Θεοδοσίου Φίλιππος Κουζέλη Αικατερίνη Λανάι Όλτα
Ο J.Piaget, γεννήθηκε στην Ελβετία, το 1896 Βιολόγος Αφιέρωσε πολλές ώρες παρακολουθώντας τη σκέψη και την μελέτη των παιδιών Τα παιδιά δεν σκέφτονται όπως οι μεγάλοι Τα παιδία ΔΕΝ είναι απλώς άδεια δοχεία που γεμίζουν με γνώση αλλά δημιουργούν ΜΟΝΑ ΤΟΥΣ τις γνώσεις που προσλαμβάνουν
Η γνωστική ανάπτυξη αποτελείται από τέσσερα στάδια Τα στάδια οικοδομούνται το ένα πάνω στο άλλο Η μάθηση είναι η διαδικασία κατά την οποία το άτομο επεξεργάζεται τα γνωστικά σχήματα, που ήδη γνωρίζει, όταν αυτά συγκρούονται με το περιβάλλον
ΥΠΑΡΧΟΝ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΣΧΗΜΑ : Πίσω από κάθε βήμα μιας δραστηριότητας ενός ατόμου υπάρχει ένα ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΣΧΗΜΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ : Ένα αντικείμενο ή ένα γεγονός το οποίο συνδέεται με μία δραστηριότητα, είτε την έχει προκαλέσει είτε είναι αποτέλεσμα αυτής ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ : Τροποποιεί κάποια σχήματα ώστε να ενσωματωθούν σε αυτά τα νέα στοιχεία ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ : Προσθέτει νέα στοιχεία στα σχήματα αυτά χωρίς να τα μεταβάλλει
ΑΠΛΗ ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ : Εφαρμογή ενός ΣΧΗΜΑΤΟΣ, για την κατανόηση και αφομοίωση σε αυτό των στοιχείων του περιβάλλοντος. ΑΜΟΙΒΑΙΑ ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ : Εφαρμογή περισσοτέρων του ενός ΣΧΗΜΑΤΩΝ, ύστερα από συντονισμό τους και παράλληλη ένταξη σε αυτά στοιχείων του περιβάλλοντος. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ : Διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής ενός σχήματος, χωρίς αυτό να αλλάξει δομή. ΜΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ : Απλή επανάληψη μαθήσεων με σκοπό την σταθεροποίηση και πλήρη ένταξή τους στο κατάλληλο ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΣΧΗΜΑ.
Βιολογική ωρίμανση : Ωρίμανση των μηχανισμών του νευρικού και ορμονικού συστήματος Εμπειρία : Η στενή επαφή του παιδιού με το περιβάλλον Κοινωνική αλληλεπίδραση : Η ενίσχυση του ατόμου στην πορεία των σταδίων ανάπτυξης Εξισορρόπηση ή Αυτορρύθμιση : Κατευθύνει την ανάπτυξη του ατόμου προς την ισορροπία του με το περιβάλλον και τις διαδικασίες προσαρμογής προς μία καλύτερη ισορροπία και σταθερότερη νέα δόμηση
Τη διατήρηση που αφορά την ικανότητα του παιδιού να αντιλαμβάνεται ότι οι φυσικές ιδιότητες ενός αντικειμένου, όγκος, βάρος, μάζα παραμένουν σταθερές παρά τις αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση. Την αποκέντρωση που αφορά την ικανότητα του παιδιού για ταυτόχρονη αντίληψη περισσότερων από ένα χαρακτηριστικό ενός αντικειμένου. Την αντιστρεψιμότητα που αφορά μια εσωτερικευμένη νοητική πράξη που μπορεί να αντιστραφεί.
Ηλικία : 0-2 ετών Η γνώση του κόσμου πηγάζει από τις ενέργειες του παιδιού. Οι εμπειρίες των άλλων δεν παίζουν κανέναν ρόλο στη γνώση αυτή Νοημοσύνη χωρίς γλώσσα ( πρακτική νοημοσύνη ) Ο κόσμος γίνεται αντιληπτός μέσω αντίληψης και κίνησης ( αισθησιοκινητικός συντονισμός πράξεων ) Τα αντικείμενα αποκτούν σταθερότητα και διάρκεια μετά τους 8 μήνες
Ηλικία : 2-6 ετών Συμβολική ή σημειωτική λειτουργία Εγωκεντρισμός Μεταγωγικός συλλογισμός ( από το μερικό στο μερικό ) Επικέντρωση της σκέψης Έλλειψη αντιστρεψιμότητας
Ηλικία : 7-12 ετών Οι νοητικές πράξεις ακολουθούν κανόνες λογικής Αντιστρεψιμότητα της σκέψης, από το ΟΛΟ στα ΜΕΡΗ και αντίστροφα Νοητικές ενέργειες παρουσία των αντικειμένων, σκέψη συγκεκριμένη και επαγωγική ( από το μερικό στο γενικό )
Ηλικία : ετών Αφηρημένη σκέψη Λεκτικά προβλήματα, συνεπαγωγές, μεταβλητές Προτασιακή Λογική Υποθετικό - παραγωγικός συλλογισμός ( τυπική αφαιρετική σκέψη ) Αξιοποίηση αντιστρεψιμότητας : αναίρεση και αντιστάθμιση
Αναθεώρηση των σχολικών προγραμμάτων και των διδακτικών βιβλίων Έχει θεσπιστεί ότι ο μαθητής πρέπει να καλείται να προσεγγίσει θέματα που μπορεί, σύμφωνα με το στάδιο της νοητικής του ανάπτυξης Συνεργασία διδασκόντων και διδασκομένων που συμπράτουν με στόχο την κατάκτηση την γνώσης Κατανομή της ύλης και της διδασκαλίας ανάλογα με την εκάστοτε ηλικία σύμφωνα με τα ηλικιακά μοντέλα - φάσεις του Piage
Ο Piaget έχει επικριθεί για τη θεωρία των σταδίων Η ακολουθία των σταδίων παραμένει αμετάβλητη Αμφισβητήθηκε το κατά πόσον όλοι μπορούν να φτάσουν στο τελευταίο στάδιο των τυπικών νοητικών ενεργειών και στο κατά πόσον η ανάπτυξη είναι αυθόρμητη
Έχει επίσης επικριθεί για το γεγονός ότι στη δόμηση της θεωρίας του αγνόησε το ρόλο της γλώσσας και το ρόλο των κοινωνικών παραγόντων Ο κεντρικός κορμός της θεωρίας του, αποτελεί τα θεμέλια τόσο της εκπαίδευσης όσο και της ακαδημαϊκής έρευνας σήμερα Σημαντικό είναι εδώ να τονίσουμε την α v αγνώριση του Piaget από διάνοιες όπως ο Albert Einstein
Elliott, S., Kratochwill, T., Littlefield-Cook, J., & Travers, J. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. ( Ε. Συγκολλίτου, Α. Λεονταρή, Επιμ., Μ. Σόλμαν, & Φ. Καλύβα, Μεταφρ.) Αθήνα : Gutenberg. Ελληνιάδου, Έ., Κλεφτάκη, Ζ., & Μπαλκίζας, Ν. (2008). Η Συμβολή των Παιδαγωγικών Προσεγγίσεων για την Κατανόηση του Φαινομένου της Μάθησης. Αθήνα : Πανεπιστημιακό Κέντρο Επιμόρφωσης Αθήνας. Μπασέτας, Κ. (2002). Ψυχολογία της Μάθησης. Αθήνα : Ατραπός. Ράπτης, Α., & Ράπτη, Α. (2007). Μάθηση και Διδασκαλία στην Εποχή της Πληροφορίας. Αθήνα : αυτοέκδοση. Τζελέπη, Ε. (2010, 2 25). Ανάκτηση 12 10, 2014, από