ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Advertisements

Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
Slide 1 A Free sample background from © 2003 By Default! TO Δ΄ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΜΑΚΡΟ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ.
Slide 1 A Free sample background from © 2003 By Default! Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ ΑΡΧΕΓΟΝΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ Κ.Δ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 6
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚEIΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΕIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 11
27 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α// ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία.
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
Γιατί μελετούμε την Αγία γραφή;
Η μεγαλογράμματη ελληνική γραφή
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο συγγραφέας και εδώ δε γράφει το όνομά του, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα αποδίδει το ευαγγέλιο αυτό στον Μάρκο.
Αναστασία Κώτσα Α’ Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Μάθημα: Θρησκευτικά {μάθημα 16}
Μέρος της παρουσίασης από το αφιέρωμα για το Πάσχα Από κείμενο του
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
α) Πεντηκοστή : η αποστολή του Παράκλητου
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
18.Οι Προφήτες: το στόμα του Θεού
Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΣΑΪΑΣ Θεοδόσης Χαρίτος Α3 – 6\4\2015 Υπεύθυνος Καθηγητής : Γεώργιος Καπετανάκης.
Ο προφήτης Ησαΐας Μαθητής: Άρης Χατζηαργύρης Καθηγητής: Γ.Καπετανάκης
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ Νικολαίδης Αθανάσιος Νικολαίδης Αθανάσιος Μαρτίνης Δημήτριος Μαρτίνης Δημήτριος Μιχαηλίδης Αθανάσιος Τάξη:Β3’ Μιχαηλίδης.
Παιχνίδι γνώσεων 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Α΄ Λυκείου Δρ Ιωάννα Κομνηνού (ΠΕ01)
Δημουλάς Ιωάννης ΠΓΕΣΣ Θρησκευτικά Β’ Γυμν.. Εκφώνηση ερώτησης Ισλαμισμός Βουδισμός Ινδουισμός Κομφουκιανισμός Ταοϊσμός Εικόνες Πηγές.
ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΒΙΒΛΙΑ Αντικανονικά, νόθα ή απόκρυφα. Αρχική σημασία του όρου «απόκρυφα» είναι τα ακατάλληλα κείμενα λόγω φθαρμένου κειμένου. Οι λέξεις απόκρυφα.
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Κριτική του κειμένου της Κ. Διαθήκης
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
Οι Εκκλησίες του κόσμου
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Η ετυμολογία της λέξης «Εκκλησία»
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Θ Ρ Η Σ Κ Ε Υ Τ Ι Α Β Γ Υ Μ Ν Α Σ Ι Ο ΒΕΡΑ ΚΑΡΥΩΤΗ Β1 Π.Γ.Ε.Σ.Σ.
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚEIΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ Παρασκευή Πυρπιρή A2 ΠΓΕΣΣ Κλασσική Μουσική
8. Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
EΡΜΗΝΕΙΑ-ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
1ο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
Ο χριστοσ – ο μοναδικοσ διδασκαλοσ
Εικονογραφικοί κύκλοι
Ο Απόστολος Παύλος.
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 5 ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ, ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΜΕΑΣ ΒΙΒΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΒΙΟΥ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ Τηλ.-Fax : 003/210/

3 Γ. H Π ΑΡΆΔΟΣΗ ΚΑΙ Η Κ ΡΙΤΙΚΉ ΤΟΥ Κ ΕΙΜΈΝΟΥ ΤΗΣ Κ.Δ.Γ. H Π ΑΡΆΔΟΣΗ ΚΑΙ Η Κ ΡΙΤΙΚΉ ΤΟΥ Κ ΕΙΜΈΝΟΥ ΤΗΣ Κ.Δ. Ερώτηση: Με δεδομένο ότι δεν σώζεται ούτε ένα πρωτότυπο / αυτόγραφο από τα βιβλία της Καινής Διαθήκης, πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι αυτή η Κ.Δ. που χρησιμοποιούμε ταυτίζεται με όσα καταρχήν συνεγράφησαν;

4  Αυτόγραφα υπάρχουν στον κόσμο μετά το 12 ο αι. μ.Χ. Τα υπόλοιπα κείμενα της αρχαίας φιλολογίας σώζονται σε αντίγραφα.  Όσα πιο πολλά αντίγραφα έχουμε και μάλιστα από διαφορετικούς χώρους και όσο πιο πολύ χρονικά εγγίζουν στο χρονικό σημείο της συγγραφής του πρωτοτύπου, τόσο περισσότερο βεβαιωνόμαστε για την πιστότητα του παραδεδομένου κειμένου. Η A.Γ. κατέχει μόνη της το 12% των αρχαίων χειρογράφων, ενώ το υπόλοιπο το μοιράζονται αρχαίοι συγγραφείς, 600 ειδωλολάτρες και 1500 χριστιανοί.

5 Τα χειρόγραφα της Α.Γ. είναι τα αρχαιότερα όλων. Στον παραπάνω πίνακα μπορεί κανείς να διαπιστώσει τη χρονική απόσταση που χωρίζει τα σημαντικότερα κλασικά έργα από το πρώτο ολοκληρωμένο χειρόγραφο αυτών:

6 Τα 5700 χειρόγραφα της Κ.Δ. τα οποία διακρίνονται για την επιμέλεια, πολυτέλεια και καλλιτεχνικότητά τους διαιρούνται στις εξής κατηγορίες: Ι. Πάπυροι ΙΙ. Κώδικες (σε δέρμα ζώων-περγαμηνή) Α. ΜΕΓΑΛΟΓΡΑΜΜΑΤΟΙ Β. Μικρογράμματοι 1. Συνεχούς κειμένου 2. Εκλογάδια-Λεξιονάρια Η υιοθέτηση του κώδικα ως ύλης γραφής και ανάγνωσης μπορεί να παραλληλιστεί με τη σύγχρονη υιοθέτηση εκ μέρους της Εκκλησίας του Διαδικτύου.

7

8 Ενδιαφέρουσες ιστοσελίδες σχετικά με τα χειρόγραφα της Κ.Δ.  Interpreting Ancient Manuscripts Web  The Encyclopedia of New Testament Textual Criticism  Center for New Testament Manuscripts  Online Database of New Testament Manuscripts  Catalogue of New Testament Papyri & Codices 2nd—10th Centuries  TC Ebind Index

9 Αρχαιότερος όλων των χειρογράφων της Βίβλου είναι ο πάπυρος Ρ 52, ο οποίος περιέχει αποσπάσματα από το Ιω. 18, ( Ἐ γ ὼ ε ἰ ς το ῦ το γεγ έ ννημαι κα ὶ ε ἰ ς το ῦ το ἐ λ ή λυθα ε ἰ ς τ ὸ ν κ ό σμον, ἵ να μαρτυρ ή σω τ ῇ ἀ ληθε ίᾳ · π ᾶ ς ὁ ὢ ν ἐ κ τ ῆ ς ἀ ληθε ί ας ἀ κο ύ ει μου τ ῆ ς φων ῆ ς) και βρίσκεται στο Manchester.

10 Το κατά Ιωάννη περιέχει και το αρχαιότερο ακέραιο χειρόγραφο της Κ.Δ., ο Ρ 66 (200 μ.Χ.).

11 Σημαντικότεροι κώδικες οι οποίοι περιέχουν ολόκληρο το κείμενο της Κ.Δ. Σιναϊτικός ( א ή S). Προέρχεται από το 340 μ.Χ. και ανακαλύφθηκε με περιπετειώδη τρόπο από το Γερμανό Tischendorf το Περιλαμβάνει την Επιστολή Βαρνάβα και τον Ποιμένα του Ερμά.

12 Βατικανός (B) από τον 5 ο αι. είναι βιβλιοδετημένος σε πέντε τόμους και βρίσκεται στη βιβλιοθήκη του Βατικανού. Είναι ίσως το αρχαιότερο βιβλίο του κόσμου, δηλ. τόμος με την σημερινή έννοια. Έχει χαθεί ο τόμος με το Εβρ. 9, 14 κε., Ποιμαντικές, Αποκ Τα Ιω. 1-7 έχουν πολλές ‘δυτικές’ παραλλαγές.

13 Αλεξανδρινός κώδικας (Α), από τον 5 ο αι. ο οποίος περιλαμβάνει και τις δύο επιστολές Κλήμεντος. Έχουν χαθεί οι περικοπές Μτ Ιω. 7-8 και Β’ Κορ

14 Παλίμψηστος Εφραιμιτικός ( C ) από τον 5 ο αι. και ανακαλύφθηκε από τον Τischendorf. Είναι παλίμψηστος διότι τον 12 ο αι. γράφτηκε πάνω σε αυτόν η ελληνική μετάφραση των 38 πραγματειών του Εφραίμ του Σύρου.

15 Κώδικας Βέζα (D) του 5 ου αι., ο οποίος περιέχει πολλές ιδιότυπες γραφές της λεγόμενης «δυτικής» παράδοσης του κειμένου.

16 Ο πρώτος σωζόμενος γραπτός Κανόνας της χριστιανικής Εκκλησίας είναι ο παλίμψηστος Κανόνας του Μουρατόρι

17 Παρά το πλήθος των χειρογράφων, μόνον 1% του κειμένου της Κ.Δ. παρουσιάζει παρεκκλίσεις. Είναι εντυπωσιακό ότι καμιά βασική χριστιανική διδασκαλία δε βασίζεται πάνω σε λανθασμένη ανάγνωση και καμιά αναθεώρηση κάποιας λέξης δεν οδήγησε σε διόρθωση της διδασκαλίας της. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΡΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΤΗΣ Κ.Δ.  Ακόμα, όμως, κι αν η ίδια η Βίβλος χανόταν, θα μπορούσαμε να ανασυντάξουμε το κείμενό της από τις πρώιμες μεταφράσεις σε 18 γλώσσες.  Κι αν οι μεταφράσεις χάνονταν θα μπορούσαμε να ανασυνθέσουμε τα βιβλία της από τα παραθέματα των Πατέρων.  Σήμερα η Α. Γ. κυκλοφορεί σε γλώσσες και διαλέκτους.

18 Α.Ο ΟΡΟΣ «ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ» Αρχαία Ελληνική Γραμματεία ευχαριστήρια θυσία στους θεούς για τη χαρμόσυνη είδηση της νίκης κατεξοχήν της πολεμικής (Ισοκρ. 142 Α. Αριστ. Ιππείς 656) Αμοιβή κήρυκα ευφρόσυνης αγγελίας (Οδ. Ξ 152) στεφάνου που απονέμεται στον αγγελιοφόρο (Αριστ. Ιππ. 647) Χαρμόσυνη αγγελία (Λουκ. Ον. 26. Πλούτ. Πομπήιος 41.4) ΕλληνορωμαϊκόςΚόσμος- Επιγραφή της Πριήνης: ο όρος σε πληθυντικό σημαίνει τις ευεργεσίες του Οκταβιανού, ο οποίος αποκαλείται Ευεργέτης, Σωτήρας και Θεός.

19 Παραπέμπει στο παρακλητικό κήρυγμα του Ησαΐα για τους αιχμαλώτους της Βαβυλώνας. Αναφορές υπάρχουν στον Ιωήλ και στους Ψαλμούς. η κατεξοχήν αποστολή του Μεσσία είναι ο ευαγγελισμός των πτωχών (Anawim) (Ησ. 61,1) Στα προφητικά κείμενα χρησιμοποιείται το ρ. ευαγγελίζομαι και μάλιστα στο Ησ. 52, 7 έχοντας ως αντικείμενο τη Βασιλεία του Θεού. Δε χρησιμοποιείται, όμως, το ουσιαστικό ευαγγέλιο με τη χροιά που έχει στην Κ.Δ. Οι Εβδομήκοντα (Ο΄) χρησιμοποιούν τον όρο μόνον τρεις φορές (Β’ Βασ. 4, , ) καθώς επίσης και το ουσ. ευαγγέλια (Β’ Βασ. 18, Δ’ Βασ. 7, 9) σε μη προφητικά βιβλία και μάλιστα με την κυριολεκτική του σημασία. Παλαιά Διαθήκη

20 Τον όρο ευαγγέλιο χρησιμοποίησε ο Ιησούς κατά το κήρυγμά Του (Μκ. 1, 14). Καινή Διαθήκη Ως «Ευαγγέλιο» χαρακτηρίζεται η αρχαιότερη Ομολογία η οποία παραδόθηκε στον Παύλο από την ιεροσολυμητική κοινότητα το (Α’ Κορ. 15, 3β-5). Το ευαγγέλιο της πρώτης Κοινότητας και αυτό του Παύλου αφορά κατεξοχήν, στο Πρόσωπο του Ι. Χριστού και ιδίως στο θάνατο και στην Ανάστασή Του κατὰ τὰς Γραφάς. Το «παγκόσμιο» ευαγγέλιο του Μκ. επικεντρώνεται και αυτό στο Πρόσωπο του Ιησού ως Υιού Θεού, δίνοντας όμως έμφαση σε όλη την ιστορική πορεία Του Με τον όρο Besorah-Ευαγγέλιο, η Εκκλησία των αγίων εξέφρασε τη διαφορετικότητά της απέναντι στη Συναγωγή όπου δέσποζε η Τora-Τορά. Η μοναδική αναφορά της ιωάννειας γραμματείας στο ευαγγέλιο απαντά στο Απ. 14, 6-7.

Ο Παύλος με τη σειρά του έδειξε ιδιαίτερη προτίμηση στον όρο ευαγγέλιο. Όπως αποδεικνύεται από το Α’ Θεσ. 3, 2 (πρβλ. Φιλ. 4, 15 κ.ε.), ο όρος ευαγγέλιο δήλωνε την εξαγγελία αυτού μηνύματος της Σταύρωσης και της Ανάστασης στα πέρατα της οικουμένης (nomen actionis), στοιχείο το οποίο μαζί με τη μοναδική Βάπτιση και τη θεία Ευχαριστία αποτέλεσαν τα δύο κατεξοχήν χαρακτηριστικά της Πρώτης Εκκλησίας. Επιπλέον σήμαινε και το περιεχόμενο του κηρύγματος (Α’ Θεσ. 2, 4), που συνιστά ΔΥΝΑΜΗ!. Ενώ το Ευαγγέλιο της πρώτης Κοινότητας και αυτό του Παύλου αφορά κατεξοχήν στη Σταύρωση και την Ανάσταση, το «παγκόσμιο» ευαγγέλιο του Μκ. επικεντρώνεται και αυτό στο Πρόσωπο του Ιησού ως Υιού Θεού, δίνοντας όμως έμφαση σε όλη την ιστορική πορεία Του: Ευαγγέλιο Ιησού Χριστού, Υιού του Θεού, καθώς γέγραπται […] Η γεν. Ι. Χριστοῦ είναι ταυτόχρονα γεν. αντικειμενική αλλά και υποκειμενική. Με την πάροδο των ετών ο όρος Ευαγγέλιον χρησιμοποιείται όλο και σπανιότερα

Υιοθετώντας η Εκκλησία τον τίτλο κατά + όνομα του Ευαγγελιστή σε αιτιατ. και όχι απλά γενική (π.χ. Ευαγγέλιο του Ματθαίου), όπως συμβαίνει με τις Επιστολές, αποτύπωσε την πίστη της ότι το Ευαγγέλιο, παρά την τετραπλή μορφή του και την απόρριψη κάθε προσπάθειας συμπύκνωσης ή εναρμόνισης είναι κατ’ ουσίαν ένα. Παράλληλα με την εσωτερική ενότητα των Ευαγγελίων, με τον τίτλο «κατά +» δηλώνεται η προσωπική σφραγίδα κάθε Ευαγγελιστή στο έργο του, η οποία διαμορφώθηκε από το προσωπικό του ύφος και τις ιδιαίτερες ποιμαντικές ανάγκες που εκαλείτο να αντιμετωπίσει, αν και είναι ανοικτά Κείμενα προορισμένα για Ακρόαση στο πλαίσιο της Σύναξης, όπου τα ευαγγελικά γεγονότα βιώνονται και «εκσυγχρονίζονται».

23