ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Σήμερα θα μιλήσουμε για τρεις διαφορετικές θεωρίες  Θεωρίες παγκοσμιοποίησης  Θεωρίες δια - εθνισμού  Και θεωρίες δικτύων 

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Πρόχειρο αρχείο για Τίτλος.
Advertisements

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία.
Εργασία στην Κ.Π.Α. Γ’ Γυμνασίου Θέμα: «ΤΑ ΜΜΕ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ» Διδάσκουσα καθηγήτρια: Μαγαλιού Λαμπρινή Γυμνάσιο Κολινδρού Τμήμα Γ1 Σχολικό έτος:
«Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ 2 ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΤΆ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ» Ζωή Πράππα, μέλος ΟΔΠ, εκπ / κός ΠΕ 70 Ε 2 τάξης Σουλτανίδης.
Δρ. Μιχάλης Παρασκευάς Δ/ντης Διεύθυνσης Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και Δικτυακών Τεχνολογιών, ΙΤΥΕ-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ «Υπηρεσίες ηλεκτρονικής μάθησης και κοινωνικής.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Βασίλης Γαλάνης Φυσικός, MSc στις Επιστήμες της Αγωγής.
KA2 Στρατηγικές Συμπράξεις - Τομέας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΚΑΙ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ Αθήνα, 15/10/2014 Δρούγκα Μαρία,
Γιώργος Μαυρομμάτης.  Στο προηγούμενο μάθημα ‘ διανύσαμε ’ ένα μεγάλο μέρος της διαδρομής της εξέλιξης της ανθρώπινης γεωγραφίας ( από τον Ερατοσθένη.
Μάθημα: Διοίκηση Επιχειρήσεων Εναλλακτικού Τουρισμού Πάρις Τσάρτας Καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης Σαραντάκου Έφη Διδάκτορας Χωροταξίας – Τουριστικής Ανάπτυξης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 Η Επικοινωνία & ο Ρόλος της στις Επιχειρήσεις Παροχής Υπηρεσιών.
Μέσα μαζικής ενημέρωσης Παναγιώτης, Τζέλο Δημήτρης, Άγγελος.
Μονάδες Διασφάλισης Ποιότητας: Από τους τετραετείς κύκλους αξιολόγησης στους διαχρονικούς κύκλους ποιότητας Ημερίδα «Διασφάλιση της Ποιότητας στην Ανώτατη.
Aristotle University of Thessaloniki School of Rural and Surveying Engineering «GIS Applications» Members of the group: Colak Emre Omer Aise Tzotzi Dimitra.
Βασικές έννοιες ανθρωπογεωγραφίας. Εισαγωγή Όπως θυμάστε ασχοληθήκαμε αρκετά με την οικονομική παγκοσμιοποίηση και το πως οι αλλαγές που σημειώνονται.
Επιδράσεις Ομάδων & Ομάδες Αναφοράς (Adapted from: Hawkins & Mothersbaugh, 2013, Μπαλτας & Παπασταθοπούλου, 2003, Σιωμκος, 2011)
Οι εχθροί του δια-εθνισμού Γ. Μαυρομμάτης. Εισαγωγή Σε όλα τα μαθήματα έχουμε μιλήσει για το δια-εθνισμό αλλά όχι για τα προβλήματα και τις τριβές που.
5η Θεματική ενότητα: Συμμετοχή σε Υπαίθριες Αθλητικές Δραστηριότητες: Η Επίδραση των Δημογραφικών-Κοινωνικών Παραγόντων Κουθούρης Χαρίλαος, Αναπληρωτής.
ΈΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Ενότητα 3 : ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ Θεοφανίδης Φαίδων Σχολή Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Διοίκησης.
Φυσική για Μηχανικούς Ηλεκτρομαγνητισμός Ηλεκτρικά Πεδία Εικόνα: Μητέρα και κόρη απολαμβάνουν την επίδραση της ηλεκτρικής φόρτισης των σωμάτων τους. Κάθε.
Συμβουλευτική και Δια Βίου Ανάπτυξη Καθηγήτρια: Θ. Τσακίρη Δια Βίου... Μάθηση - Εκπαίδευση - Κατάρτιση - Ανάπτυξη Εννοιολογικές αποσα Δια Βίου... Μάθηση.
Η ΝΕΑ ΓΕΩΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Ή ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2013 © Συντάχθηκε για λογαριασμό του Τηλεοπτικού Σταθμού.
Αποτελέσματα Πρόσκλησης 2017
Έρευνα δράσης (action research) Η έρευνα δράσης είναι μια ερευνητική διαδικασία που οι ίδιοι οι άνθρωποι της πράξης διενεργούν, με στόχο να βελτιώσουν.
Funds of knowledge. Theorizing practices in Households, Communities and Classrooms. Νorma Gonzalez, Luis C. Moll, Cathy Amanti (eds) (2005) New York/London:
ΈΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Ενότητα 1: ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ERASMUS+ Τομέας Σχολικής Εκπαίδευσης
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ:ΕΝΑ ΕΥΡΥ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΑΖΗΤΑ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟΤΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ.
Ερευνητική εργασία Διαδίκτυο και Επικοινωνία
Διδακτική Μεθοδολογία – Σχέδιο Μαθήματος
Η σκοτεινή πλευρά του Διαδικτύου Εθισμός
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2011 © ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ
Web 2.0 Χαρακτηριστικά-Εργαλεία
Συνεδρία 5 Μέρος 2ο Ιστολόγια (Blogs)
Ευρωπαϊκός Κώδικας Κατά του Καρκίνου
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΩΝ ΣΤΙΒΟΥ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Κοινωνικά Δίκτυα Κεφάλαιο 15.
ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ.
Ψυχαγωγία Ενημέρωση Εκπαίδευση Πληροφόρηση
ΘΕΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
Διδακτική Μεθοδολογία – Σχέδιο Μαθήματος
UNICA Network of Universities from the Capitals of Europe
ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ
Διαδικτυακός εκφοβισμός
23o Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Α. Π. Θ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΡΕΥΝΩΝ ΣΤΗΝ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΑ
Έθνος- Εθνικισμός και Διασπορά
Εισαγωγή στην ανθρωπογεωγραφία
Μέθοδοι αξιολόγησης του εκπαιδευτικού λογισμικού
Υγιείς Εργασιακές Σχέσεις, Σύγχρονες Επιχειρήσεις
Μάθημα 4: Ο Ήλιος, το μόνο Άστρο που επηρεάζει τη ζωή μας
Από το ΔΟΣ σε Πίνακες Δρ. Νίκος Καρούσος
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ???
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Διδακτικη της ιστοριας με ΤΠΕ 4ο μαθημα
Πολιτική συνοχής της ΕΕ 2014 – 2020
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ «Ταξιδεύοντας με ασφάλεια στο Διαδίκτυο»
(ΠΔ71) ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2018
Σωστή Χρήση & Κατάχρηση του Internet
ΠΛΑΙΣΙΟ 14ου ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΕΙΛΩΤΕΣ-ΠΕΡΙΟΙΚΟΙ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας
ΟΝΟΜΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2012 © Συντάχθηκε για λογαριασμό του Τηλεοπτικού Σταθμού.
ΙΟΥΝΙΟΣ 2015 © Συντάχθηκε για λογαριασμό του Τηλεοπτικού Σταθμού.
ΑΣΦΑΛΗΣ ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ .
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΚΟΣΜΟ
Στρατηγική Έξυπνης Πόλης
Funds of knowledge. Theorizing practices in Households, Communities and Classrooms. Νorma Gonzalez, Luis C. Moll, Cathy Amanti (eds) (2005) New York/London:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ

 Σήμερα θα μιλήσουμε για τρεις διαφορετικές θεωρίες  Θεωρίες παγκοσμιοποίησης  Θεωρίες δια - εθνισμού  Και θεωρίες δικτύων  Σε ένα βαθμό οι θεωρίες αυτές μοιάζουν μεταξύ τους  Έχουν πολλές διαφορές αλλά και πολλές επικαλύψεις

 Και οι τρεις θεωρίες στις διευρυμένες εκδοχές τους ( όχι μόνο παγκοσμιοποίηση ως οικονομική ) ασχολούνται με όλες τις πτυχές της ανθρώπινης γεωγραφίας που μοιάζει με μια ενασχόληση με το κοινωνικό ως ολότητα όπως στην απαρχή των κοινωνικών επιστημών  Η ανθρώπινη γεωγραφία περιλαμβάνει ορισμένα βασικά πεδία : οικονομική γεωγραφία, κοινωνική γεωγραφία, ιστορική γεωγραφία, πολιτική γεωγραφία, πληθυσμιακή γεωγραφία, πολιτισμική γεωγραφία κτλ.  Η ανθρώπινη γεωγραφία ανήκει στις κοινωνικές επιστήμες όπως η κοινωνιολογία, η ανθρωπολογία, οι οικονομικές επιστήμες, η ιστορία, η ψυχολογία κτλ.  Κατά αυτόν το τρόπο και αφού η ανθρώπινη γεωγραφία ασχολείται με το χώρο μοιάζει λίγο με τις κοινωνικές επιστήμες εν τη γέννηση τους όπου το κοινωνικό ήταν οικονομικό, πολιτικό, πολιτισμικό. Είχε τη μορφή της ολότητας. Βλέπε Μαρξ, Βέμπερ κτλ.  Η ανθρώπινη γεωγραφία περιλαμβάνει όλες αυτές τις πτυχές του κοινωνικού ’ ως ολότητα πάντα σε σχέση με το χώρο.

 Η παγκοσμιοποίηση είναι προφανώς η πιο πολύ - χρησιμοποιημένη λέξη της εποχής μας  Πρέπει να έχουν γραφεί αρκετές χιλιάδες βιβλία σχετικά με το αντικείμενο ;  Αλλά τι σημαίνει παγκοσμιοποίηση ; Η παγκοσμιοποίηση προϋπήρχε ή είναι ένα αμιγώς νέο φαινόμενο ;  Η παγκοσμιοποίηση μεταξύ των χιλιάδων νοημάτων της, ίσως να σημαίνει ότι ο κόσμος μας γίνεται όλο και πιο αλληλό - εξαρτώμενος, αλληλό - σχετιζόμενος.  Επίσης η παγκοσμιοποίηση των τόπων σχετίζεται με τη σχέση μεταξύ του παγκοσμίου και του τοπικού, μεταξύ των τόπων και των ροών για να χρησιμοποιήσουμε μια πιο γεωγραφική ορολογία  Αλλά τι είναι το παγκόσμιο επίπεδο, είναι υπαρκτό, μπορούμε να το ‘ βιώσουμε ’, να το ‘ πιάσουμε ’ στα χέρια μας ;  Όπως έχει υποστηρίξει η Saskia Sassen, το παγκόσμιο δεν έχει επιβληθεί από μόνο του, δεν υπάρχει σε ένα επίπεδο από μόνο του, το εθνικό έχει δημιουργήσει το χώρο για να αναπτυχθεί το παγκόσμιο.

 Ο Bruno Latour υποστηρίζει ότι όπως ο Άτλας δεν μπορεί να ‘ δει ’ τον κόσμο έτσι και οποιαδήποτε αφηρημένη θέαση της παγκοσμιοποίησης, οποιοδήποτε παγκόσμιο όραμα, είναι στην ουσία κάτι το ουτοπικό  Γι αυτό προτείνει το παγκόσμιο να ειδωθεί μέσα από το τοπικό, μέσα από τις συνδέσεις του τοπικού και πως αυτές το μετασχηματίζουν  Ή μέσα από τη μη ύπαρξη των συνδέσεων και πως αυτές πάλι το επηρεάζουν  Επομένως αυτός ο τρόπος είναι πιο γεωγραφικός, πιο συγκεκριμένος, αντί να μιλάμε για ένα αφηρημένο παγκόσμιο επίπεδο να μιλάμε για τις συνδέσεις συγκεκριμένων τόπων ή πως οι τόποι έχουν μετασχηματιστεί μέσα από τις συνδέσεις τους ή τις μη συνδέσεις τους.  Αντί να μιλάμε για τόπους και ροές να μιλάμε για τόπους ενσωματωμένων ροών  Ίσως αυτός να είναι ένας καλύτερος τρόπος για να προσεγγίσουμε τις ανθρώπινες γεωγραφίες της παγκοσμιοποίησης.  Έχουμε αρχίσει και μπαίνουμε σε θεωρίες δικτύων  Από το χώρο των τόπων στο χώρο των ροών  Από τις κάθετες οντότητες στις οριζόντιες ενώσεις

 Όπως είπαμε και πριν η παγκοσμιοποίηση ως μια οικονομική διαδικασία είναι λίγο πολύ γνωστή. Το κράτος, οι επιχειρήσεις, η τεχνολογία, τα funds κτλ. επιβάλλουν μια « παγκοσμιοποίηση από επάνω »  Alexandro Portes 1996 Globalization from Below: The rise of transnational communities, δεν είναι μόνο το κεφάλαιο που μετακινείται και οι άνθρωποι μετακινούνται  Portes, Guarnizo, Landolt (1999) The study of transnationalism: The pitfalls and promises of an emergent research field, ‘ παγκοσμιοποίηση από επάνω ’ αλλά και ‘ από κάτω ’, μια παγκοσμιοποίηση στο επίπεδο της ζωής των ανθρώπων  Προς μια ανθρωπολογία της παγκοσμιοποίησης ;

 Λίγη φιλοσοφία : Heigedder ‘ Είναι και Χρόνος ’ και η έννοια του Dasein  Dasein ως ‘ είμαι εκεί ’ ‘ είμαι μέσα στον κόσμο ’.  Το είναι μέσα στον κόσμο, το είναι πάντοτε σε συνάρτηση με τον κόσμο, με το γεωγραφικό κόσμο γύρω του  Ούτε ένα υποκείμενο έξω από τον κόσμο αλλά ούτε και ένας αντικειμενικός κόσμος μόνος του. Το είναι μέσα στον κόσμο  Η έννοια του Dasein ως το αντίθετο του Καρτέσιου ‘ σκέφτομαι άρα υπάρχω ’ – ένα υποκείμενο αποξενωμένο από το περιβάλλον του.  Τι κάνει ο δια - εθνισμός στην έννοια του Dasein, δια - εθνικός χώρος

 Τα δίκτυα ως μορφές οργάνωσης της ζωής  Η παγκοσμιοποίηση ως το δίκτυο των δικτύων  Δεν είναι όλες οι περιοχές του κόσμου συνδεδεμένες στο δίκτυο αλλά η λογική του δικτύου επιβάλλεται σε όλους  Ποιος επιβάλλει τη λογική των δικτύων ; Οι κοινωνικοί δράστες. Αυτοί που μπορούν να συνενώσουν διαφορετικά δίκτυα και να εισάγουν τους στόχους (switchers). Το δίκτυο δεν αλλάζει από μέσα. Πολιτικά και μηντιακά δίκτυα, στρατιωτικά και τεχνολογικά δίκτυα, και η παγκοσμιοποίηση ως το δίκτυο των δικτύων  Πως μπορεί να νικηθεί η λογική του δικτύου : είτε μέσα από κλειστές κοινότητες που δεν μπορούν να αφομοιωθούν από το δίκτυο ( πολιτισμικές κοινότητες είτε μέσα από τη δημιουργία ανεξάρτητων και εναλλακτικών δικτύων )  Το δίκτυο έχει τη λογική της ενσωμάτωσης / αποκλεισμού  Όλα είναι κόμβοι στο δίκτυο, κάποιοι κόμβοι πιο σημαντικοί

 Από την άλλη πλευρά, η κοινωνία του δικτύου είναι μια μορφή κοινωνικής οργάνωσης, μια μορφή κοινωνικής δομής – το κοινωνικό ξανά ως κοινωνική ολότητα  1970 και το νέο τεχνολογικό παράδειγμα, νανό - τεχνολογία και γενετική  Από τις κάθετες δομές ( κράτος, εκκλησία, στρατός, επιχείρηση ) στις οριζόντιες διασυνδέσεις  Η παγκοσμιοποίηση ως ένα ακόμα τρόπος θέασης της θεωρίας των δικτύων  Από τους τόπους στις ροές 

 Δια - Δικτυακή οικονομία : παραγωγικότητα, δίκτυα παραγωγής, ευελιξία, αυτό - προγραμματιζόμενοι εργαζόμενοι, θηλυκοποίηση της εργασίας κτλ.  Δια - Δικτυακό κράτος : δίκτυα κρατών, απόπειρες παγκόσμιας διακυβέρνησης εν τη απουσία παγκόσμιας κυβέρνησης, αλλά και αποκέντρωση των λειτουργιών του κράτους και ο σημαντικός ρόλος της κοινωνίας πολιτών  Δια - Δικτυακά άτομα : ατομικότητα και προσωπικά δίκτυα, υπερ - κοινωνικότητα  ΜΜΕ και δίκτυα : ο νέος δημόσιος χώρος, δίκτυα τα οποία είναι και τοπικά και παγκόσμια, αλλά πολλαπλά δίκτυα αλλά και δημιουργία αυτό - δικτύων blogs, twitter  Πολιτική : ο νέος δημόσιος χώρος των ΜΜΕ, το υπερ - μήνυμα, αλλά και πως μπορούν τα άτομα και οι κοινότητες να το προσπεράσουν και να οργανωθούν κοινωνικά και πολιτικά με βάση τα δίκτυα ; Το να δεχτούν τα κράτη τη δημοκρατία της πληροφορίας είναι να δεχτούν την άμεση δημοκρατία.