Ο Ελληνικός Χώρος και η Νέα Ευρωπαϊκή Γεωγραφία Η θέση και ο ρόλος της Ελλάδας ιστορικά αλλά και στα πλαίσια του δυναμικού χαρακτήρα των σημερινών τάσεων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 η Εγκύκλιος Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Στόχοι: Ενημέρωση των αρμόδιων φορέων σχεδιασμού για το υπό διαπραγμάτευση προτεινόμενο νέο πλαίσιο της Προγραμματικής.
Advertisements

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
RIS3 στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας Σύνοψη της Συνάντησης Εργασίας
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ
Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Στερεάς Ελλάδας Παρεμβάσεις του Π.Ε.Π. Στερεάς Ελλάδας στον τομέα Περιβάλλοντος Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Η ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΟΝΗ ΔΙΕΞΟΔΟΣ ΣΤΑ ΑΔΙΕΞΟΔΑ ΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ
Χαλκιδική 8/9 Ιουλίου 2006 Κ. Κοκκινοπλίτης Συντονιστής Οργανωτικής Γραμματείας Σχεδιασμού & Κατάρτισης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού ΠΡΟΤΥΠΑ.
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ : ΠΑΥΛΟΣ Γ. ΠΑΥΛΑΚΗΣ Δρ. ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ» Σύγχρονες υποδομές για μία ανταγωνιστική βιομηχανία 4 Αυγούστου 2009.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ Εισηγητής:
Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης Ενημέρωση για τη διαδικασία σύνταξης του νέου Προγράμματος Ανάπτυξης περιόδου 2007 – 2013 της Περιφέρειας Ανατολικής.
ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΕΩΣ ΤΟ 2018 ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ Ν.Α. ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΙΑ ΑΣΚΗΣΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ ΚΑΙ.
ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΕΤΑΙΡΟΥΣ
 Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα  Ε.Ο.Κ..
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Αναπτυξιακό Συνέδριο Περιφέρειας Κρήτης 2005
Μάθημα: Χωροταξία, «Παρουσίαση της ανάλυσης SWOT»
Τουριστική ανάπτυξη Κατευθύνσεις και μεθοδολογία του σχεδιασμού Αλέξης Χατζηδάκης
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
ΕΠΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2ο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου ο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου 2005 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ.
Η μεταρρύθμιση της ΚΑΠ Προκλήσεις και προοπτικές ΠΑΣΕΓΕΣ Τζανέτος Καραμίχας Πρόεδρος ΠΑΣΕΓΕΣ Επιτροπή Παρακολούθησης του Γ΄ ΚΠΣ.
RIS3 στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας Σύνοψη Συνάντησης Εργασίας.
Σ ΧΕΔΙΟ Ο ΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ Α ΣΤΙΚΗΣ Π ΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ «60 δράσεις για τη Δυτική Αθήνα» Αναπτυξιακός Σύνδεσμος Δυτικής Αθήνας.
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. Περιφερειακή.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΕ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ
1 Περιφερειακή Διάσταση του σχεδιασμού για την Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη & καινοτομία - ΕΤΑΚ συνάντηση εργασίας 4 Σεπτεμβρίου 2012 Κύρια σημεία,
Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών Αποτελεσματική Διαχείριση στην 4η Προγραμματική Περίοδο 2007 – 2013.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΙΝΔΥΝΩΝ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
1 Τα αστικά κέντρα του Ν. Ημαθίας στο οικιστικό σύστημα της Κεντρικής Μακεδονίας Δρ. Αθηνά Γιαννακού Χωροτάκτης-Πολεοδόμος (M.Sc. & Ph.D. LSE) Μελετήτρια.
TA ΓΣΠ στην Υπηρεσία του Πολίτη (Νομαρχιακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση) Παρασκευή 10 Ιουνίου 2005 Περιφερειακές Δράσεις ΓΣΠ στην Κοινωνία.
Φάση 2: Αvάπτυξη εθνικών και ευρωπαϊκών σεναρίων Ορφανός Ευθύμιος.
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Ένταξη της ΣΠΕ στην διαδικασία προγραμματισμού αναπτυξιακών παρεμβάσεων του δημόσιου τομέα Π. Παναγόπουλος, ECOS Μελετητική Α.Ε., Αντιπρόεδρος ΣΕΓΜ Αν.
1 Δημόσιες σχέσεις και Περιφερειακή Ανάπτυξη: Η συμβολή των δημοσίων σχέσεων στο (δημοκρατικό) Αναπτυξιακό Σχεδιασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Πρόδρομος.
Δρ. Αναστάσιος Δ. Αναστασίου Κ.Υ. του ΥΠΕΣΔΔΑ
Επιχειρησιακό ΠρόγραμμαΕπιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Α΄ ΦΑΣΗ: Στρατηγικός Σχεδιασμός.
Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και ΕπικοινωνιώνΗράκλειο Κρήτης για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και την Τοπική Ανάπτυξη5 & 6 Μαϊου 2006 Ανάπτυξη.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
1 η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Τα Βασικά Στοιχεία του ΕΠ.
ΠΕΔ Θεσσαλίας Οικονομική και τουριστική ανάπτυξη στα νησιά των Β. Σποράδων και η συμβολή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τη Β. Ελλάδα Σκιάθος - 26 Σεπτεμβρίου.
Aθήνα,16 Νοεμβριου Η Στρατηγική της Έξυπνης Εξειδίκευσης Συνδέει: την έρευνα και καινοτομία με την οικονομική ανάπτυξη με νέους τρόπους όπως είναι.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ρόϊδω Μητούλα. Ρόϊδω Μητούλα.
Μάριος Χαϊνταρλής Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Αγροτική Κοινωνιολογία
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Στρατηγική Ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Η Περιφερειακή Πολιτική της Ε.Ε ( )
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Προγραμματική Περίοδος
Περιβαλλοντική Νομοθεσία
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Τυπολογία τουριστικών προορισμών
ΒΑΣΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ερευνητική Εργασία. Στη πόλη μας ο τουρισμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες οικονομικές δραστηριότητες και κατέχει κυρίαρχη θέση στον τριτογενή τομέα.
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (Ι) Α. Κουτσούρης.
Λήψη απόφασης για Ενεργειακό Σχεδιασμό
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ Π.κ.Ε ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΛΥΣΕΙΣ
Στρατηγική Ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο Ελληνικός Χώρος και η Νέα Ευρωπαϊκή Γεωγραφία Η θέση και ο ρόλος της Ελλάδας ιστορικά αλλά και στα πλαίσια του δυναμικού χαρακτήρα των σημερινών τάσεων θα πρέπει να κατανοηθεί σε σχέση με ευρύτερα χωρικά σύνολα στο χώρο της ΝΑ Ευρώπης (Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, Βαλκάνια, περιοχή Μαύρης Θάλασσας, Νοτιανατολική Μεσόγειος) αλλά και στα πλαίσια της χωρικής ολοκλήρωσης του ίδιου του ελληνικού χώρου. Η κυρίαρχη προοπτική της συνεχούς διεύρυνσης της Ε.Ε. και της ένταξης χωρών από τα προαναφερθέντα χωρικά σύνολα, διευρύνει σημαντικά τις προοπτικές οικονομικής συνεργασίας και χωρικής ολοκλήρωσης. Παράλληλα, η χωρική ολοκλήρωση του εθνικού χώρου μπορεί να στηριχθεί στην ανάπτυξη υποδομών επικοινωνίας και την τεχνολογική ανάπτυξη ώστε οι διαφορετικές γεωγραφικές ενότητες (ηπειρωτικές, νησιωτικές) να λειτουργούν συμπληρωματικά ενδυναμώνοντας και αναβαθμίζοντας τη θέση της χώρας. Η ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης και εκσυγχρονισμού της Ελληνικής οικονομίας μέσω διαδικασιών προσαρμογής και αναδιάρθρωσης με στόχο την οικονομική και κοινωνική συνοχή Η αποκατάσταση της χωρικής συνέχειας και της συνοχής με τα προαναφερθέντα χωρικά σύνολα μέσω της έμφασης στην ανάπτυξη των μεταφορικών, ενεργειακών και επικοινωνιακών δικτύων και υποδομών. Η συνεχής προσπάθεια βελτίωσης των εξωτερικών συνδέσεων της χώρας και κυρίως η ανάπτυξη διασυνοριακών συνδέσεων με τις γειτονικές χώρες και η βελτίωση της δια-λειτουργικότητας των δικτύων και διαμετακομιστικών κόμβων. Κύρια σημεία για την αναβάθμιση του ρόλου της χώρας σε ευρωπαϊκό αλλά και διεθνές επίπεδο αποτελούν:

Περιφερειακές ανισότητες στην Ελλάδα διαπεριφερειακές ανισότητες ενδοπεριφερειακές ανισότητες διαμόρφωση θυλάκων προβληματικότητας σχετικής μικρής κλίμακας στο επίπεδο ορισμένων κατηγοριών χώρου που τέμνουν τα όρια των περιφερειών μείωση/σύγκλιση οικονομιών με βάση το ΑΕΠ, ανεργία, αδυναμία σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο περιφερειακό πρόβλημα εθνικό- διαπεριφερειακό επίπεδο διεθνές επίπεδο τοπικό επίπεδο

Οι χωρικές επιπτώσεις των δημόσιων πολιτικών Οι δημόσιες πολιτικές έχουν καθοριστική σημασία από την άποψη της διαδικασίας σχεδιασμού, επειδή αποτελούν τον μοναδικό παράγοντα οργάνωσης του χώρου που είναι δυνατόν να ενταχθεί σε συγκεκριμένες επιδιώξεις και στρατηγικές. Οι τομεακές πολιτικές έχουν σημαντική επίδραση στη χωρική οργάνωση και σε πολλές περιπτώσεις μεγαλύτερη από τις πολιτικές που, από τη φύση και τους στόχους τους μπορούν να χαρακτηριστούν ως χωρικές πολιτικές. Συνολικά, οι τομεακές πολιτικές, χαρακτηρίστηκαν από την προτεραιότητα στη μεγέθυνση του αντίστοιχου τομέα, από τη μέχρι κατάχρησης αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που έχουν χωρικό χαρακτήρα χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι αρνητικές παρενέργειες της ίδιας της μεγέθυνσης στα πλεονεκτήματα αυτά και, τέλος, από την αποφυγή ενσωμάτωσης στις παραγωγικές δραστηριότητες του περιβαλλοντικού τους κόστους.

Οι τομεακές πολιτικές (μεταφορές, γεωργία, βιομηχανία, τουρισμός) Η πολιτική μεταφορών είχε μεικτές επιπτώσεις στην οργάνωση του ελληνικού χώρου. Μέσα στα περιθώρια που επέτρεπε η αυτονόμησή της από τον (ελλείποντα) χωροταξικό σχεδιασμό, αναμφίβολα συνέβαλε στη βελτίωση της συνοχής μέσω της δημιουργίας υπερτοπικών οδικών δικτύων, συνέβαλλε μέσω της σημαντικής ενίσχυσης του αριθμού των αεροδρομίων στη μείωση των προβλημάτων που απορρέουν από τη γεωγραφική απομόνωση, τόσο του ελληνικού χώρου συνολικά ως προς τον υπόλοιπο κόσμο, όσο και διαφόρων περιοχών στο εσωτερικό της χώρας και επέφερε θετικές εξελίξεις στο ζήτημα της επιτάχυνσης της ομογενοποίησης του χώρου ως προς το θέμα των τηλεπικοινωνιών. Αντίθετα, σημαντική υστέρηση συναντάται στο ζήτημα των σιδηροδρομικών μεταφορών όπου και δεν αναπτύχθηκαν ουσιαστικά ενώ παράλληλα η σχετική απόστασή τους από τις διεθνείς εξελίξεις στο πεδίο αυτό τείνει ολοένα να μεγαλώνει. Επιπλέον, σημαντικά περιθώρια βελτίωσης παρουσιάζονται όσον αφορά τις συνδυασμένες μεταφορές, δηλαδή τους κόμβους αλλαγής μέσου μετακίνησης/μεταφοράς.

Οι τομεακές πολιτικές (μεταφορές, γεωργία, βιομηχανία, τουρισμός) Η αγροτική πολιτική, υπήρξε κατά βάση γεωργική πολιτική, και χαρακτηρίστηκε από την έλλειψη στρατηγικής αντιμετώπισης του προβλήματος κυριαρχίας της μικροιδιοκτησίας, από την απουσία μέτρων προστασίας της γεωργικής γης από τις πιέσεις των δραστηριοτήτων με μεγαλύτερη δυνατότητα/ικανότητα απόκτησης της γης λόγω υψηλότερης γαιοπροσόδου, από την έλλειψη ενδιαφέροντος για τις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις των αγροτικών δραστηριοτήτων καθώς και την έλλειψη ολοκληρωμένης προσέγγισης στο ζήτημα διαχείρισης των υδατικών πόρων. Η βιομηχανική πολιτική, χαρακτηρίστηκε από την κυριαρχία ενός μοντέλου χωρικής οργάνωσης βασισμένο στη διάσπαρτη χωροθέτηση των μονάδων (και όχι σε οργανωμένους υποδοχείς) και από τη μεγάλη καθυστέρηση στη λήψη μέτρων αντιμετώπισης των αέριων ρύπων και των βιομηχανικών λυμάτων. Η τουριστική πολιτική, χαρακτηρίστηκε από την υπερεκμετάλλευση των τουριστικών πόρων (ακτές, τοπία, παραδοσιακοί οικισμοί) χωρίς την παράλληλη λήψη μέτρων προστασίας τους, με αποτέλεσμα τη σε μεγάλο βαθμό υποβάθμισή τους, πολλές φορές με μη αναστρέψιμο τρόπο. Επίσης, χαρακτηρίστηκε από τη λανθασμένη επιλογή να δώσει προτεραιότητα στις μικρές μονάδες, με αποτέλεσμα τη μεγάλη διασπορά της δόμησης και την περαιτέρω επιδείνωση των προαναφερθέντων προβλημάτων, ενώ επίσης υπήρξε σημαντική καθυστέρηση λήψης μέτρων αντιμετώπισης και επεξεργασίας των σχετικών λυμάτων.

ΟΙ ΧΩΡΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ (ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ) Η στρατηγική χωροταξία υπήρξε ουσιαστικά απούσα, με βασική συνέπεια στη μακροοργάνωση του χώρου, όπου προέκυψε ως αποτέλεσμα αφενός των δυνάμεων της αγοράς και αφετέρου των συνεπειών διαφόρων μη συντονισμένων χωρικά πολιτικών. Το νέο θεσμικό πλαίσιο για το Χωροταξικό Σχεδιασμό και την Αειφόρο Ανάπτυξη, αποτελεί για πρώτη φορά μια εξαιρετικής σημασίας ευκαιρία για να διαμορφωθεί μία νέα κατάσταση, με σημαντικά εφόδια μία νέα σειρά σχεδιαστικών εργαλείων όπου διακρίνονται για: α) το ότι προβλέπουν το στρατηγικό χωροταξικό σχεδιασμό στις μεγάλες χωρικές κλίμακες (περιφέρεια και άνω), β) δημιουργούν ένα διαδικαστικό πλαίσιο για το συντονισμό μεταξύ αναπτυξιακού και χωροταξικού σχεδιασμού, γ) δημιουργούν ένα μακρο- πλαίσιο κατευθύνσεων για υποκείμενα επίπεδα σχεδιασμού όπως ο πολεοδομικός και δ) προσφέρουν μια σειρά από αυτοτελή εργαλεία εξειδίκευσης του στρατηγικού σχεδιασμού σε περιοχές μικρής κλίμακας που απαιτούν λεπτομερέστερες κανονιστικές παρεμβάσεις και/ή οικονομικά εργαλεία (ΠΕΧΠ, ΠΟΑΠΔ, ΣΟΑΠ).

ΟΙ ΧΩΡΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ (ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ) Βασικό χαρακτηριστικό των πολιτικών με άμεσα χωρικό χαρακτήρα, πέρα από την υπαγωγή τους στις προτεραιότητες των τομεακών πολιτικών, είναι η έλλειψη επαρκούς διασύνδεσης και συμπληρωματικότητας μεταξύ τους, κάτι που συνδέεται και με την κρίσιμη απουσία χωροταξικού σχεδιασμού με συντονιστικό ρόλο. Η ελληνική πολιτική περιφερειακής ανάπτυξης προσανατολισμένη κυρίως στα αναπτυξιακά κίνητρα και στη κατασκευή βασικών υποδομών, αποτέλεσε έναν από τους βασικούς παράγοντες της μείωσης των διαπεριφερειακών ανισοτήτων στην Ελλάδα. Σήμερα, όπου τα προβλήματα μετατοπίζονται από το διαπεριφερειακό επίπεδο στις ενδοπεριφερειακές ανισότητες και στις κατηγορίες χώρου, απαιτείται αντίστοιχη αναπροσαρμογή της περιφερειακής πολιτικής. Ο αναπτυξιακός νόμος υπό τη σημερινή του σχετικά πρόσφατη μορφή, μπορεί να συμβάλλει στην αντιμετώπιση και τέτοιων μορφών ανισοτήτων, γιατί επιτρέπει την αναλυτικότερη γεωγραφική διαφοροποίηση των ενισχύσεων, εφόσον όμως υπάρξει η αναγκαία διασύνδεση με το χωροταξικό σχεδιασμό.