Μαθαίνοντας τα ανθρώπινα και Ευρωπαϊκά δικαιώματα Εργασία που υλοποιήθηκε από την Ε-Στ τάξη του 3-θέσιου Ράλλειου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Πειραιά Εκπαιδευτικός: Μιξαφέντη Χριστίνα
Στόχοι Να κατανοήσουν τη σημασία της έννοιας δικαίωμα και να είναι σε θέση να διακρίνουν βασικές πανανθρώπινες ανάγκες. Να μάθουν ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα προστατεύονται από οικουμενικές διακηρύξεις και διεθνείς συμβάσεις και ότι υπάρχει ειδική διακήρυξη για τα δικαιώματα του παιδιού. Εξάσκηση των μαθητών στην αναζήτηση πληροφοριών μέσα από τους επίσημους δικτυακούς τόπους της Ε.Ε. Ενημέρωση για φορείς που παρέχουν βοήθεια σε περιπτώσεις παραβίασης των δικαιωμάτων των παιδιών. Συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας για κοινή νομοθεσία στις χώρες – μέλη της Ε.Ε. Προώθηση της ευρωπαϊκής ιδέας. Να δημιουργήσουν και να εκφραστούν καλλιτεχνικά.
Αφόρμηση Τα μαθήματα της Κοινωνικής πολιτικής αγωγής: 1.Ενότητα Α, Κεφάλαιο 6: «Είμαστε πολίτες της Ελλάδας, της Ευρώπης και του κόσμου» 2.Ενότητα Β, «ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ» ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1. Γνωρίζουμε τα δικαιώματά μας, αναλαμβάνουμε τις υποχρεώσεις μας ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2. Υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματά μας
Στάδια εργασίας Πλοήγηση στην ιστοσελίδα: Παρακολούθηση και σχολιασμός/συζήτηση στην τάξη των 30 οικουμενικών δικαιωμάτων, μέσα από τα ολιγόλεπτα βιντεάκια που συναντούμε στον παρακάτω σύνδεσμο.
Στη συνέχεια εξερευνήσαμε και μάθαμε πληροφορίες για την Ευρώπη ( corner/explore_el.html) και για τα δικαιώματα των παιδιών στη Ευρώπη ( 18/wrc_index_en.jsp?main=true&initLang=EL) corner/explore_el.htmlhttp://ec.europa.eu/0- 18/wrc_index_en.jsp?main=true&initLang=EL Γράψαμε και κάποιες ιδέες μας για τα δικαιώματα μας
Έπειτα μελετήσαμε την ενότητα 9: «Τι σημαίνει να είσαι Ευρωπαίος πολίτης;», του ηλεκτρονικού βιβλίου: «Η Ευρώπη σε 12 μαθήματα» του Pascal Fontaine ( pdf) pdf και κουβεντιάσαμε για την αναγκαιότητα για κοινή νομοθεσία στις χώρες – μέλη της Ε.Ε.
Επειδή αναρωτηθήκαμε το τι μπορούμε να κάνουμε αν τα δικαιώματά μας καταπατώνται, πλοηγηθήκαμε και ενημερωθήκαμε για το συνήγορο του παιδιού. Είδαμε ένα μικρό βίντεο που δημιούργησε ο Οργανισμός Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης(FRA) με θέμα τα δικαιώματα των παιδιών στις διαδικασίες της δικαιοσύνης. ( einai-dikaioma-soy-na-enimeronesai) einai-dikaioma-soy-na-enimeronesai
Και αφού διαβάσαμε και ανακαλύψαμε πολλές νέες γνώσεις το ρίξαμε στο παιχνίδι, κάνοντας και εξάσκηση στις γνώσεις μας. ( game/balloon-game_el.htm, 18/pool-quiz/pool-quiz_el.htm) game/balloon-game_el.htmhttp://ec.europa.eu/0- 18/pool-quiz/pool-quiz_el.htm
Επόμενη δραστηριότητα, να δημιουργήσουμε comics με λεζάντες που να μιλούν για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Χωριστήκαμε σε ομάδες και ιδού τα αποτελέσματα.
Τέλος, οργανώνουμε μια έκθεση φωτογραφίας με θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα, όπου κάθε μαθητής/τρια συμμετέχει με μία ή δύο φωτογραφίες, που έχει τραβήξει ο/η ίδιος/α και καλούμε το υπόλοιπο σχολείο να την επισκεφτεί. Μερικές από τις φωτογραφίες τις βλέπετε παρακάτω (Η έκθεση φωτογραφίας δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμη) Επίσης πλαισιώνουμε την έκθεση με μουσική που οι μαθητές/τριες επιλέγουν και η οποία σχετίζεται με τα ανθρώπινα δικαιώματα( John Lennon – Imagine, Pharrell Williams – Freedom, κ.α.).
Τέλος