίνη
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 8η ( ) Ύλη Εξετάσεων
Κεφάλαιο 10 Κύκλοι παραγωγής ισχύος με ατμό & Συνδυασμένοι Κύκλοι
Ενότητα 5 : Ωτοακουστικές εκπομπές (Μέρος Β’) Ναυσικά Ζιάβρα
Ενότητα 8 : Αίτια βαρηκοΐας (Μέρος Α’) Ναυσικά Ζιάβρα
ΠΡΟΛΟΓΟΣ.
Ενότητα 11 : Συχνές ακοολογικές παθήσεις (Μέρος Β’) Ναυσικά Ζιάβρα
Αν δεν υπήρχε το Tουριστικό Marketing πως θα γνωρίζαμε για…
Συντονιστές ν. 4469/2017 και Διαμεσολάβηση Δημήτριος Μάντζος Δικηγόρος ΥπΔΝ - Διαμεσολαβητής Εκτελεστικός Γραμματέας ΟΠΕΜΕΔ ΕΓΔΙΧ

Συνέδριο της ΕΛΕΣΥΠ: Η επιχειρηματικότητα ως Επαγγελματική Επιλογή & η Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας Κυριακή 08 Δεκεμβρίου 2014 Παραστατίδης Κων/νος, Εκπαιδευτικός.
Από το ΔΟΣ σε Πίνακες Δρ. Νίκος Καρούσος
οικογενειακής επιχείρησης
Ειρήνη Κουφάκη Ψυχολόγος, M.sc – Επιστημονική Υπεύθυνη
Α Ο Δ Ε ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Παρουσίαση κατευθύνσεων Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων
Λύση της εταιρείας και κλείσιμο της επιχείρησης
Marketing για εκπαιδευτικούς
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
Φάσεις ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων
Μοντέλα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών
Κεφάλαιο 10 Κύκλοι παραγωγής ισχύος με ατμό & Συνδυασμένοι Κύκλοι
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ(ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ)
Εισαγωγή στο διεθνοποιημένο εταιρικό περιβάλλον
1. Eπιστημολογική αναγκαιότητα και οντολογική ανεξαρτησία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Η΄ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Η΄ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Σύνολο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται και αναπτύσσονται με τη παραγωγική ροή των αγροτικών προϊόντων, των εισροών και των υπηρεσιών από τους παραγωγούς στους καταναλωτές, με τέτοιο τρόπο, ώστε αφενός να ικανοποιούνται οι ανάγκες των καταναλωτών και αφετέρου εκείνες των παραγωγών Πιο συγκεκριμένα, αποτελεί μια διεργασία του σχεδιασμού του αγροτικού προϊόντος, της τιμολόγησης, της προώθησης και της διανομής των προϊόντων αυτών, με σκοπό να ικανοποιηθούν μέσω των συναλλαγών που δημιουργούνται, τόσο οι αντικειμενικοί σκοποί των ατόμων όσο και των επιχειρήσεων Σύστημα ορθολογικών επιχειρηματικών αποφάσεων και δραστηριοτήτων που εφαρμόζεται από τις επιχειρήσεις έτσι ώστε να μπορούν να διαγνώσουν γρήγορα και έγκαιρα τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της αγοράς, με σκοπό να προγραμματίσουν, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν εκείνα τα (αγροτικά) προϊόντα τα οποία καλύπτουν και ικανοποιούν αυτές τις ανάγκες.  

ΣΧΕΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Η΄ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ   Το Αγροτικό Μάρκετινγκ στηρίζεται στις Αρχές του Γενικού Μάρκετινγκ, αλλά εισάγει και εφαρμόζει επιπρόσθετα σημεία-αρχές που οφείλονται κατά κύριο λόγο: Τα αγροτικά προϊόντα είναι οργανισμοί που συχνά συνεχίζουν να ζουν και να αναπνέουν, έστω και αν είναι αποκομμένα από τα δένδρα και τα φυτά από τα οποία έχουν παραχθεί (Βιολογικές επιστήμες, Διατροφικές επιστήμες, κλπ) Η αγροτική παραγωγή, σε αντίθεση με τις βιομηχανική παραγωγή, δεν είναι ελεγχόμενη, αφού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από ανεξέλεγκτες κλιματολογικές συνθήκες, που δεν μπορούν να επηρεαστούν πολύ από τον ανθρώπινο παράγοντα. Ο ειδικός στο Αγροτικό Μάρκετινγκ πρέπει να έχει πρόσθετες γνώσεις από άλλες επιστήμες (βιολογικές, τεχνολογικές, κλπ.) και να εφαρμόσει κατάλληλες στρατηγικές Μάρκετινγκ για να επιτύχει στη διάθεση των αγροτικών προϊόντων. Το αγροτικό μάρκετινγκ συνδέει τις επιχειρήσεις του πρωτογενή τομέα με τους τελικούς καταναλωτές, διευκολύνοντας τη διακίνηση και διανομή των αγροτικών προϊόντων μεταξύ του παραγωγού και του καταναλωτή. Έτσι το αγροτικό μάρκετινγκ, σε αντίθεση με το γενικό μάρκετινγκ, αποτελεί τον ηγέτη και όχι τον ουραγό της παραγωγικής και επιχειρηματικής διαδικασίας και αυτό διότι δίνει εντολές και κατευθύνσεις στον πρωτογενή τομέα για το τι, το πόσο και το πώς θα παραχθεί (δηλ. προσανατολίζει την ίδια την αγροτική παραγωγή).

Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Η΄ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Ο σύγχρονος ελληνικός αγροτικός τομέας λειτουργεί σε συνθήκες εξαιρετικής αβεβαιότητας και έντονου ανταγωνισμού και ως εκ’ τούτου απαιτεί μια γενικότερη ποιοτική αναβάθμισή του σε συνδυασμό με την εφαρμογή καινοτόμων στρατηγικών και διαδικασιών αγροτικού μάρκετινγκ   Ο σύγχρονος ελληνικός αγροτικός τομέας απαιτείται εκσυγχρονισμό των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, αλλαγή παραγωγικής και επιχειρηματικής νοοτροπίας με όχι κοντόφθαλμες(περιοριστικές) αντιλήψεις και με εξωστρεφή διάθεση (μετάβαση από τον παραδοσιακό στο σύγχρονο αγρότη-επιχειρηματία) Ο σύγχρονος ελληνικός αγροτικός τομέας απαιτείται συνεχή παραγωγική και επιχειρηματική καινοτομία με την στήριξη του κράτους ως ένα φερέγγυο συνεργάτη και εγγυητή

ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Η΄ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ   Να εντοπίσει τις σύγχρονες ανάγκες και προτιμήσεις των καταναλωτών σε αγαθά και προϊόντα αγροτικής προέλευσης Να καθοδηγήσει την αγροτική παραγωγή προς εκείνες τις κατευθύνσεις (παραγωγή εκείνων των ειδών και ποικιλιών των αγροτικών προϊόντων και σε εκείνες τις ποιότητες και ποσότητες) που ζητούν οι τελικοί καταναλωτές Να επιβάλλει την παροχή-πώληση των αγροτικών προϊόντων που να αξιολογούνται και να αναγνωρίζονται ως αγνά, καθαρά, ασφαλή και υγιεινά. Να διασφαλίσει και ή δυνατόν να αυξήσει την ποσότητα διάθεσης των προϊόντων που πραγματεύεται ως εμπορία μέσω της διατήρησης ή εξεύρεσης νέων αγορών, και Να επιτύχει ικανοποιητικές και επομένως αποδεκτές από τον καταναλωτή τιμές διάθεσης των αγροτικών προϊόντων, επιφέροντας παράλληλα το μέγιστο κέρδος στους παραγωγούς Να συμβάλλει στη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων με τη μικρότερη δυνατή φθορά και την επίτευξη του χαμηλότερου δυνατού κόστους εμπορίας Να κατορθώσει την αλλαγή κάποιων διατροφικών συνηθειών -κυρίως των ξένων καταναλωτών- και να τους κατευθύνει σε προτιμήσεις αμιγώς ελληνικών προϊόντων Να κατορθώσει την ανάδειξη της διατροφικής αξίας, της νοστιμιάς και της υψηλής ποιότητας των ελληνικών αγροτικών προϊόντων

ΤΟ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Η΄ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΩΣ ΣΥΣΤΗΜΑ   Το σύστημα του αγροτικού μάρκετινγκ ή μάρκετινγκ αγροτικών προϊόντων, περιλαμβάνει: Την καλλιεργήσιμη έκταση και τη ζωική παραγωγή Την επιχείρηση (ως μεταποιητική διαδικασία) Το προϊόν Την αγορά στην οποία στοχεύει η επιχείρηση Τους μεσάζοντες που βοηθούν τη ροή των αγαθών μεταξύ της επιχείρησης και της αγοράς Την διάθεση ή και αναζήτηση πληροφοριών για την αγορά

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Ι.  Λειτουργίες Ανταλλαγής   Αγορά Διάθεση-Πώληση Έμμεση Πώληση & Άμεση Πώληση ΙΙ. Φυσικές Λειτουργίες Αποθήκευση Μεταφορά Eπεξεργασία ΙΙΙ. Βοηθητικές Λειτουργίες Τυποποίηση Συσκευασία Χρηματοδότηση Πληροφόρηση και Έρευνα Μάρκετινγκ Ανάληψη Κινδύνων Προβολή και Προώθηση

Ι. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Ι.  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ  ΙA. ΑΓΟΡΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΟΡΙΣΜΟΣ Ο τόπος ή ο χώρος όπου γίνεται η μεταβίβαση της κυριότητας των αγροτικών προϊόντων - αγαθών που προσφέρονται από τους αγρότες - πωλητές ή πωλητές - εμπόρους και ζητούνται από τους αγοραστές - καταναλωτές σε συγκεκριμένες τιμές που καθορίζονται με βάση τη διαδικασία της αλληλεπίδρασης της προσφοράς και της ζήτησης των προϊόντων αυτών

ΜΟΡΦΕΣ & ΕΙΔΗ ΑΓΟΡΑΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ -ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ ΜΟΡΦΕΣ & ΕΙΔΗ ΑΓΟΡΑΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ -ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ   Με βάση τη γεωγραφική διάσταση - έκταση της αγοράς αγροτικών προϊόντων   Με βάση τον αριθμό των πωλητών και των αγοραστών ενός αγροτικού προϊόντος Με βάση τα διάφορα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των ομάδων καταναλωτών ενός αγροτικού προϊόντος Με βάση το προϊόν ή τα προϊόντα που αφορούν μια αγορά αγροτικών προϊόντων  Με βάση τον κύκλο ζωής ενός αγροτικού προϊόντος

Γεωγραφική Διάσταση - Έκταση της Αγοράς Αγροτικών Προϊόντων Γεωγραφική Διάσταση - Έκταση της Αγοράς Αγροτικών Προϊόντων   Τοπική αγορά, έχει να κάνει με το όταν μια ορισμένη γεωγραφική περιοχή μιας χώρας είναι ο τόπος αγοραπωλησίας ενός συγκεκριμένου αγροτικού προϊόντος Εγχώρια αγορά, έχει να κάνει με το όταν θεωρούμε ολόκληρη τη χώρα ως την αγορά του συγκεκριμένου αγροτικού προϊόντος Διεθνής ή Παγκόσμια αγορά, όταν ως τόπος αγοραπωλησίας ενός συγκεκριμένου αγροτικού προϊόντος θεωρείται ολόκληρη η Υφήλιος ή έστω ένα μέρος της Ανταλλακτική αγορά*, έχει να κάνει με τον παραδοσιακό τρόπο ανταλλαγής αγροτικών αγαθών μεταξύ των δύο μερών που συμμετέχουν στη διαδικασία της αγοραπωλησίας και γίνεται συχνά σε περιόδους οικονομικής κρίσης ή αδυναμίας εξόφλησης της αγοραστικής υποχρέωσης με χρήμα, έστω και από το ένα από τα δύο συμβαλλόμενα μέρη

Αριθμός των Πωλητών και των Αγοραστών ενός Αγροτικού Προϊόντος Ατομιστική αγορά, όταν υπάρχουν μικροί αγοραστές και πωλητές του συγκεκριμένου αγροτικού προϊόντος Πολυπωλιακή αγορά, όταν υπάρχουν πολλοί αγοραστές και πωλητές του αγροτικού προϊόντος Ολιγοπωλιακή αγορά, όταν υπάρχουν λίγοι και μεγάλοι πωλητές του αγροτικού προϊόντος Μονοπωλιακή αγορά, όταν υπάρχει μόνο ένας πωλητής του αγροτικού προϊόντος Μονοψωνιακή αγορά, όταν υπάρχει μόνο ένας αγοραστής του αγροτικού προϊόντος Διαφοροποιημένη Μονοπωλιακή αγορά, όταν υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί αγοραστές που αγοράζουν ελαφρώς διαφοροποιημένα στην τιμή (σχεδόν) όμοια αγροτικά προϊόντα

Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα των Διαφόρων Ομάδων Καταναλωτών ενός Αγροτικού Προϊόντος Αγοραστική ομάδα με βάση το φύλλο Αγοραστική ομάδα παιδιών, εφήβων, νέων, μεσήλικων, ηλικιωμένων Αγοραστική ομάδα καταναλωτών χαμηλών, μέσων και υψηλών εισοδημάτων Αγοραστική ομάδα δημοσίων υπαλλήλων, ιδιωτικών υπαλλήλων, ελεύθερων επαγγελματιών, εργατών, αγροτών, συνταξιούχων, κλπ Αγοραστική ομάδα με βάση τις αγοραστικές προτιμήσεις και συνήθειες των εκεί κοινωνικών ομάδων Αγοραστική ομάδα με βάση τις πολιτιστικές και τοπικές συνήθειες των εκεί κοινωνικών ομάδων

Το Αγροτικό Προϊόν ή τα Προϊόντα που αφορούν μια Αγορά Αγορά τροφίμων (φρούτων, λαχανικών, όσπριων, γαλακτοκομικών, κλπ ) Αγορά κρασιού, ούζου, κλπ Αγορά κρέατος και συμπληρωματικά αυτών, κλπ Αγορά αλιευμάτων και συμπληρωματικά αυτών, κλπ Αγορά καλλιεργήσιμων βοτάνων, τσαγιού, κλπ

Δομή και Χαρακτηριστικά Στοιχεία της Αγοράς Αγροτικών Προϊόντων Ορισμός Η δομή της αγοράς των αγροτικών προϊόντων, αναφέρεται στα χαρακτηριστικά στοιχεία της αγοράς, τα οποία επηρεάζουν σημαντικά τη συμπεριφορά τόσο των παραγωγών-πωλητών, όσο και των καταναλωτών-αγοραστών ενός αγροτικού προϊόντος Χαρακτηριστικά Στοιχεία της Δομής Αγοράς Η οργανωτική και λειτουργική διάρθρωση της αγοράς αγροτικών προϊόντων σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο Οι εμπλεκόμενοι φορείς στη δομή της αγοράς αγροτικών προϊόντων σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο Οι παραγωγικές και επιχειρηματικές στρατηγικές και διαδικασίες κατανόησης και προσέγγισης της αγοράς αγροτικών προϊόντων σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο Το εύρος, η ένταση και η ανταγωνιστική δυναμική της αγοράς αγροτικών προϊόντων σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο Ο βαθμός συγκέντρωσης των πωλητών και των αγοραστών αγροτικών προϊόντων σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο Η ικανότητα και ο βαθμός ποιοτικής διαφοροποίησης του αγροτικού προϊόντος σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο Η διαδικασία επιτυχούς καταμερισμού της εγχώριας και διεθνούς αγοράς του αγροτικού προϊόντος Οι συνθήκες εισόδου και εξόδου του αγροτικού προϊόντος στην εγχώρια και διεθνή αγορά

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ Σ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΟΡΙΣΜΟΣ Αναφέρεται στα διάφορα οικονομικά, κοινωνικά, δημογραφικά, πολιτιστικά, τεχνολογικά, κλπ αποτελέσματα που δημιουργούνται από την λειτουργία της αγοράς αγροτικών προϊόντων και τα οποία επηρεάζουν την ευημερία των εμπλεκομένων μελών της ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Η πλήρης διασφάλιση και βεβαιότητα πώλησης των προϊόντων των αγροτών Η πώληση των αγροτικών προϊόντων σε δίκαιες τιμές και σε λογικό χρονικό διάστημα αποπληρωμής-εξόφλησης των αγροτών Η εξασφάλιση μιας διαρκούς και κανονικής ροής ποιοτικών αγροτικών προϊόντων στους καταναλωτές Η επίτευξη αποδοτικής χρησιμοποίησης των συντελεστών παραγωγής για την παραγωγή της ποσότητας και του είδους των αγροτικών αγαθών που επιθυμούν οι τελικοί καταναλωτές Η εξασφάλιση ίσης μεταχείρισης της διπολικής σχέσης “παραγωγών –καταναλωτών” αγροτικών προϊόντων

ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Ορισμός Παραγωγού Αγροτικών Προϊόντων Το άτομο που συνδυάζει τους συντελεστές αγροτικής παραγωγής για να παράγει τα αγροτικά προϊόντα που χρειάζονται οι καταναλωτές για την ικανοποίηση των διαφόρων διατροφικών αναγκών τους και που θα του αποφέρουν εισόδημα στον ίδιο τον παραγωγό για τη διαβίωσή του Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα Παραγωγών Ηλικία των παραγωγών αγροτικών προϊόντων Μορφωτικό επίπεδο & εκπαίδευση των παραγωγών Παραγωγική εμπειρία και διάθεση Οργανωτική και λειτουργική ικανότητα των παραγωγών Εύρος επιχειρηματικής καινοτομίας Εύρος παραγωγικής και επιχειρηματικής ηθικής

ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Ορισμός Καταναλωτή Αγροτικών Προϊόντων Το άτομο στον οποίον απευθύνονται τα αγροτικά προϊόντα και τα οποία από αυτόν τελικά θα καταναλωθούν Παράγοντες που Επιδρούν και Επηρεάζουν τη Συνολική Συμπεριφορά του Καταναλωτή Προσωπικοί παράγοντες Κοινωνικοί παράγοντες Οικονομικοί παράγοντες Πολιτικοί παράγοντες Δημογραφικοί παράγοντες Ψυχολογικοί παράγοντες Απροσδιόριστοι παράγοντες

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Φύλο του καταναλωτή Ηλικία του καταναλωτή Μορφωτικό επίπεδο καταναλωτή Επάγγελμα και είδος εργασίας του καταναλωτή Προσωπικότητα του καταναλωτή Διατροφικές συνήθειες καταναλωτή

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Κοινωνικό status του καταναλωτή Κοινωνικές επιρροές και αντιλήψεις του καταναλωτή Οικογενειακή κατάσταση του καταναλωτή Μέγεθος οικογένειας του καταναλωτή Αγοραστικά δικαιώματα και υποχρεώσεις του καταναλωτή

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Μέγεθος εισοδήματος καταναλωτή Μέγεθος αποταμιεύσεων καταναλωτή Μέγεθος σταθερών εξόδων καταναλωτή Όροι και συχνότητα αμοιβής του καταναλωτή Όροι και συχνότητα πληρωμής του καταναλωτή Τιμές αγροτικών προϊόντων Ετήσιος πληθωρισμός και μέγεθος ανεργίας Περιορισμοί της οικονομικής συμπεριφοράς του καταναλωτή Σύνθεση του καταναλωτικού νοικοκυριού

ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Αγοραστική ψυχολογία και συμπεριφορά του καταναλωτή Αγοραστικές συνήθειες και προτιμήσεις του καταναλωτή Αγοραστικές αντιλήψεις του καταναλωτή Συσκευασία των αγροτικών προϊόντων Εμπορικό σήμα και φήμη της επιχείρησης Διαφημιστική στρατηγική και πολιτική της επιχείρησης

ΦΟΡΕΙΣ-ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΟΡΙΣΜΟΙ Φορείς εμπορίας (marketing institutions) ή εμπορικές επιχειρήσεις (marketing firms) ή έμποροι (merchants) ονομάζονται τα άτομα ή οι εταιρείες που αναλαμβάνουν τη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων από τους παραγωγούς έως τους καταναλωτές. Ονομάζονται και μεσάζοντες (middlemen) ή ενδιάμεσοι (intermediaries), γιατί λειτουργούν στο διάμεσο των παραγωγών και των καταναλωτών, και πάντα με σκοπό την επίτευξη ενός σημαντικού οικονομικού οφέλους(αμοιβής).

ΕΙΔΗ ΦΟΡΕΩΝ – ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ Οι ίδιοι οι αγρότες Οι χονδρέμποροι Οι λιανέμποροι Οι μεταποιητές Οι εξαγωγείς Οι μεσίτες Οι αντιπρόσωποι Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί

ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΟΙ ΑΓΡΟΤΕΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ Είναι μη οργανωμένοι φορείς εμπορίας, συχνά μάλιστα και μη εξουσιοδοτημένοι οι οποίοι πωλούν τα αγροτικά προϊόντα που οι ίδιοι παράγουν απευθείας στους τελικούς καταναλωτές Έχουν την κυριότητα των αγροτικών προϊόντων ευθύς εξαρχής Μεταβιβάζουν την κυριότητα των προϊόντων αυτών στους καταναλωτές, χονδρεμπόρους, λιανεμπόρους κλπ, με τη λειτουργία της πώλησης Κατορθώνουν την πώληση των αγροτικών προϊόντων τους σε πολύ καλύτερες για αυτούς τιμές, αποφεύγοντας την εξάρτηση και την εκμετάλλευση κάθε μορφής ενδιάμεσων

ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΧΟΝΔΡΕΜΠΟΡΟΙ ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ Είναι οι φορείς - συντελεστές εμπορίας, οι οποίοι αγοράζουν αγροτικά προϊόντα από τους παραγωγούς και τα πωλούν στους λιανοπωλητές, τους μεταποιητές αλλά και σε άλλους αγοραστές για μεταπώληση ή μεταποίηση, χωρίς όμως να έχουν το δικαίωμα της πώλησης στους τελικούς καταναλωτές Αποκτούν την απόλυτη κυριότητα των αγροτικών προϊόντων με την κατευθείαν αγορά τους από τους αγρότες Αναλαμβάνουν κατά κανόνα τη μαζική διακίνηση και εμπορία των αγροτικών προϊόντων Κατορθώνουν την αγορά των αγροτικών προϊόντων σε πολύ ευνοϊκές για αυτούς τιμές, εκμεταλλευόμενοι μια σειρά από επιχειρηματικές αδυναμίες των παραγωγών (και όχι μόνο)

ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΟΙ Η’ ΛΙΑΝΟΠΩΛΗΤΕΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ Είναι οι φορείς εμπορίας, οι οποίοι πωλούν τα αγροτικά προϊόντα απευθείας στους τελικούς καταναλωτές Αποκτούν την κυριότητα των αγροτικών προϊόντων με την αγορά τους από τους χονδρέμπορους, ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις ή από τοπικούς εμπόρους ή ακόμη απευθείας από τους παραγωγούς, όπως συνήθως συμβαίνει στα χωριά και στις μικρές πόλεις. Οι λιανοπωλητές μεταβιβάζουν την κυριότητα των προϊόντων αυτών στους καταναλωτές, με τη λειτουργία της πώλησης Τα τελευταία χρόνια, με την επικράτηση των μεγάλων αλυσίδων λιανοπώλησης παρατηρείται επίσης η απευθείας προμήθεια των αγροτικών προϊόντων από τους παραγωγούς

ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΜΕΤΑΠΟΙΗΤΕΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ Είναι οι φορείς εμπορίας, οι οποίοι αγοράζουν αγροτικά προϊόντα είτε απευθείας από τους παραγωγούς, είτε από τους χονδρέμπορους για να τα μεταποιήσουν στα εργοστάσιά τους και στη συνέχεια να πωλήσουν τα παραχθέντα τρόφιμα και άλλα μεταποιημένα προϊόντα τους σε διάφορους αγοραστές (χονδρέμπορους, λιανέμπορους, εξαγωγείς, κλπ.). Αποκτούν την κυριότητα των νωπών αγροτικών προϊόντων με την αγορά τους από τους αγρότες και αφού τα μεταποιήσουν, μεταβιβάζουν την κυριότητα των μεταποιημένων πλέον προϊόντων τους με την πώλησή τους σε διάφορους αγοραστές (χονδρέμποροι, λιανέμποροι, εξαγωγείς κ.ά.).

ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΕΞΑΓΩΓΕΙΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ Είναι φορείς εμπορίας οι οποίοι αγοράζουν αγροτικά προϊόντα (νωπά ή μεταποιημένα) από τους αγρότες, τους μεταποιητές ή και από τους χονδρέμπορους και τα πωλούν σε αγοραστές άλλων χωρών. Κατά κανόνα είναι ανεξάρτητες και εξειδικευμένες εμπορικές επιχειρήσεις, με προσωπικό συνήθως υψηλής επιστημονικής κατάρτισης και επαγγελματικής εμπειρίας. Είναι συνήθως εξειδικευμένοι φορείς ανά προϊόν ή ανά ομάδα προϊόντων και ανά αγορά-περιοχή.

ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΜΕΣΙΤΕΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ Είναι φορείς εμπορίας οι οποίοι βοηθούν τους πωλητές ή τους αγοραστές των αγροτικών προϊόντων να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να προβούν στην διαδικασία της αγοραπωλησίας των προϊόντων, προσφέροντάς τους σχετική πληροφόρηση, φυσικά με κάποια αμοιβή. Ούτε αποκτούν, αλλά και ούτε μεταβιβάζουν την κυριότητα των αγροτικών προϊόντων, αφού δεν προβαίνουν στην διαδικασία της αγοραπωλησίας των προϊόντων αυτών. Ο ρόλος τους είναι καθαρά διευκολυντικός και σε κάποιες περιπτώσεις υποστηρικτικός.

ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΙ Η’ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ Είναι φορείς εμπορίας, οι οποίοι βοηθούν τους πωλητές ή τους αγοραστές των αγροτικών προϊόντων μιας περιοχής, με σκοπό να έρθουν σε επικοινωνία ή επαφή μεταξύ τους και να τους διευκολύνουν στις διαπραγματεύσεις τους για την αγοραπωλησία των προϊόντων, προσφέροντάς τους προς τούτο σχετική πληροφόρηση. Δεν αποκτούν, ούτε μεταβιβάζουν την κυριότητα των αγροτικών προϊόντων. Ανάλογα με την εκπροσώπηση του φορέα εμπορίας διακρίνονται σε: Αντιπρόσωπους μεταποιητών. Αντιπρόσωπους πωλήσεων.

ΑΓΡΟΤΙΚΟΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΙ Είναι φορείς οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε οποιοδήποτε τομέα της αγροτικής οικονομίας και πωλούν συλλογικά τα αγροτικά προϊόντα των συνεταιρισμένων αγροτών απευθείας στους τελικούς καταναλωτές ή και σε κάποιους από τους ενδιάμεσους φορείς εμπορίας Για την ίδρυση των αγροτικών συνεταιρισμών απαιτούνται τουλάχιστον είκοσι (20) άτομα. Για να ενισχυθεί ο κεφαλαιουχικός χαρακτήρας του παρέχεται η δυνατότητα απόκτησης περισσοτέρων από μιας μερίδων, οι οποίες μπορούν να δώσουν στον κάτοχο δικαίωμα περισσοτέρων από μιας ψήφου. Κάθε γεωργικός συνεταιρισμός, ως νομικό, πρόσωπο είναι έμπορος και συνεπώς μπορεί να κηρυχτεί σε πτώχευση. Οι συνέταιροι ενός αγροτικού συνεταιρισμού δεν μπορούν να προσωποκρατηθούν για τα χρέη του . Οι Αγροτικοί ή γεωργικοί συνεταιρισμοί, αποτελούν οικονομικές οργανώσεις με συλλογική καλλιέργεια, ή παραγωγή, επεξεργασία, διάθεση (εμπορία) αγαθών, δανειοδότηση μελών, αποζημιώσεις επί καταστροφών κ.λπ. Τα κέρδη των συνεταιρισμών επιστρέφονται στα μέλη τους υπό μορφή μερίσματος που βασίζεται ανάλογα με το χρηματικό ποσό που δαπανήθηκε από κάθε μέτοχο μέσα σε κάποιο τακτό διάστημα. Με το νόμο 4015/2011 καταργήθηκε ο δεύτερος και τρίτος βαθμός συνεταιριστικής οργάνωσης και δρομολογήθηκε η μετατροπή τους σε πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς. Παράλληλα, ξεκίνησαν ευρείας έκτασης συγχωνεύσεις αγροτικών συνεταιρισμών και ουσιαστική αδρανοποίηση μεγάλου αριθμού ανενεργών. Επίσης δρομολογήθηκε η δραστική διευθέτηση των συνεταιριστικών χρεών μέσω σχεδίων αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης. Η ΠΑΣΕΓΕΣ είναι το κεντρικό συντονιστικό όργανο των αγροτικών συνεταιρισμών και η διοίκηση της (διοικητικό συμβούλιο και γενική συνέλευση) πρέπει να εκλέγεται από πανελλήνιο συνέδριο αντιπροσώπων που προκύπτουν με άμεση και καθολική ψηφοφορία μεταξύ των συνεταιριστών όλης της Χώρας.

ΚΥΡΙΑ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΗΓΗ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΥΡΙΑ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΗΓΗ Καμενίδης Χ.,(χ.χ), Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων, Προπτυχιακές Παραδόσεις σε pptx, Διαθέσιμο στην Ιστοσελίδα: https://opencourses. auth. gr/courses/OCRS202/ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ Aurier P. and Sirieix L., (2010), Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων, Εκδόσεις Προπομπός, Αθήνα Norwood B. and Lusk J.,(2012), Μάρκετινγκ και τιμές Αγροτικών Προϊόντων, Broken Hill Pulbishers, Aθήνα Σέμος Α., (2013), Εισαγωγή στην Αγροτική Οικονομία, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη