Τυπολογία Εισαγωγή. Τι είναι η Τυπολογία ; Σημαντικός – ίσως ο πιο σημαντικός (;) – κλάδος της Γλωσσολογίας Προσπαθεί έμμεσα να απαντήσει στο βασικό ερώτημα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Μετρήσεις στη γλώσσα και ανάλυση του λόγου Γ. Μικρός, Γ. Ταμπουρατζής, Σ. Μαρκαντωνάτου ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ INSTITUTE FOR LANGUAGE & SPEECH.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Δημοτικό Σχολείο
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 9.2 Μέθοδοι και εργαλεία για την επικύρωση των δεξιοτήτων.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
Καθηγήτρια Επιδημιολογίας & Βιοστατιστικής
ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (Εργαστήριο) Εισηγητής: Θανάσης Βαφειάδης
Κωδικοποίηση και επεξεργασία ποιοτικών δεδομένων
Ανάλυση Λόγου (Discourse Analysis)
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
Μάθημα 2 ο : Βασικές έννοιες 1 Ακαδημαϊκό Έτος
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Σημασιολογία Σχέση ανάμεσα σε σημαινόμενο και αντικείμενο αναφοράς
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
Ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων
ΤΡΕΛΟΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ Λογοτεχνία – Γλώσσα Ονόματα μαθητών Ασλανίδου Νεκταρία – Χριστίνα Α1 Τουλούμη Αντιγόνη Α4 Αραούζου Βαρδαλάχου Αθηνά Α1 Νικοδημητροπούλου.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
Γεωμετρικές έννοιες και μετρήσεις μεγεθών
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία.
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
PSY 301 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΔΙΑΣΧΟΛΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΤΟ ΕΠΑΛ» 2 Ο ΕΠΑΛ ΣΕΡΡΩΝ – ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΥΤΑΡΕΩΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΟΥΤΑΡΕΩΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ Εισηγήτρια:
Γλωσσικές Οικογένειες Γλωσσικές « συγγένειες » σε πλανητικό επίπεδο.
Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.
Οικονομική Μεγέθυνση-Αποδοτικότητα- Παραγωγικότητα-Ανταγωνιστικότητα.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 5 & 6
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Επίλυση Προβλημάτων με Αναζήτηση
Προβλήματα Ικανοποίησης Περιορισμών
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΡΕΥΝΑ -ΟΡΙΣΜΟΣ-ΕΙΔΗ ΕΡΕΥΝΑΣ
Déjà vu(προμνησία) Presque vu (Tip of the tongue)
Παρουσίαση: Ευτυχία Γιαννάκη
Προσομοίωση και Μοντέλα Συστημάτων (Μέρος B)
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
Υποθέσεις εργασίας και μεταβλητές
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Α) Κριτική Θεωρία.
ΟΡΙΣΜΟΙ Επιστήμη Το σύνολο συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων, καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με συγκεκριμένες και.
ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΙΣ
Τα Μπεϊζιανά μοντέλα στη Γνωσιακή Επιστήμη
Βασικές αρχές της σύγχρονης Γλωσσολογίας: Σωστό ή λάθος;
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Γλώσσα και Κοινωνία.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τυπολογία Εισαγωγή

Τι είναι η Τυπολογία ; Σημαντικός – ίσως ο πιο σημαντικός (;) – κλάδος της Γλωσσολογίας Προσπαθεί έμμεσα να απαντήσει στο βασικό ερώτημα « Τι είναι γλώσσα ;»

Τι ερευνά η Τυπολογία ; Η τυπολογία είναι η αναζήτηση δομικών ομοιοτήτων μέσα στο χάος της διαγλωσσικής ποικιλίας Ερευνά τις δομικές ομοιότητες που υπάρχουν ανάμεσα στις γλώσσες

Σε τι μοιάζουν οι γλώσσες ; (14) [ Ve] [larkiki make liye] [pani] [late hai]. Hindi they girl’s mother for water bring are (15) [ karera wa] [ano onnanoko no haha ni] [mizu they SUBJ the girl GEN mother for water o] [motte kuru] ACC bring give Japanese (16) [ Kız annesi i η in] [su] [getiriler. ] Turkish girl her.mother for water they.bring Moravcsik, 2013: SOV languages

4 είδη εξηγήσεων α ) Γλωσσική συγγένεια β ) Γλωσσική επαφή γ ) Κοινές κοινωνιο - γλωσσικές ή περιβαλλοντικές συνθήκες ( π. χ. κοινωνική διαστρωμάτωση επιβάλλει τύπους ευγενείας ή παρόμοιο φυσικό περιβάλλον ωθεί προς ομοιότητες στο λεξιλόγιο ) δ ) Τίποτα από τα παραπάνω – « τύπος » γλώσσας

Εμφάνιση του όρου « τυπολογία » και ανάπτυξη του κλάδου Προέρχεται από την Βιολογία Σημαίνει την ταξινόμηση σε είδη με βάση εξωτερικά (« μορφολογικά ») χαρακτηριστικά και όχι γενετικά Στην Γλωσσολογία από τους Νεογραμματικούς (von der Gabelentz, 1891) Αμερικανικός και Ευρωπαϊκός δανεισμός (Sapir, Jakobson) Πρωτοπόρος ο Greenberg (’60)

Εξήγηση με βάση τον « γλωσσικό τύπο » Κάποιες ομοιότητες εξηγούνται με βάση το γεγονός ότι οι γλώσσες μπορούν να ανήκουν σε διάφορους τύπους ( ξεχωριστούς για κάθε γλωσσικό επίπεδο ) Π. χ. Γλώσσες ΥΡΑ, Γλώσσες συνθετικές, Γλώσσες τονικές κλπ.

Πώς φτάνουμε στους γλωσσικούς τύπους ; Δεδομένα της Τυπολογίας : Εξ ορισμού διαγλωσσικά, συγκρίσεις « παρόμοιων » δομικών χαρακτηριστικών Σε αντίθεση με την Συγκριτική μέθοδο, η Τυπολογία εφαρμόζει σύγκριση σε όλα τα γλωσσικά επίπεδα (> γλωσσικοί τύποι σε κάθε επίπεδο ) Πού στηρίζεται η ομοιότητα των δομών ; Στη μορφή και κυρίως στη σημασία

Αποτελέσματα της Τυπολογίας Καθολικά : « Εμπειρικά διαπιστωμένες γενικεύσεις που περιγράφουν συστηματικές κατανομές για συγκεκρικέμα γραμματικά φαινόμενα στις γλώσσες του κόσμου » (Cristofaro, 2010) Έμφαση στο εμπειρικά : Είναι διαπιστώσεις ισχυρών τάσεων στις υπαρκτές γλώσσες, όχι υποθέσεις με βάση τα δεδομένα κάποιων γλωσσών Με άλλα λόγια, πόσο σίγουρα είναι τα καθολικά που βασίζονται στην ενδοσκόπηση σε μία γλώσσα ; Αντίθεση (;) Τυπολογίας – Γενετικής Γραμματικής

Είδη καθολικών I. Απόλυτα : Όλες οι γλώσσες έχουν φωνήεντα, όλες οι γλώσσες έχουν τρόπους να παράγουν ερωτήσεις II. Στατιστικά : Οι περισσότερες γλώσσες έχουν τον φθόγγο /n/ ( όχι όμως η Central Rotokas, από την Παπούα Νέα Γουινέα ) III. Επαγωγικά : Αν μια γλώσσα Χ, τότε Υ …. Π. χ. Αν σε μια γλώσσα το ρήμα έπεται τόσο του υποκειμένου όσο και του αντικειμένου, τότε αυτή η γλώσσα έχει πτωτικό σύστημα

Πώς δημιουργούνται οι διαγλωσσικές κανονικότητες ; Όμως τότε προκύπτει το επόμενο ερώτημα : Πώς και γιατί δημιουργούνται τα καθολικά και κατ ’ επέκταση οι γλωσσικοί τύποι, ή αλλιώς, πώς εξηγούνται ; Γενετική Σχολή : Καθολική Γραμματική ( αναφέρεται όμως σε άλλα καθολικά ) Τυπολογία : Ποικιλία παραγόντων που σχετίζονται με τη δομή των γλωσσικών συστημάτων ( λειτουργικές εξηγήσεις ), την επεξεργασία γλωσσικών δεδομένων (processing), την αρχή της οικονομίας κ. ά.

Σχέσεις Τυπολογίας – Ιστορικής Γλωσσολογίας Η Τυπολογία είναι κρίσιμη για την μελέτη της ιστορίας των γλωσσών Επιχειρήματα από Τυπολογία για να δοθούν εξηγήσεις για πιθανές αλλαγές ή για να θεωρηθεί πιστευτή μία επανασύνθεση ( σύνδεση με Συγκριτική Γλωσσολογία )

Σχέση γλωσσικής οικογένειας – γλωσσικού τύπου Η Τυπολογία χρησιμοποιεί τις γλωσσικές οικογένειες στην περιγραφή των καθολικών ή των διαπιστώσεων Όμως οι γλωσσικοί τύποι δεν ταυτίζονται σε καμία περίπτωση με τις γλωσσικές οικογένειες, μολονότι γλώσσες που ανήκουν στην ίδια οικογένεια έχουν σίγουρα αρκετές ομοιότητες

Η κρισιμότητα των δεδομένων Η τυπολογία βασίζεται στην πληθώρα ποιοτικών δεδομένων από πολλές γλώσσες Μόνο τα τελευταία χρόνια αυτό έχει καταστεί δυνατό Ανάγκη για μελέτες - πεδίου σε πάρα πολλές περιοχές του πλανήτη Το ζήτημα του « γλωσσικού θανάτου » είναι απειλή για την Τυπολογία αλλά και για την κατανόηση του φαινομένου της γλώσσας

Ιστορίες από την Τυπολογία N. Evans (2007) Dying words. Prologue: pp. 1-2.