Έννοια & Αντικείμενο της Παιδαγωγικής. Παιδαγωγική επιστήμη Πνευματική δραστηριότητα που έχει δικό της αντικείμενο έρευνας. Διαθέτει εννοιολογικές κατηγορίες.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης - Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Advertisements

« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Κόλλιας Αναστάσιος – Μπελίτσου Νατάσσα
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Η. Ε. Κουρκούτας.
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
Βασικοί παιδαγωγικοί όροι
Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (β)
Έννοια & Αντικείμενο της Παιδαγωγικής
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της Παιδαγωγικής και της παιδαγωγικής των Μέσων Λοΐζος Σοφός Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπάίδευσης Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
…Πληθώρα στοιχείων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η γεωγραφική εκπαίδευση στη χώρα μας δεν αντιστοιχεί στο επίπεδο που της αρμόζει ούτε με βάση την εθνική προσφορά.
Μια διαγραμματική παρουσίαση των όρων
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο. Διαφορετικές ερμηνείες (θεωρίες) για τις αιτίες τους μηχανισμούς τον κοινωνικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Επένδυση στη δημιουργία Ανθρώπινου Κεφαλαίου: Εκπαίδευση και Κατάρτιση Γιώργος Μ. Αγιομυργιανάκης Καθηγητής Οικονομικής Ανάλυσης και Πολιτικής Ελληνικό.
ΜΑΘΗΜΑ 1 – ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med, PhD ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
John Dewey
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Ιστορική εξέλιξη Παιδαγωγικής Επιστήμης Διεθνής παιδαγωγική σκέψη και πράξη Πρώτες παιδαγωγικές αντιλήψεις: φιλόσοφοι, θεολόγοι Διαμόρφωση καθαρά παιδαγωγικής.
Σχολείο, αγωγή και κοινωνία Παλιά: με βάση τις κοινωνικές συνθήκες παραδοσιακές μορφές αγωγής: κάλυψη αναγκών Οικογένεια: σταθεροί ρόλοι. Διαιώνιση.
Ραχήλ Μαρτίδου Σχ. Σύμβουλος 37ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
για την επιλογή σκοπών και στόχων κατά το σχεδιασμό ΑΠ
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
ΗΜΕΡΙΔΑ 49ης Περιφέρειας Δ. Ε
Υποδοχή των φοιτητών/τριών
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εκπαίδευση και μειονότητες
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Έννοια & Αντικείμενο της Παιδαγωγικής

Παιδαγωγική επιστήμη Πνευματική δραστηριότητα που έχει δικό της αντικείμενο έρευνας. Διαθέτει εννοιολογικές κατηγορίες με τις οποίες περιγράφει και αναλύει το αντικείμενό της. Χρησιμοποιεί στρατηγικές έρευνας, δηλαδή επιστημονική μέθοδο.

Ποιο είναι το αντικείμενο της Παιδαγωγικής επιστήμης; Πώς ορίζει, περιγράφει και ερμηνεύει το αντικείμενό της και ποια μέθοδο χρησιμοποιεί για το σκοπό αυτό;

Ποιο είναι το αντικείμενο της παιδαγωγικής επιστήμης; Η Παιδαγωγική επιστήμη είναι η επιστήμη εκείνη η οποία έχει ως αντικείμενο έρευνας το φαινόμενο της αγωγής… … τις επιδράσεις που ασκούν οι ενήλικες και το κοινωνικοπολιτιστικό περιβάλλον στον αναπτυσσόμενο άνθρωπο (παιδί, έφηβο). … τις σκόπιμες και μεθοδευμένες επιδράσεις των ενηλίκων στους ανήλικους, και τις επιδράσεις που εκπορεύονται από το περιβάλλον και επιδρούν χωρίς άμεση πρόθεση και μεθόδευση στο άτομο … το σύνολο των εμπρόθετων και μεθοδευμένων επιδράσεων που ασκούν οι ενήλικες (παιδαγωγοί-δάσκαλοι) στο παιδί και τον έφηβο, με σκοπό την αλλαγή, την ενίσχυση ή τη βελτίωση της συμπεριφοράς τους.

Οι μέθοδοι έρευνας της Παιδαγωγικής Επιστήμης Ερμηνευτική μέθοδος Παρατήρηση Στατιστικές μέθοδοι Συγκριτική μέθοδος

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Συστηματική Παιδαγωγική Συγκριτική Παιδαγωγική Ιστορική Παιδαγωγική ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Παιδαγωγική του Σχολείου Εκπαίδευση ενηλίκων, συνεχιζόμενη εκπαίδευση Ειδική Παιδαγωγική

Κλάδοι της Θεωρητικής Παιδαγωγικής Γενική ή Συστηματική Παιδαγωγική ή Θεωρία της Παιδαγωγικής o Εξέλιξη της Παιδαγωγικής ως επιστήμης o Εξέλιξη της παιδαγωγικής σκέψης o Επιστημολογία και Παιδαγωγική o Σκοποί, όρια, ιδεώδη της αγωγής, κ.ά

Κλάδοι της Θεωρητικής Παιδαγωγικής Ιστορία της Παιδαγωγικής o Πώς εξελίσσεται το φαινόμενο της αγωγής μέσα στο χρόνο; o Πώς εξελίσσονται οι διάφορες παιδαγωγικές ιδέες και θεωρίες; o Παιδαγωγικά ρεύματα και εκπρόσωποι o Πώς εξελίσσεται η επιστημολογία της Παιδαγωγικής;

Κλάδοι της Θεωρητικής Παιδαγωγικής Συγκριτική Παιδαγωγική o Σύγκριση ανάμεσα στα διάφορα παιδαγωγικά ρεύματα o Πώς εμφανίζονται τα διάφορα αντικείμενα διεθνώς; o Τι συμβαίνει στα εκπαιδευτικά συστήματα των διαφόρων χωρών;

Κλάδοι της Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής Σχολική Παιδαγωγική o Η παιδαγωγική σχέση: εκπαιδευτικός – μαθητής o Η σχολική πράξη και τα προβλήματά της o Διαδικασίες μάθησης και διδασκαλίας στο σχολείο

Κλάδοι της Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής Διδακτική Μεθοδολογία o Γενικές αρχές και κανόνες στη διδασκαλία o Μέθοδοι και τεχνικές στη διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων o Αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα o Αρχιτεκτονική της μάθησης και της διδασκαλίας

Κλάδοι της Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής Εκπαίδευση ενηλίκων, συνεχιζόμενη εκπαίδευση o Κοινωνικές ανάγκες και προκλήσεις για συνεχιζόμενη εκπαίδευση o Πώς μαθαίνουν οι ενήλικοι; o Ιδιαιτερότητες και ανάγκες o Αγωγή για ενήλικους

Κλάδοι της Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής Ειδική Παιδαγωγική o Άτομα με ειδικές ανάγκες, δυσκολίες και προβλήματα o Ειδικά σχολεία o Η ένταξη των ΑΜΕΑ στο σχολείο

Κλάδοι με βάση τη συνεργασία της Παιδαγωγικής με άλλες επιστήμες Φιλοσοφία της Αγωγής Παιδαγωγική Ψυχολογία Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης Εκπαιδευτική Πολιτική Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας Οικιστική της Εκπαίδευσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Εκπαίδευση με τη χρήση των ΤΠΕ Αγωγή Υγείας Αισθητική Αγωγή Αγωγή Ειρήνης

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

Γιατί υπάρχει το σχολείο; Πάντοτε υπήρχε με αυτή τη μορφή και εξυπηρετούσε αυτές τις λειτουργίες; Πώς θα μπορούσε να είναι το σχολείο στο μέλλον;

Σχολείο - Παιδεία στην πρώιμη και ύστερη νεωτερικότητα Βασικά χαρακτηριστικά της νεωτερικότητας: έκλειψη του παραδοσιακού τοπικισμού, μαζική ένταξη του πληθυσμού στο εθνικό κέντρο, διαφοροποίηση της κοινωνίας σε διακριτούς θεσμικούς χώρους. «Η διαφοροποίηση της νεωτερικής κοινωνίας σε ξέχωρους θεσμικούς χώρους απαιτεί μηχανισμούς ενοποίησης και συντονισμού αυτών των χώρων. Απ’ αυτή την σκοπιά μπορούμε να πούμε πως το σχολείο αποτελεί έναν από τους πιο βασικούς συμβολικούς μηχανισμούς ενοποίησης»

Το “Σχολικό Σύστημα” χαρακτηρίζεται για: τον ιδρυματικό χαρακτήρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σε αποκλειστικούς χώρους που ονομάζονται “Σχολεία” και που είναι ξεχωριστοί από τους υπολοίπους χώρους της κοινότητας. την ανάληψη της εκπαίδευσης από ειδικά εκπαιδευμένους για τον σκοπό αυτόν ενηλίκους. τον χωρισμό των παιδιών σε ομάδες στη βάση κριτηρίων που αποφασίζουν οι ενήλικες, με πιο σύνηθες την ηλικία. τον καθορισμό ενός κοινωνικά καταξιωμένου αναλυτικού προγράμματος που περιλαμβάνει αυτά που θεωρούν οι ενήλικες πως πρέπει να μάθουν τα παιδιά. την συσχέτιση, με διαφόρους τρόπους, του βαθμού προσαρμογής των παιδιών στο Σχολικό Σύστημα με τη θέση που θα λάβουν ως ενήλικες στην κοινωνική ιεραρχία.

Η κοινωνική κατασκευή της παιδικότητας

Πως προκύπτει η «σύγχρονη παιδική ηλικία»; Υπάρχουν πολλοί λόγοι που σχετίζονται με την ανάδειξη της νεώτερης ιδέας της παιδικότητας … Λόγοι που σχετίζονται με την ανάδειξη της νεώτερης ιδέας της παιδικότητας Νόμοι που απαγορεύουν την παιδική εργασία Η εισαγωγή της υποχρεωτικής εκπαίδευσης Η ανάπτυξη μιας βιομηχανίας που αναφέρεται στο παιδ΄΄ι Νόμοι που αναφέρονται ειδικά στην παιδική ηλικία Οι κινήσεις για την προστασία της παιδικότητας Η βιομηχανική κοινωνία χρειάστηκε μορφωμένο εργατικό δυναμικό

Παιδί, παιδικότητα και νεωτερικότητα Αριές, Φ. (1990). Αιώνες παιδικής ηλικίας, Αθήνα: Γλάρος. «Η πρώτη μου τοποθέτηση είναι μία προσπάθεια ερμηνείας των παραδοσιακών κοινωνιών. Η δεύτερη επιδιώκει να δείξει τη νέα θέση που κατέλαβαν στις βιομηχανικές μας κοινωνίες το παιδί και η οικογένεια». (σ. 16) «Υποστήριξα ότι η εικόνα που είχε η κοινωνία αυτή για το παιδί και ακόμη περισσότερο για τον έφηβο ήταν αρκετά θολή. Η διάρκεια της παιδικής ηλικίας περιοριζόταν στην πιο ευάλωτη περίοδό της, σ΄ αυτήν που το μικρό του ανθρώπου δεν ήταν σε θέση να ικανοποιήσει τις ανάγκες του. Το παιδί, εκείνη την εποχή, μόλις κατόρθωνε να αντεπεξέλθει στις σωματικές του ανάγκες, αναμιγνυόταν πολύ σύντομα με τους ενήλικες, μοιραζόταν τις δουλειές και τα παιχνίδια τους. Από μικρό παιδί γινόταν αμέσως νέος άνδρας… Τη μετάδοση των αξιών και των γνώσεων, αλλά και γενικότερα κοινωνικοποίηση του παιδιού δεν την εξασφάλιζε ούτε τις έλεγχε άλλωστε η οικογένεια. Το παιδί απομακρυνόταν γρήγορα από τους γονείς του και μπορούμε να πούμε ότι, για αιώνες ολόκληρους, η μόρφωση περνούσε από τη μαθητεία, χάρη στη συνύπαρξη του παιδιού ή του νέου με τους ενήλικες. Μάθαινε τα πράγματα που έπρεπε να ξέρει, βοηθώντας τους μεγάλους. … Το πέρασμα του παιδιού μέσα από την οικογένεια και την κοινωνία ήταν υπερβολικά σύντομο κι ασήμαντο, για να αφήσει τα ίχνη του στη μνήμη των ανθρώπων και να αγγίξει την ευαισθησία τους. Εντούτοις, υπήρχε ένα επιφανειακό αίσθημα για το παιδί που το ονόμασα «κανάκεμα» -αλλά αφορούσε αποκλειστικά τα πρώτα χρόνια, όταν το παιδί ήταν ακόμα ένα μικρό αστείο πραγματάκι. Διασκέδαζαν μαζί του, όπως μ’ ένα ζώο, μ’ ένα ξεδιάντροπο πιθηκάκι. Αν τύχαινε να πεθάνει τότε, όπως συνέβαινε συχνά, μπορεί μερικοί να στεναχωριόνταν, όμως κατά κανόνα δεν έδιναν πολύ μεγάλη σημασία. Ένα άλλο παιδί θα ερχόταν σύντομα να το αντικαταστήσει. Το παιδί δεν έβγαινε από ένα είδος ανωνυμίας»

Philippe Aries … Ο Aries μελέτησε διάφορες πηγές, για να τεκμηριώσει τις θέσεις του. Χρησιμοποίησε έργα τέχνης από το Μεσαίωνα Στις ζωγραφιές παρατήρησε ότι τα παιδιά παρουσιάζονται «χωρίς κανένα χαρακτηριστικό παιδικότητας» και ότι απλά φαίνονται ως ενήλικες σε μικρή κλίμακα. Αυτά τα έργα ζωγραφικής παρουσίασαν παιδιά και ενήλικες ντυμένους με τον ίδιο ιματισμό, να κάνουν την ίδια εργασία και να παίζουν από κοινού το ίδιο παιχνίδι από κοινού. Υποστηρίζει ότι σημαντικές πτυχές της μοντέρνας ιδέας της παιδικότητας προέκυψαν μόνο μετά το 13ο αιώνα. Ο Edward Shorter (1975) Ο Edward Shorter (1975) υποστηρίζει ότι η γονεϊκή στάση υπήρξε επίσης σημαντικά διαφοροποιημένη απέναντι στα παιδιά στο παρελθόν. Θεωρεί ότι τα υψηλά ποσοστά θνησιμότητας ενθάρρυναν την αδιαφορία και την παραμέληση. Συχνά, τα παιδιά αποκαλούνταν «αυτό» ή δεν είχαν την προσοχή των ενηλίκων.

Ιστορικές διαφοροποιήσεις στην παιδική ηλικία Η παιδική ηλικία γίνεται αντιληπτή διαφορετικά σε σχέση με τις πολιτισμικές αξίες και τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. Κοινωνιολόγοι και Ιστορικοί συμφωνούν ότι υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στην αντίληψη της «παιδικής ηλικίας» και ότι η παιδικότητα, όπως τη γνωρίζουμε, είναι ένα σχετικά σύγχρονο [νεώτερο] φαινόμενο.

Το Σχολικό Σύστημα ως μοντέρνος τρόπος εκπαίδευσης Πρόκειται ακόμα για ένα μέγιστο “κοσμικό” έργο, που αμφισβητεί από την εκκλησία τον τομέα της ηθικής αγωγής των νέων. Η ρητορεία που συνοδεύει αυτό το έργο είναι μία ρητορεία ρήξης: -με τον ανορθολογισμό και τη δυστυχία της αμάθειας, για την κυριαρχία των φώτων και του ορθού λόγου. -με την αγροτική οικονομία και τις περιορισμένες ανάγκες της σε ανθρώπινο δυναμικό, για παραγωγικούς εργαζόμενους και άνοδο της βιομηχανικής παραγωγής. -με το απολυταρχικό κράτος, του σκοταδισμού & της ανελευθερίας, για ένα κράτος με ομοιογενή γλώσσα, δίκαιο και εθνική συνείδηση.

Ι) Το Σχολικό Σύστημα σχετίζεται με τη βιομηχανική επανάσταση όσο και με τα ιδεώδη του διαφωτισμού ΙΙ) Η εκπαίδευση όχι μόνο γίνεται αντιληπτή ως θεσμός που εξυπηρετεί την αγορά αλλά επίσης και ως πεδίο παρέμβασης για όποιον θα ήθελε να κατευθύνει την οικονομία ΙΙΙ) Το Σχολικό Σύστημα σχετίζεται με τη διαδικασία εθνικής ομογενοποίησης των λαών στο 19ο αιώνα

Κυριαρχούν 3 διαστάσεις εγκαθίδρυσης του σχολικού συστήματος: εκείνη που επιθυμεί ένα περιεχόμενο “διαφωτιστικό”/ πολιτικό, προσανατολισμένο στις ανάγκες της λειτουργίας της Δημοκρατίας εκείνη που επιλέγει ένα “χρησιμοθηρικό”/ οικονομικό, προσανατολισμένο στις ανάγκες της οικονομίας της αγοράς περιεχόμενο εκείνη που δίνει προτεραιότητα στη δόμηση κοινής εθνικής συνείδησης και κανόνων πατριωτικής συμπεριφοράς

Το ελληνικό σχολείο, μέχρι στιγμής (ΝΑΙ/ΌΧΙ: ΓΙΑΤΙ;): προσανατολίστηκε σε ένα περιεχόμενο “διαφωτιστικό”/ πολιτικό, προσανατολισμένο στις ανάγκες της λειτουργίας της Δημοκρατίας επέλεξε ένα “χρησιμοθηρικό”/ οικονομικό ρόλο, προσανατολισμένο στις ανάγκες της οικονομίας της αγοράς περιεχόμενο δίνει προτεραιότητα στη δόμηση κοινής εθνικής συνείδησης και κανόνων πατριωτικής συμπεριφοράς

Επιθυμούμε ένα σχολείο που (ΝΑΙ/ΌΧΙ: ΓΙΑΤΙ;): προσανατολίζεται σε ένα περιεχόμενο “διαφωτιστικό”/ πολιτικό, προσανατολισμένο στις ανάγκες της λειτουργίας της Δημοκρατίας ανταποκρίνεται σε ένα “χρησιμοθηρικό”/ οικονομικό ρόλο, προσανατολισμένο στις ανάγκες της οικονομίας της αγοράς περιεχόμενο δίνει προτεραιότητα στη δόμηση κοινής εθνικής συνείδησης και κανόνων πατριωτικής συμπεριφοράς