Παναγή Εύη Βρεφοκομία – Παιδοκομία װ Κεφάλαιο 1- Το Νεογέννητο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΜΒΡΥΟΥ ΚΑΙ ΤΟΚΕΤΟΣ
Advertisements

Ανδρέας Στρατηγάκης Έλενα Συλλαίου Χρήστος Σπηλιόπουλος
Το Φαρμακείο του Θεού.
Εργασία στην Οικιακή Οικονομία Βασίλης Λαμπρινος Α1
Εγκαύματα ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ Πρώτου βαθμού – κοκκίνισμα και πόνος στο δέρμα
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΕΛΛΗ -ΨΥΧΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
ΤΟ ΔΕΡΜΑ Το δέρμα είναι το μεγαλύτερο όργανο του ανθρώπινου σώματος.
Το φαρμακείο του Θεού.
ΣΥΝΟΨΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΚΕΦΑΛΑΣ ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΟΗΘΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Α’
Μανικιούρ - Πεντικιούρ
ΕΦΗΒΕΙΑ,Η ΑΓΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑ Αρίφι Ιωάννα, α4/γ.
Καμηλοπάρδαλη από το Μιχάλη Αλεξανίδη
Χαιρετισμός στον ήλιο.
Πως γεννιέται ένα παιδί
ΜΕΤΡΗΣΗ ΖΩΤΙΚΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ
Επιμέλεια: Φωτεινή Σωτηροπούλου, Βιολόγος – 1ο ΓΕΛ Αμαλιάδας
ΕΦΗΒΕΙΑ.
CRI DU CHAT Επιμέλεια: Ραφαελλα Πηλιανιδου Μαθημα: Αρχες Εργοθεραπείας
Επιμέλεια: Δούρου Μαρίνα ΠΕ04-04
ΕΙΜΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΕΙΜΑΙ;
ΟΡΜΟΝΕΣ ΚΑΙ ΕΝΔΟΚΡΙΝΕΙΕΣ ΑΔΕΝΕΣ
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ EYE – LINER ΚΑΙ ΜΑΣΚΑΡΑ ΙΔΑΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΦΡΥΔΙΩΝ ΤΥΠΟΙ ΦΡΥΔΙΩΝ
ΕΠΑΛ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ ΣΧ.ΕΤΟΣ
Βιταμίνες & Οφέλη.
ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ.
Μετρήσεις Αντανακλαστικά
Λευκή Τίγρης.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ Επιμέλεια: Φωτεινή Σωτηροπούλου, Βιολόγος, 1ο ΓΕΛ Αμαλιάδας.
ΖΩΑ ΥΠΟ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ Δάφνη +Ηλίας.
ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ.
Αύξηση-Ανάπτυξη των παιδιών
« Κάπνισμα συνήθεια που δεν προάγει την υγεία μας» Εργασία των: Εργασία των: Κουτρουμάνη Ελευθερίας & Νικητάκη Αγγελικής.
Το Κάπνισμα Βλάπτει Σοβαρά Την Υγεία!
Σύλληψη , τοκετός και έμμηνος κύκλος
ΠΡΟΣΩΠΟΛΟΓΙΑ- ΜΑΚΙΓΙΑΖ
ΠΡΟΣΩΠΟΛΟΓΙΑ- ΜΑΚΙΓΙΑΖ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΜΒΡΥΟΥ.
ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΕΠΙΤΥΧΗ ΜΗΤΡΙΚΟ ΘΗΛΑΣΜΟ Λίλα Μπίμπη Παιδίατρος Διεθνώς Πιστοποιημένη Σύμβουλος Γαλουχίας IBCLC.
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΘΗΛΑΣΜΟΥ 5 ο ΓΕΛ Χαλανδρίου Εργασία Βιολογίας του μαθητή Κ. Ηλία.
 Η καμηλοπάρδαλη είναι το ψηλότερο ζώο στον κόσμο. Ανήκει στην τάξη των Αρτιοδάκτυλων στο οποίο ανήκει ένα μόνο είδος, η κοινή Καμηλοπάρδαλις. Το εν.
Ενημερωτική Εκδήλωση «Δεν καπνίζω, επιλέγω τη ζωή»
ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ Ειρήνη – Σπυριδούλα Παπαγεωργοπούλου. ΕΤΟΣ:
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΣΩΜΑΤΟΣ ΙΙ ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΚΥΤΤΑΡΙΤΙΔΑΣ
Το παιδί θα είναι σε κάθε περίπτωση από τους πρώτους που θα απολαμβάνουν προστασία και περίθαλψη. ΑΡΧΗ ΟΓΔΟΗ Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του παιδιού 1959.
Π. Ξαπλαντέρη, M.D., Ph.D. ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΙΡΙΔΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΚΤΙΝΩΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ.
ΕΠΙΔΕΣΜΟΛΟΓΙΑ 28/04/2014.
Γεια σας παιδιά, είμαι η Μάγια η μέλισσα. Τι λέτε πάμε να μάθουμε κάποια πράγματα για μας τις μέλισσες;
ΒΡΕΦΟΚΟΜΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΣΣΕΡΑ ΤΟ ΝΕΟΓΕΝΝΗΤΟ ΚΑΤΑ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ.
Ανάπτυξη Εμβρύου - Τοκετός
 Εγκυμοσύνη είναι η διαδικασία κατά την οποία μία γυναίκα φέρει ένα γονιμοποιημένο ωάριο, το οποίο αναπτύσσεται κι εξελίσσεται μέσα της και διαρκεί.
Είναι δύσκολο, αλλά αν θέλετε να έχετε ένα όμορφο, λαμπερό δέρμα, πρέπει να σταματήσετε το τσιγάρο - όχι μόνο το δικό σας, αλλά και των οικείων σας, διότι.
Ο τέτανος είναι μια οξεία νόσος που προκαλείται από μια τοξίνη (δηλητήριο) η οποία παράγεται από το βακτήριο κλωστηρίδιο του τετάνου (Clostridium tetani)
ΕΦΗΒΕΙΑ - Η ΑΓΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑ Γιώργος Δούλαλας ΠΕ04.01.
ΣΥΓΓΕΝΗΣ ΥΠΟΘΥΡΕΟΕΙΔΙΣΜΟΣ
Ελεγχοσ ζωτικων σημειων
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΑΝΑΝΗΨΗΣ ΝΕΟΓΝΟΥ
Οι νευρώνες Αποτελούν τα βασικά κύτταρα του νευρικού συστήματος Έχουν κυτταρικό σώμα που περιλαμβάνει τον πυρήνα Επικοινωνούν με τα άλλα κύτταρα.
Θηλαστικά που δεν γεννούν μικρά
Το φυσιολογικό νεογέννητο βρέφος
ΑΝΤΙΚΑΠΝΙΣΤΙΚΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ στα πακέτα των τσιγάρων
ΝΕΟΓΝΙΚΕΣ ΚΑΚΩΣΕΙΣ Κυφωνίδης Δημήτριος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής.
Το κΑπνισμα στη ζωΗ μασ Σχολικό Έτος: Υπεύθυνος καθηγητής:
ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ Πέρα από το πλύσιμο του σώματος, πρέπει να φροντίζουμε επίσης και να κρατούμε σε καθαρή και υγιεινή κατάσταση και κάποια επιμέρους.
ΚΑΡΔΙΑΓΓΕΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ (Καρδιά & Κυκλοφορικό)
Ομοιοσταση Βιολογία Γ’ Λυκείου.
Ομάδες προετοιμασίας γονεϊκότητας
ΤΟ ΔΕΡΜΑ ΣΑΝ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΟ ΟΡΓΑΝΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παναγή Εύη Βρεφοκομία – Παιδοκομία װ Κεφάλαιο 1- Το Νεογέννητο

1.1 Το Νεογέννητο (Θα καλυφθεί το πρώτο μάθημα μαζί με προβολή video 2π) 1.2 Φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου (1π) 1.3 Τα αισθητήρια όργανα του νεογέννητου (1π) 1.4 Ανώριμα-Υπερώριμα βρέφη (1π) 1.5 Νεογνικά ή Αρχέγονα αντανακλαστικά (1π) Αξιολόγηση στο τέλος του κεφαλαίου

Γίνεται ανάκληση γνώσεων από το προηγούμενο μάθημα γύρω από το νεογέννητο βρέφος Γίνεται ανάκληση γνώσεων από το προηγούμενο μάθημα γύρω από το νεογέννητο βρέφος Για να καταλήξουμε στο ότι παρουσιάζει κάποια χαρακτηριστικά για τα οποία πρέπει να είναι ενήμεροι οι γονείς, και τα οποία εξετάζει ο παιδίατρος. Χρόνος 2’

Μόλις Γεννήθηκε «Είναι πλέον ανεξάρτητο άτομο που αναπνέει, τρέφετε μόνο του και κάνει τις απεκκρίσεις του»

Παρά το γεγονός ότι ο εγκέφαλος του είναι αρκετά μεγάλος όταν γεννιέται, εντούτοις είναι πιο ανώριμο από κάθε άλλο είδος του ζωικού βασιλείου !  Σε 1 ολόκληρο χρόνο θα περπατήσει  Σε 2 χρόνια θα μπορεί να τρώει μόνο του

Μόλις γεννηθεί είναι καλυμμένο με σμήγμα, βλέννες και αίμα…

…έτσι καθαρίζονται η μύτη, τα αυτιά και το στόμα. 1 2

Ακολούθως – Λούζεται και ζυγίζεται

Μετριέται το ύψος και η περίμετρος της κεφαλής που πιθανόν να καθορίσουν την ομαλή ανάπτυξη του βρέφους.

Το νεογέννητο βρέφος παρουσιάζει κάποια χαρακτηριστικά, για τα οποία οι γονείς πρέπει να είναι ενήμεροι ώστε να μην ανησυχούν για πράγματα που πιθανότατα είναι φυσιολογικά. Εδώ θα βοηθήσει και η εξέταση που θα κάνει ο γιατρός αμέσως μετά τον τοκετό, όπου θα διαπιστώσει τη γενική κατάσταση της υγείας του.

Γίνεται ιδεοθύελα για το ποια πιστεύουν ότι είναι τα χαρακτηριστικά αυτά και αναγράφονται στον πίνακα. Χρόνος 2’αναγράφονται στον πίνακα. Οι μαθητές καλούνται να αναλύσουν αυτά τα χαρακτηριστικά (συνεργατική μέθοδος σάντουιτς) συμπληρώνοντας το φύλλο εργασίας 1, χρησιμοποιώντας το βιβλίο σελ και τα βοηθητικά φυλλάδια που τους έχουν δοθεί (δείτε στις σημειώσεις σας).φύλλο εργασίας 1  Σε όλη την διάρκεια επιβλέπουμε και καθοδηγούμε τους μαθητές Χρόνος 15’

Φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου ΚεφάλιΒάροςΚοιλιάΆκραΔέρμα Γεννητικά όργανα Σπονδυλική στήλη Ακροάσεις Καρδιάς πνευμόνων

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1- Φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου Δραστηριότητα 1: Η δραστηριότητα αυτή αποτελείτε από δύο μέρη. Να χωριστείτε σε ζευγάρια ο κάθε ένας με το άτομο που βρίσκεται στα δεξιά σας. Το κάθε ζευγάρι θα επιλέξει είτε το ΜΕΡΟΣ Α είτε το ΜΕΡΟΣ Β. Να μελετήσετε πρώτα εξατομικευμένα την άσκηση και ακολούθως μαζί σε ζευγάρια, για να ανταλλάξετε απόψεις και στο τέλος να συνοψίσετε τα αποτελέσματα με όλα τα μέλη της ομάδας και να συμπληρώσετε την άσκηση. Για να συμπληρώσετε τις στήλες να χρησιμοποιήσετε το βιβλίο σελ και τα φυλλάδια που σας έχουν δοθεί. (χρόνος 15’) ΜΕΡΟΣ Α Το βάροςΤα άκραΗ κοιλιά ΜΕΡΟΣ Β Το κεφάλιΤα γεννητικά όργαναΑκροάσεις καρδιάς και πνευμόνων Σπονδυλική στήλη

Ανακοινώνονται τα αποτελέσματα στην ολομέλεια της τάξης με την πιο κάτω σειρά και προβάλλονται σχετικά slide α)το κεφάλι β)το βάρος γ)η κοιλιά δ)τα άκρα ε)τα γεννητικά όργανα)τα γεννητικά όργανα ζ)σπονδυλική στήλη)σπονδυλική στήλη η)ακροάσεις καρδιάς και πνευμόνων θ)το δέρμα- Με την μαιευτική μέθοδο γίνεται, σχολιασμός της)το δέρμα- αιτίας παρουσίας του ίκτερου, προτείνουμε τρόπους αντιμετώπισης λύνουμε την άσκηση 3 σελ. 21 χρόνος 10’  Ανάθεση κατ’οίκο εργασίας, ασκήσεις 1 & 2 σελ

Τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου είναι: 1. ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ - Αποτελεί το ¼ του μήκους σώματος - 35cm περίπου - Ίσως να είναι παραμορφωμένο λόγω της πίεσης που υφίσταται κατά τον τοκετό - Είναι πολύ πιο μεγάλο σε σχέση με το υπόλοιπο σώμα και το πρόσωπο πιο μικρό από το κρανίο - Στο κέντρο του κεφαλιού πιο ψηλά υπάρχει ένα μαλακό σημείο με διάμετρο 2,5cm που λέγετε πηγή, στο οποίο δεν έχουν ενωθεί τελείως τα οστά του κρανίου - Μπορεί να καλύπτεται από πυκνά ή αραιά σκούρα μαλλιά ή να είναι σχεδόν φαλακρό. - Τα αυτιά είναι μεγάλα σε σχέση με το πρόσωπο - Ο λαιμός είναι κοντός και δίνει την εντύπωση ότι στηρίζεται απευθείας πάνω στους ώμους

Τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου είναι: 2. ΤΟ ΒΑΡΟΣ  Μέσος όρος 3,5 κιλά  Ο παιδίατρος παρακολουθεί το βάρος ως δείκτη φυσιολογικής ανάπτυξης  1 η βδομάδα μετά την γέννηση, χάνει γρ. λόγω φυσιολογικής απώλειας υγρών του σώματος (ούρα) → ακολούθως αρχίζει να παίρνει γρ. κάθε βδομάδα

Τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου είναι: 3. Η ΚΟΙΛΙΑ - Είναι πολύ μεγαλύτερη από το στήθος - Όταν ο γιατρός εξετάζει την κοιλιά του ψηλαφεί τα διάφορα όργανα και ελέγχει το μέγεθος τους, όπως και το σφυγμό στη βουβωνική χώρα. - Ο ομφάλιος λώρος κόβεται και το κολόβωμα χρειάζεται ειδική περιποίηση με καθαρό οινόπνευμα και βαμβάκι, μέχρι να στεγνώσει και να πέσει σε 7-10 μέρες. 1 2

Τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου είναι: 4. ΤΑ ΑΚΡΑ - Είναι κοντά και λεπτά και οι βραχίονες πιο μεγάλοι από τις κνήμες (οι αναλογίες αργότερα αλλάζουν) - Ο γιατρός ελέγχει το ύψος που είναι 52cm κατά μέσο όρο - Κινεί τα άκρα για να βεβαιωθεί ότι είναι ευθυγραμμισμένα - Κινεί τα ισχία για τυχών εξαρθρώσεις - Τα νύχια των χεριών και ποδιών στα νεογέννητα είναι συνήθως μακριά (σε λίγες μέρες θα πρέπει να κοπούν με αποστειρωμένο ψαλίδι για να μη γρατζουνίζουν το δέρμα τους με ανεξέλεγκτες κινήσεις) - Κάποτε τα χέρια και πόδια μπορεί να είναι γαλαζωπά διότι δεν λειτουργεί πλήρως το νευρικό και κυκλοφοριακό σύστημα  αν μετακινηθεί το βρέφος επανέρχεται το ροζ χρώμα - Οι παλάμες είναι σφιγμένες σε γροθιά

Τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου είναι: 5. ΤΟ ΔΕΡΜΑ - Συνήθως είναι ρυτιδωμένο και παρουσιάζει κάποιες κοκκινίλες ή άλλα σημάδια στο πρόσωπο ή στο σώμα - Το σώμα αρκετών βρεφών καλύπτεται από πυκνό χνούδι, που σε μερικά σημεία είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένο. - Το χρώμα του νεογέννητου είναι ροδοκόκκινο - Κατά την 3 η -4 η μέρα πολλά βρέφη παρουσιάζουν τον λεγόμενο ‘φυσιολογικό ίκτερο των νεογέννητων’ όπου το χρώμα του δέρματος γίνεται χλωμοκίτρινο.

5. ΤΟ ΔΕΡΜΑ (συνέχεια) Η έκθεση του βρέφους στο φως, όπως το να βάλουμε το κρεβατάκι του κοντά στο παράθυρο βοηθά στο να ανακτήσει το φυσιολογικό του χρώμα. Σε μερικές περιπτώσεις όμως το βρέφος χρειάζεται φωτοθεραπεία όπως φαίνεται στην εικόνα.

5. ΤΟ ΔΕΡΜΑ (συνέχεια)

Τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου είναι: 6. ΓΕΝΝΗΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ - Φαίνονται δυσανάλογα μεγάλα - Ο γιατρός ελέγχει για τυχών ανωμαλίες - Στα περισσότερα νεογέννητα αγόρια οι όρχεις βρίσκονται στο όσχεο, αλλά μπορεί να βρίσκονται στη βουβωνική χώρα απ’ όπου κατεβαίνουν αργότερα - Τα κορίτσια μπορεί να έχουν κολπικό έκκριμα που οφείλεται στις ορμόνες της μητέρας

Τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου είναι: 7. ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ Ο παιδίατρος ελέγχει για να διαπιστώσει αν όλοι οι σπόνδυλοι είναι φυσιολογικοί

Τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου είναι: 8. ΑΚΡΟΑΣΕΙΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΟΝΩΝ Ο γιατρός ακροάζεται την καρδιά και τους πνεύμονες για να διαπιστώσει αν λειτουργούν Φυσιολογικά. *Το φύσημα της καρδιάς είναι συνηθισμένο στα νεογέννητα και δε σημαίνει απαραίτητα καρδιακό πρόβλημα.

1.Στη συνέχεια οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν το Φύλλο Εργασίας 2 (συνεργατική μέθοδος Learning Together) χρησιμοποιώντας το βιβλίο σελ. 13 και τα βοηθητικά φυλλάδια. Χρόνος 8’Φύλλο Εργασίας 2  Ο καθηγητής επιβλέπει και καθοδηγεί συνεχώς. 2. Ανακοίνωση αποτελεσμάτων Χρόνος 2’Ανακοίνωση αποτελεσμάτων 3. Ανακεφαλαίωση Χρόνος 2’Ανακεφαλαίωση 4. ΑξιολόγησηΑξιολόγηση

1.2 Τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά του νεογέννητου  Το κεφάλι - πηγή – λαιμός  Το βάρος – αυξάνεται κάθε βδομάδα  Η κοιλιά – κολόβωμα  Τα άκρα  Το δέρμα – φυσιολογικός ίκτερος  Τα γεννητικά όργανα  Σπονδυλική στήλη  Ακροάσεις πνευμόνων και καρδιάς Αναλύσεις «Guthrie» και θυρεοειδούς

Συντρέχουσα Προειδοποιημένο διαγώνισμα στο τέλος του κεφαλαίου εφ’ όλης της ύλης Τέλος υποκεφαλαίου 1.2

1. Να αναφέρετε τι είναι ο προληπτικός νεογνικός έλεγχος, να δικαιολογήσετε την αναγκαιότητα του. ……………………………………………………………………………………………………………… …………………… ………… … …………………………………………… …………………………… ……………… ……… …………………… …………………………………………… …… …… … …………………………………………………………… …………………… Να αντιστοιχίσετε την στήλη Α με την στήλη Β. ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2- Αναλύσεις «Guthrie» και θυρεοειδούς Δραστηριότητα 2: Να εργαστείτε συνεργατικά ακολουθώντας τους ρόλους του αναγνώστη, χρονομέτρη, συντονιστή και εμψυχωτή, για να συμπληρώσετε την δραστηριότητα. Διαθέσιμος χρόνος 7’ Στήλη ΑΣτήλη Β Φαινυλκετονουρία Υποθυρεοειδισμός  προκαλεί νοητική καθυστέρηση  η έγκαιρη διάγνωση της αρρώστιας και η έναρξη χορήγησης της ορμόνης που λείπει εξασφαλίζουν τη φυσιολογική εξέλιξη των προβληματικών αυτών παιδιών  οφείλεται σε υπολειτουργία έως και πλήρη αδυναμία λειτουργίας του θυρεοειδούς αδένα η οποία έχει ως αποτέλεσμα να μην παράγονται φυσιολογικά οι θυρεοειδικές ορμόνες - που καθίστανται απαραίτητες για τη φυσιολογική σωματική και διανοητική ανάπτυξη των νεογέννητων.  με την έγκαιρη διάγνωση και την κατάλληλη δίαιτα το παιδί αναπτύσσεται τελείως φυσιολογικά  οφείλεται σε αδυναμία του οργανισμού να αφομοιώσει ένα λεύκωμα της τροφής

Αναλύσεις “Guthrie” και θυρεοειδούς Γίνονται συνήθως 2 μέρες μετά τη γέννηση. Λαμβάνεται δείγμα αίματος από τη φτέρνα του μωρού που αναλύεται για φαινυλκετονουρία –μια σπάνια αιτία διανοητικής καθυστέρησης- και για συγγενή υπερθυρεοειδισμό (μια μορφή ανεπάρκειας του θυροειδούς). Αν κάποιο παιδί διαγνωστεί με κάποια απ’ τις πιο πάνω διαταραχές μπορεί να εξελιχθεί φυσιολογικά αν διαγνωστεί και αντιμετωπιστεί έγκαιρα. Η ανάλυση αίματος γίνεται και για άλλες διαταραχές, όπως δρεπανοκυτταρική αναιμία.

1.3 Τα αισθητήρια όργανα του νεογέννητου Κύρια σημεία υποκεφαλαίου Μάτια Αυτιά Γλώσσα Μύτη Δέρμα  Ασκήση 4 σελ. 22 βιβλίου

Τα αισθητήρια όργανα του νεογέννητου: 1. ΜΑΤΙΑ -Είναι μεγαλύτερα από του ενήλικα σε σχέση με το σώμα του, τα βλέφαρα είναι φουσκωμένα και μισόκλειστα. -Συνήθως έχουν γκριζογάλανο χρώμα, το τελικό τους χρώμα θα φανεί στον 3ο-4ο μήνα. -Η κόρη του ματιού αντιδρά στο έντονο φως αλλά η πραγματική όραση είναι λίγη. -Έχουν απλανές βλέμμα. - Πολλές φορές τα μάτια δεν συγχρονίζονται και αλληθωρίζουν πράγμα φυσιολογικό. -Οι δακρυγόνοι αδένες δεν εκκρίνουν δάκρυα τις πρώτες 2-3 βδομάδες έτσι τα νεογέννητα κλαίνε χωρίς δάκρυα.

Τα αισθητήρια όργανα του νεογέννητου: 2. ΑΥΤΙΑ Οι ακουστικοί πόροι των αυτιών τις πρώτες μέρες είναι γεμάτοι από σμήγμα και διάφορα κύτταρα, γι’ αυτό η ακοή του νεογέννητου είναι Μειωμένη.  Σε λίγες μέρες αντιδρά στους θορύβους με σκίρτημα και κλάμα έτσι πρέπει να αποφεύγονται οι δυνατοί θόρυβοι και ήχοι στο χώρο που βρίσκεται το βρέφος.

Τα αισθητήρια όργανα του νεογέννητου: 3. ΓΛΩΣΣΑ -Αποδεδειγμένα η γεύση λειτουργεί και πριν τη γέννηση. -Άρα από την πρώτη μέρα της ζωής του το βρέφος έχει ανεπτυγμένη τη γεύση. Δέχεται με ευχαρίστηση το γλυκό και αντιδρά με μορφασμούς στο ξινό.

Τα αισθητήρια όργανα του νεογέννητου: 4.ΜΥΤΗ -Είναι κοντή και πλατιά. -Όπως και η γεύση έτσι και η όσφρηση λειτουργεί από την πρώτη μέρα. -Η μυρωδιά του μητρικού γάλακτος προσελκύει το βρέφος για θηλασμό, ενώ στις δυσάρεστες μυρωδιές αντιδρά με μορφασμό

Τα αισθητήρια όργανα του νεογέννητου: 5.ΔΕΡΜΑ -Το δέρμα είναι το αισθητήριο όργανο της αφής. -Η αίσθηση της αφής είναι πιο ανεπτυγμένη στο νεογέννητο. -Τα χείλη, η γλώσσα, τα αυτιά, το μέτωπο, τα χέρια και τα πέλματα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στην αίσθηση της αφής και ο ερεθισμός στα σημεία αυτά προκαλεί γρήγορη αντίδραση. -Το βρέφος είναι ευαίσθητο στις αλλαγές της θερμοκρασίας όπου αντιδρά με κλάμα. Ενώ αντίθετα δεν είναι ευαίσθητο στον πόνο.

1.4 Ανώριμα – Υπερώριμα βρέφη Κύρια σημεία υποκεφαλαίου Ανώριμα βρέφη – γεννήθηκαν πρίν από κύηση 36 βδομάδων Υπερώριμα βρέφη – γεννήθηκαν μετά από κύηση 40 βδομάδων  Άσκηση 5 σελ. 22 βιβλίου

Ανώριμα – Υπερώριμα βρέφη: Τα ανώριμα βρέφη -Ζυγίζουν λιγότερο από 2,5κιλά είτε λόγω πρόωρης γέννας (πριν συμπληρώσουν 36 βδομάδες) είτε γιατί δεν τρέφονταν κανονικά μέσα στη μήτρα. -Είναι πολύ αδύνατα. -Δεν μπορούν να θηλάσουν κανονικά. -Είναι πολύ ευαίσθητα στο κρύο (υποθερμία) και στις μολύνσεις. -Συχνά έχουν αναπνευστικά προβλήματα και προβλήματα με το συκώτι (ίκτερο). *Για τους πιο πάνω λόγους τα ανώριμα βρέφη τοποθετούνται για λίγο μέσα σε θερμοκοιτίδες κάτω από εντατική παρακολούθηση, μέχρι να είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν το εξωτερικό περιβάλλον.

Πρόωρα μωρά: -Είναι πιο μικρά και πιο λεπτά από τα κανονικά. -Ο αδύνατος μυϊκός τους τόνος τους δίνει μια «πλαδαρή» εμφάνιση. -Το δέρμα τους καλύπτεται από λεπτό, σαν χνούδι τρίχωμα, ιδίως στην πλάτη. Το δέρμα είναι πιο λεπτό, πιο κόκκινο και πιο εύθραυστο από το δέρμα των κανονικών μωρών. *Όσο πιο πρόωρο είναι το μωρό τόσο αυξάνονται οι πιο πάνω διαφορές

Υπερώριμα μωρά: -Είναι όσα βρέφη γεννήθηκαν μετά από κύηση 40 βδομάδων. -Μπορεί να αντιμετωπίσουν προβλήματα λόγο Παρατεταμένης παραμονής τους στη μήτρα, επειδή ο πλακούντας αδυνατεί πια να ικανοποιήσει όλες τους τις ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά και οξυγόνο. *Σήμερα οι γιατροί φροντίζουν να αποφεύγεται η γέννηση υπερώριμων βρεφών χρησιμοποιώντας σύγχρονα επιστημονικά μέσα όπως, ειδικές αναλύσεις, πρόκληση ωδίνων τοκετού και καισαρική τομή.

1.5 Νεογνικά ή αρχέγονα αντανακλαστικά Κύρια σημεία υποκεφαλαίου Προσδιορισμός φυσιολογικής ανάπτυξης βρέφους- προσδιορισμός βαθμού ανωριμότητας Αντανακλαστικά 1. Σύλληψης ή δραγμού 2. ‘MORO’ ή εναγκαλισμού 3. Αιφνιδιασμού 4. Βάδισης 5. Αναζήτησης 6. Θηλασμού Ασκήσεις βιβλίου σελ. 23

Νεογνικά ή αρχέγονα αντανακλαστικά:  Το βρέφος γεννιέται με τα νεογνικά ή αρχέγονα αντανακλαστικά, δηλαδή τις αυτόματες ή ενστικτώδεις αντιδράσεις του στις αλλαγές του περιβάλλοντος.  Τα αντανακλαστικά αυτά αργότερα εξαφανίζονται με την παρουσία της θεληματικής ή ελεγχόμενης κίνησης.  Μερικά από αυτά τα αντανακλαστικά είναι απαραίτητα για την επιβίωση του.  Άλλα αντανακλαστικά είναι απομεινάρια αναγκών,από προηγούμενο πρωτόγονο στάδιο ζωής, κατά την εξέλιξη του ανθρώπου.

Νεογνικά ή αρχέγονα αντανακλαστικά: Οι παιδίατροι χρησιμοποιούν τα αντανακλαστικά, για να ελέγξουν τη φυσιολογική ανάπτυξη του βρέφους, γιατί είναι γνωστή η ηλικία που κανονικά εξαφανίζονται. Ακόμα με τα αντανακλαστικά προσδιορίζεται ο βαθμός ανωριμότητας του πρόωρου βρέφους, μια και η χρονική περίοδος που παρουσιάζονται στη μήτρα διαφέρει.

ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΑ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ 1.Αντανακλαστικό σύλληψης ή δραγμού:  Παρουσιάζεται με τη γέννηση  Το βρέφος σφίγγει αυτόματα με τα δάχτυλα οτιδήποτε τοποθετηθεί στην παλάμη ή το πέλμα του.  Το σφίξιμο της παλάμης είναι τόσο δυνατό, ώστε μπορεί να κρατήσει όλο το βάρος του σώματος του. *Το αντανακλαστικό αυτό εξαφανίζεται μετά τους 3-4 μήνες, γιατί είναι απομεινάρι μιας πρωτόγονης ανάγκης του, να κρατά τη μητέρα του.

ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΑ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ 2. Αντανακλαστικό “Moro” ή εναγκαλισμού  Το βρέφος αντιδρά σε οποιαδήποτε απότομη κίνηση της κεφαλής του δίνει την εντύπωση ότι θα πέσει.  Κάνει αυτόματες συμμετρικές κινήσεις, που αποτελούνται από α) τίναγμα του κεφαλιού προς τα πίσω, β) τέντωμα των χεριών προς τα έξω και προς τα πάνω, γ) άνοιγμα των δαχτύλων και δ) μάζεμα των χεριών σαν να αγκαλιάζει κάτι. *Το αντανακλαστικό αυτό υπάρχει κατά τη γέννηση και κανονικά εξαφανίζεται τον 3ο-4ο μήνα.

ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΑ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ 3. Αντανακλαστικό του αιφνιδιασμού  Όταν το βρέφος τρομάζει από δυνατό θόρυβο ή φως, σφίγγει τις παλάμες και λυγίζει τους αγκώνες, για να φέρει τα χέρια προς το σώμα του.  Μπορεί να κλάψει. *Το αντανακλαστικό αυτό εμφανίζεται μέχρι τον 3ο-4ο μήνα.

ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΑ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ 4. Αντανακλαστικό της βάδισης  Το βρέφος κάνει αντανακλαστικά την κίνηση του βηματισμού, όταν κρατηθεί όρθιο, με τα πόδια να αγγίζουν μια σταθερή επιφάνεια *Αυτό το αντανακλαστικό εξαφανίζεται μετά τον πρώτο μήνα, χωρίς να οδηγεί κατευθείαν στο περπάτημα.

ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΑ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ 5. Αντανακλαστικό της αναζήτησης  Με ένα ελαφρό άγγιγμα στο μάγουλο ή κοντά στα χείλη το βρέφος γυρίζει το κεφάλι και ανοίγει το στόμα αναζητώντας τη θηλή για να θηλάσει.  Το αντανακλαστικό αυτό είναι εντονότερο όταν πεινά. *Το αντανακλαστικό της αναζήτησης υπάρχει κατά τη γέννηση και υποχωρεί γύρο στον 4ο μήνα.

ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΑ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ 6. Αντανακλαστικό του θηλασμού  Όταν τοποθετηθεί οτιδήποτε στο στόμα του, το βρέφος αρχίζει αμέσως να κάνει θηλαστικές κινήσεις.  Το αντανακλαστικό αυτό υπάρχει κατά τη γέννηση και συνοδεύεται από το αντανακλαστικό της κατάποσης.  Μερικά βρέφη θηλάζουν το δάκτυλο μέσα στη μήτρα τις τελευταίες βδομάδες της ενδομήτριας ζωής. *Ο θηλασμός και η κατάποση λειτουργούν ως αντανακλαστικά για 1 χρόνο.

Μερικά αντανακλαστικά δημιουργούνται από συνεχώς επαναλαμβανόμενες συνθήκες και παραμένουν ως κεκτημένες συνήθειες, π.χ. συνήθειες που αφορούν το φαγητό, τις κενώσεις την ούρηση κ.α. Αυτές αποκτώνται και μόνες τους, αλλά τα αντανακλαστικά αυτά μπορεί να χρησιμοποιηθούν σκόπιμα από τους γονείς, για να δημιουργήσουν καλές συνήθειες, που θα βοηθήσουν το παιδί να προσαρμοστεί στην οικογενειακή και κοινωνική ζωή, όπως το πλύσιμο των χεριών μετά το αποχωρητήριο, το πλύσιμο του στόματος μετά το φαγητό, των δοντιών πριν από τον ύπνο κ.τ.λ.