Διδακτικά εργαλεία. Με τον όρο «Διδακτικά εργαλεία» νοούνται: Δραστηριότητες (activities) Πειράματα ( experiments) Προσομοιώσεις (simulations) Επιδείξεις.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

Γενικού τύπου χαρακτηριστικά
Πανασέτη Στέφανη Σκαρπάρη Παρασκευή
Τι χαρακτηριστικά έχουν τα Υλικά Σώματα;
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Δημοτικό Σχολείο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ Αναστασία Α. Γεωργιάδου
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο Γνωστικά εργαλεία θεωρούνται οι εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Xαρτογράφηση Εννοιών με λογισμικό Inspiration
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Πρόγραμμα Kidspiration
Διδακτικά σενάρια.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Jump to first page Μοντέλο της πορείας της Σκέψης.
6.4 ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ, ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ & ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Ο υπολογιστής ως εργαλείο μάθησης
Χρήση Αναλογικών Μodels στη διδασκαλία της Χημείας.
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: «Η σημασία των νοητικών σχημάτων στην οικοδόμηση της γνώσης και η χρησιμοποίησή τους ως εργαλείων μάθησης: Η περίπτωση.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Ανάπτυξη και οικοδόμηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Συνεδρία 8 Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Προσομοίωση και Μοντέλα Συστημάτων (Μέρος B)
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Παιδαγωγικές Εφαρμογές Η/Υ
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β
Ο υπολογιστής ως εργαλείο μάθησης
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Δημιουργία σεναρίου.
Μέθοδοι και εργαλεία της Διδασκαλίας
ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ (concept mapping)
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Διδασκαλία φυσικών Επιστημών δημοτικό
ΕΦΕΙΑ – 3ο Μάθημα Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους.
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Ηλεκτρικό κύκλωμα Ηλεκτρικό κύκλωμα είναι κάθε διάταξη που περιέχει ηλεκτρική πηγή αγωγούς, μέσω των οποίων μπορεί να διέλθει ηλεκτρικό ρεύμα .
Μάθημα 3ο Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδακτικά εργαλεία

Με τον όρο «Διδακτικά εργαλεία» νοούνται: Δραστηριότητες (activities) Πειράματα ( experiments) Προσομοιώσεις (simulations) Επιδείξεις (demonstrations) Α ναπαραστάσεις( representations) Α πεικονίσεις( illustrations) Μοντέλα (models) Αναλογίες(analogies)

Με τον όρο Διδακτικά εργαλεία νοούνται (συνέχεια): Στοχευμένες ερωτήσεις (focused questions) Συζητήσεις (discussions) Επεξηγήσεις( explanations) παραδείγματα( examples) προβλήματα( problems) Παιχνίδια (games) Γεφύρωμα ( bridging) εξερευνήσεις( investigations) Πρακτική εργασία (practical work)

Πείραμα

Ο πειραματισμός είναι ιδιαίτερα χρήσιμος στη διαχείριση αφηρημένων εννοιών ( συγκεκριμένης κατηγορίας ) Ορισμοί /παραδείγματα Συγκεκριμένες έννοιεςΕΕ (στερ./υγρ.) Αφηρημένες έννοιεςΔΕ (Ουσ./Μίγμ.) ΔΔ (άτομο/μόριο)

Το πείραμα μπορεί να εμπεριέχει μετρήσεις

Το πείραμα στο επιδιασκόπιο Π.χ. Διάλυση μιας ουσίας, ηλεκτρόλυση, αντίδραση διπλής αντικατάστασης, κ.λ.π.

Νοητικά πειράματα Το νοητικό πείραμα δεν είναι κάτι το πραγματικό, αλλά κατασκευάζεται στο μυαλό του δάσκαλου, του επιστήμονα ή του μαθητή Συνδυάζει λογική και φαντασία

Έχουν βοηθήσει πολλές φορές την επιστήμη π.χ. το κανόνι του Νεύτωνα Τι θα συμβεί αν η ταχύτητα ισούται με αυτήν που αντιστοιχεί σε κεντρομόλο δύναμη ίση με τη βαρύτητα?

Έχουν ιδιαίτερη χρησιμότητα σε περιπτώσεις που δεν μπορούν να γίνουν πειράματα στην πραγματικότητα

Εικονικά πειράματα π.χ. ChemLab

Τα μοντέλα στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών

Μοντέλο είναι η απλούστευση μιας περιοχής της πραγματικότητας (πραγματικής κατάστασης, διαδικασίας, συστήματος κ.λ.π.) που γίνεται με σκοπό την καλύτερη κατανόηση αυτής από ένα ορισμένο επίπεδο ανθρώπινης νόησης μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο διαδικασιών.

Κάθε μοντέλο χαρακτηρίζεται: 1.από έναν τρόπο αναπαράστασης της πραγματικότητας που μπορεί να είναι εικόνα, σχέδιο, μαθηματικός τύπος κ.λ.π. και 2. από ένα πλαίσιο διαδικασιών (που περιέχει κανόνες, παραδοχές κ.λ.π.), με βάση τις οποίες γίνεται μια πορεία από την πραγματικότητα στο μοντέλο

Είδη των μοντέλων Μοντέλα κλίμακας π.χ. Προπλάσματα βιολογίας Αναλογικά μοντέλα π.χ. Το άτομο σαν σφαίρα

Μαθηματικά μοντέλα Θεωρητικά μοντέλα π.χ. Θεωρία των τροχιακών (συνδέονται με τα μαθηματικά μοντέλα)

Μια άλλη σημαντική διάκριση των μοντέλων Επιστημονικά μοντέλα Νοητικά μοντέλα Διδακτικά μοντέλα

Επιστημονικά μοντέλα Είναι μοντέλα που κατασκευάζουν οι επιστήμονες, με σκοπό να ερμηνεύσουν φαινόμενα, να περιγράψουν ή προβλέψουν καταστάσεις και γενικότερα περιοχές του πραγματικού

Αντίστοιχα μιλάμε για μοντέλα: Ερμηνευτικά ( της συμπεριφοράς του μικρόκοσμου ) Περιγραφικά ( πορεία μιας αντίδρασης ) Προβλεπτικά ( πρόβλεψης καιρού )

Ένα μοντέλο μπορεί να είναι μια εικόνα, σχέδιο ή ένας μαθηματικός τύπος.

Νοητικά μοντέλα Τα νοητικά μοντέλα (Mental models) είναι προσωπικές εσωτερικές νοητικές αναπαραστάσεις των μαθητών που προσπαθούν να αποδώσουν ιδέες τους για τον κόσμο.

Παράδειγμα: Διαστολή ενός αερίου

Τα νοητικά μοντέλα των μαθητών απέχουν γενικά από αυτά των επιστημόνων. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι να βοηθήσει μια τέτοια μετάβαση Αυτό προϋποθέτει να ξεπεραστούν κάποια εμπόδια

Επιστημονικά μ οντέλα Νοητικά μ οντέλα των παιδιών Πως; εμπόδια Στην πορεία αυτή μπορεί να δημιουργηθούν ενδιάμεσα μοντέλα (συνθετικά)

Τα εμπόδια δημιουργούνται γιατί τα αρχικά νοητικά μοντέλα των μαθητών κατασκευάζονται μέσα στο δικό τους εννοιολογικό πλαίσιο (διαισθητικές θεωρίες για τη Φυσική) π.χ. η Γη εκλαμβάνεται ως αντικείμενο, όχι ως ουράνιο σώμα όλα τα σώματα πέφτουν από πάνω προς τα κάτω ….

Διδακτικά μοντέλα Κατασκευάζονται για εκπαιδευτικούς σκοπούς και στόχο έχουν να αλλάξουν τα νοητικά μοντέλα των μαθητών προς την επιστημονικά ορθή κατεύθυνση

Π.χ. το μοντέλο του νερού στο μικρόκοσμο

Στις περιπτώσεις ερμηνείας φαινομένων όπως ο βρασμός, τα σωματίδια (μόρια) της ουσίας που διαχειριζόμαστε αναπαρίστανται ως: Αν όμως θέλαμε να ερμηνεύσουμε γιατί το νερό είναι υγρό σε κανονικές συνθήκες (δεσμός υδρογόνου), τότε ?

Κι αν μ’ ενδιέφερε το είδος των δεσμών ?

Άρα:

Όρια εγκυρότητας

Κάθε μοντέλο δηλαδή δημιουργείται για να εξυπηρετήσει ένα συγκεκριμένο πεδίο αναφοράς, στα όρια του οποίου μόνο μπορεί να κινηθεί ικανοποιητικά και τα οποία είναι γνωστά ως όρια εγκυρότητας του μοντέλου. Όμως τα όρια εγκυρότητας λειτουργούν ανταγωνιστικά με την απλότητα του μοντέλου.

Η κατασκευή ενός διδακτικού μοντέλου μπορεί να γίνει: από το διδάσκοντα Συνεργασία από το διδασκόμενο

Η σωστή κατασκευή και χρήση των μοντέλων έχει ιδιαίτερη σημασία στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Πολλές παρανοήσεις των μαθητών έχουν σχέση με τη λανθασμένη χρήση τους. Μερικές περιπτώσεις είναι οι εξής:

1. Κατά τη χρήση ενός μοντέλου δεν γίνεται σαφές στους μαθητές ότι πρόκειται για μοντέλο, π.χ. μαθητές πιστεύουν ότι τα μόρια του νερού αποτελούνται από στερεές σφαίρες.

2. Κατά την κατασκευή του μοντέλου γίνεται ανάμιξη μικροσκοπικών και μακροσκοπικών στοιχείων, π.χ. μαθητές πιστεύουν ότι ανάμεσα στα μόρια του νερού υπάρχει νερό.

3. Δεν γίνονται ξεκάθαροι οι κανόνες της μοντελοποίησης, π.χ. μαθητές πιστεύουν ότι τα σωματίδια που αποτελούν μία στερεή ουσία είναι ακίνητα

Ενδιαφέροντα μοντέλα είναι αυτά του μικρόκοσμου, όπου θα πρέπει να εξηγείται η λογική κατασκευής τους

Mεταφορά νοηματικών διαδικασιών, που χρησιμοποιούνται με επιτυχία σε οικείες καταστάσεις, σε άλλες περισσότερο πολύπλοκες, άγνωστες και προβληματικές καταστάσεις. Μεταφορές και αναλογίες

οικεία κατάσταση κατάσταση στόχος ΜεταφοράΑναλογία Ίδια κατάσταση Έμφαση στις ομοιότητες Παράδειγμα: Πάνω από ένα υγρό που βράζει δημιουργείται ένα «νέφος» (ομοιότητα με το νέφος στον ουρανό) Ανάλογη κατάσταση Ομοιότητες και διαφορές Παράδειγμα: Η «συγκέντρωση» στη Χημεία αφορά ποσότητες ουσιών σε ορισμένο χώρο, και είναι σαν τη «συγκέντρωση» που αφορά σε άτομα (ανθρώπους) που βρίσκονται σε ορισμένο χώρο

Π.χ. σύνθεση θειούχου σιδήρου

Οι αναλογίες μπορεί να είναι: λεκτικές(verbal) το μυαλό των μαθητών είναι σαν σφουγγάρι μαθηματικές(mathematical) F=kx οπτικές(visual) δραστικές – λειτουργικές (actional-operational) Η έννοια του δεσμού όταν οι μαθητές πιάνονται μεταξύ τους

Aναλογικά (διδακτικά) μοντέλα Είναι μοντέλα που βασίζονται σε αναλογίες Π.χ. στο ηλεκτρικό ρεύμα, για να ξεπεραστούν νοητικά μοντέλα των μαθητών, όπως ότι το ρεύμα (ένταση) καταναλώνεται, έχουν κατασκευαστεί τα εξής μοντέλα:

Ο κυκλικός συρμός του τραίνου, όπου τα βαγόνια είναι το ρεύμα και οι επιβάτες είναι η ηλεκτρική ενέργεια αυξάνεται όταν ανεβαίνουν (αναλογία με την μπαταρία) και κατεβαίνουν σε άλλο τόπο (λάμπα) ή ο ιμάντας αποσκευών

Προσομοιώσεις Η προσομοίωση είναι δυναμική μορφή μοντέλου (συνήθως διαδραστική) που «λειτουργεί» με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή

Εννοιολογικοί χάρτες

Ο εννοιολογικός χάρτης: είναι εξωτερίκευση των εννοιολογικών δομών αποτελείται από:  έννοιες-κόμβους  βέλη ή γραμμές προτάσεις  ετικέτες (λέξεις ή σύμβολα)

μπορεί να είναι:  στατικός (έμφαση στ ον ορισμό μιας έννοιας )  ιεραρχικός (έμφαση στην ιεραρχία)  με μορφή δικτύου (έμφαση στις αλληλεπιδράσεις) μπορεί να είναι συνδυασμός (ιεραρχικά σημασιολογικά δίκτυα) εξαρτάται από τη γνωστική περιοχή που εξετάζει ένα θέμα είναι πάντα μη πλήρης

Στατικοί εννοιολογικοί χάρτες

ουσίες ύλη στοιχεία ενώσεις άτομα e n p

Ιεραρχημένα Αλληλοσυνδεδεμένα Δίκτυα/ Σημασιολογικά Δίκτυα άτομα e n p καταστάσεις ύλη ουσίες στοιχεία ενώσεις αέρια στερεή υγρή

ενεργεί ως:  διαγνωστικό εργαλείο (π.χ. προϋπάρχουσα γνωστική δομή, τοποθέτηση νέας γνώσης) (δυνατότητα για επέμβαση σε σημεία λάθους) - Αξιολόγηση  εργαλείο διδασκαλίας και μάθησης (π.χ. περιγραφή μαθήματος, εξαγωγή νοήματος από βιβλίο)

Τρόποι εργασίας με τον εννοιολογικό χάρτη: Να γίνει δόμηση ενός χάρτη για μια έννοια (στατικά ή ιεραρχικά) Να γίνει δόμηση ενός χάρτη για ένα σύνολο εννοιών (ιεραρχικά ή σε δίκτυο)

Να συμπληρωθούν κενά (εννοιών ή ετικετών) σε σκελετό ενός χάρτη Μπορεί να δίνεται ένας αριθμός εναλλακτικών εννοιών (ή ετικετών) προς χρήση Να υπάρχουν επιπλέον συνθήκες (να προσδιορίζεται αν τα βέλη θα είναι αμφίδρομα, ο αριθμός των συνολικών συνδέσεων κ.λ.π.)

Αξιολόγηση ενός εννοιολογικού χάρτη: Τρόποι αξιολόγησης: Αξιολόγηση των συστατικών του χάρτη του μαθητή Σύγκριση με έναν πρότυπο χάρτη Συνδυασμός των παραπάνω

Τι αξιολογούμε: Τις χρησιμοποιούμενες έννοιες Τις σχέσεις (σαν αριθμό) μεταξύ των εννοιών Την ορθότητα των ετικετών Την κατεύθυνση των βελών Την ορθότητα των προτάσεων Την ιεραρχία Τη συσχέτιση μεταξύ τμημάτων Τα παραδείγματα