Θεωρία επικοινωνίας Υπεύθυνη σεμιναρίου Δρ. Γεωργία Ψαρρά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γωγώ Παπαδοπούλου ΠΡΟΣΟΧΉ! Το εκπαιδευτικό υλικό που ακολουθεί είναι ένα μικρό μόνο δείγμα-μέρος του εκπαιδευτικού υλικού.
Advertisements

Προσωπικές δεξιότητες
Επιθετικότητα ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ.
Βασικεσ αρχεσ επικοινωνιακησ αγωγήσ
Αλφαβητισμός, εκπαίδευση και αγωγή στα μέσα επικοινωνίας: Ορισμοί και διευκρινίσεις Μπετίνα Ντάβου Πανεπιστήμιο Αθηνών.
ΟΜΑΔΑ ΓΟΝΕΩΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ 1η 14/4/2010 ΤΡΟΠΟΙ ΕΚΦΡΑΣΗΣ & ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΥΜΟΥ Εκπαιδευόμενοι Κοινωνικοί Λειτουργοί : Ιντζέ Ελένη, Ξένου.
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
«Το κολλάζ της επικοινωνίας»
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
ΑΓΑΠΗ.
ΑΓΧΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΥ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΠΕΤΣΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΠΟΛΥΖΟΣ.
ΕΠΑΛ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ
Αντανάκλαση Συναισθήματος
BULLYING Τελευταία γίνεται μεγάλη αναφορά στην ενδοσχολική βία μεταξύ των μαθητών και η πολιτεία με διαφημιστικά της μηνύματα, ξεκίνησε την ενημέρωση του.
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Αυτορυθμιζόμενη μάθηση
Ο επικοινωνιακός ρόλος του εκπαιδευτικού σε συμβατικά, υπολογιστικά και δικτυακά περιβάλλοντα μάθησης Μαρία Κορδάκη, Ph.D, M.ED.
Συναίνεση και Άρνηση στη θεραπεία Τραγ έα Γιώτα Φυσικοθεραπεύτρια Μ Sc (Pain Management) CKVPP 2010.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Όλες οι παρατηρήσεις για κάποιο άτομο περιλαμβάνουν και θετικά και αρνητικά σημεία. Σχολιάστε τη συμπεριφορά του ατόμου, όχι την εντύπωσή σας για το άτομο.
ΕΙΜΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΕΙΜΑΙ;
Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΩ ΤΟΝ ΘΥΜΟ ΜΟΥ ;
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
ΤΑΞΗ:Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 2 ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΥΚΗΣ
Οικογενειακές σχέσεις Ψυχολογική προσέγγιση
Σχεσιοδυναμική και προσωποκεντρική συμβουλευτική Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Πανεπιστήμιο Πατρών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ. ΒULLING... Το μπούλινκ (σχολικός εκφοβισμός) εμφανίζεται στα σχολεία ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ του κόσμου ως λεκτική, σωματική, σεξουαλική,
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
ΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ - ΧΡΗΜΕ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ.
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ. Η επικοινωνία είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του οργανισμού και για την αποτελεσματική λήψη των αποφάσεων. Σε αυτό το κεφάλαιο.
 ΠΩΣ βλέπετε τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα από εσάς; Τους θεωρείτε ίσους με εσάς; Δυστυχώς,
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Ενσυναίσθηση, συναισθηματική νοημοσύνη και ο ρόλος της στην νοσηλευτική φροντίδα.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
ΑΜΟΙΒΑΙΟΤΗΤΑ. Ως κοινωνικό ον ο άνθρωπος σε όλη την πορεία της ζωής του συνάπτει σχέσεις. Στάση πρώτη, οι καθρέφτες του, οι γονείς. Έπειτα, το ευρύτερο.
Θετική Σκέψη “Σκέψου θετικά, και θετικά πράγματα θα συμβούν”
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
Εθισμός στο Διαδίκτυο.
Δυο πράγματα χρειάζεσαι να ξέρεις, για να πετύχεις οποιοδήποτε Επίτευγμα…
Μη λεκτική επικοινωνία (ως στοιχείο του μαθησιακού περιβάλλοντος)
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΕΓΩ - ΕΝΑΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
«Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία!»
Τα 2 επίπεδα του μηνύματος
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
Η γλώσσα του σώματος ανάμεσα στα δύο φύλα
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Επίλυση Συγκρούσεων στον Εργασιακό Χώρο των Εκπαιδευτικών με την Αξιοποίηση της Εκπαιδευτικής Τεχνικής Παιχνίδι Ρόλων.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Θετική Εκπαίδευση σκύλων
1.4 Επικοινωνία και προβλήματα – Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
ΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ - ΧΡΗΜΕ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΗΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ.
Μη λεκτική επικοινωνία
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 1ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεωρία επικοινωνίας Υπεύθυνη σεμιναρίου Δρ. Γεωργία Ψαρρά

Επικοινωνία Είναι η διαδικασία κατά την οποία ένα άτομο (πομπός) μεταβιβάζει πληροφορία σε κάποιο άλλο άτομο (δέκτη) που την αποκωδικοποιεί Η μεταβίβαση εμπεριέχει αλληλεπίδραση Η πληροφορία-τ ο μήνυμα αποτελεί νόημα αλλά και επίδραση στη συμπεριφορά. Η επικοινωνία είναι ενδοπροσωπική και διαπροσωπική

Παράδειγμα (στο σχήμα) Το άτομο αποτελεί ένα κλειστό σύστημα πληροφοριών αντιλήψεων, σκέψεων, συμπεριφορών κ.α. Έρχεται μία πληροφορία (στο σχήμα μας /) Τι συμβαίνει στο άτομο; Την κρίνει αμέσως και ή την εντάσσει ή την απορρίπτει Ή ανοίγει σαν σύστημα και για λίγο «αντέχει την σιωπή ή το κενό» να επανεξετάσει τα ήδη υπάρχοντα και να κρίνει τα καινούργια ώστε να την εντάξει σε ένα ενιαίο σύστημα-καινούργιο σχήμα

Αξιώματα επικοινωνίας Πάντοτε υπάρχει επικοινωνία Η επικοινωνία είναι πολυεπίπεδο φαινόμενο, υπάρχουν δύο επίπεδα επικοινωνίας: του περιεχομένου και της σχέσης στην διαδοχή των γεγονότων υπάρχει κυκλικότητα (αλληλεπίδραση) Α Β Η επικοινωνία είναι αναλογική (μη λεκτική) και ψηφιακή (λεκτική) Η επικοινωνία είναι είτε συμπληρωματική είτε συμμετρική

Η ανταλλαγή μηνυμάτων γίνεται α) το λεκτικό κανάλι (περιλαμβάνει τη γλώσσα -γραπτή ή προφορική) β) το μη-λεκτικό ή εξωλεκτικό κανάλι (περιλαμβάνει τις εκφράσεις του προσώπου, τις σωματικές στάσεις και κινήσεις, την εμφάνιση, τον τόνο της φωνής, τον συναισθηματικό τόνο κλπ) και γ) το τεχνητό κανάλι (περιλαμβάνει κρυπτογραφικούς κώδικες, αλφάβητο μορς, οδικά σήματα, χημικούς τύπους, τις γλώσσες των υπολογιστών κλπ).

Λεκτικό μήνυμα και μη λεκτικό μήνυμα σε συμφωνία 1. η επικοινωνία είναι ειλικρινής/ξεκάθαρη 2. η αυτοεκτίμηση του εαυτού και του άλλου δεν απειλείται 3. η κριτική γίνεται στις πράξεις και όχι στην αξία του εαυτού ή του άλλου

Λεκτικό μήνυμα και μη λεκτικό μήνυμα σε ασυμφωνία 1) διπλός δεσμός, «διπλά μηνύματα» 2) Κριτική κατηγορία, έλλειψη σεβασμού του άλλου. Αυτό συμβαίνει με : την απόλυτη συμφωνία, τις εκλογικεύσεις, τις συνεχείς διασπάσεις ή παρεμβάσεις, με επιθετικότητα ή υποχωρητικότητα, με απομάκρυνση ή αποξένωση. 3) Αρνητική εικόνα του εαυτού ή του άλλου που προέρχεται από: υπερβολικά υψηλές προσδοκίες και στόχους, υπερβολική έμφαση στον ανταγωνισμό, έμφαση και διαρκής ενασχόληση με τα λάθη, αρνητικές προσδοκίες.

Παράδειγμα 1) με θύμωσες γιατί μ έστησες στο ραντεβού μας Ή θύμωσα μαζί σου γιατί σε περίμενα στο ραντεβού μας και δεν ήρθες 2) με εκνευρίζεις κάθε φορά που μου λες τι να κάνω, μου δημιουργείς άγχος με αποτέλεσμα να τα κάνω μούσκεμα εξ αιτίας σου Ή όταν πάω να αρχίσω αυτή τη δουλειά και μου λες πως πρέπει να την κάνω, νοιώθω έντονο άγχος επειδή σκέφτομαι ότι δεν μου έχεις εμπιστοσύνη

Η θεωρία του διπλού δεσμού Ο διπλός δεσμός, ή τα "διπλά μηνύματα" χαρακτηρίζονται από μία αντίφαση ανάμεσα σε αυτό που νιώθει το άτομο και σε αυτό που εκφράζει, γεγονός που προκαλεί κυρίως στον άλλον/τον αποδέκτη του μηνύματος σύγχυση, αντίφαση και αμφιβολία. Τα λόγια είναι διαφορετικά και το συναίσθημα εκφράζει δεν αξίζεις, δεν σ αγαπούν, δεν πιστεύω στις ικανότητές σου. Στα αντικρουόμενα μηνύματα διαφορετικών επιπέδων μέσα σε μία σημαντική σχέση, όπου τόσο η διαφυγή από το πεδίο επικοινωνίας όσο και ο σχολιασμός της ασυμβατότητας των μηνυμάτων έχουν αποκλειστεί/απαγορευτεί, η συμπτωματική συμπεριφορά αποτελεί την μόνη δυνατή απάντηση. Το άτομο που στέλνει μηνύματα που χαρακτηρίζονται από αντίφαση ανάμεσα σε αυτό που νοιώθει και αυτό που εκφράζει (γεγονός που προκαλεί σύγχυση και αμφιβολία), συνήθως έχει αρνητική εικόνα εαυτού, δυσκολεύεται να το παραδεχτεί και προσπαθεί να το κρύψει από τον εαυτό του και τους άλλους από φόβο μην το απορρίψουν, μην το πληγώσουν, μην ανακαλύψουν ότι δεν είναι ικανό όπως φαντάζονται.

Χαρακτηριστικά σχέση σημαντική, σχέση που συνεχίζεται, μήνυμα λεκτικό- διαταγή (η παραβίαση σημαίνει τιμωρία), μήνυμα σ άλλο επίπεδο, πιο αφηρημένο, μη λεκτικό, με διαταγή που η παραβίαση είναι τιμωρία και ακριβώς αντίθετο από το λεκτικό, υποχρέωση σε απάντηση, και αδυναμία διαφυγής (δεν μπορείς να μην απαντήσεις) αδυναμία,απαγόρευση μεταεπικοινωνίας.

Πως λύνεται ο διπλός δεσμός χαλαρώνεις την σημαντική σχέση, σχολιάζεις την κατάσταση, φεύγεις, απαντάς στα δύο επίπεδα με κάτι «παράδοξο». αναπλαισιώνεις την κατάσταση ή σχέση.

Βιβλιογραφία Watzlawick, P. (1986). Η γλώσσα της αλλαγής. Στοιχεία θεραπευτικής επικοινωνίας. Αθήνα: Κέδρος. Σακαλάκη, Μ. (1994). Ψυχολογία της επικοινωνίας. Αθήνα: Παπαζήση.