Θεωρίες επαγγελματικής ανάπτυξης του ατόμου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Δ/ΝΣΗ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Β΄ΑΘΗΝΑΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Ν. ΙΩΝΙΑΣ, Παπαφλέσσα 6Α, Ν. Ιωνία, Τ.Κ. 14232 Ν. ΙΩΝΙΑ, ΤΗΛ. 210 2795716, ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΓΡΑΣΕΠ: Κατσίρας Λεωνίδας Ms Φιλοσοφίας και κοινωνιολογίας του Δικαίου Μs Θρησκειολογίας Ειδίκευση: Συμβουλευτικής και Επαγγ. Προσανατολισμού
1. Μη ψυχολογικές θεωρίες Α) Τύχης (η επιλογή του επαγγέλματος του ατόμου είναι αποτέλεσμα τύχης, συγκυρίας κλπ) Β) Οικονομικές (Η επαγγελματική επιλογή οφείλεται σε οικον. παράγοντες Γ) Κοινωνικές (καθοριστικός παράγοντας οι πολιτικές και κοινωνικές επιδράσεις στην εκλογή επαγγέλματος)
2. Ψυχολογικές θεωρίες 2α) Των χαρακτηριστικών παραγόντων (ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση- Parsons- αντιστοιχία χαρακτηριστικών του ατόμου και χαρακτηριστικών επαγγέλματος) 2β Της αυτοαντίληψης (Holland κλπ) 2γ) Θεωρία των αναγκών (A. Roy)
2α) Θεωρία των αναγκών (A. Roy) Επιχειρήσεις Οργάνωση Τεχνολογία Εξωτερικές ασχολίες Επιστήμες Πολιτιστικές δραστηριότητες Τέχνες ψυχαγωγία
Θεωρία των αναγκών (A. Roy) Η επιλογή της ομάδας επαγγελμάτων είναι αποτέλεσμα συνδυασμού: Αναγκών του ατόμου. Συμπεριφοράς γονέων (υπερπροστατευτική- απορριπτική-παραμελητική-τρυφερή κλπ) προσανατολίζονται και τα άτομα σε ανάλογη ομάδα επαγγελμάτων) Γενετικών (κληρονομικών παραγόντων)
2β) Της αυτοαντίληψης (Holland) Ρεαλιστικός –πρακτικός Διανοητικός-ερευνητικός τύπος Συμβατικός τύπος Κοινωνικός τύπος Καλλιτεχνικός τύπος Επιχειρηματικός τύπος
1. Ρεαλιστικός –πρακτικός Ανήκουν τα άτομα που προτιμούν ρεαλιστικές και πρακτικές ασχολίες και δραστηριότητες Στερούνται ικανοτήτων για χειρισμό λεπτών ανθρώπινων σχέσεων.
2. Διανοητικός-ερευνητικός τύπος Ανήκουν τα άτομα που διαθέτουν ικανότητες παρατηρητικές, συμβολικές ή οργανωτικές Τα άτομα αυτά επιλέγουν μαθηματικές κατευθύνσεις
3. Συμβατικός τύπος Εντάσσονται τα άτομα που αγαπούν την τάξη, τη συστηματική τήρηση πραγμάτων Είναι τα άτομα που προτιμούν τα υπαλληλικά επαγγέλματα
4. Κοινωνικός τύπος Ανήκουν τα άτομα που αποστρέφονται τις χειρωνακτικές εργασίες, τη χρήση μηχανών, υλικών και εργαλείων Προτιμούν τομείς με κοινωνικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
5. Καλλιτεχνικός τύπος Ανήκουν τα άτομα που κλίνουν προς αισθητικές δραστηριότητες με πρωτότυπα αποτελέσματα (γλώσσα, μουσική, δράμα, συγγραφή, τέχνη κλπ)
6. Επιχειρηματικός τύπος Ανήκουν εκείνοι που έχουν την τάση να εκμεταλλεύονται άλλους για την απόκτηση αγαθών. Στροφή προς: ηγετικές θέσεις σε οργανισμούς ή επιχειρήσεις. Είναι δραστήριοι, ομιλητικοί, κοινωνικοί, δημοφιλείς Επιδιώκουν αναγνώριση και εξέλιξη.
Επιλογή θεωρίας από το ΓΡΑΣΕΠ Η θεωρία του ΗΟLLAND Χρησιμοποιείται στο ΓΡΑΣΕΠ ως ευκολότερη και γιατί είναι κατανοητή από τα παιδιά.
2γ) Ψυχοδυναμικές θεωρίες Η επιλογή επαγγέλματος του ατόμου είναι συνάρτηση των παρακάτω παραγόντων: Εκδήλωση μετουσίωσης»(μετασχηματισμού) απωθημένων επιθυμιών και ενστίκτων Πραγμάτωση των αρχών της ευχαρίστησης Με την επιλογή του επαγγέλματος ενεργοποιείται ο μηχανισμός της ταύτισης του ατόμου με το επάγγελμα.
3. Ψυχολογικές θεωρίες (Η επιλογή επαγγέλματος είναι προϊόν των λειτουργιών του ατόμου και όχι εξωτερικών παραγόντων) Τυπολογική Εξελικτικές Μάθησης Λήψης απόφασης
3α Εξελικτικές θεωρίες Ginzberg Supper Tiederman Gottfredson
3β Θεωρίες μάθησης Ο’Hara Miller krumboltz