Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Πολιτική και Δίκαιο, Β΄ τάξης Γενικού Λυκείου Αίσθημα ευθύνης έναντι των μαθητών/τριών μας και στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Σχολικό έτος 2008 Συμπεριλάβαμε επίκαιρες εξελίξεις: Συνθήκη Λισσαβόνας(9 ο κεφάλαιο) Τοπικά Συμβούλια Νέων (7 ο κεφάλαιο) Δοκιμάστηκε το βιβλίο στην τάξη. (προτάθηκε από εμάς τούτο, αλλά ήταν αδύνατο από το Π.Ι.)
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Α. ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ Δεδομένη από το Π.Ι. καμία δυνατότητα παρέμβασης από συγγραφείς και κριτές.. 10 κεφάλαια. Κάθε θεματική ενότητα κατά μέσο όρο 2,5 σελίδες
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Πως δουλέψαμε Όχι εξαντλητική παρουσίαση όλων των θεμάτων κάθε θεματικής ενότητας.( ήταν ανέφικτο και όχι ενδεδειγμένο για σχολικό εγχειρίδιο) Δίδουμε κάποια καίρια σημεία ως αφετηρία και παρακινούμε τα παιδιά σε περαιτέρω αναζήτηση, εμβάθυνση, προβληματισμό.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Θεωρήσαμε προτιμότερο να δώσουμε λιγότερες γνώσεις που να εξηγούνται επαρκώς για να αφομοιώνονται μέσα στην τάξη. Όχι καταιγισμός επιστημονικής γνώσης που οδηγεί αναπόφευκτα στην αποστήθιση και δεν μπορεί να αφομοιωθεί.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Στόχος μαθήματος Καλλιέργεια πολιτικής παιδείας και δημοκρατικής συνείδησης Ενεργοποίηση μαθητών/τριών στα πολιτικά δρώμενα. Διαθεματική προσέγγιση Αποφυγή κατ’ επίφαση επιστημονικότατας που οδηγεί στην αποστήθιση Κινεί το ενδιαφέρον για τα διαπρατευόμενα ζητήματα Παρέχει εργαλεία για αναζήτηση εξειδικευμένης γνώσης Μετουσιώνει τον επιστημονικό λόγο σε ζωντανό, δυναμικό που θίγει την ουσία και δεν αναπαράγει θεωρίες
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Στόχος Η βιωματική μάθηση Άσκηση στην τέχνη του δημοκρατικού διαλόγου Διάχυση της γνώσης στη σχολική κοινότητα και τοπική κοινωνία Φιλοσοφική προσέγγιση της ύλης
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Φιλοσοφική προσέγγιση της ύλης Θέτουμε κατάλληλα ερωτήματα και οδηγούνται τα παιδιά στην κατάλληλη γνώση. Στοχεύει στην ουσία Εξηγεί το «γιατί» Πχ. 1.Γιατί ασχολούμαστε με την πολιτική; 2.Γιατί ό, τι είναι δίκαιο είναι και ηθικό; 3.Γιατί είναι σημαντική η κοινωνία των πολιτών; 4.κ.ο.κ.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Επιτυχία του βιβλίου θα είναι: Αν τα παιδιά μπορούν να επιχειρηματολογήσουν και συμμετάσχουν με επιτυχία σε συζητήσεις που σχετίζονται με τα θέματα που πραγματεύεται το βιβλίο Στόχος μας: Να προσφέρουμε στην εκπαιδευτική κοινότητα μια βάση γόνιμης συζήτησης με την Πολιτική και το Δίκαιο.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας ΕΙΔΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ 1. Σύγχρονες θέσεις: Το βιβλίο προωθεί σύγχρονες θέσεις. π.χ. Ενεργό πολιτική συμμετοχή Αναγκαιότητα προστασίας περιβάλλοντος Ισότιμη αντιμετώπιση των δύο φύλων
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Επίκαιρα κοινωνικά θέματα με πολυπρισματικό χαρακτήρα Ενδεικτικά σας αναφέρω –η βιο-ηθική, –έγκλημα και διαδίκτυο, (προστασία παιδιών), safeline –η κλωνοποίηση και οι ηθικές διαστάσεις της, –Συνήγορος δικαιωμάτων του Πολίτη και του Παιδιού –Σύγχρονες μορφές εργασίας και εργασιακών σχέσεων –Παιδική εργασία (στοιχεία Ο.Η.Ε.) –Περιβαλλοντικά εγκλήματα, κ.α.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Οι θέσεις αυτές προβάλλονται σ’ όλα σχεδόν τα κεφάλαια π.χ. Η προστασία του περιβάλλοντος Στο 1 ο κεφάλαιο για την πολιτική ως αντικείμενο διεθνών Μ.Κ.Ο Στο 4 ο κεφάλαιο για τα μεταλλαγμένα προϊόντα Στο 6 ο κεφάλαιο ως κατοχυρωμένο συνταγματικό δικαίωμα Στο 7 ο κεφάλαιο ως αίτημα κοινωνικών κινημάτων Στο 9 ο κεφάλαιο ως πολιτική της Ε.Ε.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Σύνδεση παρεχόμενης γνώσης σ’ όλα τα κεφάλαια π.χ. Θέματα πολιτικών της Ε.Ε. αναφέρονται σε πολλά κεφάλαια Στο 2 ο για την έννομη τάξη που αποτελεί δίκαιο της Ε.Ε. Στο 5 ο στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση Στο 6 ο στην προστασία των δικαιωμάτων
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας 2. Κειμενικότητα Χρησιμοποιείται λόγος με δυναμισμό, μικρές προτάσεις που διατηρούν το ενδιαφέρον του αναγνώστη και τον καλούν σε διάλογο. Διαφυλική διατύπωση Τήρηση αξιολογικής ουδετερότητας σ’ όλα τα επίπεδα (ανάπτυξη -διατύπωση θεμάτων)
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας 3. Πρώτη σελίδα κάθε κεφαλαίου Περιεχόμενα Ερωτήσεις : προϊδεάζουν για την ύλη του κεφαλαίου παρέχουν ερεθίσματα για σκέψη παρέχουν σφαιρική αντίληψη για το αντικείμενο του κεφαλαίου Λέξεις-κλειδιά: «ξεκλειδώνουν την ύλη κάθε κεφαλαίου Αποτελούν «ορόσημα» σε κάθε κεφάλαιο. Η εξήγησή τους βοηθάει στην κατανόηση και συστηματοποίηση της ύλης.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας 4. Στήλη παραθεμάτων Εμπλουτίζει την παρεχόμενη γνώση, Διανθίζει και επεκτείνει τον προβληματισμό Χρησιμοποιούνται αποσπάσματα: Φιλοσοφίας, αρχαιολογίας, ιστορίας, επαγγελματικού προσανατολισμού, λογοτεχνικά κείμενα, αποσπάσματα από το διαδίκτυο, τον τύπο ή χαρακτηριστικές διατάξεις νόμων.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Στήλη παραθεμάτων Σύνδεση με την σύγχρονη πραγματικότητα Διεύρυνση της διαθεματικότητας Είναι συνυφασμένα με το κείμενο. Αποτελούν προϊόν: έρευνας, αποθησαύρισης από την βιβλιογραφία (ελληνική και ξένη), τον τύπο και το διαδίκτυο.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας 5. Εικονογράφηση του βιβλίου Πίνακες έργων τέχνης: καλλιέργεια αισθητικής αγωγής Καταδεικνύει τους ποικίλους τρόπους που προσλαμβάνεται ένα έργο τέχνης. Συνυφασμένοι με το κείμενο και τα παραθέματα Αποτελούν ελκυστικό τρόπο εισαγωγής στο μάθημα.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας 6. Πίνακες έργων τέχνης Αποτελεί ευκαιρία να γνωρίσουν τα παιδιά σημαντικά έργα τέχνης ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, διαφόρων ρευμάτων και εποχών. Έτσι: δίδεται το έναυσμα για αναζήτηση πληροφοριών και στοιχείων για τους καλλιτέχνες και την εποχή τους.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας 7. Οι δραστηριότητες Διαδραστικός χαρακτήρας (τον καλεί σε συμμετοχή και δράση) Πολλές προτεινόμενες δραστηριότητες: π.χ. έκδοση μαθητικής εφημερίδας. Προτείναμε πολλές και δοκιμασμένες στην τάξη πρωτότυπες δραστηριότητες.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Ομαδικές δραστηριότητες Τα παιδιά ασκούνται στον συλλογικό τρόπο δουλειάς. Διαπιστώνουν στην πράξη τη χρησιμότητα και αναγκαιότητα της διαθεματικής προσέγγισης. Ασκήσεις Σ/Λ, Πολλαπλής επιλογής, Κατανόησης, Αναθέσεις Εργασιών, Σχεδιασμός ποσοτικών ερευνών και παραπομπές σε βιβλιογραφία και διαδικτυακούς τόπους.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Ομαδικές δραστηριότητες Παράδειγμα: ομαδική εργασία ψήφισης νόμου στην τάξη (5 ο κεφάλαιο) για την προστασία του περιβάλλοντος με αντικείμενο την ανακύκλωση ή εξοικονόμηση ενέργειας, ο οποίος μπορεί να καταστεί δεσμευτικός για όλη την σχολική κοινότητα.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Ομαδικές δραστηριότητες Χρήσιμα εργαλεία: Τα σχολικά προγράμματα δραστηριοτήτων, π.χ. περιβαλλοντικής, Υγείας, Κ.Ε.Θ.Ι., Αγώνων αντιλογίας, Βουλή των εφήβων. Περισσότερα στο βιβλίο καθηγητή.
Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας Το βιβλίο «Πολιτική και Δίκαιο» Απευθύνεται σε μαθητές με συγκεκριμένη γνωστική και βιολογική ωριμότητα. Να προβληματίσουμε τα ανήσυχα εφηβικά πνεύματα με την ώριμη μας σκέψη.