ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Οργανική Χημεία Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
FeAsS → FeS + As 2As2O3 + 6C → 4As + 6CO
Advertisements

ΧΗΜΕΙΑ ΛΥΚΕΙΟΥ Παρασκευή σαπουνιού
Οξείδωση αλκοολών Οξείδωση αλκοολών προς καρβονυλικές ενώσεις (διαδικασία αντίστροφη αναγωγής των καρβονυλικών ενώσεων προς αλκοόλες) 1ο αλκοόλες σχηματίζουν.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση καταλυτών στην ταχύτητα αντίδρασης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Λυκείου Διαλυτότητα ουσιών Παράγοντες διαλυτότητας.
1 Γεωργική Χημεία, Ανόργανη ποιοτική ανάλυση, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική Χημεία Ενότητα.
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΕΦΡΑΣ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΚΑΡΒΟΞΥΛΙΚΑ ΟΞΕΑ & ΠΑΡΑΓΩΓΑ ΑΥΤΩΝ
Ενότητα: Αγωγιμομετρικές Τιτλοδοτήσεις Διδάσκοντες: Σογομών Μπογοσιάν, Καθηγητής Αλέξανδρος Κατσαούνης, Επίκουρος Καθηγητής Δ. Σωτηροπούλου, Εργαστηριακό.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.3.I: ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ–ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Η ουσία Χ μπορεί να είναι η Α ή η Β. ΔΙΑΚΡΙΣΗ.
ΤΟΓΙΑ ΜΑΡΙΑΝΝΑ – ΑΘΑΝΑΣΙΑ Α.Μ : Ζ15886 ΤΜΗΜΑ: ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ : ΕΔΑΦΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ : ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΣΜΑΣ.
Εμφιαλωμένο νερό 1.Διαχείρηση πηγών 2.Κόστος 3.Ποιότητα και ασφάλεια για τον καταναλωτή 4.Το εμφιαλωμένο νερό στην Ελλάδα Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα-Απόστολος.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥΚΕΦ.2.Ζ: ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ είναι διαλύματα συζυγών ζευγών ΗΑ, Α - (ή Β, ΗΒ + ) που διατηρούν.
ΠΟΣΟΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΑΜΙΝΟΞΕΩΝ ΣΕ ΧΥΜΟΥΣ ΕΣΠΕΡΙΔΟΕΙΔΩΝ Δρ. Όλγα Γκορτζή.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.1: ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΑΚΟΙ ΤΥΠΟΙ LEWIS (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΣΘΕΝΟΥΣ (Kossel, Lewis)  Στους χημικούς.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΜΑΘΗΜΑ 8. ΙΟΝΤΟΦΟΡΗΣΗ ΙΟΝΤΟΦΟΡΗΣΗ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΟΥΣΙΩΝ ΜΕ ΜΟΡΦΗ ΙΟΝΤΩΝ ΣΤΟΥΣ ΙΣΤΟΥΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ.
ΟΔΗΓΙΕΣ Σε κάθε διαφάνεια εμφανίζονται πέντε ονόματα χημικών ενώσεων. Σε ένα πρόχειρο προσπαθούμε να γράψουμε τους μοριακούς τύπους των ονομάτων που διαβάζουμε.
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ Πρελορέντζου Μαρία (21128) 8 ος Παιδικός Σταθμός Δήμου Ελληνικού- Αργυρούπολης ( 25η οδός, πλατεία Αγίας Τριάδας )
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄Γυμνασίου Επίδραση των Διαλυμάτων Οξέων σε Μέταλλα Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
Χημικά φαινόμενα ή χημικές αντιδράσεις ονομάζονται οι μεταβολές κατά τις οποίες από ορισμένες αρχικές ουσίες (αντιδρώντα) δημιουργούνται νέες ουσίες (προϊόντα)
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΣΑΚΧΑΡΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Οι βάσεις Και γιατί να τα μάθω όλα αυτά εγώ;
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημική Κινητική Εισηγητές
Οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις
Γεωργική Χημεία Ενότητα 8: Χημικές αντιδράσεις, θερμοδυναμική/κινητική
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ Για τη Β Λυκείου.
Κυριότερες οξειδωτικές και αναγωγικές ουσίες.
ΣΤ΄ 1 ΤΑΞΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Χημεία Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Παρασκευές διαλυμάτων Μέτρηση pH
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ 3 & 4 ΜΑΡΙΝΑΤΑ ΑΛΙΕΥΜΑΤΑ.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
RCCH<ROH<C6H5OH<RCOOH
Μέτρηση όγκου Εργαστηριακή Άσκηση 1 B′ Γυμνασίου
ΚΑΝΟΝΕΣ ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΑΜΘ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΤΕ Βιομάζα.
Το Φαινόμενο του Θερμοκηπίου
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ Ανακύκλωση απορριμμάτων είναι η διαδικασία με την επαναχρησιμοποίηση και την επανεπεξεργασία εν μέρει ή ολικά οτιδήποτε αποτελεί έμμεσα ή άμεσα.
2.2.1– Μείγματα.
14ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΜΑΔΑ 6 ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΩΣΤΑΣ Ρ. ΝΙΚΗ Β.
ΤΥΠΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ ΣΤΙΣ ΟΡΓΑΝΟΜΕΤΑΛΛΙΚΕΣ ΕΝΩΣΕΙΣ
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ - ΕΜΒΑΔΟΥ – ΟΓΚΟΥ.
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες (Φ. Ε. 5) Ηλ. Μαυροματίδης.
Παρουσίαση Πειραμάτων (1)
Μετουσίωση πρωτεϊνών (ωολευκωματίνης)
Υδατάνθρακες: γλυκοί όπως η ζάχαρη και χρήσιμοι παντού, μόνοι
Σύμβολα χημικών στοιχείων και χημικών ενώσεων
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΙΟΝΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΟΜΟΙΟΠΟΛΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Σαπούνι από λάδι ελιάς Επιμέλεια: Λίνα Μαρματσούρη, 2ο ΓΕΛ Παλαιού Φαλήρου.
Ασφάλεια και υγιεινή στο εργαστήριο
Μέρος 5ο: Μέθοδοι Επαύξησης της Απόληψης Πετρελαίου
ΔΗΜΟΣ ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ-ΕΥΟΣΜΟΥ
Ονοματολογία οργανικών ενώσεων
به نام خدا.
מבוא לכימיה שיעור מס' 8 h.m..
Παρασκευη φυτικου σαπουνιου
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Αραίωση διαλυμάτων Νόμος της Αραίωσης Ερώτημα
ΕΕΕΕΚ ΡΟΔΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ονοματολογία οργανικών ενώσεων
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Οργανική Χημεία Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων

Παρασκευή Αντιδραστηρίου Fehling Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Γυάλινο χωνί CuSO 4.5H 2 O Ογκομετρική φιάλη των 100ml Τρυγικό καλιονάτριο Ογκομετρικός Κύλινδρος Στερεό NaOH Ποτήρι ζέσεως Ζυγός Σπάτουλα Υδροβολέας

1.Διαλύουμε 7g CuSO 4.5H 2 O σε 100ml νερού και διηθούμε (Α) 2.Διαλύουμε 10g ΝaOH και 3,5g τρυγικό καλιονάτριο σε 100ml H 2 O (Β) 3. Αναμιγνύουμε ίσες ποσότητες των A και B Παρασκευή Αντιδραστηρίου Fehling

Ο ρόλος του τρυγικού άλατος είναι η συγκράτηση του Cu(II) στο διάλυμα παρά το ισχυρώς αλκαλικό περιβάλλον. Απουσία τρυγικών, ο χαλκός θα καταβυθιζόταν ως ένυδρο υδροξείδιο Cu(OH) 2. Το σύμπλοκο Cu(II) - τρυγικών. Η μεγάλη περίσσεια τρυγικών ανιόντων στο αντιδραστήριο Fehling αποτρέπει την καθίζηση υδροξειδίου του χαλκού στο ισχυρώς αλκαλικό περιβάλλον δράσης του αντιδραστηρίου. Γιατί τρυγικό καλιονάτριο; Hermann von FehlingHermann von Fehling ( ). Ο Γερμανός χημικός που ανέπτυξε τη μέθοδο ανίχνευσης και προσδιορισμό αναγόντων σακχάρων με το ομώνυμο αντιδραστήριο.

Ανίχνευση αλδεϋδομάδας με αντιδραστήριο Fehling Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Γυάλινο χωνί Fehling Α Ογκομετρικός Κύλινδρος Fehling Β Λύχνος Διάλυμα γλυκόζης 0,5Μ Ποτήρι ζέσεως (9g C 6 Η 12 Ο 6 σε 100ml Η 2 Ο) Δοκιμαστικοί σωλήνες

1.Σε δοκιμαστικό σωλήνα εισάγουμε 2ml Fehling A και 2ml Fehling Β 2.Εισάγουμε 4ml διαλύματος γλυκόζης 0,5Μ 3. Θερμαίνουμε στο υδρόλουτρο Ανίχνευση αλδεϋδομάδας με αντιδραστήριο Fehling

Παρασκευή Αντιδραστηρίου Tollens Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ογκομετρικός Κύλινδρος Διάλυμα NaOH 2M Σταγονόμετρο Διάλυμα NH 3 (εμπορίου) Δοκιμαστικοί σωλήνες Διάλυμα AgNO 3 0,1M Ποτήρι ζέσεως (1,7g AgNO 3 σε 100mlΗ 2 Ο)

1.Σε δοκιμαστικό σωλήνα εισάγουμε 2ml διαλύματος AgNO 3 2.Προσθέτουμε 4-5σταγόνες διαλύματος ΝαΟΗ 2Μ 3. Προσθέτουμε στάγδην διάλυμα ΝΗ 3 μέχρι να διαλυθεί το ίζημα Παρατηρήσεις:  Παρασκευάζεται στη διάρκεια του πειράματος  Σχηματίζει στην επιφάνειά του αζίδιο του αργύρου (Ag 3 N) σώμα εκρηκτικό  Δεν διατηρείται επί μακρόν αχρησιμοποίητο και δεν πρέπει να θερμαίνεται μόνο του  Το πλεόνασμα αφού εξουδετερωθεί με αραιό οξύ πρέπει να πετιέται. Παρασκευή αντιδραστηρίου Tollens

Ανίχνευση αλδεϋδομάδας με αντιδραστήριο Τοllens Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Γυάλινο χωνί Διάλυμα Τollens Ογκομετρικός Κύλινδρος Διάλυμα γλυκόζης 0,5 Λύχνος (9g C 6 Η 12 Ο 6 σε 100ml Η 2 Ο) Ποτήρι ζέσεως Δοκιμαστικοί σωλήνες

1.Σε δοκιμαστικό σωλήνα εισάγουμε 2ml αντιδραστηρίου Tollens 2.Προσθέτουμε 2ml διαλύματος Γλυκόζης 0,5Μ 3.Θερμαίνουμε στο υδρόλουτρο Ανίχνευση αλδεϋδομάδας με αντιδραστήριο Tollens

Εστεροποίηση Όργανα – Συσκευές Διαλύματα Δοκιμαστικός σωλήνας μικρός Αιθανόλη Ογκομετρικός κύλινδρος των 10ml (2) π. CH 3 COOH Γυάλινη ράβδος ανάδευσης π.H 2 SO 4 Τρίποδο με πλέγμα Λύχνος Υδροβολέας

CH 3 CH 2 OH + CH 3 COOH CH 3 COOCH 2 CH 3 + H 2 O 1.Σε δοκιμαστικό σωλήνα τοποθετούμε 2ml αιθανόλης και 2ml οξικού οξέος 2.Προσθέτουμε 1ml π. Η 2 SO 4 3.Θερμαίνουμε στο υδρόλουτρο στους 90 ο C 4.Ανιχνεύουμε τον αιθέρα από τη χαρακτηριστική οσμή 5.Αδειάζουμε το περιεχόμενο του σωλήνα σε ποτήρι ζέσεως που περιέχει μικρή ποσότητα νερού Εστεροποίηση

Επίδραση οξικού οξέος σε ανθρακικά άλατα Όργανα – Συσκευές Διαλύματα Κωνική φιάλη διήθησης Na 2 CO 3 στερεό Ποτήρι ζέσεως των 100ml Διάλυμα Οξικού Οξέως Σταγονομετρική χοάνη Λάστιχο Κερί

2 CH 3 COOH + Νa 2 CO 3 → 2CH 3 COONa + CO 2 + H 2 O 1.Στην κωνική φιάλη τοποθετούμε μικρή ποσότητα (2 κουταλιές) Na 2 CO 3 2.Προσθέτουμε στη φιάλη το οξικό οξύ ή με προσαρμοσμένη χοάνη ή με κύλινδρο και πωματίζουμε τη φιάλη 3.Το παραγόμενο CO 2 διοχετεύεται από το λάστιχο που είναι προσαρμοσμένο στο ακροφύσιο, σε ποτήρι ζέσεως. 4.Απόχυση του CO 2 στο κερί σβήνει τη φλόγα Επίδραση οξικού οξέος σε ανθρακικά άλατα

Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Δοκιμαστικός σωλήνας Διάλυμα (COONa) 2 0,1M Διάλυμα ΚΜnO 4 0,01M Αναμιγνύουμε: 2ml (COONa) 2 2ml ΚΜnO 4 1ml Η 2 SO 4 Επίδραση KMnO4 σε Οξαλικό Νάτριο

Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Γουδί πορσελάνης Γλυκερίνη Σπάτουλα Στερεό Υπερμαγγανικό Κάλιο Σε γουδί πορσελάνης λειοτριβούμε ΚΜnO 4 και προσθέτουμε Γλυκερίνη Επίδραση KMnO4 σε Γλυκερίνη Φωτιά χωρίς σπίρτα

Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Γυάλινο χωνί Αιθανόλη Ογκομετρική φιάλη των 100ml Μεταλλικό Νάτριο Μπαλόνι Φαινολοφθαλεΐνη Μαχαίρι Λαβίδα ή σπάτουλα Επίδραση αιθανόλης σε μεταλλικό Νάτριο

CH 3 CH 2 OH + Na → CH 3 CH 2 ONa + ½ H 2 1.Στην ογκομετρική φιάλη τοποθετούμε ποσότητα αιθανόλης (μέχρι τη μέση) 2.Προσθέτουμε 3-4 σταγόνες φαινολοφθαλεΐνης 3.Προσθέτουμε ένα κομματάκι Νάτριο που έχουμε πριν πολύ προσεκτικά κόψει με το μαχαίρι 4.Προσαρμόζουμε γρήγορα το μπαλόνι στο στόμιο της φιάλης Επίδραση αιθανόλης σε μεταλλικό Νάτριο

Σαπωνοποίηση Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ποτήρι ζέσεως 400ml Ελαιόλαδο Ξύλινη ράβδος ανάδευσης ΝaΟΗ 6Μ Τρίποδο με πλέγμα Κορεσμένο διάλυμα NaCl Λύχνος

1.Στο ποτήρι ζέσεως τοποθετούμε 200ml ελαιόλαδο 2.Προσθέτουμε στο ποτήρι ml ΝaΟΗ 6M 3.Θερμαίνουμε υπό συνεχή ανάδευση Σαπωνοποίηση

Βιβλιογραφία 1. Κ. ΓΙΟΥΡΗ ΤΣΟΧΑΤΖΗ, Διδακτική Πειραμάτων Χημείας, Εκδόσεις Ζήτη ΣΙΔΕΡΗ ΜΗΤΣΙΑΔΗ, Οδηγός Πειραμάτων Χημείας, Σαββάλας ΕBBING GAMMON, Γενική Χημεία, Εκδόσεις Τραυλός 4. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΡΒΟΓΛΗΣ, Χημεία και Καθημερινή ζωή, Εκδόσεις Κάτοπτρο 5. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ, Χημεία ένα συναρπαστικό Παιχνίδι, Εκδοτικός οίκος Αδελφών Κυριακίδη ΛΙΟΔΑΚΗΣ, ΓΑΚΗΣ, Εργαστηρικός Οδηγός Χημείας Α΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ Αθήνα