1 3/Θ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΛΕΟΥΣΑΣ ΑΡΤΑΣ
2
Nα υιοθετήσετε θετική στάση απέναντι στη διαφορετικότητα (στα παιδιά με ειδικές ανάγκες). Στο τέλος της παρουσίασης θα είστε σε θέση: Να αποσαφηνίζετε έννοιες όπως διαφορετικότητα, άτομα με ειδικές ανάγκες, σχολικός εκφοβισμός. Να αναπτύξετε ικανότητες συνεργασίας μέσα σε κλίμα συναισθηματικής αποδοχής και ασφάλειας. 3
Το σχολείο μας για 1 η φορά συστεγάζεται με το 1 ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Άρτας. Την προηγούμενη χρονιά συμμετείχαμε σε δράσεις πρόληψης σχολικής βίας και εκφοβισμού. Φέτος όμως επικεντρωθήκαμε στην αποδοχή της διαφορετικότητας των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Οργανώσαμε δράσεις ώστε οι μαθητές του σχολείου μας να κατανοήσουν ότι ο εκφοβισμός αναπτύσσεται όταν δεν προσπαθούμε να καταλάβουμε και να δεχτούμε ότι είμαστε διαφορετικοί. 4
5
6
Η διαφορετικότητα είναι αδόκιμος όρος και συμπεριλαμβάνει την έννοια της κατανόησης, αποδοχής και προστασίας της πολυμορφίας των χαρακτηριστικών των ανθρώπων. Άρα, η διαφορετικότητα είναι οι πρακτικές που αναγνωρίζουν και αποδέχονται τα διαφορετικά ποικίλα χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου. Διαφορά: Αντίθεση Τα ουσιαστικά που καταλήγουν σε -ότητα κρύβουν κάτι πανανθρώπινο και ευγενές. Η διαφορετικότητα έχει χτιστεί πάνω σε αντιθέσεις Έχουμε λοιπόν το αρσενικό και το θηλυκό, το χοντρό και το αδύνατο, το ξένο και το δικό μας. Κι άμα δεν είσαι όμορφος είσαι άσχημος κι άμα δεν είναι παλιό είναι νέο. Ωστόσο εμείς τα παιδιά γνωρίζουμε ότι τ’ αυτονόητα δε χρειάζονται ορολογίες για να σταθούν. 7
Οι άνθρωποι με ειδικές ανάγκες (Α.μ.Ε.Α.) αποτελούν το 13% του πληθυσμού και συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνία. Πάσχουν από σωματικές αναπηρίες, τύφλωση, διαβήτη, σκλήρυνση κατά πλάκας, προβλήματα ακοής, άσθμα, σύνδρομο down, αυτισμό ή έχουν κάποιο επίπεδο νοητικής καθυστέρησης. Οφείλουμε συλλογικά να τους ενισχύουμε, να τους στηρίζουμε, αλλά σε καμία περίπτωση να τους λυπόμαστε. Τους ανθρώπους αυτούς πρέπει να τους κοιτάζουμε στα μάτια ως ισότιμα μέλη της κοινωνίας και όχι να τους περιφρονούμε. Η αναγνώριση των δικαιωμάτων των ατόμων με ειδικές ανάγκες είναι αδιαπραγμάτευτο συνταγματικό δικαίωμα κάθε πολιτισμένης κοινωνίας. 8
Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα που ταλαιπωρεί πολλά παιδιά, γονείς, το σχολείο αλλά και την κοινωνία. Μπορεί να έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες που διαρκούν και γι’ αυτό χρειάζεται έγκαιρη και συστηματική αντιμετώπιση. Ο εκφοβισμός μπορεί να συμβεί στον καθένα. Είναι υπόθεση που αφορά όλα τα παιδιά: τα παιδιά, δηλαδή, που εκφοβίζουν ή εκφοβίζονται αλλά και όσα βλέπουν να συμβαίνουν περιστατικά εκφοβισμού στο σχολείο τους. Σας παρουσιάζουμε τις δράσεις μας!!!! 9
10
11
Cave, Κ. (2008). Το Κάτι Άλλο Ηλιόπουλος, Β. (2011). Ο Τριγωνοψαρούλης Παπαθεοδούλου, Α. (2011). Σισουντό 12
13
Διαπιστώσαμε ότι ο αθλητισμός μας κάνει να νιώθουμε ότι όλοι είμαστε ίσοι κι ας είμαστε διαφορετικοί. Με τις αθλητικές δραστηριότητες γνωρίσαμε καλύτερα τους συμμαθητές μας. Καταλάβαμε καλύτερα τι σημαίνει: ισότητα, δικαιοσύνη, ειρήνη, σεβασμός του άλλου, υγιής ανταγωνισμός. 14
o μαθαίνουμε να συνεργαζόμαστε με άλλα παιδιά o μαθαίνουμε να σεβόμαστε και να μας σέβονται o μαθαίνουμε να αποδεχόμαστε τις διαφορές που έχουν οι άλλοι από εμάς o μαθαίνουμε να κάνουμε νέους φίλους o μαθαίνουμε να ζούμε καλύτερα 15
. Χαιρόμαστε να παίζουμε να αθλούμαστε να συνεργαζόμαστε να συναγωνιζόμαστε 16
περιμένουμε στο σχολείο μας μια ομάδα ψυχολόγων από το «Χαμόγελο του Παιδιού» που πραγματοποιεί διαδραστικές παρεμβάσεις πρόληψης σχολικής βίας και εκφοβισμού με τη συμμετοχή των γονέων των μαθητών. 17
Ο Α. Αϊνστάιν και ο Τ. Έντισον, υπήρξαν παιδιά με μη φυσιολογική συμπεριφορά. Ο Σ. Χόκινγκ, ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους φυσικούς ερευνά και ερμηνεύει τα μυστήρια του σύμπαντος από την αναπηρική του καρέκλα. Κινέζικος μύθος Μια γριά κάθε πρωί κουβαλούσε νερό στο σπίτι της από το κοντινό πηγάδι με δύο δοχεία δεμένα στις δύο άκρες ενός ξύλινου ραβδιού. Το δεξί δοχείο ήταν γερό και γι’ αυτό έφτανε πάντα γεμάτο, ενώ το αριστερό ήταν ραγισμένο και έχανε το μισό και παραπάνω νερό του στη διαδρομή. «Δεν με πετάς να πάρεις ένα γερό να μη σπαταλάς το νερό σου για μένα το άχρηστο;», της είπε μια μέρα το ραγισμένο δοχείο με παράπονο. Εκείνη χαμογέλασε και έδειξε το δρόμο πίσω τους που στην αριστερή πλευρά ήταν γεμάτος λουλούδια. «Δεν είσαι άχρηστο», του είπε, «γιατί χάρη σε εσένα φύτρωσαν αυτά τα λουλούδια. Το νερό που χάνεις δεν πάει καθόλου χαμένο». 18
ΣΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΟ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Ας μην ξεχνάμε Για τους «Άλλους», οι «Άλλοι» είμαστε εμείς. 19
20