Τυπολογία και Λεξιλόγιο Τι λεξικοποιούν οι γλώσσες ;

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΑΘΗΜΑ 6. SELECTSELECT SELECT * FROM όνομα_πίνακα ; • Με τη εντολή SELECT ανασύρουμε δεδομένα από την βάση δεδομένων. • Το αστεράκι.
Advertisements

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Το στυλ ζωής μας και πώς το υιοθετούν τα παιδιά μας
Πρακτική εργασία σε ομάδες Ενδεικτική επεξεργασία διδακτικού υλικού.
Όρθιο γουρούνι, τα χλωμά πρόσωπα κόβουν τα δέντρα από τη γη των
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
2.8 Άτομα και μόρια.
Θαλάσσια και λιμναία τέρατα μυθικά ή
ΑΓΑΠΗ.
Ρήμα – Υποκείμενο –Κατηγορούμενο Συνδετικά ρήματα
Και Αρχικό: Γεωργακή Ιφιγένεια – Τροποποίηση: Τσούτσουρας Σπύρος Μέρος Β΄
Ο Πάνος στη «Στοιχειωμένη αίθουσα» δήλωσε για τον Ιορδάνη: «Αυτός έχει τσακωθεί με τη Γραμματική, όπως και με κάθε άλλο μάθημα εκτός από τα Μαθηματικά.
Η αλληλουχία των ενεργειών δεν είναι πάντα μία και μοναδική!!!
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Music: Smoke gets in your eyes Pictures By: Unknown source Edited by AMRA.
Και Αρχικό: Γεωργακή Ιφιγένεια – Τροποποίηση: Τσούτσουρας Σπύρος.
Σημασιολογία Σχέση ανάμεσα σε σημαινόμενο και αντικείμενο αναφοράς
Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ.
Από τη μακρινή αρχαιότητα, όλες οι ανθρώπινες κοινωνίες συνήθιζαν να χρησιμοποιούν διάφορες χειραψίες και χαιρετισμούς, τόσο ως συμβολική ένδειξη αναγνώρισης,
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
ΟΙ ΝΕΟΙ ΚΑΙ Η ΑΜΕΣΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΑ ΙΔΕΩΔΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΗΣ ΚΑΠΕΤΑΝΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΤΑΜΤΣΙΟΠΟΥΛΟΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΟΥΛΤΣΙΝΟΣ.
ΕΙΜΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΕΙΜΑΙ;
Νοηματική επικοινωνία Γλώσσα του σώματος Body Language
Ένας φιλόσοφος του κοινού νου
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
ΟΜΑΔΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ 1η ΟΜΑΔΑ Kότσης Βαγγέλης Λεβαντή Κατερίνα
H έννοια της απόδειξης Η απόδειξη είναι:  πληροφορία ή στοιχείο που δείχνει ότι κάτι αληθεύει.  (μαθηματικά) εξήγηση που με την χρήση τους κανόνες της.
ΟΙ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Αγγλική γλώσσα- κοινά στοιχεία με άλλες γλώσσες
Βασικά στοιχεία της Java
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Το αλφάβητο της ΓΛΩΣΣΑΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία.
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο. Διαφορετικές ερμηνείες (θεωρίες) για τις αιτίες τους μηχανισμούς τον κοινωνικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
Τυπολογία Εισαγωγή. Τι είναι η Τυπολογία ; Σημαντικός – ίσως ο πιο σημαντικός (;) – κλάδος της Γλωσσολογίας Προσπαθεί έμμεσα να απαντήσει στο βασικό ερώτημα.
Βασικές έννοιες προγραμματισμού Κεφάλαιο 7 ο. Βασικές έννοιες προγραμματισμού Αλφάβητο και τύποι δεδομένων Σταθερές και μεταβλητές Τελεστές, συναρτήσεις.
Μαθαίνω τη γλώσσα των αριθμών Πράξεις με μεικτές αριθμητικές παραστάσεις.
 Εγκυμοσύνη είναι η διαδικασία κατά την οποία μία γυναίκα φέρει ένα γονιμοποιημένο ωάριο, το οποίο αναπτύσσεται κι εξελίσσεται μέσα της και διαρκεί.
Γλωσσικές Οικογένειες Γλωσσικές « συγγένειες » σε πλανητικό επίπεδο.
Στατιστικές Υποθέσεις
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
«Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία!»
ΗΘΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ.
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
ΜΕΤΑΒΛΗΤΗ ΤΙ ΕΙΝΑΙ; – ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΠΩΣ ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΤΑΙ ΟΡΙΣΜΟΣ
Νέα νομοθεσία για Σπόρους & Τοπικές Ποικιλίες: Υπέρ της βιοποικιλότητας και των αγροτών ή για τις εταιρείες;
Μανασσάκης Βασίλης Καθηγητής Πληροφορικής
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
10 εντυπωσιακά παραδείγματα συμμετρίας στην φύση
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
AITIA Τα αίτια της νευρικής ανορεξίας φαίνεται να είναι πολυπαραγοντικά. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κοινωνίας, του τρόπου σκέψης, του συναισθήματος αλλά.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Ways of Worldmaking Goodman Nelson
Στατιστικές Υποθέσεις
Γλώσσα και Κοινωνία.
Διαχειρίζεται, Επεξεργάζεται και Ανταλλάσσει
Υπολογιστικά Φύλλα Περιεχόμενο κελιού - Πράξεις
Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας
ΒΑΘΜΟΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΑΣ – ΤΑΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΔΟΧΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τυπολογία και Λεξιλόγιο Τι λεξικοποιούν οι γλώσσες ;

Λεξιλόγιο Οι γλώσσες διαφέρουν σε πολύ μεγάλο βαθμό στον τομέα του λεξιλογίου Δεν λεξικοποιούνται τα πάντα σε όλες τις γλώσσες Άλλωστε, η κατάτμηση και ταξινόμηση της πραγματικότητας μπορεί να γίνει με πάρα πολλούς τρόπους Π. χ. Ουγγρική nover ( μεγάλη αδερφή ) – hug ( μικρή αδερφή ) / Ελλ. αδερφή

Λεξιλογική Ποικιλία Κάθε γλώσσα λεξικοποιεί σε μεγάλο βαθμό ανάλογα με το κοινωνικό περιβάλλον Σε αυτό το επίπεδο, η ποικιλία ανάμεσα στις γλώσσες δεν έχει ( και δεν μπορεί να έχει ) όριο

Νουουτσανούλθ ( Βανκούβερ ) Caka-st = ξερός σκυλοσολομός Camuqua = αυγοτάραχο σολομού που βράζει Ca-ciqsim = καμάκι που χρησιμοποιείται για τον γιγάντιο σολομό Hu-qua = σολομός που βγάζει το ραχιαίο πτερύγιό του έξω από το νερό Huq-stim = πάσσαλος αποξήρανσης σολομού Τέλος ;

Νουουτσανούλθ ( συνέχεια ) Kuita = σολομός που ξύνει τον βυθό ψάχνοντας να γεννήσει Quhin = ψάρεμα γιγάντιου σολομού με τρίαινα την νύχτα Lihata = σολομός που πηδάει όπως όταν γεννάει ?aha = σολομός που ανεβαίνει το ρέμα Yaha-k = ιχθυόφραγμα για σολομούς

Τυπολογία Λεξιλογίου ; Επομένως, σε αυτό το πλαίσιο δεν μπορούν να τεθούν ερωτήσεις σχετικά με την ύπαρξη συγκεκριμένων λέξεων Πολύ πιο ενδιαφέρον : σε σημασιολογικούς τομείς που υπάρχουν σε όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες ( π. χ. ανθρώπινο σώμα ), ποιες λέξεις υπάρχουν ; Jakobson: Πολύ σημαντικό όχι τι μπορείς να πεις σε μία γλώσσα, αλλά τι πρέπει να πεις

Α. Ανθρώπινο Σώμα Καθολικό : « Όλες οι γλώσσες έχουν λέξη που σημαίνει ‘ σώμα ’» Στατιστικό καθολικό : « Οι περισσότερες γλώσσες έχουν λέξεις για το κεφάλι, το μάτι, την μύτη και το στόμα » Πολλές διαφορές στα επιμέρους : Π. χ. στις περισσότερες γλώσσες το ‘ χέρι ’ και το ‘ δάχτυλο ’ είναι δύο χωριστές λέξεις, όχι όμως σε όλες (Warlpiri, Πάμα - Νιουνγκάν : rdaka = χέρι και δάχτυλα )

Σώμα : Μορφολογική δομή Βασικά μέρη του σώματος τείνουν να έχουν δήλωση με ένα μόρφημα ή μία λέξη ( κεφάλι, μάτι, στόμα κλπ.) Σε πολλές γλώσσες, σημεία του κατώτερου μέρους του σώματος παράγονται από το ανώτερο π. χ. Μαλάι ‘ ο αστράγαλος ’ είναι ‘ το μάτι του ποδιού ’

Β. Όροι συγγενείας Πέρα από το σώμα, μόνιμοι δεσμοί με τους συγγενείς Αυτοί οι δύο σημασιολογικοί τομείς συνδέονται σε ορισμένες γλώσσες Π. χ. Anindilyakwa ( Μη Πάμα - Νιουνγκάν ), δήλωση με το άγγιγμα : μύτη = πατέρας, αριστερός μηρός = αδερφός / αδερφή Το ανάποδο πιο συχνό : συγγενικοί όροι ως ονόματα για μέρη του σώματος. Π. χ. Dakota ( Αμερικανική ) ο ‘ αντίχειρας ’ λέγεται « μητέρα του χεριού », ενώ στην Quechua « μητρικό δάχτυλο »

Σχέση σώματος - συγγενείας Σε ορισμένες περιπτώσεις, η κατοχή (possession) δηλώνεται διαφορετικά για ό, τι μπορεί να αποξενωθεί και ό, τι όχι (alienable / inalienable) Tsimshian ( Αμερικανική, Καναδάς ): Walb ( σπίτι ) > ne-walb-u ( το σπίτι μου ) Ban ( κοιλιά ) > ban-u ( η κοιλιά μου ) Negwad ( πατέρας ) > negwad-u ( ο πατέρας μου )

Όροι συγγενείας : πώς κατατάσσονται στις γλώσσες Υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια για την κατάταξη των συγγενών Π. χ. 1) φυσικό γένος « Πατέρας – Μητέρα, ξάδερφος – ξαδέρφη » Όμως στα Αγγλικά : “father-mother, cousin ( κοινό και για τα δύο φύλα ), Ιαπωνικά mago= εγγόνι ( δεν υπάρχει λέξη για εγγονό / εγγονή )

Κριτήριο : φύλο του ομιλητή Guugu Yimidhirr ( Πάμα - Νιουνγκάν ) Yumurr = παιδί αν μιλάει ο πατέρας Dyuway = γιος αν μιλάει η μητέρα Nguudhur = κόρη αν μιλάει η μητέρα Και άλλα κριτήρια, ποικιλία πώς αξιοποιούνται από γλώσσα σε γλώσσα

Όροι συγγενείας : Μορφολογική δομή Απλοί και σύνθετοι όροι, με βάση διάφορα κριτήρια Π. χ. Αγγλική « γενεαλογική απόσταση » και « συγγένεια εξ αίματος – εξ αγχιστείας » Father / mother vs. Grandfather / grandmother – father-in- law, mother-in-law Γενικά, συχνοί όροι είναι μορφολογικά απλοί

Γ. Προσωπικές αντωνυμίες Καθορίζουν επίσης ( όπως οι συγγενικοί όροι ) σχέσεις του ομιλητή με το περιβάλλον Όμως οι προσωπικές αντωνυμίες έχουν εφήμερη αναφορά Σχεδόν σε όλες τις γλώσσες του κόσμου, υπάρχουν ανεξάρτητες λέξεις ( αντωνυμίες ) για τρία πρόσωπα [ εξαίρεση αφορά δύο γλώσσες που δεν έχουν τρίτο πρόσωπο ]

Πληθυντικός ; Στις περισσότερες γλώσσες, υπάρχει κανονικά πληθυντικός στο γ ’ πρόσωπο Στο α ’ και β ’ πρόσωπο, σε πολλές γλώσσες διάκριση ανάλογα με το αν συμπεριλαμβάνεται ο αποδέκτης ή όχι [ Όχι όμως στα Ελληνικά : Πβ. Μητέρα και κόρη « Απόψε θα πάμε σινεμά » όταν απευθύνονται στον πατέρα, αντίδραση μπορεί να είναι : α ) Ωραία, καιρό είχαμε να πάμε ή β ) Ωραία, να δω κι εγώ κάτι στην τηλεόραση ]

Άλλο κριτήριο για αντωνυμικά συστήματα ; Κοινωνικοί λόγοι, π. χ. Dyirbal ( Μη Πάμα - Νιουνγκάν ): Nada = εγώ Nali = εγώ και άλλος ένας Nana = εγώ και παραπάνω από άλλος ένας Nanaymba = εγώ και ο / η σύζυγος

Αντωνυμίες : Μορφολογική δομή Συχνότατα ο « βαρύτερος » τύπος είναι ο πληθυντικός ( μαρκαρισμένος ) Αν κάποιος τύπος είναι παράγωγος, αυτός είναι ο πληθυντικός Και τα δύο « στατιστικά καθολικά », γιατί « όλα γίνονται » (Cysouw, 2003).

Δ. Αριθμοί Σχεδόν όλες οι γλώσσες του κόσμου έχουν λέξεις για να ορίσουν ποσότητες ( εξαίρεση : Piraha) Δύο βασικοί τρόποι για να δηλωθούν οι αριθμοί : μονομορφηματικά και πολυμορφηματικά ( λ. χ. δύο / εικοσιτρία, αντίστοιχα ) Θα μπορούσε μία γλώσσα θεωρητικά να αξιοποιεί μόνο μία από τις δύο μεθόδους, στην πράξη συνδυασμός και των δύο

Αριθμοί : Κοινές τυπολογικά τάσεις Α ) Οι πρώτοι αριθμοί είναι μονορφηματικοί, ενώ οι μεγαλύτεροι σχηματίζονται με κάποια αριθμητική διαδικασία Σουαχίλι : Moja = 1 Mbili = 2 Kumi = 10 Kumi na moja = Kumi na mbili =

Η βάση του αριθμητικού συστήματος Μπορεί να είναι οποιοσδήποτε σχεδόν αριθμός. Τυπολογικά συχνότεροι το 10 και το 20 ( πβ. δάχτυλα – σύνδεση με μέρη του σώματος ) Γαλλική : 20- vingt 80 – quatre-vingt 90 – quatre-vingt-dix Μπορεί όμως ένα αριθμητικό σύστημα να έχει άμεση σχέση με το σώμα : Oksapmin (Papua):

Αριθμητικές διαδικασίες Συνήθως πρόσθεση ( πβ. Ελληνικά ) Υπάρχει όμως και αφαίρεση ( πβ. Λατινικά : duo-de-viginti = 18), αλλά ακόμα και διαίρεση (Meithei, Ινδία : yan- khay = «100- διαίρεσε » = 50) Επαγωγικό καθολικό : Όπου υπάρχουν οι ανάποδες διαδικασίες ( αφαίρεση - διαίρεση ) υπάρχουν πάντοτε και οι « κανονικές » ( πρόσθεση - πολλαπλασιασμός ) [Greenberg, 1978]

Ε. Χρώματα Βασικό ζήτημα που αφορά τον τρόπο που αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι την πραγματικότητα Δεδομένης της τρομακτικής ποικιλίας και αοριστίας των χρωμάτων, οι περισσότεροι πίστευαν ότι στις γλώσσες του κόσμου δεν υπάρχει καμία συστηματικότητα στην δήλωση των χρωμάτων

Berlin & Kay (1969) Μελέτη για τα χρώματα σε 98 γλώσσες Βασικοί όροι για χρώματα : 11 σε όλες τις γλώσσες Ιεραρχία σχετικά με τον αριθμό των βασικών χρωμάτων σε κάθε γλώσσα ( η ύπαρξη ενός προϋποθέτει και την ύπαρξη ενός άλλου ) Καθολικό : όλες έχουν άσπρο + μαύρο

Η ιεραρχία των χρωμάτων

Επακόλουθα και τροποποιήσεις Πολύ ισχυρά συμπεράσματα : η ιεραρχία ουσιαστικά δείχνει ότι υπάρχουν μόλις 22 τύποι γλωσσών σχετικά με την δήλωση των χρωμάτων ! Περαιτέρω έρευνες, διορθώσεις : βασικό χρώμα και το γαλάζιο για μία γλώσσα ( Καύκασο ), κάποιες γλώσσες (Piraha) δεν φαίνεται να έχουν κανένα χρώμα, ενώ και το γκρίζο μπορεί να είναι πιο ψηλά στην ιεραρχία Η έρευνα έχει αμφισβητηθεί, όμως το βασικό γεγονός ότι υπάρχει ένα περιορισμένο σύνολο βασικών χρωμάτων παραμένει

Sapir-Whorf Βασικές ερωτήσεις : Οι ομιλητές που χρησιμοποιούν έναν αριθμό χρωμάτων δεν αναγνωρίζουν τα άλλα χρώματα ; Αυτά που μας επιβάλλει μία γλώσσα ( π. χ. φυσικό γένος στο γ΄πρόσωπο στην Αγγλική ) καθορίζουν και τον τρόπο που σκεφτόμαστε ; Ή απλά τον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα ;

Ιστορίες από την Τυπολογία, V N. Evans, Dying Words, pp. 91