ΜΠΑΤΖΙΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Α.Μ Φοιτήτρια ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής στο Μ.Π.Σ. «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής» Κατεύθυνση ː «Πρόληψη- Παρέμβαση- Αποκατάσταση» Μάθημα ː «Κίνηση, επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές» Κωδικός μαθήματος ː 804
Ο μικρός Γιάννης (10 ετών) θα πρέπει να παρουσιάσει στη γιορτή του σχολείου του τον παραδοσιακό χορό «Ο Μενούσης» από την ιδιαίτερη πατρίδα του, σε τρεις μήνες από σήμερα. Οι συμμαθητές του γνωρίζουν ήδη τον χορό και θα κάνουν πρόβες μόνο λίγες μέρες πριν τη γιορτή. Ο Γιάννης μαθαίνει παραδοσιακούς χορούς εδώ και 2 χρόνια χωρίς όμως να γνωρίζει κάποιο χορό από την περιοχή όπου κατάγεται. Ζητά από τον πατέρα του που συμμετέχει σε χορευτικό συγκρότημα και γνωρίζει καλά να χορεύει να τον βοηθήσει. Ποια προσέγγιση θα ακολουθήσει;
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥ ΧΟΡΟΥ « Ο ΜΕΝΟΥΣΗΣ»
ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ Επί 2 χρόνια μαθαίνει παραδοσιακούς χορούς Στάση του σώματος Τρόπος πιασίματος χεριών Μετακίνηση του σώματος σε κύκλο Θέση του σώματος στον κύκλο Εκτέλεση χορευτικών βημάτων ακολουθώντας την εκάστοτε μουσική Αξιολόγηση του επιπέδου γνώσης των προηγουμένων
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΑΠΟΔΟΣΗΣ Χρονικός περιορισμός για την επίτευξη στόχου: 3 μήνες Επαρκής χρόνος προετοιμασίας Παρουσία κοινού
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑΣ Διαδοχική Κλειστή Κινητικές απαιτήσεις Συνοδεία μουσικής Απαιτήσεις ισορροπίας Σύνθετη Μετακίνηση χωρίς χρήση αντικειμένου Αρχικό στάδιο Περιορισμένη πιθανότητα τραυματισμού
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΧΟΡΟΥ Οι μαθητές ο ένας δίπλα στον άλλο σε κύκλο Πιάνονται χέρι με χέρι με λυγισμένους αγκώνες στο ύψος του ώμου Αποτελείται από 10 χορευτικά βήματα Εκκίνηση με δεξί πόδι κάνοντας 3 βήματα προς τα δεξιά και στο τέταρτο στηριζόμενοι στο δεξί πόδι φέρνουμε μπροστά το αριστερό Επανάληψη των ομοίων βημάτων προς την αριστερή κατεύθυνση Επαφή με το έδαφος δεξιού ποδιού στη νοητή γραμμή του κύκλου με συνεχόμενη ισορροπία στο αριστερό και επαναφορά του δεξιού μπροστά του.
ΣΤΟΧΟΣ Να είναι σε θέση να εκτελέσει σωστά τα βήματα του χορού κινούμενος σε κύκλο ακολουθώντας το ρυθμό του τραγουδιού εντοπίζοντας και διορθώνοντας τα λάθη χωρίς τον φόβο της αποτυχίας μπροστά στο κοινό
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ Παραδοσιακός χορός της Ηπείρου Η ιστορία ενός άντρα που με την υποψία πως η γυναίκα του τον απατά ένα βράδυ μέθυσε και την σκότωσε και την άλλη μέρα το μετάνιωσε Έχει διαχρονικότητα, δημοτικότητα και εξάπλωση σε όλη την Ελλάδα
Υπάρχουν 100 παραλλαγές του τραγουδιού Αποτυπώνει τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία του παρελθόντος Ο Μενούσης ήρωας στο μεταίχμιο του παλιού και του νέου κόσμου Επιχειρήθηκε ακόμη και η κινηματογραφική μεταφορά του στη δεκαετία του ΄60
ΧΡΟΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Επίτευξη στόχου: 3 μήνες Εκμάθηση της δεξιότητας: 2 μήνες 1 ος μήνας εξάσκηση 3 φορές/ βδομάδα για 30΄ [7΄εξάσκηση, 3΄διάλειμμα]x 3 φορές 2 ος μήνας εξάσκηση 2 φορές/ βδομάδα για 30΄ [7΄εξάσκηση, 3΄διάλειμμα]x 3 φορές Προσαρμογή στο τελικό περιβάλλον: 1 μήνας
ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΜΗ ΑΝΑΛΥΣΗ Ακουστική επαφή του μαθητή με το τραγούδι π.χ. μέσω ραδιοφώνου Κυρίως οπτική επαφή του μαθητή με τον χορό π.χ. παρακολούθηση είτε βιντεοσκοπημένης είτε ζωντανής παράστασης χορευτικού συγκροτήματος Λιγότερη προφορική καθοδήγηση Επίδειξη του χορού από τον πατέρα με κατάτμηση του χορού, π.χ. βήματα προς τα δεξιά και βήματα προς την αντίθετη κατεύθυνση
Ο κάθε χορευτής έχει δεξιά του και αριστερά του άλλους χορευτές Οι χορευτές εκτελούν τις χορευτικές κινήσεις σε κύκλο, πιασμένοι χέρι- χέρι Πρακτική εφαρμογή των χορευτικών βημάτων
ΕΞΑΣΚΗΣΗ Επίδειξη τρόπου πιασίματος των χεριών, π.χ. λυγισμένοι αγκώνες Επίδειξη βημάτων του χορού, π.χ. εκκίνηση με δεξί πόδι Πρακτική εξάσκηση του χορού παρακολουθώντας τα βήματα του πατέρα αρχικά με βήματα προς τα δεξιά και έπειτα με βήματα προς τα αριστερά χωρίς μουσική (κατάτμηση)
Πρακτική εξάσκηση με όλα τα βήματα (μερική μέθοδος) Επανάληψη χωρίς οπτική αλλά με ακουστική καθοδήγηση του πατέρα, π.χ. σήκωσε το πόδι, μετράμε βήματα Επανάληψη των πληροφοριών από τον μαθητή
Ολοκληρωμένη εκτέλεση των βημάτων του χορού με μουσική, χωρίς οπτική και ακουστική καθοδήγηση από τον πατέρα, π.χ. αυτοομιλία Επίδειξη εκ νέου των βημάτων όπου εντοπίστηκαν λάθη Ορισμός λέξεων- κλειδιών στα σημεία όπου εντοπίζονται τα λάθη, π.χ. «πόδι», «φορά» Χρήση λέξεων- κλειδιών Ανάπτυξη ικανότητας εντοπισμού και διόρθωσης λαθών π.χ. μετά το τέταρτο βήμα αλλάζουμε φορά
Διατήρηση σχετικού ρυθμού παρουσία μουσικής Ενθάρρυνση του παιδιού για τη μείωση των λανθασμένων κινήσεων, π.χ. πολύ καλύτερα Επιβράβευση των σωστών εκτελέσεων, π.χ. μπράβο Επανάληψη του χορού ώσπου να εκτελεστεί η δεξιότητα με ακρίβεια και σταθερότητα για αυτοματοποίηση
ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ ΣΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Εκτέλεση του χορού μπροστά στους συμμαθητές του στις πρόβες Επίδειξη στους συγγενείς του σε οικογενειακή συγκέντρωση, π.χ. γιορτή Επίδειξη σε κοινωνική εκδήλωση, π.χ. γάμος
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Να είναι σε θέση να χορεύει σε κύκλο Να είναι σε θέση να διατηρεί την θέση του μέσα στον κύκλο Να είναι σε θέση να διατηρεί ρυθμό Να είναι σε θέση να χορέψει μπροστά σε θεατές Να είναι σε θέση να αναγνωρίζει και να διορθώνει τα λάθη του Να είναι σε θέση να διατηρεί την αυτοπεποίθησή του σε περίπτωση λάθους Ολοκλήρωση της μάθησης εντός χρονικού προγραμματισμού
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!