ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕ ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΠΑΞΩΝ
Ο σκοπός του θέματος είναι η συγγραφή στίχων και σύνθεση μελωδίας όπως και η κατασκευή μουσικών οργάνων μέσα από δημιουργική και βιωματική δράση. Οι βασικοί στόχοι είναι μέσα από την ακρόαση, τις μουσικές δημιουργικές δραστηριότητες και άλλες μορφές διδασκαλίας της μουσικής οι μαθητές να αποκτήσουν τις κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες, να έρθουν σε επαφή με ακουστικά ερεθίσματα από τα ποικίλα είδη μουσικής για είναι σε θέση να συνθέσουν και να κατασκευάσουν μουσικά όργανα.
Ο μαθητής να είναι σε θέση: να εξερευνά ηχητικά και να χρησιμοποιεί ως ηχογόνες πηγές διάφορα αντικείμενα, να κατασκευάσει ηχογόνα αντικείμενα και να τα χρησιμοποιεί, να γνωρίσει και να εξοικειωθεί με τα διάφορα μουσικά όργανα, να τα διακρίνει και να τα ξεχωρίζει ακούγοντας τα να ανταποκρίνεται σε εκτελεστικές οδηγίες, να χρησιμοποιεί τη φωνή του με διάφορους τρόπους, να συσχετίζει τους ήχους με τα μουσικά σύμβολα, να αντιλαμβάνεται και να αναπαράγει ρυθμικά και μελωδικά σχήματα, να συνδέει μουσικά ακούσματα με εξωμουσικά ερεθίσματα, να αναγνωρίζει εμφανείς αλλαγές σε μουσικά παραδείγματα (π.χ. έντασης, ηχοχρωμάτων, μουσικών οργάνων, ρυθμών, μελωδίας) να διακρίνει τις βασικές διαφορές των διαφόρων μουσικών ειδών.
να οργανώσει το έργο που του δίνεται, να συμμετέχει ουσιαστικά και ενεργά, να συμβιβάζεται και να συνεργάζεται. να πειραματίζεται και να δημιουργεί ανακαλύπτοντας κρυμμένες πτυχές των ικανοτήτων και δεξιοτήτων του να υιοθετήσει θετικές στάσεις να εκτιμά τους συμμαθητές του να «ακούει» τον εαυτό του, τις ανάγκες του, αλλά και των «άλλων», προσφέροντας βοήθεια και θετική ενθάρρυνση να επικοινωνεί κριτικά και δημιουργικά
Καθορισμός θέματος και πλαισίου εργασίας Δημιουργία ομάδων και κατανομή εργασιών Παρουσιάσεις εργασιών Α’ ομάδας και επιλογή είδος τραγουδιού Παρουσίαση εργασιών Β’ ομάδας Ακρόαση ακουστικών παραδειγμάτων επιλεγμένου είδος τραγουδιού και μουσική ανάλυση τους Ομαδικές δημιουργικές δραστηριότητες Επίσκεψη από ειδικούς στο θέμα Μουσικοπαιδαγωγούς Παρουσίαση εργασιών Γ’ ομάδας - Συγγραφή στίχων Παρουσίαση εργασιών Δ’ ομάδας – Μελοποίηση στίχων Επιλογή και τελειοποίηση στίχων και μελωδιών με ομαδικές συζητήσεις Παρουσίαση αποτελέσματος
Α’ΟΜΑΔΑ: Εύρεση στοιχείων για τα διάφορα είδη τραγουδιών και μουσικής που υπάρχουν όπως και ακουστικά παραδείγματα για το κάθε είδος. Β’ΟΜΑΔΑ: Επιλογή συγκεκριμένου είδος τραγουδιού ή μουσικής όπου θα βασίζεται το τραγούδι το οποίο θα συνθέσουν και εύρεση λεπτομερών πληροφοριών και μουσική ανάλυση σε ακουστικά παραδείγματα από το συγκεκριμένο είδος Γ’ΟΜΑΔΑ: Συγγραφή στίχων με θέμα τη σχολική ζωή Δ’ΟΜΑΔΑ: Μελοποίηση στίχων
Καθορισμός θέματος και πλαισίου εργασίας Δημιουργία ομάδων Ακρόαση και αναφορά στις κατηγορίες μουσικών οργάνων. Ανάλυση και συζητήσεις περί ανατομίας μουσικών οργάνων Επίσκεψη στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο Ομαδικές δημιουργικές δραστηριότητες – Κατασκευές αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων Παρουσίαση αποτελέσματος. Εκτελέσεις αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων και τραγουδιού
Τα αναμενόμενα αποτελέσματα από το μάθημα των Βιωματικών Δράσεων του τριμήνου αυτού είναι η συγγραφή τραγουδιού του οποίο το θέμα θα είναι παρμένο από την καθημερινότητα της σχολικής ζωής το οποίο θα αναφέρεται στις θετικές αλλά και τις αρνητικές βιωματικές εμπειρίες των μαθητών σε ένα κοινωνικό σύνολο όπως είναι το σχολείο. Επίσης οι μαθητές θα κατασκευάσουν δικά τους αυτοσχέδια μουσικά όργανα τα οποία θα εκτελέσουν στο τραγούδι.
Για το Μπαστούνι της Βροχής: 5 χαρτινους κύλινδρους 30εκ. 100 καρφιά χάνδρες, σκάγια ή ρύζι Σπάγγο, κόλλα Μικρό τυμπανάκι χεριού: 5 κυλινδρικά κουτιά 5 μακρυα ξυλάκια 10 χάντρες μεγάλες Κόλλα, σπάγγο Χρωματιστή κολλητική ταινία
Για τα τύμπανα: 3 κυλινδρικά τενεκεδένια κουτιά 1 γλάστρα πλαστική Διαφανή κολλητική ταινία Χρωματιστές κολλητικές ταινίες Για τις μαράκες: 5 μπουκάλια νερού άδεια Σκάγια, πέτρες, φασόλια, φακές Σπάγγο Χρωματιστή κολλητική ταινία
Τραγούδι με τα λόγιαΤραγούδι με τα αυτοσχέδια μουσικά κρουστά
Κουκκουλλή Χριστίνα ΠΕ 16.01