44 Η «επιστημονική» προσέγγιση Την «ιστορική» προσέγγιση θα αμφισβητήσει κατά τη 10ετία του 1960 μια νέα σχολή σκέψης η «επιστημονική». Οι μόνοι λόγοι.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

Δρ. Λένα Μπενίση Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Ε. Α. Π
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
ΝΕΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (Σύμφωνα με το νόμο 4186/ ) ΚΕ.ΣΥ.Π. Ηρακλείου Δρ. Αντωνίου Θεόδωρος.
2. ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ/ΜΕΘΟΔΟΙ
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
Έρευνα στην Εκπαίδευση και την Παιδεία. Οι εμπειρίες του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας. Καθηγητής Κωνσταντίνος Αποστολόπουλος, Μέλος ΕΣET Αντιπρόεδρος.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
Που αποβλέπει η εισαγωγή των Ερευνητικών Εργασιών (ΕΕ) στο Λύκειο?
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ. Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Ενότητα 1.1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης. Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για την περίοδο και.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Γεωργικές Εφαρμογές Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Αγροτικής Οικονομίας» Γεωπονική Σχολή Α.Π.Θ.
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΜΑΘΗΜΑ.
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Ονοματεπώνυμο: Τσαχαλίδου Παναγιώτα Α.Ε.Μ.: 3223 ΠΤΔΕ Φλώρινας Στ’ Εξάμηνο Ακαδημαϊκό έτος:
 1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής  2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ 11/14/ Κοινωνία στην Οικονομία της Γνώσης.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Υποδείγματα Συμπεριφοράς n Η ερμηνεία της χωροθέτησης πρέπει να στηρίζεται στην συμπεριφορά: –των ατόμων (decision makers) –των επιχειρήσεων (decision.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
Φοιτήτρια: Γιάου Ευαγγελία
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Δημιουργία Ερευνητικού Εργαλείου
Αναλυτικό Πρόγραμμα & Εκπαιδευτικός
Η γένεση των εκπαιδευτικών συστημάτων στην Ευρώπη
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Τμήμα Ψυχολογίας
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Υποδοχή των φοιτητών/τριών
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Φορείς Εκπαιδευτικής Έρευνας - Ε.Ε. & Ελλάδα
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

44 Η «επιστημονική» προσέγγιση Την «ιστορική» προσέγγιση θα αμφισβητήσει κατά τη 10ετία του 1960 μια νέα σχολή σκέψης η «επιστημονική». Οι μόνοι λόγοι που υπαγόρευσαν την αμφισβήτηση: - Η Ευρώπη έβγαινε από τον πόλεμο με τεράστιες καταστροφές. - Οι σχολικές υποδομές σε κτήρια, εξοπλισμό, εκπαιδευτικούς και διοικητικό προσωπικό ήταν κατεστραμμένες. Η αποκατάστασή τους αποτελούσαν έργο ύψιστης προτεραιότητας. - Η απαίτηση εκδημοκρατισμού της εκπαίδευσης, η οποία εθεωρείτο πλέον αδιαμφισβήτητο δικαίωμα όλων και όχι προνόμιο ορισμένων μόνο κοινωνικών ομάδων, όπως προπολεμικά, οδηγούσε σε πολιτικές που μαζικοποιούσαν την εκπαίδευση, με αποτέλεσμα τη δημιουργία προβλημάτων σε υποδομές κ.ά. - Η δημογραφική έκρηξη –baby boom- που ακολούθησε το τέλος του Β‘ Παγκοσμίου Πολέμου.

45 Σε μια τέτοια πιεστική κατάσταση πραγμάτων η ενασχόληση των συγκριτικών μελετητών της εκπαίδευσης δεν μπορούσε να εξαντλείται σε θεωρητικά και ανθρωπιστικού χαρακτήρα ζητήματα: στην αναζήτηση της αιτιώδους σχέσης εκπαίδευσης και κοινωνίας και στην ερμηνεία των διαφορών μεταξύ των εθνικών συστημάτων εκπαίδευσης. Προείχε η αναζήτηση πρακτικών και εφαρμοσμένων λύσεων και όχι η αναψηλάφηση του ιστορικού παρελθόντος.

46 Στράφηκαν προς τις κοινωνικές επιστήμες, οι οποίες πλέον διέθεταν αξιόπιστα μεθοδολογικά εργαλεία. Οι αντιλήψεις των συγκριτολόγων σε ό,τι αφορά την επιστήμη που προσφερόταν περισσότερο δεν συνέπιπταν

47 Οι νέες κατευθύνσεις Στροφή προς τις κοινωνικές επιστήμες για αναζήτηση ερεισμάτων. Κοινωνιολογία, οικονομικές επιστήμες, ψυχολογία κ.ά διέθεταν αξιόπιστα μεθοδολογικά εργαλεία που μπορούσαν να τεθούν άμεσα στην υπηρεσία της Συγκριτικής Παιδαγωγικής. Αν και υπήρξε διαφορετική προσέγγιση στο θέμα από τους συγκριτολόγους της εποχής (Bereday – Holmes-Noah και Eckstein κ.ά) εντούτοις τα ερωτήματα ήταν σχεδόν κοινά για όλους. - Είναι η Συγκριτική Παιδαγωγική επιστήμη ή τέχνη; Είναι η συγκριτική παιδαγωγική αυτόνομος κλάδος ή απλώς μέθοδος μελέτης; Συνδέεται η συγκριτική παιδαγωγική με κάποια συγκεκριμένη κοινωνική επιστήμη, και αν ναι με ποια; Η επιστημονική μέθοδος, άρα και η μεθοδολογία της συγκριτικής παιδαγωγικής, είναι επαγωγική ή παραγωγική; Θα πρέπει να ξεκινάμε δηλαδή από τη μελέτη των εκπαιδευτικών φαινομένων σε επιμέρους χώρες πριν οδηγηθούμε σε γενικεύσεις, ή, αντίθετα, θα πρέπει να διατυπώνουμε γενικές υποθέσεις που στη συνέχεια θα τις θέτουμε υπό τη βάσανο του συγκριτικού ελέγχου; Οι απαντήσεις που έδιναν οι μελετητές στα ερωτήματα αυτά απηχούσαν τις διαφορετικές επιστημολογικές παραδοχές τους.

48 Όπως ήταν αναμενόμενο αυτού του είδους οι προβληματισμοί δεν μπορούσαν να καταλήξουν σε συγκεκριμένη και κοινά αποδεκτή αντίληψη. Η απουσία της όμως, δεν παρεμπόδισε την παραγωγή σημαντικού συγκριτικού έργου σε επιλεγμένους τομείς που αφορούσαν τα πεδία της εκπαιδευτικής πολιτικής και του ακαδημαϊκού χώρου.

49 Στο πεδίο της εκπαιδευτικής πολιτικής οι έρευνες αφορούσαν κυρίως στην υπέρβαση κατεστημένων αντιλήψεων και την εισαγωγή νέων θεσμών. Η εισαγωγή του ενιαίου σχολείου (σε αντίθεση με τους διαφόρους τύπους σχολείων στη β'θμια εκπαίδευση), η αναθεώρηση των αναλυτικών προγραμμάτων (Σπούτνικ σοκ), οι τρόποι περιορισμού του αναλφαβητισμού κ.ά υπήρξαν ζητήματα, μεταξύ πολλών άλλων, με τα οποία καταπιάστηκαν αρκετοί συγκριτικοί μελετητές. Η πρόθεση των μελετητών ήταν καθαρά μεταρρυθμιστική και η δράση τους στηριζόταν στην πεποίθηση ότι η εκπαίδευση αποτελούσε το σημαντικότερο μοχλό εκσυγχρονισμού της κοινωνίας και βελτίωσης της μοίρας του ανθρώπου σε προσωπικό, αλλά και σε εθνικό, πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Για να μπορέσει η εκπαίδευση να διαδραματίσει με αποτελεσματικότητα αυτόν το ρόλο, θα έπρεπε να αποκαλυφθεί η σχέση της με το ευρύτερο κοινωνικό συγκείμενο και στη συνέχεια να αξιοποιηθεί για τον σχεδιασμό της ανάπτυξης στο πεδίο της οικονομίας και της κοινωνίας. Σε αυτόν κυρίως τον τομέα η Συγκριτική παιδαγωγική θεωρήθηκε ότι μπορούσε και έπρεπε να συμβάλλει.

50 Στον ακαδημαϊκό χώρο οι στόχοι της Συγκριτικής Παιδαγωγικής ήταν περισσότερο θεωρητικοί. - Ορισμένοι επιχείρησαν να αποκαλύψουν μέσα από την εμπειρική συγκριτική έρευνα τους νόμους του εκπαιδευτικού γίγνεσθαι και των σχέσεών του με την κοινωνία. Οι δομολειτουργιστές και οι ιστορικοί συγκριτικοί μελετητές Σε αντίθεση με τους δεύτερους, οι πρώτοι αναζητούσαν σχέσεις μεταξύ εκπαίδευσης και εκπαιδευτικού συγκειμένου που μπορούσαν να πάρουν τη μορφή συναρτήσεων μεταξύ μεταβλητών. Συναρτήσεων με γενική ισχύ σε τόπο και χρόνο. Στις σχέσεις αυτές το συγκείμενο θεωρείτο ότι υπαγόρευε την προσαρμογή της εκπαίδευσης στις απαιτήσεις του.

51 Η κριτική στην επιστημονική προσέγγιση -Επικεντρώθηκε κυρίως στις θεμελιώδεις παραδοχές του δομολειτουργικού παραδείγματος και του μεθοδολογικού εμπειρισμού. Ο δομολειτουργισμός επικρίθηκε ως ένα πολιτικά συντηρητικό πλαίσιο ανάλυσης που θεωρεί ότι ο ρόλος της εκπαίδευσης, είναι να συντηρεί, μέσω διαρκών προσαρμογών στις απαιτήσεις του συγκειμένου, την υπάρχουσα κοινωνική τάξη πραγμάτων. Ο μεθοδολογικός εμπειρισμός επικρίθηκε και αυτός, για την ψευδεπίγραφη ιδεολογική ουδετερότητά του, που ήθελε τις ποσοτικές μετρήσεις και τα στατιστικά δεδομένα να είναι απαλλαγμένα από το αξιακό σύστημα, τις προτιμήσεις και τις προκαταλήψεις του ερευνητή.

52 Παρά τη δικαιολογημένη κριτική που της ασκήθηκε, η επιστημονική προσέγγιση είχε σημαντική προσφορά στην ανάπτυξη του κλάδου της Συγκριτικής Παιδαγωγικής. Με την κριτική αυτή έγινε σαφές ότι η Συγκριτική Παιδαγωγική θα πρέπει να είναι συστηματική, τεκμηριωμένη και κριτική, χωρίς αποκλεισμούς και μονομέρειες. Οι ποιοτικές αναλύσεις και τα εμπειρικά δεδομένα είναι χρήσιμα, όταν αλληλοσυμπληρώνονται κ.ά. Πολλοί συγκριτικοί μελετητές με τα έργα τους συνέβαλαν στην πληρέστερη κατανόηση του εκπαιδευτικού φαινομένου και τον πλουραλισμό των θεωρήσεών του.

53 H επιστήμη της Συγκριτικής Παιδαγωγικής σε ένα κόσμο που αλλάζει. Νέοι στόχοι και προσανατολισμοί Το διεθνές σκηνικό από τα τέλη της 10ετίας του Οι πετρελαϊκές κρίσεις του 1973 και του Ο Μάης του 1968 στη Γαλλία και οι κοινωνικές επιπτώσεις του - Η Άνοιξη της Πράγας στην Τσεχοσλοβακία - Η δυσφορία για τα δικτατορικά καθεστώτα στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία και η αποκατάσταση των δημοκρατικών ελευθεριών στα μέσα της 10ετίας του Ο ευρωκομμουνισμός κ.ά Οι πολιτικές και κοινωνικές επιπτώσεις - Οι Κευνσιανές πολιτικές που εφαρμόσθηκαν τις 10ετίες του 1950 και 1960, αρχίζουν να αμφισβητούνται από τον μονεταρισμό με πρώτο θύμα το ΚΡΑΤΟΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ. - Οικονομική κρίση-κοινωνική αναταραχή -Στροφή σε συντηρητικές πολιτικές

54 Οι επιπτώσεις στο χώρο της εκπαίδευσης - Η οικονομική κρίση προκαλεί απογοήτευση σε όσους είχαν επενδύσει στην εκπαίδευση ως τον κύριο μηχανισμό οικονομικής ανάπτυξης -Την ανωτέρω απογοήτευση ενίσχυε παράλληλα και η αποτυχία της εκπαίδευσης να διαδραματίσει τον ρόλο της ως κοινωνικού εξισωτή. Παρά τις εκπαιδευτικές επενδύσεις οι κοινωνικές ανισότητες παρέμεναν. Τα αίτια της εκπαιδευτικής αποτυχίας 1. Για τους συντηρητικούς -Υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών στις δύο τελευταίες βαθμίδες εξαιτίας της μεγάλης πρόσβασης - Αλόγιστη σπατάλη ανθρωπίνων και υλικών πόρων -Παραγνώριση από μέρους των αρχών του δικαιώματος επιλογής και λήψης αποφάσεων από τους αποδέκτες του μορφωτικού αγαθού (π.χ. γονείς-μαθητές) -Χαλάρωση της πειθαρχίας

55 Εισαγωγή παιδαγωγικών καινοτομιών ασύμβατων με την κοινωνική πραγματικότητα και τις ανάγκες της αγοράς Υπονόμευση δοκιμασμένων ηθικών αρχών του παρελθόντος Υπεύθυνες:  οι πολιτικές του εκδημοκρατισμού,  οι λειτουργίες του κράτους πρόνοιας  οι ψευδεπίγραφα προοδευτικές παιδαγωγικές θέσεις 2. Για τους νεομαρξιστές Το σχολείο αποτελεί μηχανισμό που επιβάλλει νοήματα και τα νομιμοποιεί αποκρύπτοντας τις σχέσεις ισχύος, διευκολύνοντας την πολιτισμική και κοινωνική αναπαραγωγή (Bourdieu, Passeron) Η κοινωνικά προσδιορισμένη και οργανωμένη γνώση αποτελεί την αιτία της αποτυχίας του σχολείου να οδηγήσει στον κοινωνικό μετασχηματισμό (Bowles, Gintis) Τα σχολεία λειτουργούν ως μέσο για τον έλεγχο της κοινωνικής αλλαγής, για την παραγωγή εργατικής δύναμης που θα αυξάνει την παραγωγή και τη μετατροπή ανδρών και γυναικών σε ανταγωνιστικά άτομα (Carnoy)

56 Η Συγκριτική Παιδαγωγική στο νέο περιβάλλον Η διάψευση των προσδοκιών για την εκπαίδευση οδηγεί στον περιορισμό του ενδιαφέροντος των κυβερνήσεων και της κοινής γνώμης για τα διεθνή εκπαιδευτικά δρώμενα. (περιορισμός χρηματοδότησης των ερευνών) Κορεσμός του εκπαιδευτικού επαγγέλματος μετά από μια μακρά περίοδο μαζικής παραγωγής εκπαιδευτικών για την ικανοποίηση των διευρυμένων αναγκών την μεταπολεμική περίοδο Συρρίκνωση των πανεπιστημιακών κέντρων

57 Η συγκριτική παιδαγωγική στην Περιφέρεια Στην Ιαπωνία, η συγκριτική παιδαγωγική, ως γνωστικό αντικείμενο κατέχει αξιόλογη θέση στα πανεπιστημιακά προγράμματα (5 πανεπιστήμια διατηρούσαν ξεχωριστό τομέα, ενώ προσφερόταν ως μάθημα σε 25 ακόμα) Στην Ελλάδα στα νεοϊδρυθέντα Παιδαγωγικά Τμήματα το 1985, η συγκριτική παιδαγωγική αναφερόταν ρητά ως μία από τις ειδικότητες των παιδαγωγικών. Σημαντική αύξηση των εθνικών και περιφερειακών εταιρειών συγκριτικής παιδαγωγικής