Εργασία Ecomobility Εκπαιδευτήρια Καντά Έτος: 2012 Υπεύθυνη Καθηγήτρια : Τζώρτζη Μαρία
Το σχολείο μας βρίσκεται στο Δήμο Βριλησσίων. Τα διοικητικά όρια του δήμου εκτείνονται από τη ρεματιά του Χαλανδρίου έως και τους πρώτους λοφίσκους του Πεντελικού, γνωστούς ως Λόφους Πατήματος και Κουφού, σε απόσταση 10,5 χιλιομέτρων βορειοανατολικά από το κέντρο των Αθηνών, 6 χιλιόμετρα βορειοδυτικά της Παλλήνης και 4,5 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Κηφισιάς Ο δήμος καταλαμβάνει στρέμματα, από τα οποία το μεγαλύτερο μέρος αποτελεί οικιστική ζώνη, η οποία περιβάλλεται από ρέματα και πεντελικά δάση.
Από εμάς μόνο δύο παιδιά είναι κάτοικοι Βριλησσίων, οι υπόλοιποι είμαστε κάτοικοι άλλων Δήμων της Αττικής. πάμε μια βόλτα για να διαπιστώσουμε τα προβλήματα που υπάρχουν στην περιοχή. Επίσης μιλήσαμε με κατοίκους της περιοχής και καταστηματάρχες και ενημερωθήκαμε από τοπικές εφημερίδες σχετικά με το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Στη Λ. Πεντέλης παρατηρείται ανεξέλεκτη παράνομη στάθμευση, ιδιαίτερα στο ύψος της Πλατείας Αναλήψεως, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μποτιλιάρισμα. Αυτό έχει ως συνέπεια την αύξηση των ρύπων και της ηχορύπανσης. Στη Λ. Πεντέλης απαγορεύονται εξάλλου στα περισσότερα σημεία οι αριστερές στροφές, οπότε εάν ένα αυτοκίνητο κατεβαίνει τη λεωφόρο και θέλει να μπει στα Βριλήσσια, μπορεί να στρίψει μόνο από τις οδούς Κισσάβου και 28 ης Οκτωβρίου. Αυτό έχει ως συνέπεια να επιβαρύνονται με κίνηση συγκεκριμένοι δρόμοι των Βριλησσίων.
Χρονολογία Πληθυσμός Δήμου Έκταση Δήμου Πυκνότητα Δόμησης Προστιθείς Πληθυσμός Νέα Αύξηση Πληθυσμού Συνολική Αύξηση κάτοικοι3,856 χμ κάτοικοι/χμ κάτοικοι κάτοικοι 3,856 χμ κάτοικοι/χμ κάτοικοι +185%185% κάτοικοι 3,856 χμ κάτοικοι/χμ κάτοικοι +63,23%248,23% κάτοικοι 3,856 χμ κάτοικοι/χμ κάτοικοι +97,52%345,76% κάτοικοι 3,856 χμ κάτοικοι/χμ κάτοικοι +118,4%464,16% κάτοικοι 3,856 χμ κάτοικοι/χμ κάτοικοι +54,4%518,56% κάτοικοι 3,856 χμ κάτοικοι/χμ κάτοικοι +57,58%576,14% Πληθυσμιακή Εξέλιξη Βριλησσίων
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι οδός η Σισμανογλείου, η οποία είναι η μοναδική έξοδος από τα Βριλήσσια προς την Λ. Κηφισίας. Μετά τη δημιουργία της Αττικής οδού η οποία βρίσκεται στα σύνορα Χαλανδρίου – Βριλησσίων, έκλεισε η οδός Λακωνίας ( Φραγκοκκλησιάς ) η όποια διευκόλυνε πολύ την πρόσβαση στην Λ. Κηφισίας. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι σε τοπική εφημερίδα διαβάσαμε ότι η επιτροπή αγώνα για το κυκλοφοριακό, διενέργησε κυκλοφοριακές μετρήσεις στις εισόδους και εξόδους της πόλης, που έδειξαν ότι το ποσοστό διαμπερούς κυκλοφορίας ανήλθε στο 70 %. Στην περιοχή μας δεν γίνονται μετρήσεις σχετικά με τα επίπεδα ρύπων,αφού ο πλησιεστέρος σταθμός μετρήσεων είναι στο Μαρούσι.
Συμφώνα όμως με κυκλοφοριακές μετρήσεις μέσα στην πόλη τόσο σε δρόμους >, όσο και σε > καταγράφτηκε ροη οχημάτων άνω των 500 την ώρα, συμφώνα με την επιτροπή αγώνα για το κυκλοφοριακό. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι οι ρύποι την ατμόσφαιρας σίγουρα θα έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.
Ένα άλλο πρόβλημα είναι η δημοτική συγκοινωνία. Υπάρχουν τρεις γραμμές. Η γραμμή Α είναι κυκλική από και προς το μέτρο και πραγματοποιείται κάθε 30 λεπτά από τις 6:30 έως τις 21:00 το βράδυ, ενώ στις 10:30 και στις 17:00 δεν πραγματοποιείται δρομολόγιο Η γραμμή Γ είναι κυκλική από και προς το μετρό και πραγματοποιείται από τις 6:40 έως τις 21:10 επίσης με κάποια κενά στα δρομολόγια. Η γραμμή Β εξυπηρετεί δρομολόγιο με αφετηρία το μετρό και συγκεκριμένα το Σταθμό Δουκίσης Πλακεντίας και τέρμα την περιοχή Πατήματος Βριλησσίων και πραγματοποιείται κάθε 1 ώρα, ενώ δεν πραγματοποιούνται κάποια δρομολόγια. Επειδή τα λεωφορεία είναι μεγάλα, δυσκίνητα και παλαιάς τεχνολογίας περνάνε μόνο από κεντρικούς δρόμους και έτσι δεν εξυπηρετείται ο κόσμος. Επίσης κινούνται με βασικό μόνο άξονα το μετρό και όχι την αγορά των Βριλησσίων και μόνο τις καθημερινές.
Τα πεζοδρόμια εξάλλου είναι σε πολύ κακή κατάσταση. Σπασμένες πλάκες, δέντρα, και κολόνες δημιουργούν πρόβλημα στους πεζούς. Οι προδιαγραφές για το πλάτος των πεζοδρομίων για την κλίση τους, αλλά και για τη φύτευση δένδρων, θάμνων κτλ δεν έχουν τηρηθεί στις περισσότερες των περιπτώσεων. Σύμφωνα με τον κώδικα βασικής νομοθεσίας άρθρο 367, υπόχρεοι για την κατασκευή επισκευή και συντήρηση των πεζοδρομίων είναι οι ιδιοκτήτες των παρόδιων ακινήτων, μπροστά στα οποία βρίσκονται αλλά μπορεί να αναλάβει τις επισκευές ο Δήμος.
Στα Βριλήσσια υπάρχει μεγάλο δίκτυο ποδηλατοδρόμου, το οποίο όμως δεν τηρεί τις προδιαγραφές. Συγκεκριμένα η Ευρωπαϊκή Ένωση, για να ενθαρρύνει τη χρήση του ποδηλάτου χρηματοδότησε με > διάφορες χώρες, μεταξύ αυτών και τη δική μας. Τα χρήματα δόθηκαν και οι δήμοι άρχισαν να κατασκευάζουν ποδηλατοδρόμους. Μόνο όμως κατ' όνομα είναι ποδηλατοδρόμοι, δεν τηρούν τις προδιαγραφές. Οι προδιαγραφές για ποδηλατοδρόμους ορίζουν να έχουν ελάχιστο πλάτος 1,20 μ, με επιθυμητό 1,50 μ και ιδανικό 1,80 μ και να μην υπάρχουν εμπόδια μισό μέτρο εκατέρωθεν, όπως κολόνες, στύλοι, μάνδρες και φυτά.
Βήμα 2ο Δημιουργήσαμε ένα ερωτηματολόγιο στο οποίο ζητήσαμε να μας απαντήσουν οι κάτοικοι και οι καταστηματάρχες της περιοχής. Σας παρουσιάζουμε το ερωτηματολόγιο και τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήσαμε σε ένα δείγμα 50 ατόμων: Το 60% πιστεύει ότι το πρόβλημα της παράνομης στάθμευσης δημιουργεί περιβαλλοντολογικά προβλήματα, το 74% ότι δημιουργεί προβλήματα στην κυκλοφορία των πεζών και το 70% ότι υποβιβάζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Το 34% δεν θεωρεί καθόλου ικανοποιητική την κατάσταση των πεζοδρομίων, ενώ το 40% λίγο ικανοποιητική. Το 66% πιστεύει ότι η επέκταση του δικτύου Δημοτικής Συγκοινωνίας, με βασικό άξονα την πλατεία, θα βοηθήσει την αγορά των Βριλησσίων. Τέλος, το 56% πιστεύει ότι η δημιουργία Δημοτικού Parking θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Μιλώντας με τον κόσμο, διαπιστώσαμε την έντονη δυσαρέσκειά του και σε μερικές περιπτώσεις, ακόμη και την αγανάκτησή του για το κυκλοφοριακό πρόβλημα και για την κακή κατάσταση των πεζοδρομίων. Κάποιοι μας είπαν ότι η Δημοτική Αστυνομία είναι πολύ ελαστική στο θέμα της παράνομης στάθμευσης έξω από συγκεκριμένα μαγαζιά στη Λεωφόρο Πεντέλης, διότι οι ιδιοκτήτες τους είναι φιλικά προσκείμενοι στη Δημοτική Αρχή. Άλλοι καταστηματάρχες της οδού Γράμμου, μας είπαν ότι πολλές φορές έχουν σκοντάψει και πέσει πολλές κυρίες που κάνουν τα ψώνια τους στη συγκεκριμένη οδό, λόγω της κακής κατάσταση των πεζοδρομίων Θέλουμε να σημειώσουμε εδώ, ότι για δεύτερη χρονιά ο Δήμος μας δεν δέχτηκε να συμμετέχει στη συνδιοργάνωση του ecomobility.
Βήμα 3 ο ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Το κυκλοφοριακό πρόβλημα των Βριλησσίων είναι μεγάλο και υποβιβάζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Ενώ τα τελευταία χρόνια είναι από όλους αποδεκτό ότι πρέπει να γίνει κυκλοφοριακή μελέτη, στην πράξη τίποτα δεν γίνεται. Το Μετρό και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος έχουν διευκολύνει, βέβαια, τις μετακινήσεις των Βριλησσιωτών, αλλά εκείνοι προτιμούν να πηγαίνουν με τα αυτοκίνητά τους σε αυτά, διότι η Δημοτική Συγκοινωνία δεν έχει αξιόπιστα δρομολόγια
Η κατασκευή της Αττικής Οδού έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της διαμπερούς κυκλοφορίας οχημάτων στην περιοχή των Βριλησσίων, γιατί κάτοικοι άλλων περιοχών κατευθύνονται μέσω της Λεωφόρου Πεντέλης στις εισόδους και εξόδους της.
Το παράνομο παρκάρισμα εντείνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα ενώ τα πεζοδρόμια δεν τηρούν τις προδιαγραφές και είναι σε πολύ κακή κατάσταση, γεγονός που δυσκολεύει τη μετακίνηση όχι μόνον ατόμων με αναπηρία, αλλά και όλων των κατοίκων των Βριλησσίων. Τέλος, οι ποδηλατόδρομοι θα μπορούσαν να βελτιωθούν.
2) Να γίνει διάνοιξη της οδού Λακωνίας (Φραγκοκκλησιάς) που βρίσκεται δίπλα από την Αττική Οδό, για να διευκολυνθεί η πρόσβαση στη Λεωφόρο Κηφισίας. 3) Να δημιουργηθεί Δημοτικό Parking και να γίνονται πιο αυστηροί έλεγχοι από τη Δημοτική Αστυνομία. 1)Να γίνει μια κυκλοφοριακή μελέτη από ειδικούς. ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ:
4) Να αντικατασταθούν τα λεωφορεία του Δήμου με νέα σύγχρονα, μικρά και ευέλικτα, τα οποία να έχουν καταλύτη για τα οξείδια του αζώτου και κεραμικές παγίδες. Σημαντικό, επίσης, θα ήταν να γίνουν πιο αξιόπιστα τα δρομολόγια και να υπάρξει επέκτασή του προς την πλατεία. 5)Να βελτιωθούν τα πεζοδρόμια και να εφαρμοσθεί η νομοθεσία που προβλέπει το πλάτος τους να αντιστοιχεί στα 2μ. Να κατασκευασθεί, σε όλες τις γωνίες των δρόμων, κλίση στα πεζοδρόμια, για να διευκολυνθούν οι άνθρωποι με προβλήματα κινητικότητας, αλλά και οι γονείς με τα καροτσάκια των παιδιών τους. Να γίνει ανακατασκευή και επισκευή των πεζοδρομίων από το Δήμο σε βάρος και λογαριασμό των δημοτών.
7) Να δημιουργηθεί από το Δήμο πρόγραμμα ενοικίασής ποδηλάτων. Τα ποδήλατα θα μπορούν να ενοικιάζονται από τους δημότες από 1 εβδομάδα έως 6 μήνες με τη μορφή χρησιδανείου. Οι πολίτες θα καταβάλλουν κατά την παραλαβή του ποδηλάτου ένα ποσό ως εγγύηση (π.χ 80 ευρώ ).Το ποσό θα τους επιστρέφεται μετά το τέλος της ενοικίασης ή θα κρατείται από το Δήμο, για να επισκευαστεί το ποδήλατο. 6) Να βελτιωθούν οι ποδηλατόδρομοι. Να αντικατασταθούν τα κολονάκια που είναι επικίνδυνα για τους ποδηλάτες, με διαχωριστή λωρίδων από πολυουρεθάνιο μπορούν να προστεθούν στο σώμα των λωρίδων ελαστικοί κύλινδροι ή εύκαμπτα πτερύγια.
Επίλογος Ο Δήμος Βριλησσίων είναι ένας όμορφος Δήμος που έχει δυνατότητες να γίνει πολύ καλύτερος. Πρέπει όμως και εμείς οι πολίτες να αλλάξουμε συνήθειες. Συγκεκριμένα, καλό θα ήταν, να μη χρησιμοποιούμε συνέχεια το αυτοκίνητο, να το υποκαταστήσουμε με περπάτημα, με τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς ή με το ποδήλατο.
Σας παρουσιάζουμε ένα video που φτιάξαμε … Σας ευχαριστούμε πολύ.