1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
2 I.Περί Θεωρίας & Κριτικής της Παιδικής Λογοτεχνίας Θεμελιώδεις απορίες και συγχύσεις – εννοιολογικό περιεχόμενο Τι είναι η Π.Λ.; Διαφέρει από τη Λ.(Ε.); Ποιοτική αποτίμηση ή οντολογικές διαφορές; Αποκλεισμός του παιδιού; Λογοτεχνική Θεωρία
3 Θεωρία της Λογοτεχνίας Ρομαντική – συγγραφέας Μαρξιστική – ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο Στρουκτουραλιστική – ενδοκειμενικά χαρακτηριστικά Αναγνωστική – δέκτης / αναγνώστης Ψυχαναλυτική – συλλογικό / ατομικό ασυνείδητο Λογοτεχνική Κριτική Τα αρνητικά του «εμπειρισμού» «Ιστορικότητα» - Γένη / Είδη
4 IΙ. Προσδιορίζοντας τον όρο Λογοτεχνία Θεωρητικό, μεθοδολογικό, διδακτικό πρόβλημα Ορισμοί (3) Διακριτικά γνωρίσματα της Λογοτεχνίας Σημείο (σημαίνον – σημαινόμενο) Πολυσημία του λόγου Συνδηλωτική λειτουργία Διακειμενική λειτουργία Τροποποίηση – ενηλίκων / διαμόρφωση - παιδιών
5 IΙΙ. Προσδιορίζοντας τον όρο Παιδί – ανακάλυψη ή κατασκευή; Tucker – διαχρονικά / διαπολιτισμικά χαρακτηριστικά του παιδιού αυθορμητισμός δεκτικότητα στην ισχύουσα κουλτούρα φυσιολογικούς περιορισμούς (πρώτιστα σωματική αδυναμία) σεξουαλική ανωριμότητα τάση προσκόλλησης στους μεγάλους αδυναμία αφηρημένης σκέψης μικρότερη ικανότητα συγκέντρωσης
6 Τα προβλήματα του καθορισμού της παιδικής ηλικίας – ο ρόλος του ενηλίκου Η «κατασκευασμένη» έννοια – το πλασματικό παιδί Γραπτός λόγος – αστικά σχολεία και μοναστήρια Μάθηση – καθημερινή ζωή Διδακτική Λογοτεχνία: Παιδαγωγική, Ηθικολογική - θρησκευτική Μικρογραφία του ενηλίκου
7 Παιδική Λογοτεχνία: Προϊστορία - Ιστορία Jean Steen, Ολλανδία,
8 Παιδική Λογοτεχνία: Προϊστορία - Ιστορία Παιδί και εργασία κατά την προβιομηχανική εποχή ήταν έννοιες συνυφασμένες. Peter Brueghel, Βέλγιο,
9 Παιδική Λογοτεχνία: Προϊστορία - Ιστορία Jacob Jordaens, Βέλγιο,
10 Η ανακάλυψη της παιδικής ηλικίας – η παιδαγωγική Locke – 1693 Αγγλία / Thoughts Concerning Education Rousseau – 1762 Γαλλία / Αιμίλιος – Robinson Crusoe Basedow – Γερμανία / Βασικό έργο Pestalozzi – Ελβετία / Λεονάρδος και Γερτρούδη Comenius – 1658 (Τσέχος) Νυρεμβέργη / Orbis Sensualium Pictus
11 Παιδική Λογοτεχνία: Προϊστορία - Ιστορία Ζ. Ζ. Ρουσώ, Αιμίλιος ή Περί αγωγής, Διαφωτισμός – απήχηση νέων ιδεών
12 IV. Τι είναι η Παιδική Λογοτεχνία Αποφατικά Ηλικία αποδεκτών Σκοπιμότητες που εξυπηρετεί (ψυχαγωγικούς, παιδαγωγικούς, γνωστικούς στόχους) Τίθενται ζητήματα λογοκρισίας, αυτολογοκρισίας, ιδεολογίας Ορισμοί Παιδικότητα – Hollindale vs προετοιμασία ενηλικίωσης / παιδικότητα - αναμνήσεις ενηλίκων (επηρεάζει όμως Παιδικότητα) Αρχές (ιστορία) Παιδικής Λογοτεχνίας
13 Παιδική Λογοτεχνία: Προϊστορία - Ιστορία Ως αρχές της Παιδικής Λογοτεχνίας θεωρούμε τα μέσα του 19ου αιώνα όταν καθιερώνεται στην Ευρώπη η δημόσια υποχρεωτική εκπαίδευση Τότε είναι που υπάρχει μαζική παραγωγή παιδικών βιβλίων προκειμένου να στηρίξουν τα σχολικά εγχειρίδια.
14 Παιδική Λογοτεχνία: Προϊστορία - Ιστορία Η ύπαρξη της Παιδικής Λογοτεχνίας, ως κλάδου αυτόνομου της Λογοτεχνίας, προϋποθέτει την αναγνώριση της Παιδικής Ηλικίας
15 Ποια θεωρούνται έργα Παιδικής Λογοτεχνίας Αφηγήσεις γραμμένες από ενηλίκους προορισμένες να διαβαστούν από παιδιά; Αφηγήσεις γραμμένες από παιδιά; Κείμενα που απευθύνονται σε μεγάλους και αγαπήθηκαν/αξιοποιήθηκαν/διαβάστηκαν από παιδιά, που καθιερώθηκαν τέλος ως παιδικά; Αφηγήσεις με κεντρικούς χαρακτήρες παιδιά;
16 Τι έργα συμπεριλαμβάνει το σώμα της Παιδικής Λογοτεχνίας Εικονογραφημένα παιδικά βιβλία Παραμύθια λαϊκά Μύθους Παραμύθια ενός δημιουργού/σύγχρονες μικρές ιστορίες Βιβλία-παιχνίδια (book-game), διαδραστικά αφηγήματα (interactive book), βιβλία με προβλέψιμη εξέλιξη (predictable book) Ποιήματα – λίμερικς -λογοπαίγνια Αφηγήματα-Μυθιστορήματα Βιβλία γνώσης, εγκυκλοπαιδικά