Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η γένεση των εκπαιδευτικών συστημάτων στην Ευρώπη

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η γένεση των εκπαιδευτικών συστημάτων στην Ευρώπη"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η γένεση των εκπαιδευτικών συστημάτων στην Ευρώπη
Σ. Ηλιάδου-Τάχου Καθηγήτριας ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

2 Προϋποθέσεις του εκπαιδευτικού δανεισμού
Ο εκπαιδευτικός δανεισμός συνδέεται με τη γένεση των εθνών κρατών (18ος-19ος αι) αφού: α) Προϋπόθεση υπήρξε η γένεση της προτεσταντικής ηθικής και του Διαφω τισμού (πολιτισμικό επίπεδο) β) Προϋπόθεση υπήρξαν ο εθνικισμός , η οργάνωση & διοίκηση του κράτους και η ιδιότητα του πολίτη (πολιτικό επίπεδο) γ) Προϋπόθεση υπήρξε ο βιομηχανικός καπιταλισμός & η διεθνής αγορά (οικονομικό επίπεδο) δ) Προϋπόθεση υπήρξε η αστικοποίηση & η πικυριαρχία της αστικής τάξης (κοινωνικό επίπεδο)

3 Η εξέλιξη του εκπαιδευτικού θεσμού
Βιβλιογραφία: Whitty, Novoa, Green, Ritger, Simon Περιοδοποίηση της εξέλιξης εκ/κού θεσμού (νεωτερικότητα) Α ( ):συγκρότηση α/θμιας εκ/σης: διαδικασίες συγκρότησης έθνους-κράτους Β ( ): ανάπτυξη β/θμιας εκ/σης:προσαρμογή εθνών-κρατών στο βιομηχανικό καπιταλισμό Γ ( ) εξέλιξη μεταβ/θμιας επαγγελματικής & 3/θμιας εκπ/σης: παγκόσμια αγορά τεχνολογία διεθνοποίησης (θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου, εκσυγχρονισμός, εκδημοκρατισμός, ισότητα ευκαιριών, μαζικοποίηση, οικονομικός καταμερισμός εργασίας..)

4 Η γένεση δημοσίων συστημάτων μαζικής εκ/σης
Α περίοδος στοιχειώδους: α μισό 19ου αι. Παράγοντες: α) Archer: Συνδέεται με μεταβολές στο κοινωνικοπολιτικό σύστημα β) Green: Συνδέεται με τις λειτουργίες του έθνους-κράτους (σχολείο: εθνική συνέχεια) : θέσπιση β/θμιας εκ/σης: συνδέεται με επιδράσεις βιομηχανικής επανάστασης (εκπ/κό σύστημα μέσο για οικ. ανάπτυξη κοιωνιών)

5 Λειτουργίες του εκ/κού θεσμού
α) Φορέας μετάδοσης αξιών, γνώσεων, στάσεων β) Φορέας αναπαραγωγής κοιν./ πολιτικών ανισοτήτων γ) Σύστημα ιδεολογικού ελέγχου (γνώσεις ταξινομημένες στα προγράμματα: συγκρότηση παιδ.κώδικα, εκφορά εκ/κού λόγου) δ)Εκ/ση σε διαβαθμισμένα σχολεία με ρυθμισμένο πλαίσιο λειτουργίας Χαρακτηριστικά ευρ. Μοντέλου: ευρωκεντρισμός, αποικιοκρατία

6 Ιστορικές ρίζες του εκ/κού δανεισμού
Erasmus ( ): οικοδόμηση ενιαίου ΕΣ Comenius ( ):ευρωπαϊκή κληρονομιά, παγκόσμια γνώση, διεθνή ειρήνη Marc Antoine Jullien de Paris:Δοκίμιο & παρατηρήσεις στην έρευνα πάνω στη συγκριτική εκ/ση (1817) V. Cousin, H. Mann, J. Griscom, H. Barnard, M. Arnold, J. Kay, M. Sadler, T. Kruse, F. Thiersch: αξιοποίηση της εμπειρίας των λαών, προώθηση συνεργασίας, ενεργοποίηση κυβερνήσεων, κατανόηση ιδιαιτεροτήτων

7 Ιστορική-ερμηνευτική μέθοδος (20ος αι)
Ιστορική-ερμηνευτική μέθοδος (20ος αι) Στροφή του ενδιαφέροντος στις σχέσεις κοινωνίας- εκπαίδευσης. Αναζήτηση αιτιωδών σχέσεων. Αφετηρία: Μ. Sadler:Σε ποιο βαθμό μπορούμε να μάθουμε κάτι με πρακτική αξία από τη μελέτη των ξένων εκ/κών συστημάτων (1900) Εκ/ποι:I. Kandel, N. Hans, V. Mallinson, F. Schneider, R. Ulich, G. Bereday. Στόχος: όχι η περιγραφή των ΕΣ αλλά η διερεύνηση αιτίων που επιδρούν στις δομές, πολιτικές πρακτικές κλπ

8 Σύγχρονες τάσεις της ΣΕ
α) Υπέρβαση των ορίων του εθνικού κράτους ως πεδίου έρευνας β) κυριαρχία ποιοτικών αναλύσων γ) διατύπωση εναλλακτικών θεωρήσεων δ) εμφάνιση νέων ερευνητικών ενδιαφερόντων

9 Μοντέλα σύγχρονων τάσεων ΣE κατά Μπουζάκη
α) Δομικός λειτουργισμός: έμφαση στη μελέτη των εκ/κών φαινομένων σε σχέση με τις κοινωνικές λειτορυγίες, τάξεις, αλληλεξάρτηση β) Αναπτυξιακό-εκσυγχρονιστικό μοντέλο: εφαρμόζεται από τους διεθνείς Οργανισμούς συνδέει τον τεχνολογικό λειτουργισμό με τον εκσυγχρονισμό και τη θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου γ) Συγκρουσιακό μοντέλο: νεομαρξιστική κριτική εκ/σης ως μοντέλου αναπαραγωγής της ιδεολογίας (Bourdieu, Passeron), & κριτική στις σχέσεις ηγεμονίας,κέντρου-περιφέρειας (Arnove, Altbach, Kelly)

10 Αποδόμηση της νεωτερικότητας
Απαρχές 10ετίας 90 Παράγοντες μετασχηματισμών α) η παγκοσμιοποίηση των οικ. σχέσεων β) η κοινωνία της πληροφοίας γ) η ανάπτυξη της τεχνοεπιστήμης δ) οι δημογραφικές εξελίξεις

11 Επιπτώσεις αποδόμησης νεωτερικότητας
Οικονομία: Απελευθέρωση αγορών, κατάργηση εθνικού προστατευτισμού, μεταφορά παραγωγικής δραστηριότητας στον τρίτο κόσμο, εξουσία πολυεθνικών Πολιτική: μεταφορά αρμοδιοτήτων σε πολυεθνικά μορφώματα, ενίσχυση ρόλου διεθνών οργανισμών Κοινωνία: αλλαγές στον κοινωνικό καταμερισμό εργασίας, γήρανση, ανεργία, κοινωνία 2/3 Πολιτισμός: κυκλοφορία πολιτιστικού κεφαλαίου μέσω τεχνολογίαςεμπορευματοποίηση της κουλτούρας

12 Κρίση του εκ/κού θεσμού
α) ως μηχανισμού θέσμισης (ΕΣ) β) ως διαμεσολάβησης (ιδεολογικός μηχανισμός) γ) ως διαδικασίας (μηχανισμός ενσωμάτωσης/κατανομής/αναπαραγωγής) δ) ως αποτελέσματος (γνώση, κατάρτιση, μόρφωση, παιδεία) Εξαιτίας του νέου πλαισίου της παγκοσμιοποίησης


Κατέβασμα ppt "Η γένεση των εκπαιδευτικών συστημάτων στην Ευρώπη"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google