Διάλεξη 9 η ( ) Καινοτομία στον τουρισμό: Από την θεωρία στην πράξη Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.: E-class μαθήματος: / / ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
Δομή Παρουσίασης Καινοτομία: Από τον Schumpeter στον Barras Καινοτομία στον τουρισμό Βέλτιστες πρακτικές Τι κάνουμε στο Νότιο Αιγαίο;
Καινοτομία: Από τον Schumpeter στον Barras Καινοτομία στον τουρισμό Βέλτιστες πρακτικές Τι κάνουμε στην Κρήτη;
Έννοιες Νεωτερισμός – Συνδέεται με την προσπάθεια για το νέο Δημιουργικότητα – Συνδέεται με την παραγωγή νέων ιδεών Καινοτομία – Συνδέεται με την εφαρμογή νέων ιδεών Δημιουργία“ex nihilo” – Δεν είναι προϋπόθεση της καινοτομίας
Joseph Schumpeter ( ) Δημιουργική καταστροφή Κάθε νέος συνδυασμός: – Προϊόν – Διαδικασία – Οργάνωση – Αγορά
Αξιώματα του Schumpeter Η καινοτομία ταυτίζεται με την πρόοδο – Τεχνική – Οικονομική – Κοινωνική Η καινοτομία συνδέεται με την επιτυχία – Αμφισβήτηση της βασικής αρχής της νεοκλασσικής οικονομικής θεωρίας – Εξελικτικά οικονομικά
Μια βασική προϋπόθεση Η καινοτομία συνδέεται με επιχειρηματική συμπεριφορά υψηλού ρίσκου Εννέα στις δέκα καινοτομίες δεν ολοκληρώνονται ποτέ και 99% των καινοτομιών δεν εξυπηρετούν τίποτα
Θεωρία του «reverse product cycle» (Barras) Η εφαρμογή της νέας τεχνολογίας σχεδιάζεται έτσι ώστε να οδηγήσει σε αύξηση της αποδοτικότητας παροχής της υπηρεσίας Η τεχνολογία εφαρμόζεται έτσι ώστε να οδηγήσει στην αύξηση της ποιότητας της υπηρεσίας Η τεχνολογία βοηθάει στην παραγωγή «ολικά εκσυγχρονισμένων» ή νέων υπηρεσιών
Καινοτομία: Από τον Schumpeter στον Barras Καινοτομία στον τουρισμό Βέλτιστες πρακτικές Τι κάνουμε στην Κρήτη;
Καινοτομία στον τουρισμό Καινοτομία στην υπηρεσία Σύνδεση με τον πελάτη και απάντηση σε τέσσερα ερωτήματα – Για ποιόν (Αγορά) – Τι (Προϊόν) – Πως (Διαδικασία) – Με τι μέσα (Οργάνωση, Πόροι)
Καινοτομία στον τουρισμό Η Καινοτομία καθοδηγείται από την ευχαρίστηση (48%), την άνεση (22%), την υγεία (16%) και την ευεξία (14%)
Καινοτομία στις υπηρεσίες Δύο αντικρουόμενες τάσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο Νέες υπηρεσίες δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας Ο τομέας των υπηρεσιών εφαρμόζει πρακτικές «εξοικονόμησης εργασίας»
Καινοτομία στις υπηρεσίες Τρία φαινόμενα – Αναδιανομή της κατανομής της εργασίας μεταξύ υπηρεσιών και βιομηχανίας – Ενιαία Ευρωπαϊκή Αγορά Διεθνοποίηση της παροχής υπηρεσιών – Τεχνολογική πρόοδος κυρίως λόγω της ευρείας εφαρμογής ΤΠΕ Το μεγαλύτερο μέρος των καινοτομιών στις υπηρεσίες είναι “soft”
Μια θεωρητική προσέγγιση
Θεωρητικά Παραδείγματα
Καινοτομία: Από τον Schumpeter στον Barras Καινοτομία στον τουρισμό Βέλτιστες πρακτικές Τι κάνουμε στην Κρήτη;
Ελβετία --Παραδείγματα Συντονισμός δράσεων στρατηγικής, προβολής και μάρκετινγκ Συστήματα κρατήσεων (περιφερειακό ή τοπικό επίπεδο) Κάρτες προορισμών ή θεματικές κάρτες Νέο σύστημα κατηγοριών σε ξενοδοχεία Εναλλακτικές μορφές τουρισμού – Νέο προϊόν
Καναδάς Βασική καινοτομία στον τουρισμό είναι η υιοθέτηση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (TΠΕ) για την αύξηση της αποδοτικότητας υπαρχόντων υπηρεσιών – Κάρτες προορισμού – Εφαρμογή προτύπων Διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών Βασική δράση η δημιουργία του «British Columbia Centre for Leadership and Innovation in Tourism»
Αυστραλία Νέα προϊόντα Αειφορικός τουρισμός Νέες μορφές τουρισμού με έμφαση σε: – Οικοτουρισμό – Εκπαιδευτικό τουρισμό – Τουρισμό Νεόνυμφων Βασική καινοτομία στον τουρισμό είναι το οικοτουριστικό προϊόν – Παροχή προς τους επιχειρηματίες γνώσης για την υποστήριξη των ιδεών τους – Επένδυση από τους επιχειρηματίες στην δημιουργία “extension packages”
Καινοτομία: Από τον Schumpeter στον Barras Καινοτομία στον τουρισμό Βέλτιστες πρακτικές Τι κάνουμε στην Κρήτη;
Θα γίνουμε Ελβετία; Θέλουμε; Ναι – Θα πρέπει να αυξήσουμε τις επενδύσεις μας στην καινοτομία Όχι – Θα καινοτομήσουμε εκ των πραγμάτων
Υπάρχει συνταγή για καινοτομία στον τουρισμό; Κέντρο Αριστείας στον Τουρισμό (ΤΕΙ Κρήτης) – Κέντρο Υποστήριξης Καινοτομίας στον Τουρισμό Πρότυπο αειφορικού τουρισμού – Νέα γνώση (Δράση 1) – Διάχυση ΤΠΕ Είναι σωστή η συνταγή; – Ναι αλλά έχει ημερομηνία «αναγόμωσης»