ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ: ΣΤΗ ΔΙΑΠΑΣΩΝ ΥΠΕΥΘΗΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: Τ. ΚΑΦΕΤΖΑΚΗ Μέλη: Χαρίτος Θεοδόσης, Πετρίδης Ρωμανός ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ: ΣΤΗ ΔΙΑΠΑΣΩΝ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ: Συγγραφέας: Βασίλης Παπαθεοδώρου Τίτλος Βιβλίου: Στη Διαπασών Στοιχεία Έκδοσης: Εκδοτικός Οίκος : Εκδόσεις Καστανιώτη Τόπος : Αθήνα Χρόνος : 2009
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου γεννήθηκε το 1967 στην Αθήνα. Τελείωσε τη Γερμανική Σχολή, σπούδασε χημικός μηχανικός και μεταλλουργός και έκανε μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Μέσα από τα βιβλία του προτρέπει τους νέους να έχουν κριτική ματιά απέναντι σε πρόσωπα και καταστάσεις. Έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο και με το Βραβείο του περιοδικού ‘Διαβάζω’ το 2008. Ακόμα, έχει διακριθεί 2 φορές από τον ‘Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου’ και 3 φορές από τη ‘Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά'.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΦΗΓΗΤΗ ΚΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗΣ Ο αφηγητής ταυτίζεται με τον ρόλο του πρωταγωνιστή. Αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η αφήγηση είναι βιωματική (ομοδιηγητική) Στο βιβλίο κυριαρχεί το α’ ενικό πρόσωπο. Βέβαια, χρησιμοποιούνται και τα : γ’ ενικό, α’ πληθυντικό και γ’ πληθυντικό. Η χρονική διάρκεια και η ιστορική περίοδος που τοποθετείται το έργο δεν αναφέρονται. Παρόλα αυτά, συμπεραίνουμε μέσα από στοιχεία του κειμένου (αναφορά κινητών τηλέφωνων, mp3 players , ευρώ) πως η όλη ιστορία διαδραματίζεται στις αρχές του 21ου .
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ 1 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ Μέσα από το βιβλίο παρουσιάζεται ένας έφηβος – ο Θανάσης – που εμπνέεται από τη μουσική. Στο βιβλίο παρουσιάζονται οι δοκιμασίες και οι δυσκολίες που καλείται να ξεπεράσει ο Θανάσης. Αρχικά, ο 17χρονος έφηβος δεσμεύεται ερωτικά με την Λουΐζα, η οποία τον κερδίζει με τον τρόπο σκέψης της και την απλότητα της. Ύστερα από λίγο καιρό βέβαια, η Λουΐζα απομακρύνεται από τον Θανάση λόγω των πράξεων του και της βίαιης συμπεριφοράς του. Καθημερινά καβγαδίζει με τον πατριό του, τον Τάκη. Οι φίλοι του τον φέρνουν σε επαφή με τους Ελευθερωλάκωνες, οι οποίοι αποτελούν μια ρατσιστική οργάνωση, στην οποία ο Θανάσης εν τέλει μηνύεται. Μετά από εβδομάδες απόγνωσης και μοναξιάς μαθαίνει ότι ο βιολογικός του πατέρας ζει. Έρχεται σε επαφή μαζί του αλλά απογοητεύεται από αυτά που μαθαίνει…
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ 2 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ …μετά από μέρες απομόνωσης για τον Θανάση, η μητέρα του αρχίζει και ανησυχεί, πηγαίνοντας τον σε έναν ψυχολόγο. Παρόλες τις προσπάθειες της μητέρας του Θανάση (κα Ελευθερία), ο πρωταγωνιστής παραμένει δυστυχισμένος, πιστεύοντας πως το καλύτερο για εκείνον θα ήταν να καταφύγει στην Κόρινθο, εκεί οπού έμενε ο παππούς του και η γιαγιά του, με σκοπό να βρει την εσωτερική γαλήνη του. Η ηρεμία του όμως διαταράσσεται από τον ξαφνικό θάνατο της μητέρας του. Μετά από αυτό το λυπητερό γεγονός, κλείνεται ολοκληρωτικά στον εαυτό του, μέχρι που η Λουΐζα τον συγχωρεί και ξαναερωτεύονται.
ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ (ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ) Ο Θανάσης Πανόπουλος, είναι ένας εσωστρεφής έφηβος, ο οποίος εκφράζεται μέσω της μουσικής. Έχει μόνο δύο φίλους (Παντελής και Τάσος) . Χρησιμοποιεί την βία για να επιβληθεί και έχει ρατσιστικές πεποιθήσεις. Μισεί το σχολείο, εκνευρίζεται με τους καθηγητές, τα αδέρφια του (Μαίρη, Νικόλας) και τον πατριό του. Μέσω διαφόρων εμπειριών και κακών συνθηκών ζωής (ρατσιστική οργάνωση, ερωτική απογοήτευση, απόρριψη από φίλους, οικογενειακούς καβγάδες) έχει μετατραπεί σε επιθετικό πρόσωπο, το οποίο ζηλεύει τους γύρω του, αντιμιλάει στους φίλους και στην οικογένεια του και δεν έχει υποστήριξη από φίλους. Τέλος, λόγω της έλλειψης πατρικών συμβουλών, έχει οδηγηθεί στο κάπνισμα.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Μέσα από το μυθιστόρημα του Βασίλη Παπαθεοδώρου, καταλαβαίνουμε πως ο ρατσισμός είναι ένα κοινωνικό πρόβλημα, το οποίο έχει μεγάλη επίδραση στην συμπεριφορά, στον τρόπο σκέψης και στον τρόπο αντιμετώπισης διαφόρων προσώπων και καταστάσεων. Άλλο ένα κομβικής σημασίας κοινωνικό πρόβλημα στις μέρες μας είναι η βία, η οποία μπορεί να προκαλέσει σωματικά και ψυχικά τραύματα. Ένα τελευταίο κοινωνικό πρόβλημα, το οποίο ουσιαστικά προκαλεί τα παραπάνω είναι το μίσος. Όταν υπάρχει μίσος παραμελούνται συναισθήματα όπως είναι η αγάπη, η γενναιοδωρία, αλλά και ο σεβασμός. Κάτι το οποίο σημαίνει ότι δεν μπορούν να αναπτυχθούν σχέσεις φιλίας και εμπιστοσύνης.
ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ Αρχικά θίγεται το θέμα της φιλίας. Οι φίλοι/φίλες είναι τα άτομα που θα σε στηρίξουν στη δύσκολη στιγμή και θα σε βοηθήσουν να ξεπεράσεις τα προβλήματα σου. Παρόλα αυτά οι φίλοι του πρωταγωνιστή Θανάση αποδεικνύονται προδότες, καθώς παραμελούν τον φίλο τους και δεν του συμπαραστέκονται στη δύσκολη στιγμή. Μάλιστα καταλήγουν σε βίαιες πράξεις εναντίον του. Προς το τέλος του βιβλίου παρουσιάζεται η σημασία της εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας σε μία σχέση. Αρχικά, ο Θανάσης (κεντρικός ήρωας) κρύβει από τη μητέρα του την ένταξη του σε μία εγκληματική οργάνωση (τους Ελευθερολάκωνες). Στη συνέχεια όμως, η μητέρα του Θανάση και ο αρχηγός των Ελευθερολακώνων (Κλεομένης) δεν αποκαλύπτουν στον έφηβο πρωταγωνιστή την ύπαρξη του πατέρα του.
Ποιο λογοτεχνικό πρόσωπο συμπαθήσατε περισσότερο και ποια στάση κρατά απέναντι του ο συγγραφέας? Τι θα αλλάζατε εσείς στην ιστορία αυτού του προσώπου? Το λογοτεχνικό πρόσωπο που συμπαθήσαμε περισσότερο ήταν η μητέρα του Θανάση, η κυρία Ελευθερία. Επιλέξαμε το συγκεκριμένο πρόσωπο, επειδή ήταν πάντα σεμνή, ήθελε το καλό του γιου της και πάντα προσπαθούσε να τον βοηθήσει στα προβλήματα του. Επίσης την ξεχωρίσαμε από τους υπόλοιπους χαρακτήρες λόγω της αγνότητας του χαρακτήρα της αλλά και της φροντίδας – κατανόησης στον Θανάση. Πιστεύουμε πως ο Βασίλης Παπαθεοδώρου θέλει να τονίσει την μηδενική σημασία που της έδιναν ο Τάκης και ο Θανάσης μέχρι τον θάνατο της. Επίσης, την βλέπει ως αδύναμο κρίκο καθώς δεν έχει αρκετά δυναμικό και αποφασιστικό χαρακτήρα για να επιβληθεί. Θα προτιμούσαμε να μην είχε συμβεί ο θάνατος της και να μην είχε παραμεληθεί τόσο από την οικογένεια της.
1. ΘΑ ΔΙΝΑΤΕ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΤΕΛΟΣ. ΑΝ ΝΑΙ ΠΟΙΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΑΥΤΌ. 2 1. ΘΑ ΔΙΝΑΤΕ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΤΕΛΟΣ ? ΑΝ ΝΑΙ ΠΟΙΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΑΥΤΌ? 2. ΠΟΙΑ ΦΡΑΣΗ ΑΠΌ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΘΑ ΕΠΙΛΕΓΑΤΕ ΩΣ ΜΟΤΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ? Το διαφορετικό τέλος που θα έδινα στην ιστορία θα ήταν η συμφιλίωση του Τάσου και του Παντελή με τον Θανάση. 2. Η φράση που θα επιλέγαμε ως μότο από το κείμενο θα ήταν η εξής : Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥ ΔΙΝΕΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΑΔΡΕΝΑΛΙΝΗ, ΟΡΜΗ. Επιλέξαμε αυτή τη φράση ως μότο καθώς δικαιολογεί τον τίτλο και αποδεικνύει τον λόγο που ο Θανάσης οδηγείται σε βίαιες πράξεις.
ΑΝΑΦΕΡΘΕΙΤΕ ΜΕ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΟ ΥΦΟΣ ΤΟΥ Η γλώσσα που χρησιμοποιείται κυρίως στο κείμενο είναι καθημερινή με πολλές αυθόρμητες εκφράσεις που λένε οι έφηβοι. Επίσης περιέχονται βρισιές και λέξεις που πληγώνουν ή χαρακτηρίζουν αρνητικά. Το ύφος είναι ανεπίσημο και υβριστικό.
ΤΙ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΚΑΙ ΤΙ ΔΕΝ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΙ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΚΑΙ ΤΙ ΔΕΝ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ? ΘΑ ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΕ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΣΥΝΟΜΗΛΙΚΟ Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ? Στο βιβλίο μας άρεσε ο αυθορμητισμός, οι εσωτερικές σκέψεις και η ανάλυση των προβλημάτων και των δυσκολιών που αντιμετώπισε ο Θανάσης. Ακόμα, μέσα από αυτό το μυθιστόρημα μάθαμε αρκετά για τις δύσκολες συνθήκες ζωής στις οποίες ζει ένας έφηβος. Αντιθέτως, θεωρούμε πως υπήρχε αρκετή δόση υπερβολής σε κάποιες από τις πράξεις του κεντρικού ήρωα. Επίσης πιστεύουμε πως άρμοζε ένα καλύτερο τέλος στον ήρωα. Θα το προτείνουμε σε συνομήλικους, καθώς προβάλλει καθημερινές ανησυχίες ενός παιδιού στην εφηβεία. Επίσης θα το προτείνουμε και σε μεγαλύτερους, έτσι ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν τον τρόπο σκέψης και τον τρόπο που εκλαμβάνουν συγκεκριμένα πράγματα οι έφηβοι.