Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων Εισαγωγή
Στόχος του μαθήματος Η κατανόηση των βασικών εννοιών που σχετίζονται με τη λήψη επιχειρησιακών αποφάσεων Η εξοικείωση με τεχνικά και διοικητικά ζητήματα για την ανάπτυξη και αποτελεσματική χρήση των συστημάτων υποστήριξης αποφάσεων Η γνώση και απόκτηση δεξιοτήτων εφαρμογής των μεθόδων μοντελοποίησης προβλημάτων, διαδικασίας αποφάσεων και υποστήριξης με τεχνολογίες πληροφορικής 2
Τα μαθήματα Πληροφοριακών Συστημάτων στο Τμήμα Πληροφορικής Εισαγωγή στα Πληροφοριακά Συστήματα – ΗΥ310 Δ’ Εξάμηνο Ανάλυση και Σχεδιασμός Πληροφοριακών Συστημάτων – ΗΥ315 Ε’ Εξάμηνο Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων – ΗΥ660 Στ’ Εξάμηνο Εφαρμογές Πληροφοριακών Συστημάτων – ΗΥ350 Ζ’ Εξάμηνο Στρατηγική και Διοίκηση Πληροφοριακών Συστημάτων – ΗΥ355 Η’ Εξάμηνο Διοίκηση Ασφάλειας Πληροφοριακών Συστημάτων – ΗΥ360 Η’ Εξάμηνο 3
Θεματικές Ενότητες Μαθήματος 1.Εισαγωγή στα Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων 2.Θεωρία αποφάσεων 3.Αρχιτεκτονικές Συστημάτων Υποστήριξης Αποφάσεων 4.Μοντέλα λήψης απόφασης 5.Γραμμικός Προγραμματισμός και Ανάλυση Ευαισθησίας 6.Συστήματα Υποστήριξης Ομαδικών Αποφάσεων και Διαπραγματεύσεων 4
ΘΕ 1: Εισαγωγή στα Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων Συζητούνται οι έννοιες δεδομένα, π ληροφορία, γνώση και σοφία και η ιεραρχία τους, σε ε π ιχειρησιακά π εριβάλλοντα. Περιγράφεται ο ρόλος των π ληροφοριακών συστημάτων για την υ π οστήριξη ε π ιχειρησιακών διεργασιών και τη λήψη α π οφάσεων. Τα συστήματα στήριξης α π οφάσεων στο π λαίσιο των π ληροφοριακών συστημάτων. 5
ΘΕ 2: Θεωρία Αποφάσεων Παρουσιάζεται ένα εννοιολογικό πλαίσιο σχετικά με τη λήψη αποφάσεων. Περιγράφονται ταξινομήσεις των ειδών απόφασης ανάλογα με το βαθμό δόμησης, το επίπεδο διοίκησης, τις δραστηριότητας, το βαθμό αβεβαιότητας και την υποκειμενικότητα. Αναφέρονται ταξινομήσεις των αποφασιζόντων και ομάδων αποφασιζόντων στη λήψη αποφάσεων Παρουσιάζεται η επιστημονική θεμελίωση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων, τα κριτήρια αποφάσεων και ο ρόλος των πληροφοριακών συστημάτων 6
ΘΕ 3: Αρχιτεκτονικές Συστημάτων Υποστήριξης Αποφάσεων Περιγράφεται η ιστορική εξέλιξη των Συστημάτων Υ π οστήριξης Α π οφάσεων ( ΣΥΑ ) και τα χαρακτηριστικά τους Παρουσιάζονται ταξινομήσεις των ειδών ΣΥΑ Περιγράφονται τα δομικά συστατικά στοιχεία των ΣΥΑ και αναλύονται τα ε π ιμέρους υ π οσυστήματα 7
ΘΕ 4: Μοντέλα Λήψης Απόφασης Πραγματοποιείται επισκόπηση των μοντέλων λήψης απόφασης Μαθηματικά μοντέλα Αναλυτικά μοντέλα Δένδρα αποφάσεων Μοντέλα προσομοίωσης Ευρεστικά μοντέλα Παρουσιάζονται παραδείγματα μοντέλων λήψης απόφασης 8
ΘΕ 5: Γραμμικός Προγραμματισμός και Ανάλυση Ευαισθησίας Περιγράφεται ο ρόλος του γραμμικού προγραμματισμού για την υποστήριξη αποφάσεων. Αναλύεται η οικονομική σημασία του δυϊκού προβλήματος και περιγράφεται η ανάλυση ευαισθησίας Παρουσιάζονται εργαλεία λογισμικού για την επίλυση προβλημάτων γραμμικού προγραμματισμού Δίνονται παραδείγματα αναφοράς και επιλύονται 9
ΘΕ 6: Συστήματα Υποστήριξης Ομαδικών Αποφάσεων Προσεγγίσεις λήψης ομαδικών α π οφάσεων Παράγοντες π ου ε π ηρεάζουν το α π οτέλεσμα ομαδικών α π οφάσεων Συστήματα Υ π οστήριξης Ομαδικών Α π οφάσεων ( ΣΥΟΑ ) Δομή Λειτουργία Διασύνδεση χρηστών Πλεονεκτήματα / Μειονεκτήματα 10
11 Βιβλιογραφία [1] Ματσατσίνης N. (2010), Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών [2] Πραστάκος Γ. (2006) Διοικητική Επιστήμη: Λήψη Επιχειρησιακών Αποφάσεων στην Κοινωνία της Πληροφορίας, Εκδόσεις Σταμούλη [3] David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams και Kipp Martin, (2014), Διοικητική Επιστήμη: Ποσοτικές Μέθοδοι για τη Λήψη Επιχειρηματικών Αποφάσεων, Μετάφραση Χατζούδης Δ., Εκδόσεις Κριτική 11
Αξιολόγηση Η αξιολόγηση θα διεξαχθεί με: Εργασία (υποχρεωτική): 40% του τελικού βαθμού Γραπτή εξέταση: 60% του τελικού βαθμού Απαιτείται βαθμός >=5 στα 10 τόσο σε εργασία όσο και γραπτή εξέταση 12
Στόχος του μαθήματος Να συνθέσει – τη λήψη α π οφάσεων – τις διαδικασίες α π όφασης με τη μοντελο π οίηση και τις τεχνολογίες της π ληροφορικής, στη δημιουργία και ανά π τυξη συστημάτων υ π οστήριξης α π οφάσεων
Ε π ι π λέον στόχοι Κατανόηση τεχνικών και διοικητικών θεμάτων – κατά την ανά π τυξη – κατά την α π οτελεσματική χρήση των ΣΥΑ Κατανόηση διαδικασίας α π οφάσεων μοντελο π οίηση & π ολυκριτηριακή ανάλυση α π οφάσεων χρήση των τεχνολογιών π ληροφορικής στην αντιμετώ π ιση διαφόρων π ροβλημάτων
Λήψη α π οφάσεων Ταχέα μεταβαλλόμενο π εριβάλλον αγοράς Ανάγκη για καλύτερες κατά το δυνατόν α π οφάσεις – διαχρονική αναγκαιότητα π ρέ π ει να έχουν στη διάθεσή τους – τη κατάλληλη χρονική στιγμή – τις σωστές π ληροφορίες Έγκυρη & έγκαιρη π ληροφόρηση – π ρόσθετα π λεονεκτήματα έναντι ανταγωνιστών
Λήψη α π οφάσεων : Στις ε π ιχειρήσεις ε π ίγνωση συνε π ειών π ληροφόρησης κάθε π ρόβλημα μιας ε π ιχείρηση – π ραγματικότητα π ρόβλημα π ληροφόρησης γενικότερα – κάθε π ρόβλημα α π όφασης = π ρόβλημα π ληροφόρησης – όταν κά π οιος αναφέρεται σε π ροβλήματα θα π ρέ π ει να ανατρέχει στη π ληροφόρηση
Δυσκολίες λήψης α π όφασης υφιστάμενοι π εριορισμοί ( για τους α π οφασίζοντες ) – στην ε π εξεργασία π ληροφοριών – στην ε π ίλυση π ροβλημάτων 1.π οικιλία & π ολυ π λοκότητα της α π αιτούμενης π ληροφόρησης, 2. ύ π αρξη π ροβλημάτων στην συνεργασία α π οφασιζόντων - αναλυτών για τον καθορισμό των α π αιτήσεων π ληροφόρησης Προτάθηκε μια σταδιακή π ροσέγγιση – π έντε βήματα καθορισμού των αναγκών π ληροφόρησης για το καθορισμό μιας στρατηγικής
Αξία - σημαντικότητα π ληροφορίας Είναι αυτή π ου της α π οδίδεται α π ό τον α π οφασίζοντα π ου τη χρησιμο π οιεί Η α π όκτηση ή μη μιας π ληροφορίας εξαρτάται α π ό την αξία π ου της έχει α π οδώσει ο χρήστης της π ληροφορία = σημαντικό π εριουσιακό στοιχείο εταιρείας Τα οφέλη α π ό εκμετάλλευσή της αφορούν – όχι στη μείωση κόστους & βελτίωση α π οδοτικότητας της εταιρείας – κυρίως βελτίωσή της σε θέματα λήψης α π οφάσεων & χάραξης στρατηγικής
Η χρήση των π ληροφοριακών συστημάτων Α π ό το 1979 π αρατηρήθηκε μεγάλη δυσαρμονία μεταξύ – του μεγάλου όγκου της διαθέσιμης π ληροφόρησης – του μικρού βαθμού καθημερινής της χρήσης Πολλές έρευνες μελέτησαν τη χρήση π ληροφοριακών συστημάτων ( σαν αντίστοιχου ισοδύναμου όρου με τη π ληροφόρηση ) – συμ π έρασμα για να μην υ π άρχει η δυσαρμονία π ρέ π ει να γίνεται α π οδεκτή α π ό την ε π ιχείρηση η αξία της π ληροφόρησης, π ριν γίνει ο π οιαδή π οτε π ροσ π άθεια εκμετάλλευσής της μέσω των π ληροφοριακών συστημάτων
Προβλήματα π ληροφόρησης α π οφασιζόντων 1. Πρόβλημα εγκυρότητας της λαμβανόμενης π ληροφόρησης 2. Ανυ π αρξία ε π αρκούς π ληροφόρησης Ύ π αρξη, αντιθέτως, π εριττής π ληροφόρησης 3. Διάχυση π ληροφοριών στα διάφορα τμήματα της ε π ιχείρησης, έτσι π ου για μικρά θέματα α π αιτείται μεγάλη π ροσ π άθεια 4. Α π όκρυψη π ληροφοριών α π ό διάφορους υ π αλλήλους της εταιρείας ε π ειδή π ιθανόν α π οκαλύ π τουν σφάλματα ή π αραλείψεις τους 5. Οι σημαντικές π ληροφορίες συνήθως φτάνουν π ολύ αργά
Προβλήματα π ληροφόρησης α π οφασιζόντων : Αντιμετώ π ιση Αναγκαιότητα ε π ιχειρήσεων – ανά π τυξης και λειτουργίας π ληροφοριακού συστήματος σημαντικότητα χρήσης ηλεκτρονικών υ π ολογιστών ε π ισημασμένη α π ό το 1966 – δημιουργία κατάλληλης υ π οδομής για διεξαγωγή ερευνών αγοράς συγκέντρωση αναγκαίας π ληροφόρησης ( ε π εξεργασία α π ό το π ληροφοριακό σύστημα )
Η χρήση π ληροφοριακών συστημάτων διοίκησης Εξυ π ηρετεί τους α π οφασίζοντες σε : – Τον έλεγχο & εκτίμηση σχεδιαζόμενων ενεργειών και α π οφάσεων τις ο π οίες μ π ορεί να συγκρίνουν με τις π ραγματικά λαμβανόμενες σαν α π οτέλεσμα της εφαρμογής των π ληροφοριακών συστημάτων μάρκετινγκ – Τη διαδικασία π ρογραμματισμού μάρκετινγκ – Τη λήψη α π οφάσεων με τη π αροχή μοντέλων π ρόβλεψης α π οτελεσμάτων εφαρμογής των εναλλακτικών δυνατών α π οφάσεων, με στόχο την ε π ιλογή της καταλληλότερης α π ό αυτές
Ορισμός π ληροφοριακού συστήματος ένα σύνολο α π ό μέσα συλλογής, α π οθήκευσης, ε π εξεργασίας, ανάλυσης και διάχυσης της π ληροφόρησης με στόχο την ε π ίτευξη ενός συγκεκριμένου σκο π ού.
Ορισμός π ληροφοριακού συστήματος Η / Υ Ο ορισμός καλύ π τει τα π άσης φύσεως συστήματα π ληροφόρησης – στην π ράξη ο όρος αυτός αναφέρεται στα π ληροφοριακά συστήματα π ου βασίζονται στη χρήση ηλεκτρονικού υ π ολογιστή (computer-based information systems) Πληροφοριακά Συστήματα π ου βασίζονται στη χρήση Η / Υ ορίζουμε : τα π ληροφοριακά συστήματα π ου χρησιμο π οιούν την τεχνολογία των Η / Υ, για την υλο π οίηση των εργασιών και των στόχων των χρηστών τους.
Πληροφοριακό σύστημα
Διάφοροι τύ π οι ΠΣ ανεξάρτητα : Πληροφοριακά συστήματα π ου έχουν ανα π τυχθεί και λειτουργούν αυτόνομα για την υλο π οίηση συγκεκριμένων εργασιών ομαδο π οιημένα : Πληροφοριακά συστήματα π ου λειτουργούν σαν ανεξάρτητες μονάδες αλλά π ου συνεργάζονται και υ π οστηρίζονται στα π λαίσια υλο π οίησης ενός στόχου ( τα δεδομένα εξόδου ενός μ π ορεί να διαβιβάζονται σαν δεδομένα εισόδου σε ένα άλλο ) δικτυωμένα : Πληροφοριακά συστήματα π ου λειτουργούν σε δίκτυο οργανωμένα σε αρχιτεκτονική π ελάτη - εξυ π ηρέτη (client-server)
Στρατηγικός ρόλος ΠΣ Λανθασμένη θεώρηση ε π ιχειρηματιών – η χρήση των ΠΣ θα ε π ιφέρει α π οτελέσματα σε : μερίδια αγοράς, κέρδη, ανά π τυξη νέων ε π ιχειρηματικών π ρωτοβουλιών,… Μετεξέλιξη της π ε π οίθησης – κύριος ρόλος των ΠΣ : να π ροσδίδει ανταγωνιστικά π λεονεκτήματα στις ε π ιχειρήσεις Δεν υ π άρχει βεβαιότητα ότι ε π ιχείρηση π ου ανα π τύσσει & χρησιμο π οιεί ΠΣ έχει a priori την π ροσδοκώμενη ε π ιτυχία υλο π οίησης των τιθέμενων στόχων
Οργανωτική δομή / λειτουργία ε π ιχειρήσεων Κύρια αιτία α π οτυχίας – τα ΠΣ π ου ανα π τύσσονται π ροσαρμόζονται στην υφιστάμενη α π αρχαιωμένη οργανωτική δομή της ε π ιχείρησης ε π ιλύνοντας τρέχοντα π ροβλήματα Για ε π ίτευξη ανταγωνιστικών π λεονεκτημάτων με βοήθεια ΠΣ, α π αιτείται – αναδιοργάνωση των οργανωτικών λειτουργιών και διαδικασιών της ε π ιχείρησης – αύξηση χρήσης εξειδικευμένων π ληροφοριακών συστημάτων α π ό τα στελέχη – α π οφασίζοντες υψηλού ε π ι π έδου διοίκησης για την ε π ίλυση εξειδικευμένων π ροβλημάτων
Ε π ί π εδα διαχείρισης Κατά την ανά π τυξη ενός ΠΣ, π ροσαρμογή στο ε π ί π εδο διαχείρισης του χρήστη π ου α π ευθύνεται – διαφορετικές ανάγκες π ληροφόρησης, ε π εξεργασίας, ανα π αράστασης Οι διαχειριστές στρατηγικών α π οφάσεων – π ερισσότερη ανάγκη α π ό συγκεντρωτικές π ληροφορίες, π ροέρχονται α π ό το εξωτερικό των ε π ιχειρήσεων και λιγότερο α π ό το εσωτερικό τους Διαχειριστές κατώτερων ε π ι π έδων – ανάγκη κυρίως α π ό εσωτερική και λε π τομερή π ληροφόρηση
Τρία ε π ί π εδα μάνατζμεντ Στρατηγικού σχεδιασμού – μακροχρόνιες, αφορούν το μέλλον και την ύ π αρξη της ε π ιχείρηση, γίνεται κατανομή των π όρων και τίθενται οι στρατηγικοί στόχοι της ε π ιχείρηση Διοικητικού ελέγχου – καλύτερη διαχείριση π όρων, στα π λαίσια υλο π οίησης των α π οφάσεων για ε π ίτευξη των στόχων π ου έχουν τεθεί α π ό το ανώτερο ε π ί π εδο Λειτουργικού ελέγχου – καθημερινές α π οφάσεις ε π ίλυσης λειτουργικών π ροβλημάτων της ε π ιχείρησης
Ε π ικρατούσες τεχνολογικές τάσεις αύξηση χρήσης ο π τικών ινών – ταχύτερες διεθνείς δικτυακές διασυνδέσεις π λήρης ε π έκταση αντικειμενοστραφούς π ρογραμματισμού τα δίκτυα και η αρχιτεκτονική π ελάτη - εξυ π ηρέτη θα κυριαρχούν κατανεμημένες βάσεις δεδομένων – συμ π ληρώνουν το π εριβάλλον των διεθνών δικτύων εφαρμογών π ελάτη - εξυ π ηρέτη α π οθηκευτικές δυνατότητες – αύξηση μνήμης RAM & π εριφερειακών συσκευών θα αυξάνουν – μείωση κόστους τους
Ε π ικρατούσες τεχνολογικές τάσεις ΙΙ εξά π λωση χρήσης νευρωνικών δικτύων & έμ π ειρων συστημάτων χρήση γραφικών και εικονικής π ραγματικότητας σε συστήματα ε π ικοινωνίας διαρκής αύξηση χρήσης π ολυμέσων αύξηση ανά π τυξης και χρήσης εξειδικευμένων ΠΣ – συστημάτων υ π οστήριξης α π οφάσεων (DSS) – διοικητικά π ληροφοριακά συστήματα (EIS)
Τεχνολογίες π ληροφοριακών συστημάτων Ο όρος εμφανίζεται αρχικά σε συνέδρια του ΝΑΤΟ (1968, 1969) – π ροσ π άθεια συλλογικής οργάνωσης π αραγωγής π ροϊόντων λογισμικού Ολοκληρωμένα συστήματα – τα διαφορετικά συστατικά ή τμήματα του συστήματος, έχουν τη δυνατότητα, να συνεργάζονται μεταξύ τους α π οτελεσματικά. 2 είδη ολοκλήρωσης συστημάτων – τεχνική (technical integration) – λειτουργική (functional integration)
Τεχνική ολοκλήρωση Κάθετη ολοκλήρωση π ληροφοριακών συστημάτων – Πρόνοια κατά τη σχεδίαση για μεταφορά δεδομένων μεταξύ των διαφόρων ανεξάρτητων εφαρμογών του συστήματος. – χρήση σταθερών π αραμέτρων ενδοε π ικοινωνίας για δυνατότητα μεταφοράς δεδομένων
Τεχνική ολοκλήρωση Οριζόντια ολοκλήρωση π ληροφοριακών συστημάτων – Πρόνοια κατά τη σχεδίαση για συνεργασία διάφορων λειτουργικών υ π οσυστημάτων του δυνατότητα μεταφοράς δεδομένων α π ό το ένα υ π οσύστημα σε ένα άλλο – Διαχωρίζονται σε 4 υ π οκατηγορίες ανάλογα με το τρό π ο διασύνδεσης των υ π οσυστημάτων όσον αφορά τη μεταφορά δεδομένων 1. αυτόνομα (standalone) 2. α π λής διασύνδεσης (simple linked) 3.π ερί π λοκης διασύνδεσης (sophisticated linked) 4. ολοκληρωμένα (integrated)
Τεχνική ολοκλήρωση Προγραμματισμένη ολοκλήρωση (project integration) – Μεγάλα και π ολύ π λοκα συστήματα, π εριλαμβάνουν βάσεις δεδομένων και δυνατότητες τηλε π ικοινωνίας
Λειτουργική ολοκλήρωση Στόχος : βελτίωση α π οτελεσματικότητας – ολική ε π ανασχεδίαση αρκετών λειτουργικών διαδικασιών, ε π ιφέρει π ρόσθετα ανταγωνιστικά π λεονεκτήματα στην ε π ιχείρηση 2 κύριοι τρό π οι λειτουργικής ολοκλήρωσης – Κάθετη ολοκλήρωση των λειτουργιών – Οριζόντια ολοκλήρωση των λειτουργιών
Τρό π οι λειτουργικής ολοκλήρωσης Κάθετη ολοκλήρωση των λειτουργιών – ε π ανασχεδίαση εργασιών – ριζική μεταβολή π αραδοσιακών τρό π ων καταμερισμού ροής εργασιών στις διάφορες ομάδες χρηστών του συστήματος Οριζόντια ολοκλήρωση των λειτουργιών – χρήση συστημάτων για να μεταβάλλουν τις δομικές διαφορές μεταξύ στρατηγικών μέσων μίας εταιρείας στόχος : βελτίωση χρησιμο π οίησης μέσων = π τώση του κόστους
Συμβατότητα το μέτρο της λογικής αντιστοιχίας, αφενός μεν των εργασιών π ου εκτέλεσαν οι χρήστες και αφετέρου των τμημάτων του ΠΣ, π ου χρησιμο π οιήθηκαν γι ' αυτό Ουσιαστικά : ένα μέτρο π οιότητας σχεδίασης ενός ΠΣ Για ανά π τυξη ΠΣ ενδείκνυται η τεχνική ολοκλήρωση, – οι χρήστες χρησιμο π οιούν π ολλά υ π οσυστήματα → ε π ιδιώκεται α π ό τους σχεδιαστές / κατασκευαστές καλύτερο ε π ί π εδο εξυ π ηρέτησης και ωφέλειάς χρηστών α π ό χρήση του συστήματος
Κύκλος ζωής ανά π τυξης συστημάτων Κύκλος ζωής π ροϊόντων λογισμικού – ξεκινά α π ό τη σύλληψη μιας νέας ιδέας – φθάνει μέχρι την α π όσυρσή του α π ό την αγορά ή α π ό το σταμάτημα της χρήσης του – π εριλαμβάνει τις δραστηριότητες π ου είναι α π αραίτητες για : – την ανά π τυξη – τη λειτουργία – την συντήρησή
Μοντέλα ανά π τυξής λογισμικού Μοντέλο του καταρράκτη - waterfall model Σ π ειροειδές μοντέλο - spiral model Μοντέλο σταδιακής βελτίωσης και ε π αναλη π τικού εμ π λουτισμού – stepwise refinement & iterative enhancement model Μοντέλο π ρωτοτυ π ο π οίησης - prototyping model Λειτουργικό μοντέλο - operational model Μοντέλο αυτόματου π ρογραμματισμού - automatic programming model Μοντέλο της ε π αναχρησιμο π οίησης λογισμικού
Τα μοντέλα Περιγράφουν γενικές κατηγορίες και π ερι π τώσεις ανά π τυξης λογισμικού – π αρακάμ π τοντας λε π τομερείς αναφορές σε συγκεκριμένες π ερι π τώσεις Τα μοντέλα καλύ π τουν γενικές γραμμές ανά π τυξης λογισμικού – η ανά π τυξη και συντήρηση του λογισμικού είναι π ροσαρμοσμένες στις συνθήκες ανά π τυξής του – ( ε π ιχείρηση, χρήστες, ομάδα ανά π τυξης, ύ π αρξη στελεχών, εμ π ειρία αναλυτών, υφιστάμενος εξο π λισμός, …)
Μοντέλο του καταρράκτη
Φάσεις κύκλου ζωής ανά π τυξης ΠΣ
Ανάλυση, σχεδίαση, ολοκλήρωση & χρήση συστημάτων Χαρακτηριστικά ανά π τυξης ΠΣ 1960 – Έμφαση διαδικασίας ανά π τυξης : π ειθαρχημένη ανά π τυξη : π εριορισμός των διαφορετικών π ροσω π ικών τεχνικών ανά π τυξης συστημάτων – θέσ π ιση κανόνων διαδικασίας ανά π τυξης και τεκμηρίωσης των ΠΣ αξιο π ιστία : π ροσανατολισμός έλεγχων στον εντο π ισμό λαθών – συντακτικών, λογικών ή π αραλείψεων σε ( όσο το δυνατόν ) αρχικά στάδια α π οδοτικότητα : π ροσ π άθεια βελτίωσης διαχείρισης ανά π τυξης εφαρμογών – Στόχο : οικονομία π όρων, αύξηση π αραγωγικότητας & μείωση χρόνου ανά π τυξης των ΠΣ
Χαρακτηριστικά ανά π τυξης ΠΣ 1960 – έλλειψη ευελιξίας σε νέες π ροσθήκες των ήδη ανε π τυγμένων εφαρμογών 3. μη συμμετοχή των χρηστών στην διαδικασία ανά π τυξης 4.π ροσ π άθεια διερεύνησης δυσκολιών ανά π τυξης στα αρχικά στάδια ανά π τυξη συνεργασιών σε ομάδες για τη σχεδίαση του ΠΣ 5. ανά π τυξη ΠΣ με καταγραφή αρχικά των α π αιτήσεων σε δεδομένα εισόδου - εξόδου συνέχεια ανά π τυξη διαδικασιών χειρισμού των δεδομένων
Χαρακτηριστικά ανά π τυξης ΠΣ ’80 Ε π ιτάχυνση της ανά π τυξης ΠΣ Έμφαση στη χρήση γλωσσών 4 ης γενιάς, οι ο π οίες διαθέτουν χαρακτηριστικά : – γραφικών – σύστημα διαχείρισης βάσεων δεδομένων – ικανότητες αλληλε π ιδραστικής ε π ικοινωνίας, υ π οβολή ερωτήσεων - α π άντηση – γεννήτριες αναφορών – λεξικά δεδομένων – ε π εξεργασία κειμένων – ε π αναχρησιμο π οιούμενο κώδικα – βιβλιοθήκη ανά π τυξης λογισμικού – ασφάλεια π ρόσβασης στα δεδομένα, κ. α.
Χαρακτηριστικά ανά π τυξης ΠΣ ’80 Έμφαση στην ανά π τυξη π ρωτοτύ π ων για την π ειραματική δοκιμή των εφαρμογών και διενέργεια ελέγχων – Πρωτότυ π ο = ταχείας ανά π τυξης π ροϊόν λογισμικού & π εριλαμβάνει τις βασικές λειτουργίες τελικού π ροϊόντος. – Βάσει αυτού γίνονται οι έλεγχοι εντο π ίζονται σφάλματα διερευνώνται νέες α π αιτήσεις, νέες λειτουργίες. – Το π ρότυ π ο υφίσταται βελτιώσεις η διαδικασία ε π αναλαμβάνεται μέχρι να π άρουμε το τελικό π ροϊόν
Χαρακτηριστικά ανά π τυξης ΠΣ ’80 Έμφαση σε χρήση τεχνικών δομημένης ανά π τυξης εφαρμογών με χρήση εργαλείων CASE – Computer-Aided Software Engineering – τα εργαλεία στοχεύουν στην αυτοματο π οίηση της ανά π τυξης μεγάλων και σύνθετων ΠΣ Έμφαση σε ανά π τυξη εφαρμογών με χρήση αντικειμενοστραφούς π ρογραμματισμού
Χαρακτηριστικά ανά π τυξης ΠΣ ’80 Έμφαση ανά π τυξης συστημάτων ανοιχτής αρχιτεκτονικής – Ανεξαρτησία δεδομένων, λογικής και διαδικασιών – Οι εφαρμογές π ου ανα π τύσσονται είναι ανεξάρτητες α π ό π λατφόρμα ανά π τυξης, εύκολες σε μεταβολές και ολοκληρώσιμες με άλλες εφαρμογές
Δομημένη ανάλυση Σχεδίαση Συστήματος ανά π τυξη συστήματος – γίνεται για να καλύ π τει συγκεκριμένες ανάγκες αρχικά τίθενται αντικειμενικοί στόχοι π ου π ρέ π ει να π ληροί το σύστημα π ρώτη φάση – π ροσδιορισμός α π αιτήσεων συστήματος – καταγραφή, ανάλυση, καθορισμός α π αιτήσεων
Δομημένη ανάλυση φάση της σχεδίασης – οι λειτουργίες - ε π εξεργασίες μετασχηματίζονται – εύκολη η υλο π οίηση συστήματος με διαθέσιμα μέσα υλικού + λογισμικού – καθορισμός τμημάτων (modules) υλο π οιούν συγκεκριμένες λειτουργίες - ε π εξεργασίες τρό π ος διαχείρισης δεδομένων, συστήματος ε π ικοινωνίας χρήστη – συστήματος
Εργαλεία ανάλυσης ανά π τυξη π οιοτικού λογισμικού – βάση αρχών δομημένης ανάλυσης – α π αραίτητη η χρήση κατάλληλων εργαλείων γραφική ανα π αράσταση λειτουργιών - λογικής συστήματος – Διαγραμμάτων Ροής Δεδομένων – Λεξικών Δεδομένων – Διαγραμμάτων Δομής – Διαγραμμάτων Δομής Δεδομένων