ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ ΣΤΆΣΕΙΣ Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc Λάρισα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Η Σημερινή Κατάσταση της Κυπριακής Οικογένειας Κέντρο Ερευνών και Ανάπτυξης, Intercollege.
Advertisements

ΠΥΡΕΤΟΣ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ. 8 ο Μάθημα – 08/01/2016 Πρώτες βοήθειες σε καθημερινές καταστάσεις ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΙΟΥΤΑ Α. ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ.
1 «Η ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΈΣ ΔΙΑΤΡΟΦΉΣ Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc 2015.
Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής MSc, Med, PhD.
Κων/νος Πατερόπουλος (MSc) Αντιπρόεδρος ΜΓΣ Εθνικού Αντιπρόεδρος ΜΓΣ Εθνικού Αλεξανδρούπολη, 26 Σεπτεμβρίου 2015 Αθλητικά σωματεία: Βελτίωση της λειτουργίας.
Μεταρρύθμιση Φορολογίας Εισοδήματος. Νέες Κλίμακες Φορολογίας Εισοδήματος Το εισόδημα από μισθούς ( συντάξεις ) και επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογείται.
ΠΡΟΛΗΨΗ ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΩΝ ΚΑΚΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΔΡΟΜΕΩΝ Γιώργος Σκόλιας, MSc.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 13: ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ- ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΤHΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
Μονοπάτια Skywalker Κοινωνική Επιχειρηματικότητα Ενότητα: Φορολογικά Πανοζάχος Δημήτριος Msc Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός Σύμβουλος.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Μεταλλικές Κατασκευές Ι Επιμέλεια Δημ. Σοφιανόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής Μαρία Ντίνα, Πολ. Μηχ. MSc,
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Παπαδόπουλος Κω/νος, MSc Καθηγητής φυσικής αγωγής.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΛΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ & ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός ΜEd – MSc Συνεργάτης ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
Kάλλη Καρβέλη, M.Sc. Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Πρόσβαση στα Δημόσια Έγγραφα.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΑΙΝΕΣΗΣ ΝΙΚΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ MSc Ιατρική Σχολή Παν. Αθηνών
Κωστής Χαρδαλιάς Νοσηλευτής, MSc Health Informatics Υποψήφιος Διδάκτορας Τμ. Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ.
ΚΕΝΤΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ (ΚΗΦΗ) ΜΙΧΑΕΛΑ ΦΟΥΚΑΚΗ, MsC Κοινωνική Λειτουργός, Υπεύθυνη ΚΗΦΗ Δήμου Γόρτυνας.
Εργοθεραπεία Μάθημα: Κινησιολογία
Κανελλοπούλου Γεωργία Γεωεπιστήμονας, Msc Περιβάλλον,
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Εταιρική Διακυβέρνηση
Εταιρική Διακυβέρνηση
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Αντιμετωπίζοντας τον Σχολικό Εκφοβισμό (Bullying)
ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Μαθηματικα στην κουζινα
Η Ένωση Συνεταιρισμών Νήσων Κυκλάδων και Αργοσαρωνικού
Δομημένος Προγραμματισμός
Νέα Ιωνία Βόλου: ΜΑΡΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ
Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής
Βιολογία Α΄ Γυμνασίου Ανθή Αποστολίδου Φυσικός, MSc
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη υπό ξένη κυριαρχία
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη υπό ξένη κυριαρχία ( )
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) & Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) Τρύφων Μαυροπαλιάς.
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΟΙΗΣΗ VS ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΠΟΙΗΣΗ.
Βελτίωση Ποιότητας Υπηρεσιών του ΕΣΥ: του Νοσηλευτικού Προσωπικού
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας Τμήμα Ανατολικής Κρήτης
Σχολικός εκφοβισμός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Καραβόλτσου Α
Συμβουλές για ένα υγιές βάρος
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Αντιμετωπίζοντας τον Σχολικό Εκφοβισμό (Bullying)
Κεφάλαιο 4 Βενζινομηχανές Κυλινδροκεφαλή
Απάτες στα Τρόφιμα και Ασφάλεια Τροφίμων Γιώργος Σάββα, Υγειονομικός Λειτουργός Υγειονομικές Υπηρεσίες, Ιατρικές Υπηρεσίες και υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας,
Ειρήνη Κουφάκη Ψυχολόγος, M.sc – Επιστημονική Υπεύθυνη
ΝΈΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ (ΙΑΝ14) VS. ΕΓΚΡΙΘΕΝ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ (ΑΥΓ13)
Η ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΝΟΣ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ Παναγιώτου Νικολέτα1, Πρεζεράκος Παναγιώτης2, Κουράκος Μιχαήλ3, Δρελιώζη.
Νοσηλευτικής Υπηρεσίας ΩΚΚ Παιδιατρικής Νοσηλευτικής ΕΚΠΑ
Πρόσκληση Η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Φυσικής Αγωγής
Κούρτη Μαρία Βιολόγος, Msc, PhD Ιανουαρίου 2018
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών που βιώνουν Απώλεια, Θρήνο και Θάνατο
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ημερίδα στη Μνήμη του Επίκουρου Καθηγητή Ηρακλή Χαλκίδη
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση Μαρία Σμυρνάκη, Ψυχολόγος MSc στις Εξαρτήσεις, PhD Επιστημών Αγωγής Παν/μίου Κρήτης, Υπεύθυνη Ανοικτής Δομής.
ΤΕΙ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ: Τσιμεράκη Βαρβάρα (Acc, MSc )
Ζορμπάς – Καζαντζάκης Συναίσθημα – Λογική
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
6η Επιμορφωτική Διημερίδα Ζ’ ΕΝΩΣΗΣ
ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ (2)
Ζωοτεχνία Ι Πρώτο μάθημα: Εισαγωγή στη Ζωοτεχνία
ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιωματική άσκηση λήψης απόφασης: 6 καπέλα σκέψης
«ΑΣΤΕΓΟΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ» ΚΩΣΤΗΣ ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ-ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
Διασφαλίζουμε την πρόσβαση σε οικονομική, αξιόπιστη, βιώσιμη και σύγχρονη ενέργεια για όλους Υποομάδα Στόχου 7   Σαββάκης Ηλίας, Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ,
ΔΑΣΟΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΛΟΓΟΣ M.Sc. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΡΙΑΣ ΠΑΝΙΔΑΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ
Συρόπουλος Χαράλαμπος Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π., MSc
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ ΣΤΆΣΕΙΣ Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc Λάρισα

Αλλαγή Στάσεων  Οι στάσεις καθορίζουν την συμπεριφορά υπό προϋποθέσεις.  Η αλλαγή των στάσεων συνοδεύεται και από αλλαγή της συμπεριφοράς.

 Οι διαφημιστικές καμπάνιες, οι εκστρατείες κομμάτων, ενέργειες διαφόρων φορέων αποτελούν τρόπους αλλαγής των στάσεων με συνακόλουθη αλλαγή της συμπεριφοράς.

Πειστική επικοινωνία  Οι μεταβλητές που υπεισέρχονται στη διαδικασία πειστικής επικοινωνίας είναι :  Πηγή επικοινωνίας  Μήνυμα  Δέκτης της επικοινωνίας  Πλαίσιο

Διαδικασία πειστικής επικοινωνίας  Χωρίζεται σε 4 φάσεις :  Φάση προσοχής ( όπου ο δέκτης προσέχει το μήνυμα της πηγής )  Φάση κατανόησης  Φάση αποδοχής του μηνύματος  Φάση συγκράτησης του μηνύματος

 Εναλλακτικά κατά McGuire υπάρχουν 5 επίπεδα επικοινωνίας :  Προσοχή  Κατανόηση  Ενδοτικότητα  Συγκράτηση  Συμπεριφορά

 Προσοχή + Κατανόηση = Λήψη Μηνύματος  Λήψη Μηνύματος + Ενδοτικότητα = Αποδοχή μηνύματος

 Έρευνα του Yale ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την φύση της πηγής του μηνύματος και του δέκτη της επικοινωνίας που επιδρούν στην αλλαγή των στάσεων.

Πηγή  Για να αλλάξει μια πηγή τις στάσεις πρέπει να διακρίνεται από αξιοπιστία.  Αυτό πρακτικά σημαίνει να κατέχει γνώσεις, εμπειρίες, να έχει δύναμη ή κύρος και ο δέκτης να του έχει εμπιστοσύνη.

Μήνυμα  Έχουν μελετηθεί 3 διαστάσεις πάνω σε αυτό το θέμα.  Παρουσίαση μονόπλευρης ή αμφίπλευρης επιχειρηματολογίας. Αυτή επηρεάζεται από τα χαρακτηριστικά του δέκτη  Σειρά παρουσίασης επιχειρημάτων στην αμφίπλευρη επιχειρηματολογίας Πρότερο VS Ύστερο  Διέγερση φόβου όπου ο φόβος πρέπει να είναι σε μέτριο επίπεδο έντασης

Δέκτης  Τα χαρακτηριστικά που έχουν μελετηθεί περισσότερο είναι νοημοσύνη και αυτοεκτίμηση.  Υποστηρίχθηκε ότι άτομα υψηλής νοημοσύνης και αυτοεκτίμησης και της λήψης μηνύματος είναι θετική.  Όμως, η σχέση μεταξύ αυτοεκτίμησης και ενδοτικότητας είναι χαμηλή.

 Οπότε συνάγεται ότι πιο πιθανό είναι άτομα μέσου επιπέδου να αλλάξουν στάσεις  Άτομα με υψηλά ή χαμηλά επίπεδα στα παραπάνω χαρακτηριστικά παρουσιάζουν δυσκολία στην αλλαγή στάσεων.

Αφομοίωση & Αντιπαραβολή  Τέλος, όταν ένα μήνυμα είναι σύμφωνο ή ασύμφωνο με τις στάσεις του δέκτη έχουμε τις παραπάνω έννοιες για να εξηγήσουν τι συμβαίνει.

 Ένα μήνυμα που είναι στο περιθώριο αποδοχής του δέκτη είναι πιθανό να αλλάξει τη στάση προς την κατεύθυνση του μηνύματος.  Αντίθετα, όταν ένα μήνυμα βρίσκεται στο όριο απόρριψης του δέκτη, είτε δεν θα προκαλέσει αλλαγή στην στάση, είτε θα οδηγήσει αλλαγή προς την αντίθετη κατεύθυνση.  Άρα, ένα αποτελεσματικό όταν υπάρχει ασυμφωνία με τις στάσεις του δέκτη.

Μοντέλο Πιθανότητας Λεπτομερούς επεξεργασίας  Σύγχρονη άποψη για τις στάσεις αφορά στη γνωστική προσέγγιση  Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο, υπάρχουν 2 τρόποι επεξεργασίας του μηνύματος, η κεντρική οδός και η περιφερειακή οδός.

 Η κεντρική οδός χρησιμοποιείται από άτομα με υψηλά κίνητρα και ικανότητες καθώς απαιτείται χρόνος και υψηλό επίπεδο γνώσεων και υψηλή νοημοσύνη για αξιολόγηση επιχειρηματολογίας.  Η περιφερειακή αντίστοιχα, είναι πιο παροδική και τα κίνητρα και οι ικανότητες είναι πιο χαμηλές.

Θεωρία γνωστικής ασυμφωνίας  Εντάσσεται στην άποψη ότι τα ασυνεπή γνωστικά στοιχεία δημιουργούν μια δυσάρεστη ψυχολογική κατάσταση, που οδηγεί σε συμπεριφορές σχεδιασμένες να επαναφέρουν ευχάριστη κατάσταση.

 Σύμφωνα με την παραπάνω άποψη, αν δύο ή περισσότερα γνωστικά στοιχεία είναι ασύμφωνα, το άτομο βρίσκεται σε κατάσταση ψυχολογικής έντασης.  Αυτή προσπαθεί να την μειώσει είτε αλλάζοντας ένα ασύμφωνο γνωστικό στοιχείο τουλάχιστον είτε βρίσκοντας νέα στοιχεία που θα αποδυναμώσουν κάποια άλλα.

 Σύμφωνα με τα παραπάνω ερμηνεύεται και η αλλαγή στάσεων καθώς, η ασυμφωνία μεταξύ στάσεων και έκδηλης συμπεριφοράς οδηγεί στην αλλαγή στάσεων ως τρόπου μείωσης της γνωστικής ασυμφωνίας.

 Σε γενικές γραμμές, η γνωστική ασυμφωνία μελετά την αλλαγή των στάσεων όταν ένα άτομο πεισθεί και ενδώσει σε κάτι που είναι ασύμφωνο με τις αρχικές στάσεις του.

Συναφείς ερμηνείες  Θεωρία της αυτοαντίληψης όπου, τα άτομα βγάζουν συμπεράσματα για τις στάσεις τους στηριζόμενοι στην έκδηλη συμπεριφορά τους.  Θεωρία του χειρισμού των εντυπώσεων, όπου οι άνθρωποι θέλουν να φαίνονται παρά να είναι συνεπείς.

 Ακόμη, προτάθηκε η άποψη ότι η γνωστική ασυμφωνία δεν εμφανίζεται ως αποτέλεσμα της ασυνέπειας μεταξύ στάσεων και συμπεριφορών αλλά εμφανίζεται όταν τα άτομα αξιολογούν τις αρνητικές συνέπειες ως ευθύνη τους.

Δικαίωση μιας προσπάθειας  Αν το άτομο αναλογιστεί ότι προσπάθησε για ένα στόχο που δεν άξιζε θα νιώσει ματαίωση.  Για να αποφευχθεί η γνωστική ασυμφωνία που δημιουργήθηκε συνήθως το άτομο αξιολογεί τελικά το στόχο θετικά.

 Ασυμφωνία επίσης έχουμε όταν επιλέγουμε ανάμεσα στο Α και στο Β, που αμφότερα έχουν πλεονεκτήματα και πλεονεκτήματα αλλά όταν καταλήξουμε σε ένα τότε βρισκόμαστε σε ασυμφωνία γιατί αυτό που δεν επιλέξαμε έχει εξίσου πλεονεκτήματα.

Αντίσταση στην Αλλαγή των Στάσεων  Τακτικές αντίστασης της Αλλαγής :  χρήση λογικών επιχειρημάτων από την πλευρά του δέκτη για να υπερασπιστεί τις στάσεις  μείωση του κύρους της επιρροής  ασυνείδητη διαστρέβλωση μηνύματος  χρήση μηχανισμών άμυνας  χωρίς αιτιολογία απόρριψη μηνύματος

 Ψυχολογική αναδραστικότητα όταν νιώθουμε ότι κάποιος προσπαθεί να μας χειριστεί.  Επίσης, όταν ενημερωθούμε ότι γίνεται προσπάθεια επιρροής τότε αντιστεκόμαστε στην αλλαγή.

Ομάδα  Προτού αναφερθούμε στα ζητήματα επιρροής και συμμόρφωσης, πρέπει να αναγνωρίσουμε την αξία της ομάδας γιατί πέρα από το δικό της πλαίσιο δεν μπορούν να υπάρξουν αυτά.

 Ομάδα είναι 2 ή περισσότερα άτομα που αλληλεπιδρούν πρόσωπο με πρόσωπο, που το καθένα έχει συνείδηση ότι είναι μέλος της ομάδας, που έχει συνείδηση των άλλων που είναι μέλη της ομάδας, που το καθένα έχει συνείδηση της θετικής αλληλεξάρτησης, καθώς επιδιώκουν να εκπληρώνουν κοινούς στόχους.

 Στο πλαίσιο της ομάδας δημιουργούνται πολλά φαινόμενα διάδρασης και κοινωνικής απόδοσης.  Συναντάμε την κοινωνική διευκόλυνση, την ομαδική εργασία, κοινωνική τεμπελιά, την συλλογική πόλωση και το φαινόμενο Groupthink( τα 2 τελευταία θα τα δούμε σε επόμενη διάλεξη ).

Κοινωνική Διευκόλυνση  Είναι η θετική επίδραση που έχει στην απόδοση ενός ατόμου η παρουσία άλλων, που είτε κάνουν το ίδιο πράγμα είτε είναι απλοί θεατές.

Ομαδική εργασία  Εδώ μελετάμε πόσο το άτομα που βρίσκονται σε αλληλεπίδραση, εκτελούν από κοινού ένα έργο.  Η απόδοση μιας ομάδας εξαρτάται από την φύση του προς εκτέλεση έργου.  Η χρυσή συνταγή έχει να κάνει με το να δίνει το κάθε μέλος τη μέγιστη προσπάθεια και να διατηρεί το συντονισμό της προσπάθειας.

Κοινωνική Τεμπελιά ( Λούφα )  Φαινόμενο Ringelmann αποτελεί η διαπίστωση ότι όσο μεγάλωνε η ομάδα των ατόμων που τραβούσαν ένα σχοινί, τόσο μειωνόταν η δύναμη που έβαζε το κάθε μέλος.  Μειωμένη πραγματική απόδοση συγκριτικά με την δυνητική απόδοση.

 Φαινόμενο τζαμπατζή  Φαινόμενο κορόιδου.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας !!!