1 Οικονομικού Κλίματος & Προσδοκιών Αποτελέσματα Έρευνας: Δεκέμβριος 2015.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ποιότητα και αποτελεσματικότητα στην εκπαίδευση. Παράγοντες που την επηρεάζουν Δρ Ειρήνη Ροδοσθένους, ΕΜΕ Φιλολογικών Μαθημάτων.
Advertisements

1 Η Σημερινή Κατάσταση της Κυπριακής Οικογένειας Κέντρο Ερευνών και Ανάπτυξης, Intercollege.
Αναλυτικό Πρόγραμμα Μαθηματικών Δείκτες Επιτυχίας – Δείκτες Επάρκειας.
Μεταρρύθμιση Φορολογίας Εισοδήματος. Νέες Κλίμακες Φορολογίας Εισοδήματος Το εισόδημα από μισθούς ( συντάξεις ) και επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογείται.
ONLINE ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Παρουσιάζουν οι μαθητές: Γ Ι Ο Υ Λ Η Λ Ι Ο Υ Ν Η Ι Α Σ Ω Ν Α Σ Τ Α Σ Σ Η Σ.
Στρατηγικές επιβίωσης αποχωρισμένων αιτούντων άσυλο παιδιών στα κέντρα υποδοχής των νομών Λέσβου και Ιωαννίνων Χρύσα Γιαννοπούλου Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών.
1 FDL Group 1 ο Αγροτικό Συνέδριο Ναυτεμπορικής. 2 Τι είναι logistics ; Παγκόσμιος κύκλος εργασιών εταιρειών Logistics 2013 Ελληνικός Κ.Ε. εταιρειών Logistics.
O.T.S. FORUM Εφαρμογή Διαχείρισης Έργων Εισηγητής: Σιάμμενου Γιούλη.
Τούλα Πατσάλη Διεύθυνση Διαρθρωτικών Ταμείων και Ταμείου Συνοχής Γραφείο Προγραμματισμού ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΛΑΝΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΩΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ.
1 ΝΕΟΠΛΑΣΙEΣ ΣΕ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD Ακτινοθεραπευτής - Ογκολόγος Ογκολογική Νοσηλευτική ΑΤΕΙ Πάτρας 2009.
Τ.Ε.Ι. ΑΘΗΝΩΝ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΑΘΗΝΑ Πηγές Πληροφόρησης στις Κοινωνικές και.
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2013 © Συντάχθηκε για λογαριασμό του Τηλεοπτικού Σταθμού.
Εισαγωγή στην Στατιστική
Διαδικασία συλλογής των δεδομένων – Δειγματοληψία Απώτερος στόχος η διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ μεταβλητών και παραγωγή γνώσης με το σχήμα «αίτιο – αποτέλεσμα».
Πρακτική επιμόρφωσης Έρευνα αγοράς Καταγραφή αναγκών επιμόρφωσης
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΣΤΥΛΙΑΔΗ ΣΤΕΛΛΑ, ΜΒΑ
Εφηβοι Στο διαδικτυο Cyber Bullying Phishing Διαδικτυακός εθισμός.
Η ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
Κεντρο πληροφορησησ ανεργων τησ γ.σ.ε.ε.(κεπεα)
9Ο Διεθνές Συνέδριο ΕΕΤΤ (Ιούνιος 2017) Καθ. Γεώργιος Ι. Δουκίδης
Ο υπολογιστής Εισαγωγή.
Ο ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
«Δημότης Αμαρουσίου» η τεχνολογία στην υπηρεσία του Πολίτη
Πρακτική άσκηση φοιτητών
Η καθιέρωση του σοσιαλισμού πριν το 1914
Ανάπτυξη Ανοικτού Ακαδημαϊκού Μαθήματος
Μάρτιος 2011 © ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ © ΕΚΛΟΓΙΚΟ
Νικήτας Σγούρος Μεταγλωττιστές Νικήτας Σγούρος
Η σκοτεινή πλευρά του Διαδικτύου Εθισμός
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2011 © ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ
Πλατφόρμα Δήλος (Delos)
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης
Συμβουλές για επιτυχημένες παρουσιάσεις στο PowerPoint
Δομημένος Προγραμματισμός
Μάινας Διονύσιος Η Διδασκαλία της Ιστορίας με τη βοήθεια των ΤΠΕ
Να ζωογονούν το ανθρώπινο πνεύμα με την παροχή βιβλίων
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας
Εναλλακτικές μέθοδοι αξιολόγησης
Θέμα Μεταπτυχιακής Εργασίας
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη υπό ξένη κυριαρχία
Βαρομετρο για ΤΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη υπό ξένη κυριαρχία ( )
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) & Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) Τρύφων Μαυροπαλιάς.
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 4η (2016 – 17) Εξυπηρέτηση Πελατών Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Αχιλλέας Γερόπουλος Διοικητής Νοσοκομείου
Διοίκηση ΜΜΕ και Επιχειρηματικότητα Διάλεξη 5η (2017 – 18) H Ελληνική Επιχειρηματικότητα: Η Περίοδος της Κρίσης Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΟΙΗΣΗ VS ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΠΟΙΗΣΗ.
Οικονομικού Κλίματος & Προσδοκιών
ΕΙΣΟΔΗΜΑ – ΔΑΠΑΝΕΣ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ
Πρακτική άσκηση φοιτητών
Συμβουλές για ένα υγιές βάρος
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Απάτες στα Τρόφιμα και Ασφάλεια Τροφίμων Γιώργος Σάββα, Υγειονομικός Λειτουργός Υγειονομικές Υπηρεσίες, Ιατρικές Υπηρεσίες και υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας,
ΝΈΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ (ΙΑΝ14) VS. ΕΓΚΡΙΘΕΝ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ (ΑΥΓ13)
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΝΩΓΕΙΩΝ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΒΒΑΛΟΣ.
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών που βιώνουν Απώλεια, Θρήνο και Θάνατο
Συμβουλές Πωλήσεων Καλοκαίρι 2018 ON LINE Εκπαίδευση - Αύγουστος 2018.
Διαδικασία συλλογής των δεδομένων – Δειγματοληψία Απώτερος στόχος η διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ μεταβλητών και παραγωγή γνώσης με το σχήμα «αίτιο – αποτέλεσμα».
ΟΜΟΙΟΠΤΩΤΟΙ ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
Σεπτέμβριος 2010 © ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2012 © Συντάχθηκε για λογαριασμό του Τηλεοπτικού Σταθμού.
ΙΟΥΝΙΟΣ 2015 © Συντάχθηκε για λογαριασμό του Τηλεοπτικού Σταθμού.
Ζορμπάς – Καζαντζάκης Συναίσθημα – Λογική
Πρακτική άσκηση φοιτητών
Βιωματική άσκηση λήψης απόφασης: 6 καπέλα σκέψης
ΜΑΘΗΜΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ-ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Οικονομικού Κλίματος & Προσδοκιών Αποτελέσματα Έρευνας: Δεκέμβριος 2015

2 Μέγεθος Επιχείρησης Μεθοδολογία & Προφίλ Δείγματος Μεθοδολογία: Ποσοτική Έρευνα σε επιχειρήσεις, με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου. – On line έρευνα (μέσω διαδικτύου) – Δειγματοληψία: Quota σε κλάδο & μέγεθος επιχείρησης (βάση κύκλου εργασιών), Boost sample: Μεγάλες επιχειρήσεις (με κύκλο εργασιών άνω των 50 εκατ. Ευρώ) – Διάρκεια ερωτηματολογίου: 5-7 λεπτά Προφίλ και Μέγεθος Δείγματος: – Ν=300 συμπληρωμένα ερωτηματολόγια – Από ανώτερα Στελέχη επιχειρήσεων – Επιχειρήσεις με έδρα στην Ελλάδα Χρονοδιάγραμμα: – Η έρευνα πεδίου έγινε το χρονικό διάστημα 2/12/2015 έως 14/12/2015 Κλάδος *δείγμα ζυγισμένο

3 Ορισμοί Η κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων σε μέγεθος έγινε με βάση τον κύκλο εργασιών κατά δήλωση. Όπου, ΜικρέςΈως 2.5 εκατ. ευρώ ΜεσαίεςΑπό 2,5 εκατ. Έως 50 εκατ. ευρώ ΜεγάλεςΠάνω από 50 εκατ. ευρώ Όπου γίνεται αναφορά σε στελέχη επιχειρήσεων εννοούμε: γενικούς διευθυντές, ιδιοκτήτες, οικονομικούς διευθυντές, εμπορικούς διευθυντές, κτλ. Πιο συγκεκριμένα η αναλογία παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα: % Ιδιοκτήτης37% Διευθύνων Σύμβουλος 13% Προιστάμενος Λογιστηρίου 12% Οικονομικός Διευθυντής 11% % Γενικός Διευθυντής 9% Διευθυντής Ανθρώπικου Δυναμικού 3% Εμπορικός Διευθυντής 3% Άλλο8%

4 Κύρια Ευρήματα

5 Κύκλος Εργασιών Πόσο επηρεάστηκαν από την κρίση;Context Κλάδος & Επιχείρηση «Η οικονομική κρίση που πλήττει τα τελευταία χρόνια τη χώρα μας πόσο πολύ θα λέγατε ότι έχει επηρεάσει τον κλάδο σας συνολικά; Και πόσο έχει επηρεάσει τη δικής σας επιχείρηση;» Όπως ήταν αναμενόμενο, τα στελέχη των επιχειρήσεων αναγνωρίζουν τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης τόσο στον κλάδο τους συνολικά όσο και στην ίδια τους την επιχείρηση και γνωρίζουν πολύ καλά ότι είναι αναγκασμένοι να λειτουργούν σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που είναι δύσκολο για όλους. Πιο συγκεκριμένα το 83% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η κρίση έχει επηρεάσει αρνητικά τον κλάδο τους (73% την επιχείρηση τους). 4 στους 10 θεωρούν μάλιστα ότι ο κλάδος επηρεάστηκε πολύ αρνητικά. Κλάδος & Επιχείρηση

6 Κύκλος Εργασιών Πόσο επηρεάστηκαν ο κλάδος τους από την κρίση;Context «Η οικονομική κρίση που πλήττει τα τελευταία χρόνια τη χώρα μας πόσο πολύ θα λέγατε ότι έχει επηρεάσει τον κλάδο σας συνολικά; Γενικά αρνητικό το περιβάλλον σε όλους τους κλάδους. Ωστόσο, συγκρίνοντας με το σύνολο, ο κλάδος του εμπορίου αλλά και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση.

7 Κύκλος Εργασιών Πορεία Κύκλου Εργασιώνthe Context Υφιστάμενη κατάσταση & Προοπτικές «Ο κύκλος εργασιών της επιχείρησής σας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θα λέγατε ότι αυξήθηκε, μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερός;» Το έτος που διανύουμε μόλις 2 στις 10 επιχειρήσεις κατάφεραν να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους. Για την συντριπτική πλειοψηφία, ο κύκλος εργασιών είτε παρέμεινε σταθερός είτε μειώθηκε. Μάλιστα το 14% δήλωσε ότι σε σχέση με το 2014 ο κύκλος εργασιών μειώθηκε σημαντικά. Ωστόσο, το 2016 για τα στελέχη των επιχειρήσεων, έρχεται με περισσότερη αισιοδοξία. Περίπου 3 στους 10 θεωρούν ότι θα καταφέρουν να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους 2015 vs. Προηγούμενο έτος 2016 vs. 2015

8 Κύκλος Εργασιών Πορεία Κύκλου Εργασιών ανά ΚλάδοContext «Ο κύκλος εργασιών της επιχείρησής σας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θα λέγατε ότι αυξήθηκε, μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερός;» Σε σχέση με το σύνολο, το εμπόριο φαίνεται ότι είχε πιο δύσκολη χρονιά, με το 14% των επιχειρήσεων να έχει παρουσιάσει αύξηση στον κύκλο εργασιών έναντι 19% στο σύνολο. Επιπλέον, οι επιχειρήσεις που ανήκουν σε αυτό το κλάδο παρουσιάζονται και πιο «απαισιόδοξες» για το 2016.

9 Κύκλος Εργασιών Πορεία Κύκλου Εργασιών ανά Μέγεθος Επιχείρησης (1) «Ο κύκλος εργασιών της επιχείρησής σας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θα λέγατε ότι αυξήθηκε, μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερός;» Αντίστοιχα, οι μεγάλες επιχειρήσεις περιμένουν κατά πλειοψηγία αύξηση στον κύκλο εργασιών τους με μεγάλη διαφορά από το σύνολο Περίπου οι μισές μικρές επιχειρήσεις παρουσίασαν μείωση στον κύκλο εργασιών τους

10 Κύκλος Εργασιών Πορεία Κύκλου Εργασιών ανά Μέγεθος Επιχείρησης (2) «Ο κύκλος εργασιών της επιχείρησής σας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θα λέγατε ότι αυξήθηκε, μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερός;» Αντίστοιχα, οι μεγάλες επιχειρήσεις εμφανίζονται πιο αισιόδοξες για το νέο έτος. Οι μικρότερες επιχειρήσεις (σε αριθμό εργαζομένων) έχουν δεχτεί τις περισσότερες μειώσεις στον κύκλο εγασιών τους Αριθμός Εργαζομένων * Πολύ μικρό δείγμα

11 Κύκλος Εργασιών Πορεία Κύκλου Εργασιών 2015 vs «Ο κύκλος εργασιών της επιχείρησής σας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θα λέγατε ότι αυξήθηκε, μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερός;» Εκτίμηση για το Θα αυξηθεί Θα παραμείνει σταθερό Θα μειωθείΣΥΝΟΛΟ Αυξήθηκε9%9%7%7%2%19%19% Παρέμεινε Σταθερό 12%12%18%7%7%38% Μειώθηκε7%7%16%16%19%19%43% ΣΥΝΟΛΟ28%28%42%42%28%28% Ένα 19% του συνόλου του δείγματος δήλωσε ότι προβλέπει μείωση στον κύκλο εργασιών του για το επόμενο έτος ενώ ο κύκλος εργασιών τους και το 2015 είχε μειωθεί.

12 Κύκλος Εργασιών Αριθμός Απασχολούμενου Προσωπικού Υφιστάμενη κατάσταση & Προοπτικές «Το προσωπικό που απασχολείτε στην επιχείρησή σας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θα λέγατε ότι αυξήθηκε, μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερό; Το 2016;» Περίπου 3 στις 10 επιχειρήσεις μείωσαν το προσωπικό τους φέτος σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Για την πλειοψηφία, το προσωπικό παρέμεινε σταθερό. Για το 2016, στην ήδη επιβαρημένη κατάσταση στην αγορά, άλλο ένα 26% προβλέπει ότι θα μειώσει το προσωπικό του ενώ το 50% δεν προβλεπει κάποια μεταβολή αναφορικά με το έμψυχο δυναμικό vs. Προηγούμενο έτος 2016 vs. 2015

13 Κύκλος Εργασιών Αριθμός Απασχολούμενου Προσωπικού ανά Κλάδο «Το προσωπικό που απασχολείτε στην επιχείρησή σας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θα λέγατε ότι αυξήθηκε, μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερό; Το 2016;» Στασιμότητα στον κλάδο του εμπορίου, τον κλάδο που τις προηγούμενες χρονιές είχε ίσως υποστεί τις περισσότερες συνέπειες Χωρίς αξιόλογες μεταβολές σε σχέση με το 2015

14 Κύκλος Εργασιών Αριθμός Απασχολούμενου Προσωπικού ανά Μέγεθος Επιχείρησης (1) «Το προσωπικό που απασχολείτε στην επιχείρησή σας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θα λέγατε ότι αυξήθηκε, μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερό; Το 2016;» Σε σχέση με το σύνολο, οι μεσαίες επιχειρήσεις φαίνεται ότι κατάφεραν να αυξήσουν το προσωπικό τους Για το 2016, οι μεγάλες επιχειρήσεις προβλέπουν κατά κύριο λόγο στασιμότητα

15 Κύκλος Εργασιών Αριθμός Απασχολούμενου Προσωπικού ανά Μέγεθος Επιχείρησης (2) «Το προσωπικό που απασχολείτε στην επιχείρησή σας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θα λέγατε ότι αυξήθηκε, μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερό; Το 2016;» Αριθμός Εργαζομένων Μεσαίες και μεγάλες (σε αριθμό εργαζομένων) εμφανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό στην αύξηση του προσωπικού * Πολύ μικρό δείγμα

16 Κύκλος Εργασιών Αριθμός Απασχολούμενου Προσωπικού 2015 vs «Το προσωπικό που απασχολείτε στην επιχείρησή σας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θα λέγατε ότι αυξήθηκε, μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερό; Το 2016;» Εκτίμηση για το Θα αυξηθεί Θα παραμείνει σταθερό Θα μειωθείΣΥΝΟΛΟ Αυξήθηκε8%5%2%15% Παρέμεινε Σταθερό 10%32%10%52% Μειώθηκε2%12%14%28% ΣΥΝΟΛΟ20%49%26% Ένα 14% του συνόλου του δείγματος δήλωσε ότι μείωσε το προσωπικό της το 2015 ενώ προβλέπει ότι θα προχωρήσει σε περαιτέρω μειώσεις και το (είναι κυρίως μικρές επιχειρήσεις)

17 Κύκλος Εργασιών Ανταπόκριση στις Υποχρεώσεις the Context Υφιστάμενη κατάσταση & Προοπτικές «Συνολικά πόσο εύκολα ή δύσκολα ανταποκρίνεται η επιχείρησή σας στις υποχρεώσεις της τον τελευταίο χρόνο; Το επόμενο έτος;» Γενικότερα θα λέγαμε ότι οι επιχειρήσεις τόσο το 2015 όσο και την επόμενη χρονιά θεωρούν ότι οι μηνιαίες / ετήσιες υποχρεώσεις τους καλύπτονται με δυσκολία. Ένας συνεχόμενος αγώνας για να ανταποκριθούν στις ανάγκες του προσωπικού αλλά και στις υποχρεώσεις τους προς το κράτος και τις τράπεζες είναι η καθημερινότητα για την πλειοψηφία των επιχειρήσεων

18 Κύκλος Εργασιών Ανταπόκριση στις Υποχρεώσεις ανά Κλάδο «Συνολικά πόσο εύκολα ή δύσκολα ανταποκρίνεται η επιχείρησή σας στις υποχρεώσεις της τον τελευταίο χρόνο; Το επόμενο έτος;» Γενικά, εντυπωσιακό το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνουν ότι πολύ δύσκολα και δύσκολα ανταποκρίνονται πλέον στις υποχρεώσεις τους Για το 2016, δεν προβλέπονται αξιόλογες μεταβολές στο σύνολο. Ωστόσο οι επιχειρήσεις που προέρχονται από τον κλάδο του εμπορίου θεωρούν ότι το 2016 θα είναι πιο δύσκολο όσο αφορά στην ανταπόκριση των υποχρεώσεων τους

19 Κύκλος Εργασιών Ανταπόκριση στις Υποχρεώσεις ανά Μέγεθος Επιχείρησης (1) «Συνολικά πόσο εύκολα ή δύσκολα ανταποκρίνεται η επιχείρησή σας στις υποχρεώσεις της τον τελευταίο χρόνο; Το επόμενο έτος;» ‘Όπως είναι αναμενόμενο, οι μικρες επιχειρήσεις δυσκολεύονται περισσότερο να τα βγάλουν πέρα.

20 Κύκλος Εργασιών Ανταπόκριση στις Υποχρεώσεις ανά Μέγεθος Επιχείρησης (2) «Συνολικά πόσο εύκολα ή δύσκολα ανταποκρίνεται η επιχείρησή σας στις υποχρεώσεις της τον τελευταίο χρόνο; Το επόμενο έτος;» * Πολύ μικρό δείγμα

21 Κύκλος Εργασιών Εμπόδια για την Ανάπτυξη των ΕργασιώνContext Πολιτική Αστάθεια & Φορολογία «Ποιό από τα παρακάτω εμπόδια θεωρείτε ότι είναι το πιο σημαντικό για την ανάπτυξη των εργασιών της επιχείρησή σας τη δεδομένη χρονική περίοδο;» Η πολιτική αστάθεια και η υψηλή φορολογία θεωρούνται από το σύνολο των επιχειρήσεων ως τα δυο πιο σημαντικά εμπόδια για την ανάπτυξη τους. Σε σχέση με το σύνολο, οι μικρές επιχειρήσεις θεωρούν την φορολογία ως σημαντικό εμπόδιο ενώ οι μεγάλες την έλλειψη ρευστότητας από τις τράπεζες. Ως προς τον κλάδο, η μεταποίηση εμποδίζεται σε σχέση με το σύνολο, λιγότερο από την πολιτική αστάθεια και περισσότερο από την έλλειψη ρευστότητας.

22 Κύκλος Εργασιών Εμπόδια για την Ανάπτυξη των Εργασιών ανά Κλάδο ΣύνολοΥπηρεσίεςΕμπόριοΜεταποίηση Πολιτική Αστάθεια40%43% 22% Φορολογία26% 19%30% Περιορισμοί Κεφαλαίων9%6%15%14% Υψηλές Ασφαλιστικές Εισφορές7%8%3%6% Έλλειψη Ρευστότητας από την τράπεζα 6%5%8%11% Γραφειοκρατία4%5%3%5% Υψηλό Μισθολογικό Κόστος3% Ενεργειακό Κόστος1% 0%1%

23 Κύκλος Εργασιών Εμπόδια για την Ανάπτυξη των Εργασιών ανά Μέγεθος επιχείρησηςContext ΣύνολοΜικρέςΜεσαίεςΜεγάλες Πολιτική Αστάθεια40%39%45%42% Φορολογία26%31%14%13% Περιορισμοί Κεφαλαίων9%8%10% Υψηλές Ασφαλιστικές Εισφορές7% 8%3% Έλλειψη Ρευστότητας από την τράπεζα 6%3%14%23% Γραφειοκρατία4%5%2%3% Υψηλό Μισθολογικό Κόστος3%2%6%0% Ενεργειακό Κόστος1% 0%6%

24 Κύκλος Εργασιών Προτεραιότητα στην κάλυψη των υποχρεώσεωνContext «Υπάρχουν κάποιες υποχρεώσεις της επιχείρησής σας τις οποίες πληρώνετε συνήθως κατά προτεραιότητα;» «Ποια είναι αυτή; (αυτή που επιλέγετε συνήθως)» Στις μικρές επιχειρήσεις των ποσοστών όσων πληρώνουν κάποιες υποχρεώσεις κατά προτεραιότητα φτάνει το 80% ενώ αντίστοιχα στις μεγάλες είναι 65%. Σε σχέση με το σύνολο, οι ασφαλιστικοί οργανισμοί είναι προτεραιότητα περισσότερο για τις υπηρεσίες, η μισθοδοσία για τη βιομηχανία και οι προμηθευτές για το εμπόριο. Αντίστοιχα, οι μικρές φαίνεται να επιλέγουν περισσότερο την εφορία ενώ οι μεγάλες τους προμηθευτές τους.

25 Κύκλος Εργασιών Προτεραιότητα στην κάλυψη των υποχρεώσεων ανά ΚλάδοContext ΣύνολοΥπηρεσίεςΕμπόριοΜεταποίηση Μισθοδοσία 37%34%37%55% Εφορία 34%33%38%29% Ασφαλιστικούς Οργανισμούς 14%18%1%9% Προμηθευτές 8%6%24%1% Λοιπά Λειτουργικά Έξοδα 4%6%0% Τράπεζες 1%2%0% Ενοίκιο 1% 0% ΣύνολοΥπηρεσίεςΕμπόριοΜεταποίηση Ναι (πληρώνουμε κατά προτεραιότητα) 78%79%65%84% Όχι 22%21%35%16%

26 Κύκλος Εργασιών Προτεραιότητα στην κάλυψη των υποχρεώσεων ανά Μέγεθος ΕπιχείρησηςContext ΣύνολοΜικρέςΜεσαίεςΜεγάλες Μισθοδοσία 37%30%59%57% Εφορία 34%37%24% Ασφαλιστικούς Οργανισμούς 14%16%8%5% Προμηθευτές 8% 14% Λοιπά Λειτουργικά Έξοδα 4%5%0% Τράπεζες 1% 0% Ενοίκιο 1% 0% ΣύνολοΜικρέςΜεσαίεςΜεγάλες Ναι (πληρώνουμε κατά προτεραιότητα) 78%80%73%65% Όχι 22%20%27%35%

27 Κύκλος Εργασιών Ικανοποίηση από τη συνεργασία με ΤράπεζεςContext «Πώς κρίνετε τη συνεργασία σας με τις τράπεζες έως σήμερα;» ‘Οι μεγάλες επιχειρήσεις φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν λιγότερα προβλήματα στην συνεργασία τους με τις τράπεζες γι αυτό και την κρίνουν καλή σε ποσοστό 61% Η ικανοποίηση από τις τράπεζες είναι ανάλογη του μεγέθους της επιχείρησης

28 Σύνοψη

29 Κύκλος Εργασιών Οικονομικό Κλίμα & Προσδοκίες % θεωρεί ότι ο κύκλος εργασιών τους θα παραμείνει σταθερός την επόμενη χρονιά. Το 28% πιστεύει ότι θα αυξηθεί και άλλο ένα 28% ότι θα μειωθεί Κύκλος Εργασιών Αριθμός Προσωπικού 26 % Εκτιμά ότι θα προχωρήσει σε μειώσεις προσωπικού μέσα στο Το 20% πιστεύει ότι θα αυξήσει το προσωπικό του. Φορολογία 26% Περιορισμοί Κεφαλαίων 9%9% Πολιτική Αστάθεια 40% Εμπόδια για ανάπτυξη 19% Περίπου 1 στις 5 επιχειρήσεις προβλέπει ότι και το 2016 θα συνεχίζει να έχει πτωτική πορεία στα έσοδά της όπως και το Ανταπόκριση στις υποχρεώσεις Μόλις το 10% των επιχειρήσεων του δείγματος δήλωσαν ότι θεωρούν πως το επόμενο έτος θα ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους με σχετική ευκολία.. Αντίστοιχα, το 21% θεωρεί ότι πολύ δύσκολα θα καταφέρει να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του. Προτεραιότητες

30 Κύκλος Εργασιών Συμπεράσματα (1) Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η χώρα διανύει μια παρατεταμένη περίοδο ύφεσης με κύρια χαρακτηριστικά την υψηλή ανεργία, την μείωση των επενδύσεων και την ενίσχυση του κλίματος αβεβαιότητας και αστάθειας. Η οικονομική κρίση άφησε και εξακολουθεί να αφήνει τα σημάδια της σχεδόν σε όλους τους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας. Η ζήτηση των προϊόντων και των υπηρεσιών έχει μειωθεί σημαντικά και μαζί με αυτή και οι επιχειρήσεις που παρόλες τις προσπάθειες δεν κατάφεραν να επιβιώσουν. Η κρίση, όπως ήταν αναμενόμενο, έπληξε πρώτα τους αδύναμους, οι οποίοι έφυγαν από το παιχνίδι αφήνοντας την μικρή «πίτα» στους δυνατότερους ή καλύτερα προετοιμασμένους. Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν το παραπάνω καθώς ότι οι επιχειρήσεις πιστεύουν ότι ο κλάδος τους συνολικά υπέστη μεγαλύτερη ζημιά. 4 στα 10 στελέχη θεωρεί ότι ο κλάδος τους έχει επηρεαστεί πολύ αρνητικά. Το εμπόριο αλλά και γενικότερα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις σήκωσαν τα περίσσότερα βάρη. Σε ένα ήδη επιβαρυμένο επιχειρηματικό περιβάλλον, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να παλέψουν ακόμα περισσότερο για να μπορέσουν να συνεχίσουν. Στον δρόμο αυτό, τα βασικά εμπόδια που πρέπει να προσπεράσουν είναι η πολιτική αστάθεια (40%), η φορολογία (26%) και οι περιορισμοί κεφαλαίων που αναφέρονται ως βασικό εμπόδιο από το 9% του δείγματος.

31 Κύκλος Εργασιών Συμπεράσματα (2) Όσο τα εμπόδια αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν και να γίνονται πιο «ψηλά» είναι αλήθεια ότι οι επιχειρήσεις θα βρίσκονται σε ένα συνεχή αγώνα για να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Για το 2016, το 52% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι θα ανταποκρίνεται πολύ δύσκολα και δύσκολα στις υποχρεώσεις τους. Οι εμπορικές επιχειρήσεις αλλά και γενικότερα οι μικρές θα αντιμετωπίσουν τις περισσότερες δυσκολίες. Ήδη πολλές επιχειρήσεις (κυρίως οι μικρότερες) πληρώνουν κάποιες υποχρεώσεις τους κατά προτεραιότητα. Για τις περισσότερες, η μισθοδοσία (37%), η εφορία (34%) και οι ασφαλιστικοί οργανισμοί (14%) έρχονται πρώτοι στη λίστα των υποχρεώσεων. Επίσης οι προμηθευτές είναι πιο σημαντικοί για τις εμπορικές και τις μεγάλες επιχειρήσεις. Όσο αφορά στο προσωπικό, σύμφωνα με τα στελέχη των επιχειρήσεων, η νέα χρονιά δεν αναμένεται να είναι πολύ διαφορετική από την προηγούμενη. Το βασικό χαρακτηριστικό είναι η στασιμότητα. Αυτό αποκτά διαφορετική βαρύτητα αν αναλογιστούμε ότι κάποιες επιχειρήσεις ήδη στο θέμα του προσωπικού λειτουργούν οριακά. Ωστόσο είναι αισιόδοξο που ένα 28% θεωρεί ότι το έμφυχο δυναμικό τους θα αυξηθεί μέσα στο 2016, ισοσκελίζοντας κάπως τις απώλειες των εργασιακών θέσεων.

32 Κύκλος Εργασιών Συμπεράσματα (3) Τέλος, αναφορικά με τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων, οι προβλέψεις των στελεχών για το 2016 εμφανίζονται οριακά πιο αισιόδοξες. Το 2015 θα κλείσει με 2 στις 10 επιχειρήσεις να έχουν εμφανίσει αύξηση στον κύκλο εργασιών σε σχέση με το2014, ενώ το 2016 τα στελέχη εκτιμούν ότι 3 στις 10 θα καταφέρουν να αναπτύξουν τον τζίρο τους. Η αισιοδοξία είναι ανάλογη με το μέγεθος της επιχείρησης, δηλαδή όσο μεγαλύτερη η εταιρεία τόσο μεγαλύτερη η προσδοκία για αύξηση και αντίστροφα. Για την πλειοψηφία (42%) το 2016 δε θα φέρει μεγάλες αλλαγές στον τζίρο τους.