Όπως αποτυπώνεται στα αρχεία του Γυμνασίου Αικατερίνης » 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ Τοπική ιστορία «Η κοινωνία της Πιερίας των αρχών του 20 ου αιώνα,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ: Ταξιδεύοντας από το χθες
Advertisements

 Ερώτημα – Προβληματισμός: Περιέργεια- Πρόκληση-Εξερεύνηση  Χρόνος για ποιοτική εργασία μαθητών  Συζήτηση τρόπων εργασίας -σκέψης μαθητών Παρέμβαση.
Τα δικαιώματα των παιδιών στην εκπαίδευση. 3 ο Γενικό Λύκειο Υμηττού Ομάδα εργασίας: Τα σαΐνια της εκπαίδευσης  Γεωργία Γ.  Παναγιώτα Μ.  Αλέξης Φ.
Το κεντρικό Παρθεναγωγείο Σμύρνης
6 Μαρτίου 2013, ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού
Αλλαγές στο προφίλ των εφήβων που προσέγγισαν το Πρόγραμμα ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ κατά τη δεκαετία ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ-ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Ο σεισμός του 1978 στη Θεσσαλονίκη
Χαρακτηριστικά των εφήβων χρηστών που προσέγγισαν το Δ.Υ. ΣΤΡΟΦΗ το 2008 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ-ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Συνεντευξη απο τη γιαγια μου για την παιδικη της ηλικια
Το προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Είμαι καλά με εμένα & με τους άλλους» Σχολικό έτος /Θ Δημ. Σχολ. Ροδοδάφνης.
Γυμνάσιο Ριζοκαρπάσου
PROJECT: ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
1 ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ.  Το παιχνίδι της πολιτιστικής κληρονομιάς Το παιχνίδι της πολιτιστικής κληρονομιάς  Το παιχνίδι της πολιτιστικής.
O πληθυσμός της Ευρώπης
ΝΕΟΣ ΜΟΝΟΣ … ΨΑΧΝΕΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΣΕ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΧΩΡΙΣ ΚΡΙΣΗ
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
5ο Ιστορικό Λύκειο Θεσσαλονίκης
Διαθεματική εργασία: Ιστορία της Νότιας Πιερίας. Πούρλια Οι κάτοικοι εγκαταστάθηκαν στους Παλαιούς Πόρους (Πούρλια) το Οι συχνές κατολισθήσεις,
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
Θέμα : « Στα χνάρια των Πορφυρογένηδων στον τόπο και στο χρόνο»
Αμαλία Κ. Ηλιάδη, ιστορικός-φιλόλογος
Γ. Η ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ 1. Η Επιτροπή Αποκαταστάσεως Προσφύγων
 Το 1964 το κτήριο στέγασε τα πρώτα τμήματα του Πανεπιστημίου Πατρών μέχρι το 1984.Αργοτερα το κτήριο έμεινε γνωστό ως > και έγινε τόπος συγκέντρωσης.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΚΑΒΑΛΑΣ
Αντιλήψεις Γονέων για τη Σχολική Φοίτηση των Διδύμων
Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού
Παναγιώτης Λαδόπουλος
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για αμβλύωπες Μαθητές» Βουγιουκλίδης.
Η εκπαίδευση στην Ελλάδα και τη Λαμία στα χρόνια της μεταρρύθμισης του 1929 Γιώργος Σταυρόπουλος Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Α / θμιας Εκπ / σης.
Έρευνα με ερωτηματολόγιο σε μαθητές της Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου του 3 ου Γυμνασίου Βύρωνα Σχολική χρονιά Η φιλία στην αρχή της εφηβείας.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΦΑΡΚΑΔΟΝΑΣ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ – ΤΑΞΗ Β’ Έρευνα Συμπεριφοράς – Στάσης Θέμα: «Νέοι και Διαδίκτυο – Εθισμός» Χρόνος διεξαγωγής:
10 ο Γενικό Λύκειο Πειραιά. Στοιχεία του σχολείου Διεύθυνση : Κεχαγιά 6 και Μαυρογένους Τηλ: Ιστοσελίδα:
Διδάσκοντας κι εξερευνώντας την Τοπική Ιστορία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
ΔΙΑΣΧΟΛΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΤΟ ΕΠΑΛ» 2 Ο ΕΠΑΛ ΣΕΡΡΩΝ – ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΥΤΑΡΕΩΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΥΤΑΡΕΩΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ Εισηγήτρια:
Το ψέμα Ζωρζ Σαρή Μπουσμαλή Ξανθή Α’ Γυμνασίου Σχ. Έτος
ΔΙΑΣΧΟΛΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΤΟ ΕΠΑΛ» 2 Ο ΕΠΑΛ ΣΕΡΡΩΝ – ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΥΤΑΡΕΩΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΥΤΑΡΕΩΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ Εισηγήτρια:
Σχολική επίδοση και μειονότητες
Εμείς τα παιδιά του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου μπορούμε να κολυμπήσουμε και στα βαθιά νερά.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ Γ ΤΡΙΜΗΝΟΥ
Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό
Οι επιπτώσεις της κρίσης στην εκπαίδευση
Γενικό Λύκειο και ΕΠΑΛ.
Η οικονομική κρίση Μαύρη Πέμπτη/ 24 Οκτωβρίου 1929: Το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης καταρρέει. Κανείς από τους οικονομικούς αναλυτές δεν είχε προβλέψει.
Μάθημα: Θέματα ισότητας φύλων Καθηγήτρια: Ζήση Βασιλική
Αναζητώντας στοιχεία για την ζωή των προσφύγων στην Ελλάδα
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΒΡΑΪΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ
Εμείς τα παιδιά του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου μπορούμε να κολυμπήσουμε και στα βαθιά νερά.
ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ
Σημαντικές Προσωπικότητες Μεταμόρφωσης
Διδακτικοί στόχοι Το κεφάλαιο αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις ότι κάθε κοινωνία οργανώνεται με βάση συγκεκριμένους κοινωνικούς κανόνες, οι οποίοι προσδιορίζουν.
Παράλληλες εκδηλώσεις
Θεσσαλονiκη, η Προσφυγομανα
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΝΔΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: Άννα Σαββατοπούλου Νάτσιος Σταύρος Παπαχαρίτων Στάθης Χατζηστυλλή Στεφανία.
1ο Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης Ομάδα εθελοντισμού
Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ( 1922 )
Ερευνητική Εργασία Η ιστορία του νομού Σερρών Β΄ τετράμηνο
ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ ΠΟΛΕΜΩΝ
ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΑΡΧΕΙΑΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα…
Η φιλία στην αρχή της εφηβείας
O πληθυσμός της Ευρώπης
Ημερίδα Τράπεζας της Ελλάδος
Γ1.4 Οι μεγάλες πόλεις του πλανήτη
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Αγα-Πάμε Αρχαιολογικό Μουσείο Μεγάρων;
Μεταγράφημα παρουσίασης:

όπως αποτυπώνεται στα αρχεία του Γυμνασίου Αικατερίνης » 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ Τοπική ιστορία «Η κοινωνία της Πιερίας των αρχών του 20 ου αιώνα,

5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Γυμνάσιον εν Αικατερίνη Το κτήριο του 5 ου Γυμνασίου Κατερίνης ανεγέρθηκε από τους Τούρκους κατακτητές στο τέλος του 19 ου /αρχές του 20 ου αιώνα. Στέγασε τις διοικητικές τους υπηρεσίες μέχρι την απελευθέρωση της πόλης (16 Οκτωβρίου 1912). Από το λειτουργούσε στην Κατερίνη το «Ημιγυμνάσιον Αικατερίνης» το οποίο, σύμφωνα με τα αρχεία, προήχθη σε εξατάξιο γυμνάσιο με τον τίτλο «Γυμνάσιον εν Αικατερίνη». Στεγαζόταν σε διάφορα κτήρια μέχρι (πιθανόν) το σχολικό έτος , οπότε μεταφέρθηκε στο σημερινό κτήριο του 5 ου Γυμνασίου, για να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες λόγω της αθρόας προσέλευσης μαθητών από προσφυγικές οικογένειες μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή. 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Στη σημερινή παρουσίαση θα μας απασχολήσει η εικόνα της κοινωνίας της πόλης μας από το 1921 ως το Τα επαγγέλματα των γονέων των μαθητών, το φύλο τους και η αύξηση του μαθητικού δυναμικού του γυμνασίου αποτελούν στοιχεία που αποτυπώνουν τη σύνθεση της κοινωνίας αλλά και τις μεταβολές που αυτή υπέστη κατά τη διάρκεια των συγκεκριμένων ετών. 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Έως το 1921 στο σχολείο εγγράφονται μαθητές -γόνοι εύπορων οικογενειών, παιδιά εμπόρων σε ποσοστό 80% και υπαλλήλων. Η μέση εκπαίδευση στοιχίζει ακριβά αυτήν την εποχή, γι’ αυτό είναι προσιτή μόνο στους γενικά πιο εύπορους ανθρώπους.

5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Μετά το έτος 1923 και αφού έχει προηγηθεί η μικρασιατική καταστροφή και η ανταλλαγή των πληθυσμών, μέσα από τις νέες εγγραφές διαπιστώνεται ότι η σύνθεση της κοινωνίας της Πιερίας έχει αλλάξει. Ενώ αρχικά τα επαγγέλματα των γονέων των μαθητών κατατάσσονται σε αστικά επαγγέλματα, μεγαλοαστοί, εύποροι άνθρωποι υψηλής κοινωνίας, αργότερα εμφανίζονται και κάποια άλλα μη αστικά. Ανάμεσά τους υπάρχουν πλέον γεωργοί, εργάτες, κτηνοτρόφοι, υλοτόμοι, αμπελουργοί και μυλωθροί που έλειπαν τα προηγούμενα χρόνια. 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η γυμνασιακή εκπαίδευση άρχισε να διευρύνεται, να αποκτά δημοκρατικότερο χαρακτήρα. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως το 20% των γονιών ήταν γεωργοί, το 35% έμποροι και το υπόλοιπο 45% αποτελούν παιδιά κρεοπωλών, παντοπωλών, δημόσιων υπαλλήλων, ιεροκηρύκων, κτηματιών, δημοδιδασκάλων, δικολάβων, υλοτόμων. Επίσης, προκαλεί ενδιαφέρον το έντονο ποσοστό ορφανών παιδιών. 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Μετά το 1940 πλέον μικρή μειοψηφία αποτελούν τα παιδιά των εμπόρων μέσα στο πλήθος των παιδιών των αγροτικών κυρίως οικογενειών. Το ποσοστό των γεωργών από αυτή την χρονιά και μετά σημειώνει μεγάλη αύξηση ξεπερνώντας κατά πολύ το 20% που υπήρχε μέχρι πριν από μερικά χρόνια. Το 50% των γονιών αποτελούν γεωργοί, ενώ το υπόλοιπο 50% μηχανικοί, περιπτερούχοι, εργατικοί, Δημοδιδάσκαλοι, καπνοπαραγωγοί, σιδηρουργοί, ενώ παρατηρείται και μείωση των ορφανών. 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Το δεύτερο θέμα που μελετήσαμε είναι η σύνθεση των μαθητών βάσει του φύλου τους. Έως το 1921 το σχολείο συγκροτούν κυρίως αγόρια. Τα κορίτσια ήταν αδιανόητο να πάνε σχολείο, πολλές φορές ούτε καν δημοτικό. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η πρώτη απόφοιτος του γυμνασίου Κατερίνης η Ασπασία Μόσχη, τελειώνει τον Ιούλιο του Στο κέντρο της φωτογραφίας που ακολουθεί, διακρίνεται η Ασπασία Μόσχη. 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Τα απανωτά προσφυγικά κύματα άλλαξαν τη φυλετική σύνθεση του μαθητικού δυναμικού. Το σχολικό έτος στο σχολείο φοιτούν συνολικά 28 μαθητές εκ των οποίων 11 κορίτσια και 17 αγόρια. Το σχολικό έτος από τους 130 μαθητές οι 37 είναι κορίτσια, δηλαδή ποσοστό περίπου 30%. Το σχολικό έτος οι εγγράφοντες είναι 422 μαθητές από τους οποίους 306 μαθητές και 116 μαθήτριες. 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Το σχολικό έτος στο σχολείο φοιτούν 60% αγόρια, ενώ πολλά περισσότερα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια κορίτσια που φτάνουν σε ποσοστό 40%. Λίγο αργότερα ο μεγάλος αριθμός των κοριτσιών προβάλλει το αίτημα ίδρυσης γυμνασίου θηλέων, το οποίο και ιδρύθηκε το Δεκέμβρη του ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Το τελευταίο θέμα που μας απασχόλησε είναι η αυξομείωση του αριθμού των μαθητών που παρατηρείται από το 1922 ως τον πόλεμο και την κατοχή. Το , συνολικά φοιτούν 130 μαθητές και αποφοιτούν οι 12,οι οποίοι είναι οι πρώτοι απόφοιτοι του γυμνασίου Κατερίνης. Παρατηρείται επίσης ότι τις πρώτες σχολικές χρονιές μεγάλος αριθμός μαθητών αποσύρεται. Ας αναλογιστούμε το 1922 και τον ερχομό των προσφύγων. Το σχολείο ήταν απαραίτητο για τα παιδιά, τα εργατικά χέρια όμως ακόμη πιο απαραίτητα. 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Το ο αριθμός των μαθητών ήταν 101. Το φθάνει στους 323, τριπλασιάζεται δηλαδή και κάτι παραπάνω. Το σχολικό έτος , δηλαδή λίγο πριν τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, οι εγγεγραμμένοι μαθητές είναι ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Το έτος εγγράφονται 296 μαθητές, ενώ το μόνο 148 (κατά τα σχολικά έτη Κατοχής ακολουθεί φθίνουσα πορεία η δύναμη των μαθητών). Από το σχολικό έτος σημειώθηκε έκρηξη του μαθητικού πληθυσμού και οι μαθητές πλησιάζουν τους Την περίοδο αυτή -σύμφωνα με πληροφορίες που αντλούμε από τις πηγές μας- μετακινούνται πολλοί πρόσφυγες από την Ανατ. Μακεδονία αλλά και από τα γύρω χωριά και εγκαθίστανται στην Κατερίνη. 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Η ιστορία και η εξέλιξη του Γυμνασίου Αικατερίνης αποτελεί τη μικρογραφία της ιστορίας του τόπου, καθώς αποτυπώνει την εξέλιξη της κοινωνίας της Πιερίας γενικότερα και της Κατερίνης ειδικότερα. Μέσα από τα στοιχεία της μικρής χρονικής περιόδου (1922—1944) που μελετήσαμε και αφορούν τα επαγγέλματα των γονέων των μαθητών του σχολείου, το φύλο αλλά και την αυξομείωση του μαθητικού δυναμικού διαπιστώσαμε πως το σχολείο αποτελεί καθρέφτη της κοινωνίας κάθε εποχής. 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Ευχαριστούμε θερμά το προσωπικό στα Γενικά Αρχεία Κράτους της Πιερίας για την άμεση ανταπόκρισή τους στο αίτημά μας για παραχώρηση αρχειακού υλικού. ΠΗΓΕΣ: Γ.Α.Κ. Το Γυμνάσιο Κατερίνης ( ), Βαρμάζης Νίκος Γυμνάσιο Κατερίνης μια ιστορική προσέγγιση, Π. Καρυώτη 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Μαθητές που συμμετέχουν: 1)Νικολαΐδη Ουρανία 2)Περιβολιώτη Ευαγγελία - Μαρία 3)Σκούμπα Μαρία Καθηγητές που συμμετέχουν: 1)Αετόπουλος Αναστάσιος 2)Καλιακού Παναγιώτα 3)Μιχοπούλου Αικατερίνη 5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ